Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ska köpa 22 Hornet.. men vilken?

Featured Replies

Publicerat

Hittat en dylik i gott skick för 4500 spänn.. känns väl som de ligger där någonstans kanske. Hur som, bössan har jag bestämt mej för men nu lurar jag på resten?

Säljaren där vill pilla på något Bauer fäste som jag aldrig hört talas om samt montera en Bushnell Sportsman 3-9x40.

Får ge 1400 pix för fästen och sikte.. vet att det är sunkgrejer men duger det? Haft Bushnell tidigare och det gick ok faktiskt, sköt några år med den gluggen innan hårkorset havererade. Det var rekylen som knäckte siktet och någon rekyl i en dämpad 22 Hornet lär det ju inte vara så det kanske duger?

Dämpare.. Hört massa goda saker om A-Tec så spontant känns det som det naturliga valet, finns fler fabrikat som är ok för mindre pengar i så fall?

Mvh!

• Svar 122
  • Visningar 21,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Nu vart det jobbigt :rolleyes:

Efter ett samtal med Mr Hornet dvs Mauser så kändes Sakon inte lika intressant längre..

Gnuggar vidare, Fritid och Vildmark har två stycken Krico som är spännande..

Mvh!

Publicerat
Nu vart det jobbigt :rolleyes:

Efter ett samtal med Mr Hornet dvs Mauser så kändes Sakon inte lika intressant längre..

Gnuggar vidare, Fritid och Vildmark har två stycken Krico som är spännande..

Mvh!

och min 75a som levererade så bra.

sak samma så har jag beställt en alfa dämpare i alu för 2250 kr 165 mm läng och väger 230 gram, det kanske vore något för en hornet.

Publicerat

Jag har haft en P75:a och jag måste erkänna att den inte höll mitt sakomått. Mekanismen är inte riktigt lika trevlig som en riktig L46. Jag tycker du bör snegla tillbaka till sako-hållet alltså men då kika längre bakåt i tiden. Priset för en P75 kan nog vara korrekt, men det är inte alls lika prisvärt som samma summa för en L46! Kika bland min tråd "träffbilder" under kulvapen så ser du vad mina L46 presterar.

Publicerat
  • Författare

Va? Såg att Kråkskräcken haft en P75:a som sköt bra..och det gjorde din med? Grejen är ju att Micke kan ha torskat på måndagsex typ..

Vart köpte du din aludämpare förövrigt?

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Ha!

Ola, tänkte precis pma dej :rolleyes:

Ok äldre Sako L46 var bättre?

Lite granna så känns det som jag vill få tag på bössa hyfsat fort så jag hinner rassla igenom licenshandläggningen samt fixa dämpare osv..

Det jag ska ha är inte en bössa att skjuta fästingar av grävlingar på långa håll utan en bössa som ska hålla ihop i en 5-krona på 50 meter typ.

Den här bössan på Delsbo vapen ser fin ut men den snubben jag surrade med där hade ingen aning om bössans historik.. Köpa ett måndagsex på distans osett känns jävligt jobbigt..

Försökt jaga tag på Linkis även, vet att han har en äldre Sako i 22wm, tänkte kolla hur den fungerar för honom men han pratar rätt mycket i telefon idag :angry:

Mvh!

Publicerat

:rolleyes: PM

/Lasse

Publicerat
  • Författare

Ok...

Sako P75 tror jag det är på Delsbo vapen med Bauer (?)fästen samt ngn Bushnell glugg 3-9x40 5900 pix..

Krico Fritid och vildmark i Piteå m fästen och Bushnell glugg samma som ovan tror jag 5700 pix..

Beslut beslut beslut..

Mvh!

Publicerat
  • Författare
:rolleyes: PM

/Lasse

Mycket trevligt!

Stryk gluggarna i ovan inlägg :angry:

En raid i skrotlådan gav vid handen att jag tror jag har två olika fästen som torde passa 11mm spåren..

Alltså bara bössa! Sako P75 eller Krico?

Sakon är sannolikt lite smidigare än Kricon.. Kricon är ett fullvuxet vapen, fan vet om det är så kul.. vikten torde ligga på runt 3 kg ren.

Mvh!

Publicerat

Sakon har ju sina sidor men den är väldigt nim som en skåning skulle ha uttryckt det.

det är helt enkelt en liten smidig pang, det har en del nackdelar men dessa har du fått påpekade.

/Christian

Publicerat

Brukar inte de gamla Brno 22 Hornet skjuta rätt bra?

Publicerat
Va? Såg att Kråkskräcken haft en P75:a som sköt bra..och det gjorde din med? Grejen är ju att Micke kan ha torskat på måndagsex typ..

Vart köpte du din aludämpare förövrigt?

Mvh!

den låg runt 25-30mm med tioskotts serier på 100 m men den var lite kinkig att ladda till fick ändra verktygen lite och den gillade inte alla kulor.

rws köpammo funkade fint men ingen annan fabriks ammo som jag prövade.

den red även på magasinsbrunnen och innan jag fixade den gick den ca 35-40mm på 100m.

fick även trassla med magget för att få den att mata sista patronen och det vart inte 100% ändå, bytte till ett L46 mag och då funkade det.

trycket krävde också lite justering för att bli fint och rent.

sålde min för 2000 kr om jag minns rätt men då var det en tumhålskolv på den.

dämparen köpte jag på kronjakt men har inte fått den än så jag har inget betyg.

ps trodde bara min 75 var rå i pipan men det verkar som dom flesta är det så min gick bättre med lite tombak i.

Publicerat
  • Författare

Fan.. varpå vippen att ringa och ta kricon :rolleyes:

Ska försöka lugna mej lite och fundera lite till samt ffa invänta åsikter här, kanske rentav någon som vet något om just denna bössa? krico standard i Piteå vildmark o friluftsliv?

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Sakon har ju sina sidor men den är väldigt nim som en skåning skulle ha uttryckt det.

det är helt enkelt en liten smidig pang, det har en del nackdelar men dessa har du fått påpekade.

Sakon är nog en mysigare bössa på det hela taget, Kricon känns något överdimensionerad för kalibern.. Samtidigt, Kricons slutstycksgång.. mmmm :rolleyes:

Brukar inte de gamla Brno 22 Hornet skjuta rätt bra?

Högst troligt! Dock så har jag så ervinnerligt svårt att förlika mej med vapnet i stort dessvärre.. finns rätt gott om BRNO bössor ute på nätet och jag upplever dem alla som tämligen själlösa dessvärre..

den låg runt 25-30mm med tioskotts serier på 100 m men den var lite kinkig att ladda till fick ändra verktygen lite och den gillade inte alla kulor.

rws köpammo funkade fint men ingen annan fabriks ammo som jag prövade.

den red även på magasinsbrunnen och innan jag fixade den gick den ca 35-40mm på 100m.

fick även trassla med magget för att få den att mata sista patronen och det vart inte 100% ändå, bytte till ett L46 mag och då funkade det.

trycket krävde också lite justering för att bli fint och rent.

sålde min för 2000 kr om jag minns rätt men då var det en tumhålskolv på den.

dämparen köpte jag på kronjakt men har inte fått den än så jag har inget betyg.

ps trodde bara min 75 var rå i pipan men det verkar som dom flesta är det så min gick bättre med lite tombak i.

Ska kolla kronjakt.. Verkar som Sakobössorna är lite lotteri, får man tag på rätt bössa så är de HELT ok men får man tag på fel..

Mvh!

Publicerat
Sakon är nog en mysigare bössa på det hela taget, Kricon känns något överdimensionerad för kalibern.. Samtidigt, Kricons slutstycksgång.. mmmm :rolleyes:

jag har bara känt på en krico i hornet vad jag minns var inte slutstycksgången så fantastisk, denna bössa hade låsklacken bak på slutstycket.

tyckte den kändes bättre än sako 75 men då jag var ute efter en lätt bössa gick den bort.

Publicerat
  • Författare
jag har bara känt på en krico i hornet vad jag minns var inte slutstycksgången så fantastisk, denna bössa hade låsklacken bak på slutstycket.

tyckte den kändes bättre än sako 75 men då jag var ute efter en lätt bössa gick den bort.

Hmm lurar lite på hur mycket man kan tjäna i vikt genom att fimpa pipan och ge sig på kolven.. dämparen tillkommer men det torde gå på ett ut om man fimpar pipan samtidigt...

Synd att det inte finns 22 Hornet pipa till Kvadden..

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Tänkt lite mer här..

Kricon är nog en storlek för stor känns det som så frågan är om man kan tvinga säljaren att ladda ett magasin och kamra, riva ur, kamra riva ur? Funkar det så torde det kanske vara något iaf? Sakon känns som en nättare och smidigare pjäs på något sätt.. fan va svårt..

Mvh!

Publicerat
Tänkt lite mer här..

Kricon är nog en storlek för stor känns det som så frågan är om man kan tvinga säljaren att ladda ett magasin och kamra, riva ur, kamra riva ur? Funkar det så torde det kanske vara något iaf? Sakon känns som en nättare och smidigare pjäs på något sätt.. fan va svårt..

Mvh!

Nu har jag iofs inte hållt i en Kricco 22H, men till Sakons fördel så kan jag ju säga att bössan är jäkligt smidig.

Publicerat
Tänkt lite mer här..

Mvh!

såklart kan säljaren det, risken finns att det bara funkar med tre i magget.

om han är riktigt seriös kan du be honom skjuta en serie rws eller ge dig numret till den tidigare ägaren.

Publicerat
  • Författare

Något sådant hade jag tänkt.. Sannoliketen att jaga ut säljaren på skjutbanan är väl inte så stor men lite repeteringsövningar torde jag kunna tjata till mej ;)

Ingen i Piteå som är sugen på att testa lite?

Mvh!

Publicerat
Hmm lurar lite på hur mycket man kan tjäna i vikt genom att fimpa pipan och ge sig på kolven.. dämparen tillkommer men det torde gå på ett ut om man fimpar pipan samtidigt...

Synd att det inte finns 22 Hornet pipa till Kvadden..

Mvh!

Nä 22Hornet finns inte till qaden men väl 22wmr och visst ser den patronen fjantig ut men laddad med RWS eller Winchester blyhålspets är det väldigt mycket död i den. Så ska du skjuta större vilt än klass3 som kommunaljägare tror jag att även 22wmr klarar det med bravur ut till 60-70meter

Publicerat
  • Författare

Vettig tanke Lars, har för mej att det finns folk med samma uppgifter som jag som skjuter rätt mycket rådjur med 22wm.. Men skillnaden är att just detta förutsätter en massa ansökningar om dispens och prylar till Naturvårdsverket och det är jag för slö för.. sen tycker jag att kalibern är lite väl klen för just rådjur även om det tveklöst fungerar.

Ur den aspekten är 22 Hornet bättre och väljer man rätt kula så är den såvitt jag kan förstå i det närmaste optimal faktiskt.

Mvh!

Publicerat

Jag trodde det var samma som gällde för alla klass3 men tydligen inte ;) då får hornet min röst med

Publicerat
Vettig tanke Lars, har för mej att det finns folk med samma uppgifter som jag som skjuter rätt mycket rådjur med 22wm.. Men skillnaden är att just detta förutsätter en massa ansökningar om dispens och prylar till Naturvårdsverket och det är jag för slö för.. sen tycker jag att kalibern är lite väl klen för just rådjur även om det tveklöst fungerar.

Ur den aspekten är 22 Hornet bättre och väljer man rätt kula så är den såvitt jag kan förstå i det närmaste optimal faktiskt.

Mvh!

Det ges inte dispens för 22wm för tätortsnära skyddsjakt av rådjur!

Att kalibern sedan fungerar förträffligt och i många fall ännu bättre än vad 22Hornet gör mot rådjur är en annan historia.

Den används flitigt i avlivningssyfte mot skadade djur,företrädesvis med en V-max kula.

/Micke

Publicerat

Varför köper du inte Brno:n av Peter M?

Den bössan är kanonfin, skjuter bra och har ett underbart trycke!