Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bockjakt -09

Featured Replies

Publicerat

Då var det snart dags att påbörja årets bockjakt. Som boende och jagande i Västmanland har man privilegiet att även jaga bock i maj och halva juni.. :rolleyes:

För min egen del har just vårbocken en speciell plats i mitt jägarhjärta, men det ska vara den första eller andra veckan innan det blir för mycket "sommar".

På egna marken har vi regler som säger endast pinne eller gaffel är lovlig i maj och man har en bock i maj eller i aug. Detta har funkat bra och vi skjuter inte fler bockar jmf med tidigare.

Sen har jag en bock som ska skjutas på en annan mark, där markägaren inte själv jagar men vill ha ett par rådjur/säsong för husbehov. Dessa marker är kanon för pürsch med bruten mark med åkerholmar och skogsbackar.

"Problemet" i år är att vi åker utomlands på kvällen den 1:a maj, men jag ska väl hinna ut en sväng på morgonen.

Nu ska jag ut och kikarspana!

/Må

• Svar 312
  • Visningar 59,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Herr Mattsson
    Herr Mattsson

RW din bock hade en frän hornuppsättning måste jag säga! Mörka o grova till på det.. Kan vara värt sin vikt i guld ^^ mvh C-A som fortfarande inte fått nåt me bågen.. trots 30 timmar på pass

Posted Images

Publicerat

Vi har det ju lika beviljat i Uppsala län och det känns riktigt bra. På en av markerna går markgränsen i en å som i sin tur är gräns till Stockholms län där det ju tyvärr inte är tillåtet med vårbock... Tyvärr för dom som jagar där då! :rolleyes:

Har spanat in en bra avskjutningsbock under vakpassen i griskojan och hoppas förstås få omkull honom.

Publicerat

Avser faktiskt skjuta en vårbock jag med, vart lite klent med rådjur i höstas och stundande grillsäsong tarvar kött!

Mvh!

Publicerat

Samma här, ser verkligen fram emot den jakten det här året, i fjol vart det ju så satans varmt på en gång, så jag struntade i den.

Har några nya ställen som ska provas i år, några med skjutavstånd på upp till 100+ som jag tänkte ta 30-30:n till, och några trängre pass som 357 Magnumen kommer att få tjänstgöra i.

Publicerat

O jag är ju inte alls sugen på att jaga bock :lol:

Körde en runda i går kväll i skymningen ca 1-1,5 mil såg 22 rådjur.

Det var länge sedan jag såg det antalet djur på en runda. Känns som om rådjuren är på stark uppgång här just nu.

På mina marker såg jag bara 4, undrar varför :rolleyes:

/Lasse

Publicerat
Körde en runda i går kväll i skymningen ca 1-1,5 mil såg 22 rådjur.

Det var länge sedan jag såg det antalet djur på en runda. Känns som om rådjuren är på stark uppgång här just nu.

På mina marker såg jag bara 4, undrar varför :rolleyes:

De är extremt hungriga nu och ute och knallar och käkar nästan dygnet runt, hade en 5-6 stycken ute på en åker här utanför byn mitt på dagen igår eller när det nu var. Tror man lurar sig lite, skulle tro att man ser typ alla rådjur ute nu så stammen är nog rätt intakt ändå. Kolla dina vallar som ligger i söderläge och får mycket sol, där det är som grönast lär rådjuren vara alt om du har några trädor...

Såg något jag gillar idag, en jordbrukare som var ute och plöjde.. Så läckert när de lämnar höstens stubbar orörda till våren, viltet har mycket att mumsa där under den här tiden!

Mvh!

Publicerat

Själv åker jag också upp och gör ett försök första helgen i maj.

Ser verkligen fram emot det. Vårjakten är speciell.

Naturen vaknar. Brukar få se en hel del orre mm som spelar för glatta livet tidiga mornar.

Publicerat
  • Författare

2 skjutbara bockar på samma klövervall + 2 getter blev kvällens span! Då vet jag var det blir den 1:a! :rolleyes:

/Må

Publicerat
De är extremt hungriga nu och ute och knallar och käkar nästan dygnet runt, hade en 5-6 stycken ute på en åker här utanför byn mitt på dagen igår eller när det nu var. Tror man lurar sig lite, skulle tro att man ser typ alla rådjur ute nu så stammen är nog rätt intakt ändå. Kolla dina vallar som ligger i söderläge och får mycket sol, där det är som grönast lär rådjuren vara alt om du har några trädor...

Såg något jag gillar idag, en jordbrukare som var ute och plöjde.. Så läckert när de lämnar höstens stubbar orörda till våren, viltet har mycket att mumsa där under den här tiden!

Mvh!

Plöja är kul, ska nog plöja upp min ena viltåker i morgon så jag kan sätta ärtor redan nu så de blir mogna lagom till augusti.

Det har varit lite surt nu i åkrarna men nu under helgen har det torkat upp bra.

/Lasse

Publicerat

Ja så ärterna redan nu, ju förr desto bättre.. Då slipper du all ambivalens ang skjuta på foderplatsen, då blir det skyddsjakt synnerligen motiverad sådan ;)

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Var och sköt in Sakon i lördags inför 1:a maj. Känns bra med ca 2-3 cm överslag på 80 meter. Tog med 8x57:an för skojs skull och sköt några smällar med Norma Jaktmatch, Vulcan och Lapua Mega. Den skjuter otroligt bra, bäst med Normapatronerna, trots att jag har en sunkig fast x4-kikare och orginaltryck på den... Man undrar vad den kan prestera med bättre trycke och en bättre kikare..... Mbbohman, din 1,5-6 skulle sitta fint på den.. :D;)

/Må

Publicerat

Samma här. Sköt in studsaren igår.

Känns skönt att veta att man är redo.

Inget överslag för mig dock på rådjur. men det är ju en smaksak.

Publicerat

Har spanat in 2 bockar, en ser ut som en retur bock och den andra va en fin 6:a, ska man va förnuftig lr inte :P

Hur resonerar ni med avskjutningsbockar mm, bästa vore väl att plocka bort gamgubbarna så dom fina får göka av sej lr?

Publicerat

Hur avis kan man bli.. ==) vill också vara ute o kikarspana vårbock.

Ni som är lyckligt lottade.. får ju ta lite härliga vårbilder..

Publicerat
Har spanat in 2 bockar, en ser ut som en retur bock och den andra va en fin 6:a, ska man va förnuftig lr inte ^_^

Hur resonerar ni med avskjutningsbockar mm, bästa vore väl att plocka bort gamgubbarna så dom fina får göka av sej lr?

Vi tar bort retur- och små pinnbockar under vårjakten och skjuter inte 4:or och 6:or.

Publicerat
Mbbohman, din 1,5-6 skulle sitta fint på den.. ;):o

/Må

Haha, ja det var ju jävla osis det där ^_^

Glöm inte att filma lite när ni är ute på vårbocksjakten.

Publicerat
  • Författare
Glöm inte att filma lite när ni är ute på vårbocksjakten.

Du får väl haka på med kameran.... Men du kanske ska ut och demonstrera.. ^_^

/Må

Publicerat
Du får väl haka på med kameran....

/Må

Tid och plats... ^_^

Publicerat
  • Författare
Tid och plats... :rolleyes:

Kyrkan där jag bodde tidigare. 04.45 typ.

/Må

Publicerat
Kyrkan där jag bodde tidigare. 04.45 typ.

/Må

Klart intressant. Vi kan ju höras närmare nästa vecka :rolleyes:

Publicerat
Vi tar bort retur- och små pinnbockar under vårjakten och skjuter inte 4:or och 6:or.

Det vore nått att försöka få igenom i mitt vvo :rolleyes:

Publicerat

Det är lite som så att jag måste påminna er om vilka satans turmössor ni är som har vårjakten,

det har för mig blivit en otroligt vördad sak, det här med vårjakten,

tycker att det skulle vara fint att komma ut just nu.

Det är det selektiva i jakten som tilltalar mig, man har en eller kanske två bockar som man vill plocka bort.

jag vet att vår jaktmark har en ruggig gammal mördar bock som jag nästan ber om att han skall ha dukat under i vinter för han var verkligen på returen förra året och de två getter han hade i sällskap förra året gick båda två utan killingar.

Möt våren på rätt sätt, utnyttja er vårjakt.

/C

Publicerat

Ja det drar ihop sig, en av årets många trevliga premiärer. Har inte missat en premiärmorgon på 15 år, så sossarna lär få klara sig utan mig i år också :D

Publicerat
  • Författare
Ja det drar ihop sig, en av årets många trevliga premiärer. Har inte missat en premiärmorgon på 15 år, så sossarna lär få klara sig utan mig i år också :blush:

Säker? Trodde du bytt sida nu efter diverse skumma beslut... :D

Samma här! Vi drar till Italien på kvällen, så jag har några få morgontimmar på mig att njuta..

/Må

Publicerat

Då har vi lite press på oss att hitta en bock på morgonkvisten... Så får du kolla filmen på nätet efter landningen i pastalandet.