Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ska köpa 22 Hornet.. men vilken?

Featured Replies

Publicerat
Shit!

Vilken mina, jag försökte konsekvent styra undan för Jensa nere i Skåne.. Ska se till att du får egna trutar att bomma på så kan jag ta dem efter att du tömt din pang :D

Mvh!

Ja han är allt för bra för att vara nära om man vill VETA om det var jag eller han som träffade. Men nu skiter jag i vilket bara jag får panga och ta ett glas gott med goda vänner på kvällen ^_^

Fast det vore skitkul att slå er båda i antal :rolleyes:

/Lasse

• Svar 122
  • Visningar 21,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Har suttit och läst på Marlinowners nu ett tag, (fastnar gärna där också... ^_^ ), och det verkar vara många i staterna som använder CZ American modeller i 22 Hornet, och om man ska tro träffbildsfotona, så skjuter dom jäääkligt bra.

Vet inte vikten på dom, men misstänker att dom är fullvuxna.

Blir nästan lite sugen själv att byta bort Handin mot en sån...den heter ju faktiskt "American", så då borde det väl gillas i min helylleamerikanska vapengarderob va ? :rolleyes:

Publicerat
Har sittit och läst på Marlinowners nu ett tag, (fastnar gärna där också... ^_^ ), och det verkar vara många i staterna som använder CZ American modeller i 22 Hornet, och om man ska tro träffbildsfotona, så skjuter dom jäääkligt bra.

Blir nästan lite sugen själv att byta bort Handin mot en sån...den heter ju faktiskt "American", så då borde det väl gillas i min helylleamerikanska vapengarderob va ? :rolleyes:

tycker inte att dom är så fullvuxna den cz jag känt på var nätt tyckte jag, men jag skulle hellre ta remingtons om jag ville ha en mini mauser.

dock tycker jag att det är den klart vettigaste bössan i hornet just nu, om jag inte skulle vara såld på kombi i hornet skulle jag haft en remington 799.

Publicerat
  • Författare

Fan.. tror CZ kanske kan vara ngt, hade varit guld värt att få tag på en och bara känna efter..

Inväntar iaf vad garage har att säga om sin..

Mvh!

Publicerat
Fan.. tror CZ kanske kan vara ngt, hade varit guld värt att få tag på en och bara känna efter..

Inväntar iaf vad garage har att säga om sin..

Mvh!

så här ser den ut med remington stocken

http://www.remington.com/products/firearms...l_799_specs.asp

Publicerat
  • Författare

Vet inte om det är just Remingtonstocken men den ser helt klart användbar ut :rolleyes:

Fan så less på detta, vill få detta klart NU!

Mvh!

Publicerat
Har suttit och läst på Marlinowners nu ett tag, (fastnar gärna där också... ^_^ ), och det verkar vara många i staterna som använder CZ American modeller i 22 Hornet, och om man ska tro träffbildsfotona, så skjuter dom jäääkligt bra.

Självfallet, det är klart att du kan/får, självbedrägeri är en stark kraft, :D

å andra sidan är de både söta och välskjutande vapen.

/Christian

Publicerat
Vet inte om det är just Remingtonstocken men den ser helt klart användbar ut :rolleyes:

Fan så less på detta, vill få detta klart NU!

Mvh!

Välkommen in i min värld, med vapenbytarångest/stress/otålighet... ^_^

Publicerat
Självfallet, det är klart att du kan/får, självbedrägeri är en stark kraft, ^_^

å andra sidan är de både söta och välskjutande vapen.

/Christian

Huvudet på spiken min vän.. :rolleyes:

Publicerat

Btw..vem är generalagent för Remmy och CZ i Sverige ?

Publicerat
Btw..vem är generalagent för Remmy och CZ i Sverige ?

tror jaktia har cz hornet bössan i katalogen och remington är väl torsbo.

Publicerat
tror jaktia har cz hornet bössan i katalogen och remington är väl torsbo.

Nope, fanns bara 453 Varminten med i Jaktiakatalogen, och Torsbo hade ingen av den Remmy modellen med på hemsidan, men den går ju alltid att beställa om det skulle vara så.

Publicerat

varför köpte du inte ZKW465:an som låg ute på forumet?

eller du anske har köpt en, men jag missat detta?

Andreas

Publicerat
Nope, fanns bara 453 Varminten med i Jaktiakatalogen, och Torsbo hade ingen av den Remmy modellen med på hemsidan, men den går ju alltid att beställa om det skulle vara så.

jag var på vippen att beställa en 799 från torsbo, men enligt karl jag pratade med så var lev tiden horribel.

jag kan minnas fel om jaktia kan det vara gyttrop katalogen.

Publicerat

Jag har funderingar på att sälja min ruger. Det sitter en Borderpipa på den och kalibern är den med ett K framför hornet. Vill Du ha en driftsäker 22 hornet så ska Du titta på BRNO/CZ en mausermekanism i miniatyr är aldrig fel. Sakon kan man aldrig ladda fullt magasin med för då kärvar den i omladdning. Weihraush har en kompis och den fungerar vad jag vet klanderfritt. Min bästa hornet var en Contender som sköt som en våt dröm och som kommunjägare så kanske en enpetare skulle vara ett alternativ för ingen kan gnälla på att den inte är smidig med sina 87cm. De första contender vapnen hade dock en svaghet i kolvbulten då den blev glapp. En bössa jag suktat lite efter är brownings micro medallion som utgått. Jag har också länge varit sugen på att byta kaliber till en 221 fireball för att få en stadigare låda. Rugerns nackdelar är att det sitter en låsning för slutstycket på vänster sida som trycks in när man stänger det och även säkringen trycker in en pigg i bakkant av slutstycket. Vid kallt och blött väder vid nollan så har det hänt att allt frusit ihop. Det har inte gått att avfyra och jag har fått söka slutstycket i snön då det ramlat ut när tangenten på sidan frusit i nertryckt läge. Ska Du vara kommunjägare med klass så kolla en Blaser k95 med octagonpipa men det blev genast mera pengar. Jag känner en som äger en sådan och den skjuter så bra en hornet kan göra och den är lätt.

Publicerat
  • Författare

Sakon har jag dömt ut redan, för stora risker med rappel i samband med repetering.

Enskotts går bort, sist jag pysslade med detta hade jag tre skjutbara djur framför näsan och då finns ingen tid att fibbla med omladdning manuellt.

Blajser går bort av ruskigt många skäl :D^_^

CZ modellen känns lite mer intressant, skulle vilja se mer av den faktiskt.. DKZ eller vad den andra modellen heter har jag dessvärre förkastat redan, inte sams med repeteringen och slutstycket och upplever bössan som själlös..

Weihraush (?) är intressant, har dock grymt dålig koll på fabrikatet så det känns lite småläskigt.

Ruger.. Inte sett en enda till salu men den torde fungera. Dock har jag en känsla av att de är rätt dyra..

Krico och Anschutz är båda intressanta även!

Hela grejen är knepig, måste ha en skabbig men välfungerande och hyfsat välskjutande 22 Hornet. Jag kommer att fimpa pipan och montera dämpare så jag tror att andra handsvärdet är lika med noll. Därför är jag inte så hysteriskt sugen på att lägga en hel hög pengar på bössan. Till detta kommer att de tillfällen där jag kommer att använda vapnet är rätt få så det känns sisådär att plöja ned en hel hög pengar i detta..

Ska dock testa det utan tvekan, vet att det kommer att bli rådjursjakt i höst och jag har ruskigt svårt att motivera mej till det om jag ska fortsätta använda hagelbössan.

Mvh!

Publicerat

Krico! Ve Onda Demon Vik Hädan! Jag har ägt en sådan och det enda som var bra var trycket. Pipan satt 1-2 cm fel i förhållande till lådan och pekade uppåt. Om jag inte minns fel så det enda felet som kan nämnas med weihraush är att magasinet var lite kort så det var svårt att ladda lite tyngre kulor och det gäller även Brno men det tar emot att säga att där har du nog mest pang för pengarna i synnerhet om en smed får kolla upp det katastrofala trycket på Brno bössorna.

Publicerat

Mickemannen har väl en Ruger i hornet va ?

Publicerat
  • Författare

Yepp men han köpte ny och det var på tok för dyrt för att vara ett alternativ..

Mvh!

Publicerat
Yepp men han köpte ny och det var på tok för dyrt för att vara ett alternativ..

Mvh!

Jo men jag tänkte för att få ett utlåtande om modellen.

Micke skulle ju inte acceptera en bössa som inte levererar om jag känner honom rätt. :)

Publicerat
  • Författare
Jo men jag tänkte för att få ett utlåtande om modellen.

Micke skulle ju inte acceptera en bössa som inte levererar om jag känner honom rätt. :)

He he.. Nej jag tror nog att Ruger i 22 Hornet är ett alternativ även :D

Mvh!

Publicerat
He he.. Nej jag tror nog att Ruger i 22 Hornet är ett alternativ även :)

Mvh!

Men att få tag i en beggad Ruger till rätt pris också ??

Jag letade länge innan jag lessnade och köpte handin istället..

Publicerat
  • Författare

Nej jag tror det är rätt kört med beggad Ruger...

Vi får se vad som händer, har inte fått ngn mer info från garage om hans Anschutz..

Mvh!

Publicerat
Nej jag tror det är rätt kört med beggad Ruger...

Vi får se vad som händer, har inte fått ngn mer info från garage om hans Anschutz..

Mvh!

köp en brno, med hemmaladdade bulor så slår den riktigt tätt

Andreas