Publicerat Augusti 17, 200917 yr Du som skrattar åt mig när jag köper patroner till bocken... Beväpnade rådjur är lite mariga att hitta! /M Tur är det kanske /Lasse
Publicerat Augusti 17, 200917 yr Var ute igårkväll. Räknade in 5 säkra bock-obsar och 1-2 troliga bockar på lite håll. Två ekipage med get och killing samt två ekipage med get och två killingar. Då satt jag ändå bara på ett ställe Verkar inte vara nån bristvara på dom iaf Hade två bockar som med lätthet kunnat skjutas men ingen av dom var den bock jag ville titta närmare på. Efter en besiktning av den så bestämmer jag om den ska bort eller om jag plockar bort någon av de mindre. Trampade nästan på en hare i kornåkern också. Bra test för att se så hjärtat funkar Mer finns att läsa i min jaktdagbok snart.
Publicerat Augusti 17, 200917 yr Fått förklaring till varför jag frös så förbannat igår, mer än bara vinden.. Sjukskriven idag!! arggh.. hoppas det släpper till helgen Mer bockjakt då! Hmmm... rådjursinfluensa någon??
Publicerat Augusti 17, 200917 yr Jag och svågern var ute en stund i går kväll. Tog ett bra pass på 5årig hugge. blåste satan och som det brukar när det nästan blåser storm så såg jag inte ett skit. Svågern däremot tog ett pass bakom en större höjd dår det var näst intill vindstilla, han roade sig med att smyga på en bock, kom in på 20m innan den fick nog och stack. sedan hade han ko med dubbel kalv som gick och betade en bit bort.. Anledningen till att vi var ute var inte för att skjuta bock ,då vi har en begränsning på två rådjur per person i år, vill vi båda vänta tills vi kan jaga dem med hund. Nä nu var det kron kalv som gällde, och som vanligt så har vi sett en flock nästan vare gång vi varit ute och kikat men inte i går när det var legalt.Som vanligt. Men fint väder och mycket friskluft blev det.
Publicerat Augusti 17, 200917 yr Grattis alla skyttar! Själv satt jag 4 timmar i snålblåsten i söndags morse tills det susade i hela huvudet. Hörde en korp, det var alles.
Publicerat Augusti 17, 200917 yr Det blev en retursexa nu på morgonen Efter lite lock fick jag in honom på runt 20 meter, lät skottet gå och han rusar rätt mot tornet och lägger sig ungefär fem meter från tornet efter en perfekt lungträff. Kändes bra efter två fiasko försök igår.
Publicerat Augusti 17, 200917 yr Det blev en retursexa nu på morgonen Efter lite lock fick jag in honom på runt 20 meter, lät skottet gå och han rusar rätt mot tornet och lägger sig ungefär fem meter från tornet efter en perfekt lungträff. Kändes bra efter två fiasko försök igår. GRATTIS! Fin bock och de där blir schyssta på väggen sedan.
Publicerat Augusti 17, 200917 yr Jag brukar vara ganska restriktiv med att posta bilder på fällt vilt men denna gång gör jag ett undantag. Vi börjar med gårdagens bock som gick i backen klockan 21:32, det var förvånandsvärt bra fart på rådjuren i går kväll trots att det stundtals blåste upp emot 10 m/s. Så här kan revirbockar se ut om de har taskiga anlag, bocken hade ordentligt nedslitna tänder och besatte ett av de bästa reviren på min mark. Det var med andra ord ett rätt enkelt beslut att ta bort honom även om det hade varit bättre att kunna plocka bort honom innan brunsten Jag var ute en sväng i morse också med följande resultat (ber om ursäkt för den taskiga mobiltelefonbilden men kameran låg kvar hemma): Den sista bocken hade jag inte skjutit om det inte var för det faktumet att den var ordentligt halt på ett framben (som sedan visade sig vara brutet med ett ännu inte utläkt benbrott). Henrik
Publicerat Augusti 17, 200917 yr Grattis bockskyttar! Än har man inte varit ute själv men det bör under veckan nu.
Publicerat Augusti 17, 200917 yr Går det att nyttja köttet från den sista bocken Henrik? Var det nekros i benskadan eller är köttet frisk och brukbart som jag hoppas för din skull. Fina bockar på det hela taget och jag noterar som du att ibland är det förvånandsvärt klena bockar som genom "fighting spirit" tar sig rätten till det bästa reviret. /Christian
Publicerat Augusti 17, 200917 yr Efter tio års idogt uppvaknande mitt i natten och ut på bockjakt - utan resultat - kom det en chans som jag tog. Suttit i torn mellan 4.45 och 7.30, på väg tillbaka till bilen såg jag två djur på 150m håll, en bock. De skuttade runt och flyttade sig en del på fältet - jag hängde på. Efter totalt 500meters ansmygning på stubbåker stod han still och jag var på 75m håll. Känns extra bra eftersom det var en rejäl utmaning att ta mig fram, han var trött (lite ouppmärksam) efter morgonens gängningar men geten/smaldjuret var på alerten och vaksam.
Publicerat Augusti 17, 200917 yr Jag böt ammo till frugans 222rem till i år, det blev sakos 3,2grams ballistik tipp, den skjuter som en gud men resultatet i bocken va inte som väntat, 70m rak bredsida, ett skott lite högt i bogen, bogen exploderade och bocken stack som ett skott, efter ca 300meter hade den gått i sårlega, men gick upp när vi kom men fick lite problem i en uppförsbacke och jag fick in en smäll i nacken. Men kolla bilderna på träffen som inte har gett genomslag, inget splitter i lunghålan bara mjukdelsskador i bogen. Jag kommer deffenetivt att byta till baka till gamla hederliga blyspets halvspets från norma, med den ammunitionen har jag skjutit många, många bockar och alla har blivit på platsen. Annars va det en fin returbock. OBSERVERA ATT DETTA ÄR INGÅNGSHÅLET!!! och ut!
Publicerat Augusti 17, 200917 yr Blev ingen bock denna premiären heller, brukar alltid ha otur då. Men idag hade jag lite tur ialla fall då det blev en hyffsad galt plus lite spår träning för hunden Grattis Mannen! Själv har jag gått bet 3 pass, totalt 3 harar samt ett oidentifierbart rådjur har siktats.
Publicerat Augusti 17, 200917 yr Vid ca 20.00 på kvällen så fälldes årets första för min del...:-) Skönt efter morgonens tidiga resultatlösa uppstigande
Publicerat Augusti 17, 200917 yr Christian, såvitt som jag kunde bedöma var sårskadan inte infekterad utan det var ett ganska rent benbrott nedanför knäleden. Bägge bockarna ovan har ett par år på nacken ( den ena sista bocken har sett i stort sett likadan ut de senaste tre åren) och det är bara att konstatera att vi har gott om rådjur men trots att jag under över tio år försökt förvalta mina bockar så blir det inga medaljbockar eftersom de aldrig får den massa som krävs. Förmodligen är det helt enkelt för dålig födotillgång på våra marker. Henrik
Publicerat Augusti 17, 200917 yr Henrik- ja men det var väl bra det, iofs är det ju rätt att ta bort en halt bock men det är roligt att få lite i frysen trots allt. Det här med horn och massa är intressant, jag undrar hur fördelningen mat/gener påverkar, med tio års förvaltning torde du ju veta med klarhet att det är i födan det brister på din mark. Förresten har man skjutit ett förväntat nytt världsrekord för Råbock, http://www.huntingreport.com/worldupdate.cfm?articleid=469 Min egen uppfattning är ganska klar, denna trofé hade hamnat på de abnormas lista om en sådan hade funnits. Brittisk "Cull" bock Ev världsrekord om skytten valt att vänta två månader tills bocken hade fejat ordentligt. Lite OT men kanske av intresse ändå i dessa "nu skall det mätas tider" /Christian
Publicerat Augusti 17, 200917 yr Göran, det är bara att konstatera att det finns en massa olika sorters kulor på marknaden idag och att de alla fyller sin funktion men det viktigaste är att välja rätt kula till rätt uppgift. Jag skulle kunna tänka mig att en 50 grains ballistic tip är en alldeles utmärkt rådjurskula OM man skjuter i spjälstaketet eller i valsen. Jag har en god vän som gjort liknande erfarenheter som de du gjort med den lätta ballistic tip på rådjur. Vill man ha möjlighet att skjuta i bogen skall man definitivt välja en "hårdare" kula. Sen är det viktigt att man tittar på kultillverkarnas rekommendationer och inta bara går på vilka kulvikter som är tillåtna för ett visst vilt. Den ballistic tip som du använde är i mina ögon en rätt optimal rävpatron med den extra bonusen att den ger väldigt lite rikoschetter. Nosler är också tydliga med att alla deras ballistic tip i .224 är av varmint typ. Henrik
Publicerat Augusti 17, 200917 yr Grattis alla skyttar! Själv gick jag upp vid 4-snåret och satt på passet vid 04:45. Satt några timmar och lyssnade på det idoga smattrandet av regnet mot tornets plåttak och beklagade min miss att glömma "Som solen har sin gång" som jag tänkte ägna tid åt. Inte ett liv och ev. fågelläten och annat överröstades av det idoga regnandet. Ägnade en stund åt tennisspel på mobilen mot Lindsey Davenport, hon vann. Vid 9-snåret började det röra på sig på andra sidan mossen och ut kliver en bock med get på cirka 100 meter avstånd. Hade den i korset en stund men fick inte rent skottfält innan de fullt upptagna med kärlekens fröjder försvann in bland träden. Gav upp vid halvtiotiden för braständning. Två glada bockskyttar anläder, och berättar lyrisk hur de lockat in flera bockar och skjutit dem på korta avstånd. Hem igen för bärande av ett par ton lertegel som upptog större delen av volymen av det kommande hönshuset. Tillbaka på passet vi halvsjusnåret med lockpipan i högsta hugg. Efter någon timmes tutande gav jag upp och åkte hem. Tror att min tondövhet tarvar en pipa med fast ljud... Några rekommendationer? Jupp, det var min bockjaktspremiär 2009. Fortsatt skitjakt alla!
Publicerat Augusti 17, 200917 yr blir nog ut ikväll el,tidig morron. kollade bössan en sista gång allt perfekt.
Publicerat Augusti 17, 200917 yr Första bocken för mig efter drygt 20 års jakt blev en udda sex taggare Grattis alla andra skyttar 20ÅR!!! Då var det verkligen din tur nu, stort grattis
Publicerat Augusti 17, 200917 yr Grattis Mannen! Själv har jag gått bet 3 pass, totalt 3 harar samt ett oidentifierbart rådjur har siktats. Tackar. Ja bockarna har lyst med sin frånvaro, inte sett en bock ännu men ska ut en runda imorgon kväll.
Publicerat Augusti 17, 200917 yr Jag och 30-30:n var ut en sväng nu på em/kvällen. Avverkade 3 st pass, men inget skjutet. Det första passet bjöd på en sjuk mängd med mygg, förstörde nöjet efter en halvtimme, så jag tog bilen och åkte upp mot en ås i stället, där jag sett rådjursspår tidigare, men det gav inget tyvärr. Sen åkte jag ner till en gammal fäbodvall, och när jag smög ner mot vallen så stod det en get på täkten, den fick syn på mig men stod lugnt kvar och tittade, avståndet var 116 meter såg jag i avst,mätaren. Sen lommade hon iväg lite sakta och jag satt en stund för att sen börja locka med Nordic pipan, för att se om hon hade någon kavaljer i närheten, men icke. Sen lessnade jag på myggen efter en timme och åkte hem. På´t igen bara i morgon.
Publicerat Augusti 17, 200917 yr Jag hade tänkt att ta storbocken i kväll eller i morgon bitti men det tyckte inte kroppen och kontrade med yrsel och feber... Hoppas den är kvar om några dar...