Publicerat Juni 6, 200917 yr Jag äger en rostfri ruger k77 vhz och jag är inte riktigt så imponerad av det delade slutstycket och funktionen vid kall väderlek eller precisionen direkt ur lådan som absolut inte är att skryta med heller. Efter kricon är det den som skjutit sämst som ny. Nu går den hyfsat men det har kostat mig en hel del pengar att få den att göra så. "The only way to make a Ruger 22 hornet shoot well is to sell it and buy a BRNO" läste jag på ett annat forum. Kanske inte helt sant men en del lösningar i rugern borgar inte för precision.
Publicerat Juni 6, 200917 yr Även jag har som sagt en Ruger 77/22 VHZ,anledningen till det valet är i första hand att den har laminatkolv och är rostfri då jag ledsnat på att rost och väta dödat pipor och kolvar på mina tidigare tjänstevapen i en allt för hög utsträckning. Ruger är den enda tillverkare som erbjuder ett totalt underhållsfritt vapen i den kalibern. Funktionen i mitt vapen är oklanderligt! Matning och utkast fungerar perfekt oavsett väderlek,klick existerar inte. Min Ruger skjuter tillräckligt bra för att jag ska kunna ta alla tänkbara skott ut till 80m mot rådjur,räv,gås och hare. Oftast lossar jag dock skott på avstånd mellan 20-40m och där skjuter den så pass bra att det snarare är jag mer än bössan som är den begränsande faktorn. Det är dock inte den mest välskjutande 22Hornet jag ägt men tveklöst den mest underhållsfria vilket betyder mer när man använder bössan dagligen under tre månaders regn/snöblask..... Så även ett konstant träffläge! /Micke
Publicerat Juni 6, 200917 yr He he.. Nej jag tror nog att Ruger i 22 Hornet är ett alternativ även Mvh! En liten aptitretare på vad du kan göra med en Ruger /Micke
Publicerat Juni 6, 200917 yr Författare Har du slarvat bort bilden på de 4 rådjuren du sköt i ett svep Nej det kanske var på Anschutzens tid By the way, tack för detta.. pucko! Blir ju inte mindre sugen av sånt här Mvh!
Publicerat Juni 6, 200917 yr By the way, tack för detta.. pucko! Blir ju inte mindre sugen av sånt här Mvh! Det var så lite så! vad gör man inte för en kompis /Yours truly
Publicerat Juni 6, 200917 yr Hoppas kunna samköra inköp av plugg med dej Gunny.. Mvh! Ordnar vi. /Miike
Publicerat Juni 6, 200917 yr Nu var inte en enkelskottare aktuell men thompson gör också rostfritt. Jag har just varit och skjutit med 6mm ppc och 22k hornet. Jag håller helt med om att träffläget är helt konsekvent och vapnet i stort sett underhållsfritt men jag använder mitt vapen från -30 till +25 och det kan skilja nästan hela spannet under en jaktdag till fjälls vilket ställer stora krav på vapnet och det klarar tyvärr inte rugern riktigt. Jag sköt 50 skott med min som ny och sedan ringde jag till smeden och var mindre glad då den inte gick att få under 5cm på 80. (måndagsex? Inte helt otroligt med mitt vanliga flyt) Idag har jag pendlat mellan 15 och 25 mm på 80 3-4 skott med stöd då det blev nästan vindstilla. Det kostade ett pipbyte för 6 lakan och en plastbäddning samt ett byte av avtryckare för att få ett bättre tryck då originalet var löjligt hårt men nu är jag ganska nöjd om det inte var för frysningarna som inträffar under dagar då vädret går från kallt till varmt till kallt igen. Rådjursjakt med hornet får bara bedrivas som skyddsjakt och ska inte missbrukas även om hornet som kaliber garanterat räcker till. Jag har skjutit gås i halsen på vattnet på 150m och varit helt säker på att träffa då contendern var kapabel till det utan problem. Halsskott på ripa på 50 är inte heller något problem och ska inte vara det heller. Åtskilliga rävar föll under sena vinterkvällar då jag satt ute i någon snökoja och passade. Rugern skjuter inte riktigt lika bra som contendern men tillräckligt bra för att jag ska vara nöjd. Både brorsan och jag ägde en Krico och dom vandrade med träffbilderna båda två. Jag har en arbetskompis som äger en gammal sliten Brno och den skjuter bättre än rugern trots att den ser ut som att den legat nergrävd i en myr och sedan använts som järnspett. Ytterligar en arbetskompis har en som ser likadan ut och efter att ha polerat trycket så att snälltrycket orkade med att frigöra slagstiftet så skjuter också den inom en enkrona utan problem. Jag köpte också rugern på grund av att den var rostfri och för att den ska klara väta bättre då man ligger ute i någon snökoja på ripjakt vintertid. Jag saknar ibland contendern för den ypperliga precision den hade och att den var så skottfast som den var även om det var bara ett skott åt gången. Här är en träffbild med rugern från tidigare kvällar.
Publicerat Juni 6, 200917 yr Författare Vet inte hur jag ska tolka ditt inlägg Nils riktigt men tja.. jag har inga avsikter att missbruka kalibern. Däremot ska jag jaga rådjur i stadsmiljö och vill då ta dem med kula av en mängd skäl. Då är kalibern klockren när dämparen är monterad. Men ok, Ruger KAN strula. Noterat! Just nu vet jag inte vad jag söker, CZ verkar ju vettig.. lite skeptisk till Krico då den är ett nummer för stor men jag har för dålig koll för att säga säkert. Anschutz ligger rätt bra till även! Mvh!
Publicerat Juni 6, 200917 yr En hornet behöver inte mycket pipa för att uppnå maximal hastighet och där ska det inte vara några problem att kapa pipan så att den blir smidig med dämpare. Häruppe är hornet en vanlig kaliber och det ska inte vara några problem att hitta en bössa. Jag tycker att Du ska överväga en CZ för att få minst problem. Var annars hittar Du kontrollerad matning i en hornet och ett slagstift som kan göra bucklor i härdad stålplåt om det är nödvändigt. Snälltryck är tyvärr ett måste då man annars behöver knarpa för att få det att smälla. Bössan är dessutom lätt och kanske kommer att bli framtung med dämpare monterad. Det enda som inte är riktigt kul är väl finishen på bössan, ibland tror jag inte att dom har några polerverktyg utan allt slutar med fil och rasp.
Publicerat Juni 6, 200917 yr Det här kunde också vara en riktigt kul bössa men det hade gärna fått vara rostfritt http://www.browning.com/products/catalog/f...amp;type_id=020
Publicerat Juni 6, 200917 yr Författare Jag tycker att Du ska överväga en CZ för att få minst problem. Var annars hittar Du kontrollerad matning i en hornet och ett slagstift som kan göra bucklor i härdad stålplåt om det är nödvändigt. Snälltryck är tyvärr ett måste då man annars behöver knarpa för att få det att smälla. Bössan är dessutom lätt och kanske kommer att bli framtung med dämpare monterad. Det enda som inte är riktigt kul är väl finishen på bössan, ibland tror jag inte att dom har några polerverktyg utan allt slutar med fil och rasp. Browningen har jag kollat på nätet tidigare, hitta den för överkomlig peng känns i princip kört dock. CZan är ett alternativ men snelltryck?? Det hade jag hoppats slippa, den jakt jag kommer att bedriva med den är inte förenligt med det. Men som sagt, är mentalt förberedd på att man får skicka bössan till smed för att få trycket acceptabelt.. iofs har jag tänkt mej en begagnad och då är trycket förhoppningsvis fixat redan. Mvh!
Publicerat Juni 7, 200917 yr Weihraush (?) är intressant, har dock grymt dålig koll på fabrikatet så det känns lite småläskigt.Mvh! Snälla fundera inte mer på en Weihrauch, köp en bössa där pipan är skruvad i lådan och inte bara konad och fäst med ett stift. Ett sätt att slippa alla matningsproblem och att du dessutom får en riktigt trevlig bösa med precision är att köpa en Sako Vixen och få den ompipad till en 221 fireball? marginellt mer att skjuta med än en K-hornet tex. och med en lite hetare laddning så kommer du lätt upp i klass 2 prestanda Farsan har en Sako P75 som skjuter bra utan större problem med matningen men antar att du kommer att få mer eller mindre problem med matningen vilken bössa du än väljer om du räknar med snabba repeteringar. En patron med den utformningen och dessutom rand är dömd att trassla i matningen. Kalibern som sådan är dock helt underbar!
Publicerat Juni 7, 200917 yr Kricon är inte heller gängad utan stiftad i pipan och den ligger inte ifred heller.
Publicerat Juni 7, 200917 yr Här är en! Den andra försvann inatt och den har trycket fixat. http://www.blocket.se/lulea/22_Hornet__Brn...?ca=1_4&w=3
Publicerat Juni 7, 200917 yr Peter M:s Brno finns fortfarande kvar..... där har du svaret hipshot klipp till på den för tusan.
Publicerat Juni 7, 200917 yr Äntligen några kloka huvuden som kan få Hipshot på bättre tankar. Brno är bästa valet så här långt om man vill ha en problemfri hornet. Lite byrålådseffekt och kanske en utgift för att förbättra trycket men sedan en problemfri bössa så länge han lever.
Publicerat Juni 7, 200917 yr Författare Äntligen några kloka huvuden som kan få Hipshot på bättre tankar. Brno är bästa valet så här långt om man vill ha en problemfri hornet. Lite byrålådseffekt och kanske en utgift för att förbättra trycket men sedan en problemfri bössa så länge han lever. Byrolådan är kvar men trycket är fixat på Peters bössa.. Faktum är att den ter sig mer och mer intressant igen.. Peter lär väl vara kräckless på mej vid detta laget, först ett skambud och därefter nej tack.. Måste ha lite mer info om Anschutzen dock, har lite pm kontakt där. Mvh!
Publicerat Juni 7, 200917 yr Byrolådan är kvar men trycket är fixat på Peters bössa..Faktum är att den ter sig mer och mer intressant igen.. Peter lär väl vara kräckless på mej vid detta laget, först ett skambud och därefter nej tack.. Måste ha lite mer info om Anschutzen dock, har lite pm kontakt där. Mvh! Mmmm, och Anschutzen har en varbygel i plast, hur snyggt är det
Publicerat Juni 7, 200917 yr Mmmm, och Anschutzen har en varbygel i plast, hur snyggt är det Icke om det är anschutzen som garage vill säga,det är en 1430 och exakt samma modell som min föregående. Stål rakt igenom. Den precisionsmässigt bästa hornet jag haft. /Micke
Publicerat Juni 7, 200917 yr Icke om det är anschutzen som garage vill säga,det är en 1430 och exakt samma modell som min föregående.Stål rakt igenom. Den precisionsmässigt bästa hornet jag haft. /Micke Jag har gärna fel där.. Har dock inte hållit i någon Anschutz som inte haft varbygel i plast.
Publicerat Juni 7, 200917 yr Jag har gärna fel där.. Har dock inte hållit i någon Anschutz som inte haft varbygel i plast. 1430 serien är Anschütz "lyxmodell" och lite mer påkostad. Match 54 systemet bla. /Micke
Publicerat Juni 7, 200917 yr Författare Ok.. Fett stort tack alla för era tankar i ämnet, var ju helt nollad när det gällde kalibern så jag har haft stor hjälp av er alla. Jag har köpt Anschutzen nu, känner mej helt trygg med att det vart bra. Nu ska jag beställa dämpare med men där tror jag att jag vet vilken jag ska ha. Mvh!