Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ska köpa 22 Hornet.. men vilken?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Var på G att göra det men kände på BRNO på Widforss vapenauktion och nja.. nej.. den talade inte till mej :-)

Är helt på det klara med att bössan är i bra skick!

Mvh!

• Svar 122
  • Visningar 21,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Mailat och kollat blocket där.. Weihrauch har jag totalt noll koll på, ser helt ok ut...

Mvh!

Publicerat

Weihrauch är väl också en fullstor bössa.

Publicerat
Ha!

Ola, tänkte precis pma dej :D

Ok äldre Sako L46 var bättre?

Lite granna så känns det som jag vill få tag på bössa hyfsat fort så jag hinner rassla igenom licenshandläggningen samt fixa dämpare osv..

Det jag ska ha är inte en bössa att skjuta fästingar av grävlingar på långa håll utan en bössa som ska hålla ihop i en 5-krona på 50 meter typ.

Den här bössan på Delsbo vapen ser fin ut men den snubben jag surrade med där hade ingen aning om bössans historik.. Köpa ett måndagsex på distans osett känns jävligt jobbigt..

Försökt jaga tag på Linkis även, vet att han har en äldre Sako i 22wm, tänkte kolla hur den fungerar för honom men han pratar rätt mycket i telefon idag :D

Mvh!

Mekanismen på en P75 är ju helt annorlunda och känns mycket smäckigare en en "riktig" cylinderrepeter med låsklackar i framkant på lådan. Dessutom var trycket pissigt. De L46:or jag testat och äger har alla skjutit bra, har vettiga eller bra trycken och är nätta och smidiga. Enda baksidan är svårigheten att montera störtre gluggar pga siktesbasen. Du kan också använda vanliga sakofästen och behövert inte kludda med 11mm-spår. Om du ändå skall sätta vinkelslipen i den så kan du ju löda bort siktesbasen också så då är det inget problem (men köp då en risig bössa så du inte får sakofantasten i mig som hemsöker dig i dina drömmar). Sedan finns ju roliga kalibrar som .25-20 Win, 7x33 osv ibland att tillgå förutom horneten. Allt finns bara man letar lite.

Publicerat
  • Författare
Weihrauch är väl också en fullstor bössa.

Ser ut så men dock något "nättare" än Kricon..

Ola..

Ska väl villigt erkänna att jag inte riktigt är bestyckad med det tålamod som krävs för att sno rätt på en L46.. :D:D

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Fick svar från Blocketannonsören, bössan såld..

Passade på att gnugga på med lite frågor. Bössan han sålde sköt som vanligt bra med viss plugg men det som var mest spännande var att denna Weirauch med kikare faktiskt vägde under 3 kg!

Det var spännande..

Kanske kan vara ngt eller? Någon som har koll på bössan? Jag kan inte minnas att jag öht tagit i dylik tingest..

Mvh!

Publicerat
Fick svar från Blocketannonsören, bössan såld..

Passade på att gnugga på med lite frågor. Bössan han sålde sköt som vanligt bra med viss plugg men det som var mest spännande var att denna Weirauch med kikare faktiskt vägde under 3 kg!

Det var spännande..

Kanske kan vara ngt eller? Någon som har koll på bössan? Jag kan inte minnas att jag öht tagit i dylik tingest..

Mvh!

Jag har ägt en Weirauch, trevlig bössa att hålla i men där slutade det trevliga..

Precisionen var kass trots otaliga omplastningar, pipan var dessutom inte skruvad i lådan utan fäst med stift och jag antar att roten till problemet satt där...

Peter M hade en likadan och även han krängde iväg sin bössa efter något år då inte heller han fick någon ordning på precisionen på sin..

Publicerat
  • Författare

Ok..

Varför ska det helt plötsligt vara så j-la svårt att köpa en bössa???

Den här randpatronen skrämmer en med matningsproblem samt tydligen problem att få grejerna att skjuta..Detta får ju tex .243 att framstå som det enklaste som finns i kaliberväg :D

Usch..

Undrar om kan kan söka licens på kulvapen i 22 Hornet och sedan specifisera fabrikat osv..

Hann inte ringa Delsbo Vapen.. jävligt sugen på att tvinga säljaren att göra lite repeteringsövningar med Sakon..

Mvh!

Publicerat
Ok..

Varför ska det helt plötsligt vara så j-la svårt att köpa en bössa???

Den här randpatronen skrämmer en med matningsproblem samt tydligen problem att få grejerna att skjuta..Detta får ju tex .243 att framstå som det enklaste som finns i kaliberväg :ph34r:

Usch..

Undrar om kan kan söka licens på kulvapen i 22 Hornet och sedan specifisera fabrikat osv..

Hann inte ringa Delsbo Vapen.. jävligt sugen på att tvinga säljaren att göra lite repeteringsövningar med Sakon..

Mvh!

du kan väl skaffa en öppen licens.

jag tycker att det finns några saker som var lite svårt med att ladda hornet men när man kommit in i laddandet av kalibern blir det lätt.

min hornet jag har nu går mycket tätt och är ta mig tusan nära den bössan jag har nu som går tätast på korta avstånd fast det är en b-bössa utan dess like och bara har en 2-7 på.

dock är det inte så många fabrikat som här helt 100% rykte om god precision men då vet man inte heller alltid vad problemet varit, ett som är säkert är dock att matningen kan vara ett problem, tror dock att tex mini mausern fått bukt med det vad jag hört.

Publicerat
How about this?

CZ 527.. ser ut att vara en modernare variant.. ser rätt ok ut..

http://www.blocket.se/lulea/BRNO_CZ527_22_...m?ca=11&w=3

Ska ringa och kolla läget..

Mvh!

Tänkte tipsa om den där i morse, men sen såg jag att du avskrivit Brno som själlösa, så då struntade jag i det.. :D

Publicerat
  • Författare

Men detta är såvitt jag fattat en modernare modell?

Mvh!

Publicerat

Inte säker men tror det, tror dessutom att denna kan skjuta bra också, för alla Bernoisar som jag har haft, har skjutit förbannat bra, varit lite tunga dock, men denna modell har jag inte haft.

Publicerat
  • Författare

Ska försöka ringa igen, inget svar sist, och kolla läget..

Det som ligger bössan i fatat är även det flacka pistolgreppet, känns inte helt klockrent.. Men bössan ser nästintill ny ut och pengarna är rätt..

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Och vart man klokare av det då?

Den matar bra och skjuter bra men det är väl relativt.. Trycket var distinkt, möjligen något lättryckt.. Lät helt ok!

Givetvis så var det en snubbe som skulle komma och kolla på bössan så då är den säkert såld..

Om den inte går iväg så tror jag fan att jag tar den, ids inte vänta.. såvida ingen här har en massa negativa erfarenheter av modellen?

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Fick svar från Delsbo Vapen.. tydligen var matningen bänglig och då försvann Sakon som alternativ.

Mvh!

Publicerat

ja en P75/72 Sako ger ett helt ny innebörd till ordet knökmatare,

enligt vad jag läst, har de nya CZ rykte om sig att vara välskjutande, lite ruffa skjutjärn men med precision.

/Christian

Publicerat
Om den inte går iväg så tror jag fan att jag tar den, ids inte vänta.. såvida ingen här har en massa negativa erfarenheter av modellen?

Mvh!

Är det till o sakna tålamod B) B)

Känner igen syndromet ^_^

/Lasse

Publicerat
  • Författare
How about this?

CZ 527.. ser ut att vara en modernare variant.. ser rätt ok ut..

http://www.blocket.se/lulea/BRNO_CZ527_22_...m?ca=11&w=3

Ska ringa och kolla läget..

Mvh!

Den gick iväg fort!

Annonsen borta nu..

Fan.. tänk om man gjort detta lite tidigare, har två rådjur som ska dräpas nu.. om vi vill. Tror iofs de klarar sig, två trafikskador.. ett framben och ett bakben såvitt känt. Den ena är vi helt säkra på att den klarar sig, den tänkte vi ta i oktober men en bock har en skada på ett framben och använder det inte alls så den hade man ju kunnat försöka göra något åt.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Då kom siktet hem idag, tack för det Skurebo :lol:

Du och Jensa har precis bokat smörpassen på trutjakten i juli bara så ni vet :)

Mvh!

Publicerat
  • Författare

garage.. du har pm!

Mvh!

Publicerat
Då kom siktet hem idag, tack för det Skurebo B)

Du och Jensa har precis bokat smörpassen på trutjakten i juli bara så ni vet :D

Mvh!

Trallalallala vad jag är glad idag. sitter gärna nära Jensa för då kan jag åtminstone

påstå att en och annan är skjuten av mig. :D :D :D

/Lasse

Publicerat
  • Författare

Shit!

Vilken mina, jag försökte konsekvent styra undan för Jensa nere i Skåne.. Ska se till att du får egna trutar att bomma på så kan jag ta dem efter att du tömt din pang B)

Mvh!