Publicerat Oktober 20, 200520 yr Jag har alltid undrat hur ni jagar där uppe i norr när solen mer eller mindre försvinner. Det verkar ju vara en hel del här på forumet som finns norr om polcirkeln. Vilket vilt jagar ni? Räv och hare funkar ju i skumt dagsljus men övrigt vilt, förutom fågel, är ju reglerat genom tid på dygnet. Får ni jaga älg och rådjur trots att solen ej går upp på dagen? Kanske en dum fråga men jag har alltid undrat.... ??? ??? ???
Publicerat Oktober 20, 200520 yr Författare Där fick man för en "dum" fråga..... Särskilt av en som bor i Växjö!
Publicerat Oktober 20, 200520 yr Ursäkta att jag var dum. Tycker din fråga var bra. Har aldrig tänkt på det, men det måste ju vara lite problem med ljuset.
Publicerat Oktober 20, 200520 yr Visst begränsar ljuset lite, men det kommer ju vitt från ovan så det blir inte kolsvart kl 17 om ni nu trodde det jakt dagarna blir naturligtvis inte lika långa som söderut, men inte är det det som är det största hindret, utan det är nog mera kylan och ev snömängden som kan ställa till det ibland, men det är en vanesak helt enkelt
Publicerat Oktober 20, 200520 yr Vissa av oss bor söder om och vissa norr om polcirkeln. Gränsen går norr om Överkalix.
Publicerat Oktober 21, 200520 yr Jag jagar för det mesta 2-3mil söder om Treriksröset och det är ripa som står på menyn.. Man stiger helt enkelt upp i tid så man är ute när det börjat ljusna och ser till att vara hemma innan mörkrets inbrott, älgjakten är slut för länge sen.. Under vintern när det är kolmörkt kallt och djävligt sysslar vi med helt annat
Publicerat Oktober 21, 200520 yr Under vintern när det är kolmörkt kallt och djävligt sysslar vi med helt annat Japp! Konstigt att vi inte är fler norrlänningar.. Eller vad tänkte du på ;D
Publicerat Oktober 21, 200520 yr Författare Vissa av oss bor söder om och vissa norr om polcirkeln. Gränsen går norr om Överkalix. Åh fan!
Publicerat Oktober 21, 200520 yr Åh fan! Ju längre norr om polcirkeln man bor ju längre tid är det mörkt.
Publicerat Oktober 22, 200520 yr Författare Ju längre norr om polcirkeln man bor ju längre tid är det mörkt. Åh fan! Det skrivs sköna självklarheter i denna tråd. Jag antar också att ju längre norr om polcirkeln man är ju ljusare är det om natten sommartid! ;) Vissa av oss bor söder om och vissa norr om polcirkeln. Gränsen går norr om Överkalix. Detta gäller väl alla människor, inte enbart vissa! Alla bor väl inte på Polcirkeln. ;)
Publicerat Oktober 22, 200520 yr Åh fan! Det skrivs sköna självklarheter i denna tråd. Jag antar också att ju längre norr om polcirkeln man är ju ljusare är det om natten sommartid! ;) Detta gäller väl alla människor, inte enbart vissa! Alla bor väl inte på Polcirkeln. ;) Alldeles riktigt. Du har lärt dig något i skolan iaf.
Publicerat Oktober 23, 200520 yr Japp! Konstigt att vi inte är fler norrlänningar..Eller vad tänkte du på ;D Du har inte tittat nog långt norrut Ptja vad kallas det? Sommarn utan mörker och vintern utan sol eller nått sånt.. Vintertid är det svartare än synden och sommartid är det som sagt ljust dygnet runt.. Nu ligger snön på backen ~10-15cm tjockt och nu vid 17:30 snåret gör mörkret sitt inbrott så det är väl dags för inomhus sysslor ;D
Publicerat Oktober 23, 200520 yr Du har inte tittat nog långt norrut Ptja vad kallas det? Sommarn utan mörker och vintern utan sol eller nått sånt.. Vintertid är det svartare än synden och sommartid är det som sagt ljust dygnet runt.. Nu ligger snön på backen ~10-15cm tjockt och nu vid 17:30 snåret gör mörkret sitt inbrott så det är väl dags för inomhus sysslor ;D Ja det börjar skymma. Kanske dax att dra i spaken lite..... :-[ Spaken till laddpressen alltså
Publicerat Oktober 23, 200520 yr Ja det börjar skymma. Kanske dax att dra i spaken lite..... :-[ Spaken till laddpressen alltså Här är det mer än skymning. Nattsvart.
Publicerat Oktober 27, 200520 yr Under den värsta högvintern låter vi viltet vila.Vi har annat att göra.Snart är det [glow=red,2,300]SKOTERFÖRE[/glow]
Publicerat Oktober 27, 200520 yr oja, snart är det dags! jag har redan sett skoterspår här i kalix, jag fick en galen ide att prova skotern igår kväll, vägarna är ju översnöade så, men avstod..
Publicerat Oktober 27, 200520 yr oja, snart är det dags! jag har redan sett skoterspår här i kalix, jag fick en galen ide att prova skotern igår kväll, vägarna är ju översnöade så, men avstod.. Det var ett tok här på Grytnäs som hade fram sin skoter i förrgår kväll. Det behövs inte mycket snö för dessa tok.
Publicerat Oktober 27, 200520 yr En granne har varit ut med skotern. Vi har säkert fem centimeter snö.. Men det är otroligt så mycket ljusare det blir så fort snön dyker upp (ner). Det är nog den biten sörlänningarna missar när de tror att det är mörkt i norr. När snön har kommit så räcker det ju med stjärnljus för att man skall klara sig, månen gör det hela nästan för ljust...
Publicerat Oktober 27, 200520 yr Jo nog körs det skoter här också ,redan två maskiner genom isen i Gällivare kommun.
Publicerat Oktober 27, 200520 yr De värsta mattorna ja kör me e snöskor Kanske dags att skaffa sig en skoter ???