Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mörkret i norr...

Featured Replies

Publicerat

Jag har alltid undrat hur ni jagar där uppe i norr när solen mer eller mindre försvinner.

Det verkar ju vara en hel del här på forumet som finns norr om polcirkeln.

Vilket vilt jagar ni? Räv och hare funkar ju i skumt dagsljus men övrigt vilt, förutom fågel, är ju reglerat

genom tid på dygnet.

Får ni jaga älg och rådjur trots att solen ej går upp på dagen?

Kanske en dum fråga men jag har alltid undrat.... ??? ??? ???

• Svar 100
  • Visningar 9,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Mörkersikte. ;)

Publicerat

Brinnande intresse ;)

Publicerat
  • Författare

Där fick man för en "dum" fråga.....

Särskilt av en som bor i Växjö!

Publicerat

;D ;D ;D

Publicerat

Ursäkta att jag var dum.

Tycker din fråga var bra. Har aldrig tänkt på det, men det måste ju vara lite problem med ljuset.

Publicerat

Visst begränsar ljuset lite, men det kommer ju vitt från ovan så det blir inte kolsvart kl 17 om ni nu trodde det ;) jakt dagarna blir naturligtvis inte lika långa som söderut, men inte är det det som är det största hindret, utan det är nog mera kylan och ev snömängden som kan ställa till det ibland, men det är en vanesak helt enkelt ;)

Publicerat

Kan meddela att vi vakar ganska mycket räv oxå..  :D

Publicerat

Vissa av oss bor söder om och vissa norr om polcirkeln. Gränsen går norr om Överkalix.

:D

Publicerat

Jag jagar för det mesta 2-3mil söder om Treriksröset och det är ripa som står på menyn.. Man stiger helt enkelt upp i tid så man är ute när det börjat ljusna och ser till att vara hemma innan mörkrets inbrott, älgjakten är slut för länge sen..

Under vintern när det är kolmörkt kallt och djävligt sysslar vi med helt annat :)

Publicerat
Under vintern när det är kolmörkt kallt och djävligt sysslar vi med helt annat :)

Japp! Konstigt att vi inte är fler norrlänningar..

Eller vad tänkte du på ;D

Publicerat
  • Författare
Vissa av oss bor söder om och vissa norr om polcirkeln. Gränsen går norr om Överkalix.

Åh fan!

Publicerat
Åh fan!

Ju längre norr om polcirkeln man bor ju längre tid är det mörkt.

Publicerat
  • Författare
Ju längre norr om polcirkeln man bor ju längre tid är det mörkt.

Åh fan!

Det skrivs sköna självklarheter i denna tråd.

Jag antar också att ju längre norr om polcirkeln man är ju ljusare är det om natten sommartid!  ;) ;) ;)

Detta gäller väl alla människor, inte enbart vissa! Alla bor väl inte på Polcirkeln.  ;) ;) ;)

Publicerat
Åh fan!

Det skrivs sköna självklarheter i denna tråd.

Jag antar också att ju längre norr om polcirkeln man är ju ljusare är det om natten sommartid!  ;) ;) ;)

Detta gäller väl alla människor, inte enbart vissa! Alla bor väl inte på Polcirkeln.  ;) ;) ;)

Alldeles riktigt. Du har lärt dig något i skolan iaf.

Publicerat
  • Författare

Japp!  ;) ;)

Publicerat
Japp! Konstigt att vi inte är fler norrlänningar..

Eller vad tänkte du på ;D

Du har inte tittat nog långt norrut ;)

Ptja vad kallas det? Sommarn utan mörker och vintern utan sol eller nått sånt.. Vintertid är det svartare än synden och sommartid är det som sagt ljust dygnet runt..

Nu ligger snön på backen ~10-15cm tjockt och nu vid 17:30 snåret gör mörkret sitt inbrott så det är väl dags för inomhus sysslor  ;D

Publicerat
Du har inte tittat nog långt norrut ;)

Ptja vad kallas det? Sommarn utan mörker och vintern utan sol eller nått sånt.. Vintertid är det svartare än synden och sommartid är det som sagt ljust dygnet runt..

Nu ligger snön på backen ~10-15cm tjockt och nu vid 17:30 snåret gör mörkret sitt inbrott så det är väl dags för inomhus sysslor  ;D

Ja det börjar skymma. Kanske dax att dra i spaken lite..... :-[ Spaken till laddpressen alltså ;)

Publicerat
Ja det börjar skymma. Kanske dax att dra i spaken lite..... :-[ Spaken till laddpressen alltså ;)

Här är det mer än skymning. ;) Nattsvart. :D

Publicerat

Under den värsta högvintern låter vi viltet vila.Vi har annat att göra.Snart är det [glow=red,2,300]SKOTERFÖRE[/glow]

Publicerat

oja, snart är det dags! jag har redan sett skoterspår här i kalix, jag fick en galen ide att prova skotern igår kväll, vägarna är ju översnöade så, men avstod..

Publicerat
oja, snart är det dags! jag har redan sett skoterspår här i kalix, jag fick en galen ide att prova skotern igår kväll, vägarna är ju översnöade så, men avstod..

Det var ett tok här på Grytnäs som hade fram sin skoter i förrgår kväll. Det behövs inte mycket snö för dessa tok.

;)

Publicerat

En granne har varit ut med skotern. Vi har säkert fem centimeter snö..

Men det är otroligt så mycket ljusare det blir så fort snön dyker upp (ner). Det är nog den biten sörlänningarna missar när de tror att det är mörkt i norr. När snön har kommit så räcker det ju med stjärnljus för att man skall klara sig, månen gör det hela nästan för ljust...

Publicerat

Jo nog körs det skoter här också ,redan två maskiner genom isen i Gällivare kommun.

Publicerat

De värsta mattorna ja kör me e snöskor ;)

Kanske dags att skaffa sig en skoter ???