Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mårdhundsjakt med Foxkiller!

Featured Replies

Publicerat

Tänkte berätta(lite) om gårkvällens mårdhundsjakt.Första nysnön kom på dagen(ca 1cm) startade jakten kl 19.00 på kvällen. Körde med bil längs skogsvägar och kollade spår... hade med mig mina två finnstövare och pannlampa,transportbur,nacktång,miniatyrgevär.Hade kört ca 5 km då jag hittade första spåret,släpte ung tiken och det blev jakt i ca 5 min sen kom ståndskallet,bara att ta nacktången och hämta mårdhunden(nr1) ;).Åkte vidare ca 2 km och såg ett nytt spår släppte ut båda stövarna och dom började väcka.Men det tåg ca 50 min innan det blev ståndskall.Jag sprang dit och fann hundarna skällandes under en liten sten.När jag kom dit tog hanhunden tag i mårdhunden och drog ut den(nr2) ;).Åkte vidare längs skogsvägen hittade två nya spår,släppte båda hundarna som började arbeta med dom två spåren.Det var ingen lätt match för hundarna,mårdhundarna hade sprungit längs stranden och lika mycket i vattnet som på land så det tog ca 1 timme innan det blev ståndskall pånytt.Tog bilen och åkte dit, men när jag kom till stranden såg jag hundarna ...men dom hade slutat att skälla ???.Tittade lite omkring mig såg ögorna av en mårdhund långt ute i vattnet... :o hundarna fick ingen kontakt med den så jag fick skjuta den(nr3) ;)Men! hundarna började på nytt att jaga nere vid stranden, det var den andra mårdhunden som dom hittat.Jakt ca 20 min sen ståndskall ...sprang dit och såg att dom står på stranden och skäller ut mot havet.Jag tittar ut och ser att mårdunden är en bit ut i vattnet på en liten sten,säger åt hundarna att dom skall hämta mården  :D och dom simmar ut och hämtar den ;)Det var en stålt hund som kom med en fullstor mårdhund i munnen til mig(nr4) ;)Sådana ggr önskar man att man hade videokameran med. ;D En lycklig men trött jägare åker hemmåt ( ser inga fler spår) .

• Svar 98
  • Visningar 14,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Det skulle vara bra om alla var lika effekiv som du. Det är bra man slipper dom j...arna. forsätt i samma stil :D :D

Publicerat

Grattis till lyckad jakt!

:D :D :D

Publicerat

Grattis....

Måste bara fråga en sak, du skriver hämta mårdhunden.

Är det före eller efter skottet  ???

Vet att dessa djur är experter på att spela död, så därför funderade jag på detta.

Hursom helst är det bra med duktiga predatorjägare här på jaktsidan ;D

Publicerat

Grattis!

Låter som en väldigt kul jaktform. Är rätt övertygad om att både Laikan och jag skulle gilla den. ;D

Publicerat
  • Författare
Grattis....

Måste bara fråga en sak, du skriver hämta mårdhunden.

Är det före eller efter skottet  ???

Vet att dessa djur är experter på att spela död, så därför funderade jag på detta.

Hursom helst är det bra med duktiga predatorjägare här på jaktsidan ;D

Jag har skjutit ca200 mårdhundar sen jag började jaga,så jag vet att det lönarsig att skjuta dem ordentligt annars kan det hända att dom stiger upp och smiter när man minst anar!Det har hänt några ggr att någon smitit från min Hi-lux,s lave när jag kommit hem.Jag brukar ha en nacktång som jag lägger runt nacken på dom... sen är det bara att skjuta dom mellan ögonen ;)
Publicerat
  • Författare
Grattis!

Låter som en väldigt kul jaktform. Är rätt övertygad om att både Laikan och jag skulle gilla den. ;D

Jaaa..du ;D.Jag tror nog att du skulle gilla denna typ av mårdhundsjakt.Tror oxå att din laika skulle funka ferfekt för denna typ av mårdhundsjakt.Men tyvärr går dom fort i gryt när snön faller,så man har inte många nätter på sig...Dom gillar inte att gå i snön!Men...som tur är har man ju en Jackrussel (gryt) som man kan fortsätta med hela vintern :D ;D
Publicerat

Jagar ni bara när det är spårsnö? Inte på barmark?

Publicerat

Härligt och grattis. Jag har aldrig provat på denna jaktform, det skulle vara roligt att få prova.

Publicerat

låter riktigt roligt och effektivt!. =) ...vart kan du bo någonstans om det finns så mycket "odjur""`??`??

Publicerat
  • Författare
Jagar ni bara när det är spårsnö? Inte på barmark?
Nej!Det funkar nog bra på barmark oxå...men det är lättare att vänta på lite snö, så man vet med säkerhet att det är mårdhund man släpper på.Om man hade en utpräglad mårdhunds hund skulle det funka lika bra på barmark,men mina hundar jagar både hare o räv så därför väntar jag tills snön kommer!Dessutom är skinn av mårdhund(sjubb) ganska bra betalda så det lönar sig att vänta tills pälsen är mogen ;D
Publicerat
  • Författare
låter riktigt roligt och effektivt!. =) ...vart kan du bo någonstans om det finns så mycket "odjur""`??`??
Jag bor i en liten by som heter Vexala i Finland(mittemot Umeå).Och här finns mycket "odjur"...  :D passar bra för mig som älskar att jaga "odjur" ;)
Publicerat

Hej. Gissade då jag läste om Foxkillers mårdhundsjakt att den försiggått här på östra sidan om bottniska viken. Antar att den fortfarande är rätt sällsynt i Sverige eller?

Själv brukar jag ta dem med tax under lador och i gryt, men numera då taxarna behövs för hjort- och rådjursjakten blir det tyvärr inte så ofta.

Publicerat

Trevlig läsning! Man blir faktiskt sugen på att prova jaga mårdhund nån gång. Jag antar att de börjar ligga under ganska mkt senare i höst när jag tänkt över å starta stövaren på rävprov...annars skulle man kanske ha provat på att jaga mårdhund oxå. Tro tametusan att jag ska ta me mig ett par stycken nästa gång jag svänger förbi dig..hehe...

Tiken verkar ju ha kommit igång rätt så bra nu.Skoj!! Vet du hur de andra Pomo-avkommorna funkar nu? Har ju en bekant som kanske ska para med Pomo nästa gång tiken löper.

Publicerat
  • Författare
Trevlig läsning! Man blir faktiskt sugen på att prova jaga mårdhund nån gång. Jag antar att de börjar ligga under ganska mkt senare i höst när jag tänkt över å starta stövaren på rävprov...annars skulle man kanske ha provat på att jaga mårdhund oxå. Tro tametusan att jag ska ta me mig ett par stycken nästa gång jag svänger förbi dig..hehe...

Tiken verkar ju ha kommit igång rätt så bra nu.Skoj!! Vet du hur de andra Pomo-avkommorna funkar nu? Har ju en bekant som kanske ska para med Pomo nästa gång tiken löper.

Joooo du! Jag tror nog att din Tello skulle funka bra som"sjubb"hund...! Men överlag så slutar dom springa när det kommer för mycket snö ,så jag tror nog att det är fös sent när du kommer...men det beror mycket på vad det blir för väder framöver.Den snö vi fick är borta nu så jag väntar på nästa snö,då blir det ett nytt försök att försöka ställa mårdhund ;)Min tik funkar sådääär!Tog ut en räv ur gryt med jacken åt henne som jag släpte...som hon jagade ca30min... sen tog det stop och hon kom ut till vägen ??? räven kröp på nytt (troligen)! Tänkte försöka skjuta den på drev för henne...men tjii fick jag ;D.Det var annars två rävar i samma gryt men båda klarade sig denna gång ;) Har inte hör särskilt mycket nu om andra Pomo avkommor så jag kan inte säga hur det är,men min tik har inte funkat till belåtenhet hon är alldeles för hård >:(
Publicerat
  • Författare

Fick i kväll en ny mårdhund på stånd för ung tiken... såg "sjubben" på vägen när jag kom hem...körde hem och hämtade finnstövarn efter 15 min var "sjubben" min. :D Det var den 9:de mårdhunden för denna höst! ;)

Publicerat
  • Författare

Bild på mina söner och "sjubb" nr 9 :)

post-438-1130873897_thumb.jpg

Publicerat

...det funkade ju med bilderna nu.Härligt! Vilken av sönerna är det som ska bli bonde?Tänkte att jag kanske kan anställa honom sen...hehe..

Ett tips om du vill förminska bilderna...ladda hem ett program som heter IrFanWiew(tror de heter så)...väldigt enkelt att förminska bilderna där tycker jag...

Publicerat
  • Författare
...det funkade ju med bilderna nu.Härligt! Vilken av sönerna är det som ska bli bonde?Tänkte att jag kanske kan anställa honom sen...hehe..

Ett tips om du vill förminska bilderna...ladda hem ett program som heter IrFanWiew(tror de heter så)...väldigt enkelt att förminska bilderna där tycker jag...

Han till höger bonde(Emil) han till vänster jägare(Linus) :D

Tack för tipset!!!

Publicerat
  • Författare

Här en bild på mina hundar och den 4:de Mårdhunden denna höst :)

post-438-1131225027_thumb.jpg

Publicerat

Hur verkar terriervalpen? Visst har den ett helt annat hårlag än tiken?

Publicerat
  • Författare
Hur verkar terriervalpen? Visst har den ett helt annat hårlag än tiken?
Ja hon kommer att bli släthårig... och temperamentet var till en början nästan för hård(hon var inte rädd för någonting) men nu har hon lungnat ner sig så nu tycker jag att hon är perfekt. Hon har fått känna på några djur...(i bur) och döda... så hon vet nog vad hon skall göra.Men jag kommer inte att köra henne särskilt hårt det första året(hon är snart 4 mån.)Hennes mor var 4 mån när hon körde ut sin första räv ur gryt.
Publicerat
Ja hon kommer att bli släthårig... och temperamentet var till en början nästan för hård(hon var inte rädd för någonting) men nu har hon lungnat ner sig så nu tycker jag att hon är perfekt. Hon har fått känna på några djur...(i bur) och döda... så hon vet nog vad hon skall göra.Men jag kommer inte att köra henne särskilt hårt det första året(hon är snart 4 mån.)Hennes mor var 4 mån när hon körde ut sin första räv ur gryt.

Jag skulle nog föredra en släthårig...får för mig att dom är lättare att hålla rena...i övrigt är de väl knappast nån skillnad.

Jo, det är nog bra att ta de lugnt me valpen...å de kan ju inte vara några problem när du har kvar tiken som fungerar så bra.

Nu snöar det här...var mest regn å snöblandat i morse...avbröt jakten efter några timmar..va så jäkla slaskigt å kallt...Imorgon torde

det vara hyfsat före...men..nu ska jag jobba ett par dagar...

Publicerat
  • Författare

Jag skulle nog föredra en släthårig...får för mig att dom är lättare att hålla rena...i övrigt är de väl knappast nån skillnad.

Jo det var därför jag lämnade en slät... för jag tänkte att hon skulle vara lättare att tvätta efter grytjakt... Alla andra i kullen var strävhåriga.Kan hända att hon blir lite för stor... men får se... hon är ju inte färdigväxt ännu!

Publicerat
  • Författare

Här en bild på henne(Tindra) o hennes mor(Tara) på lite mårdhunds träning ;)

post-438-1131281753_thumb.jpg