Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bockjakt -09

Featured Replies

Publicerat

Tack tack!

Hm.. om du slänger in ett namn så kanske det klarnar ;)

• Svar 312
  • Visningar 59,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Herr Mattsson
    Herr Mattsson

RW din bock hade en frän hornuppsättning måste jag säga! Mörka o grova till på det.. Kan vara värt sin vikt i guld ^^ mvh C-A som fortfarande inte fått nåt me bågen.. trots 30 timmar på pass

Posted Images

Publicerat
Grattis allt skyttar!

Har själv varit ute 2 dagar och hade en klockren bredsida på en 4:a andra morgonen. Dock var det taskigt kulfång så även om man var bra sugen så bestämmde jag mig för att inte avlossa något skott. Nya tag.

Sorry kompis! ;) Förståndigt av dig att inte avlossa det skottet. :P

Det är bara att spotta i nävarna och ta nya tag! :P

Grattis skyttar! :P

Publicerat

härligt vad många som har fått klämma på avtryckaren ;D

blir att fara ut en sväng ikväll hoppas på någon lyck.. än har jag bara sett get smaldjur och kid. vart ärBOCKEN !! hehe

Publicerat
härligt vad många som har fått klämma på avtryckaren ;D

blir att fara ut en sväng ikväll hoppas på någon lyck.. än har jag bara sett get smaldjur och kid. vart ärBOCKEN !! hehe

Bocken kommer....förr eller senare, jag har friat 2 bockar och skjutit en mkt fin sexa....min kusin sköt 2 dagar efter en minst lika fin och hög sexa ungefär 100 meter ifrån där min stupade.....bockjakt går smidigt ibland, men det har krävts många timmar att lokalisera dessa :D

Publicerat
Kan ju avslöja att jag inte har sett mer en de två som ligger :D

Urvalsjakt my as ^_^

/Lasse

"Urvalsjakt my as :D "

ASG ;)

Grattis till bockarna.

Publicerat
"Urvalsjakt my as :D "

ASG ^_^

Grattis till bockarna.

:D

Publicerat

Satt igår på ett nytt pass som är gjord för iår.

Klockan va ca 20.15 och då kommer Get o 2 kid. O så ser jag att en Jätte fin bock är efter henne.

jag följer dom med blicken o ser då skymten av en lite mindre bock som ger sej in i leken.

Då den störe bocken börjar då bli irriterd av de o sätter fart o jagar den mindre.

Efter ca 20 minuters jagande så bestämer jag mej för att ta bort den lilla.

Men de vart ju inte de lättaste o få den på kortare håll än 130 - 150 meter, så de vart o vänta. o så satte dom igång att jaga igen o har då tur att den lilla bocken viker av mot mej o kommer fram på en 100 meter o slår på en bresida, i joggande takt. då lätt jag 9,3-62 göra de han gör som bäst. =) Bocken faller på plats, och med de samma springer den störe bocken fram o ger han en smäll. Kanske för nöjet skull. =) men en rolig upplevelse va de.

Publicerat
Satt igår på ett nytt pass som är gjord för iår.

Klockan va ca 20.15 och då kommer Get o 2 kid. O så ser jag att en Jätte fin bock är efter henne.

jag följer dom med blicken o ser då skymten av en lite mindre bock som ger sej in i leken.

Då den störe bocken börjar då bli irriterd av de o sätter fart o jagar den mindre.

Efter ca 20 minuters jagande så bestämer jag mej för att ta bort den lilla.

Men de vart ju inte de lättaste o få den på kortare håll än 130 - 150 meter, så de vart o vänta. o så satte dom igång att jaga igen o har då tur att den lilla bocken viker av mot mej o kommer fram på en 100 meter o slår på en bresida, i joggande takt. då lätt jag 9,3-62 göra de han gör som bäst. =) Bocken faller på plats, och med de samma springer den störe bocken fram o ger han en smäll. Kanske för nöjet skull. =) men en rolig upplevelse va de.

Grattis till bocken, kul att se att de fortfarande rör lite på sig.

/Lasse

Publicerat

Skitjakt på mig & BoJo, nu drar vi ut i markerna, om det inte blir bock så blir det nog några duvor om några timmar. :D

Publicerat

Var ute igår kväll för att pyrscha lite bock, och redan kl 19.00, klev denna gosse fram.

Det är den största som jag någonsin skjutit.

Jag satt på kanten till ett hygge, har set get med tvilling kid gått där ett par kvällar.

Vinden började att snurra som fasen, så jag bestämde mig för att flytta till andra änden av hygget.

Jag gick dit o satt en stund, lockade lite, men det var tyst o lugnt, då började vinden att snurra igen, så jag gick tillbaks där jag satt först, det var lite högre upp.

Hade suttit där, då bocken klev fram, hade ganska hög fart, och blängde ner där jag hade suttit o lockat.

Så klev han upp på en sten, ca 65m, o spanade ner mot där jag suttit tidigare, jag behövde bara den chansen.

1 smäll, rakt igenom bägge bogarna, han blev på stället.

Vet inte vad han vägde, men han var riktigt stor o tung.

Skall få den mätt senare, så får vi se om det är någon ädel valör på honom.

Bock2.jpg

bild.jpg

Publicerat

Grattis till den fina killen!

Blev ingen utdelning för mig & BoJo i morse, men fick iaf se en Bock, bomma en räv, hittade inget på "skottplatsen", men hämtade hunden för att ändå vara på säkra sidan. Efter en bit spår så insåg vi att det inte var nått annat än en trött skytt. :) Men när vi gick med hunden så hittar vi en stor kull med skogsfågel, så att den får nog passa sig på tisdag! :P

Publicerat

Jävlar Pelle vilken skönhet! Längd på dom? 32?

Publicerat

Skoj å se att de går bra för forumisterna!

Har själv haft turen att fälla två bockar en fyra och en med långa stänger utan taggar. Tyvärr har båda haft avbrutet vänsterhorn.. Men men skoj vart det ändå. Friade även en sexa som gick i lite väl högt gräs. Senare den kvällen lockade jag dock fram en annan med buttolon :)

Nu blir de paus och lite annan jakt innan man vågar sig på igen!

Skitjakt på er!

Publicerat
Jävlar Pelle vilken skönhet! Längd på dom? 32?

Njae, inte riktigt, 29 resp 30 cm.

Det visade sig att han vägde, utan hals o frambog, 12,5 kg.

Han hade nog blivit en returare nästa år.

Jag e skitnöjd. :)

Publicerat

Vacker trofé Pelle :mellow:

Publicerat

Jaha, Augustis facit än så länge: tio siktade rådjur, men bara en bock och inget skjutet.

Men snart så, snart!

;)

Publicerat

Sköt en liten 6-taggare på skyddsjakt i går.

Jag har nu vägt min skalle som är Silver eller Guld.

Efter 48 timmars torkande så väger den 575 gram.

- 90 gram = 485 -> Skallen kan tappa 30 g till för att jag borde klara mig

Publicerat

Grattis!!

Publicerat

Oj vad det går undan. Nu är det totalt 8 st kronvilt skjutna sedan 16/8.

Dem jag berättat om tidigare, och så skjöt farsan en kalv i lördags kväll efter en lyckad ansmygning.

Och nu i kväll kom jag åt att skjuta en kalv, varpå hinden stod kvar tillräckligt länge o still för att följa sin kalv till hjorthimlen.

Konstigt att dom kan gå mer än 200 meter, när lungorna är bara mos. För säkerhets skull gick vi på med hund, men hinden låg bara en liten bit in i skogen. När hon tog språnget från åkern till skogen hördes det hur det gurglade från lungorna, så jag var inte så orolig. Men ändå en väldigt skön känsla när man ser djuret ligga. Kalven lade sig ner ganska direkt, men den var inte helt lätt att hitta i grödorna.

16/8 morgon: två kalvar.

16/8 kväll: ett smaldjur, en kalv.

19/8 kväll: en kalv.

22/8 kväll: en kalv

23/8 kväll: en kalv, en hind.

Dom röda har jag skjutit.

Publicerat

Waxin vs Bockarna = 1-0

Publicerat

Grattis på er skyttar.....man blir ju lite avis när man läser hur mycket vilt ni har på era marker

Publicerat

Kan nog bli på gränsen men har du höga stänger bör du klara dig.

Publicerat

Har vart ut en sväng i kväll för att kika in bock alt räv. Men ingetdera behagade att visa sig ikväll... Suger.

Men kan trösta oss med att jag & BoJo att vi fick upp en älg-ko betande ca 80 m från oss. Efter en stunds resonerande via radion så var vi överens, vi fäller fanskapet. Så jag lyfter bössan & siktar. Med tanke på att jag enbart hade min .222:a med mig så var det tvunget med ett välriktat skott för att slippa eftersök i nattens mörker. Känner adrenalinet pumpa, pulsen höjs & andningen ökar.

Det är NU eller aldrig...! Jag siktar på hjässan då det är troligast vi får henne att vika ihop utan att hinna blinka. Sagt som gjort... Smeker avtryckaren. Men vad händer?! Bössan klickade... Gör en snabb mantelrörelse & hon reagerar, men snabb som jag är hinner sikta & trycka in kulan i huvudet på henne.

Ångern föll på ca 10 min efter skottet, då vi insåg att vi måste ta vara på henne, så Bosse for till sin bror för att hämta traktor. Tack Bosses bror för att du ställer upp. Du ska få en hel del kött av oss.

Nej, inget av detta är sant... Eller jo, att vi var ute efter bock & räv, såg en älgko... Men resten är fiction! Sjuk humor eller bara för mycke tid, det avgör ni själva! :D;)

Publicerat

Jo eller nått sånt ;)

Publicerat
;):DB)