Publicerat Augusti 26, 200916 yr Ingen älg. Men väl vårt näst största klövvilt. Tre st föll i kväll, två för min bössa. http://jeepetorp.blogg.se/2009/august/hjortjakt-090826.html Totalt elva kron skjutna sedan den 16/8. Endast två hankalvar, resten kvigkalvar, ett smaldjur o två hindar.
Publicerat Augusti 27, 200916 yr Ingen älg. Men väl vårt näst största klövvilt.Tre st föll i kväll, två för min bössa. http://jeepetorp.blogg.se/2009/august/hjortjakt-090826.html Totalt elva kron skjutna sedan den 16/8. Endast två hankalvar, resten kvigkalvar, ett smaldjur o två hindar. jädrar vilka mängder hjort ni verkar ha, ingen bristvara på det va? grattis grattis!
Publicerat Augusti 29, 200916 yr Nu ska vi spara lite på hjortarna, så dom inte skräms iväg. Några kan ju få vara kvar till höstens/vinterns trevliga drevjakter... Men balansen mellan hjort och kalv är säkrad ett tag i alla fall. Nu finns det ju gott om vildsvin också. Jag var ute i kväll o försökte. Starx efter kl 20 kom det en räv, som tog 30-06an till sista vilan. 10 meters håll, med blicken rakt mot mig så blev den urtagen o klar så att säga... Eftersom jag hade glömt myggmedlet hemma så gav jag upp efter det, annars hade jag varit bytesdjur den kvällen...
Publicerat Augusti 30, 200916 yr Mitt första bidrag för i år då. Fälld med båge. Mitt första rådjur med båge. 5taggar, 21 cm.
Publicerat Augusti 30, 200916 yr 20ÅR!!! Då var det verkligen din tur nu, stort grattis Tack så mycket!!
Publicerat Augusti 31, 200916 yr Jaha, då fick man förra årets storbock bedömd på Bosjökloster och det blev 126,9 poäng. Kul i o f s men med en lite sur smak då det hade räckt med 14 g till i vikt för att det skulle blivit ett guldhorn. Dessutom har jag varit ute några gånger till och tittat och det verkar bara vara små bockar kvar och sånna skjuter man ju inte.
Publicerat September 14, 200916 yr 28 dagar senare.... Titeln på en bra zombiefilm men även antalet dagar från bockjaktens början tills dess jag lyckades fälla "min" bock. 17 vändor (till familjens allt högljuddare protester) i gryning och skymning tog det.... Se även: http://arkeologivast.blogspot.com/2009/09/...gar-senare.html
Publicerat September 14, 200916 yr Hur är det hos er andra nu med bockarna, har du börjat gå ut mera nu än runt den 16:e. Här verkar rådjuren äntligen ha börjat att kliva ut på öppna ytor, alltid trevligt att se. /Lasse
Publicerat Oktober 1, 200916 yr Sköt min första bock i tisdags kl 19.00. Helt underbart är det. Skulle ut och kolla till mitt älgtorn och tänkte att det är bäst att ta med 222 ifall det skulle finnas något. Kollade mitt torn och på vägen tebax ser jag en älgtjur en udda 6. Åker bort till åkrarna där jag har sett mycket rådjur och även mycket vildkaniner. Det är på samma ställer som marcus sköt sin första bock tidigare i år. (hjälper en trädgårdsodling att skjuta av dom lite). Ser inte nånting och tänker att det är lika bra att åka hem. Vänder mig om och ser en bock på andra sidan åkern och bäcken. Sätter mig bredvid ett träd och väntar spänt. Bocken går fram och tillbaka och betar lugnt då vinden ligger på från sidan. Han ställer upp bresida efter bresida men det är hela tiden gräs och buskar ivägen. Efter en liten stund går den rakt mot mig, hoppar över bäcken och fortsätter mot mig. När den gått 10 m vänder den av och blottar hela sidan och 222 låter inte vänta på sig. Skottet går och bocken flyger högt upp i luften och lägger sig sprattlande på backen helt underbart när det blir så. går fram och kollar på den och det är en grann bock tror att det är en retur. Såhär ser den ut
Publicerat Oktober 2, 200916 yr Sköt min första bock i tisdags kl 19.00. Helt underbart är det.Skulle ut och kolla till mitt älgtorn och tänkte att det är bäst att ta med 222 ifall det skulle finnas något. Kollade mitt torn och på vägen tebax ser jag en älgtjur en udda 6. Åker bort till åkrarna där jag har sett mycket rådjur och även mycket vildkaniner. Det är på samma ställer som marcus sköt sin första bock tidigare i år. (hjälper en trädgårdsodling att skjuta av dom lite). Ser inte nånting och tänker att det är lika bra att åka hem. Vänder mig om och ser en bock på andra sidan åkern och bäcken. Sätter mig bredvid ett träd och väntar spänt. Bocken går fram och tillbaka och betar lugnt då vinden ligger på från sidan. Han ställer upp bresida efter bresida men det är hela tiden gräs och buskar ivägen. Efter en liten stund går den rakt mot mig, hoppar över bäcken och fortsätter mot mig. När den gått 10 m vänder den av och blottar hela sidan och 222 låter inte vänta på sig. Skottet går och bocken flyger högt upp i luften och lägger sig sprattlande på backen helt underbart när det blir så. går fram och kollar på den och det är en grann bock tror att det är en retur. Såhär ser den ut Grattis till en härlig bock!
Publicerat Oktober 5, 200916 yr Sköt idag säsongens 3e råbock, en 6-taggare. Det roligaste var att jag kom fram till passet, när jag höll på att flytta på stolen så jag kunde parkera mitt feta arsel så kom den ut, först en get och sen bocken tätt springandes i arslet på henne, det var precis som om det vore mitt i brunsten. Geten gick runt och betade medans bocken sprang omkring och rusade runt lite, la sig ner, sprang lite till, betade och sen en sissta rusning 40m efter min .308 med en winchester silvertip cxp3 igenom lungorna Det var en ganska bra jakt, han inte ens sätta mig ner innan dom kom ut, tur det för jag hade inte så mycket kläder på mig så jag slapp frysa När jag gick fram och tittade på den så var det en liten 6a, troligtvis runt 3år. När jag började dra fram den så lossnade ena hornet :S kände då på det andra och det sitter också löst. Är det inte lite väl tidigt att dom börjar fälla hornen nu? borde väll i alla fall sitta fast 2-4veckor till? Får helt sonika limma tillbaka hornet på trofen
Publicerat November 20, 201015 yr Sköt min första bock i tisdags kl 19.00. Helt underbart är det.Skulle ut och kolla till mitt älgtorn och tänkte att det är bäst att ta med 222 ifall det skulle finnas något. Kollade mitt torn och på vägen tebax ser jag en älgtjur en udda 6. Åker bort till åkrarna där jag har sett mycket rådjur och även mycket vildkaniner. Det är på samma ställer som marcus sköt sin första bock tidigare i år. (hjälper en trädgårdsodling att skjuta av dom lite). Ser inte nånting och tänker att det är lika bra att åka hem. Vänder mig om och ser en bock på andra sidan åkern och bäcken. Sätter mig bredvid ett träd och väntar spänt. Bocken går fram och tillbaka och betar lugnt då vinden ligger på från sidan. Han ställer upp bresida efter bresida men det är hela tiden gräs och buskar ivägen. Efter en liten stund går den rakt mot mig, hoppar över bäcken och fortsätter mot mig. När den gått 10 m vänder den av och blottar hela sidan och 222 låter inte vänta på sig. Skottet går och bocken flyger högt upp i luften och lägger sig sprattlande på backen helt underbart när det blir så. går fram och kollar på den och det är en grann bock tror att det är en retur. Såhär ser den ut Grattis till första bocken! =) Grym bössa har du med, har en likadan Sako Vixen och den har mkt på sitt samvete =)