Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mårdhundsjakt med Foxkiller!

Featured Replies

Publicerat

kul läsning!

• Svar 98
  • Visningar 14,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Jag vet inte rigtigt ännu...har inte sålt några än i vinter...men jag skulla tippa att dom ligger mellan 50-80 euro/st...för bra skinn då och skjutna på rätt årstid. ;)

Senaste auktion i H:fors(22 dec.) steg priserna på mårdhund med 50%...medelpriset då låg på över 100 euro/st. ;D Men skjutna "sjubbar" får man inga sådana priser för...storleken och kvaliteten på dom är betydligt sämre.

Ok.. men 50-80 € är ju en förmögenhet!  ;D får ju t.om sponsrat patronerna med dom pengarna..  ;D

Publicerat

Tjena har du några bra bilder på mårdhundsspår...det var en som ringde mig härom kvällen och hade ett "konstigt" rävspår....borde inte vara grävling men fötterna hade liksom släpat trots bara decimetern med snö på skare...

Mårdhund ???

Publicerat
  • Författare
Tjena har du några bra bilder på mårdhundsspår...det var en som ringde mig härom kvällen och hade ett "konstigt" rävspår....borde inte vara grävling men fötterna hade liksom släpat trots bara decimetern med snö på skare...

Mårdhund ???

Nej jag har inte det...men dom är exakt lika som dina parson terriers spår...omöjligt att se skiljnaden mellen dom och mårdhund...eller som kattspår fast med klorna ute när dom går.

Om det är mycket snö där dom gått så kan magen släpa i snön...och så går dom hellst under träd eller där det är så lite snö som möjligt.

Eftersom dom är tunga i kroppen och har små fötter så sjunker dom ner mera i snön än tex.... räv.

Mvh Tore

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Hade i dag besök av Kettukiller och hans kompis Leif... dom hade varit med sina finnstövare på Finlands största rävprov...vi hade turen att då vi fikat färdigt ringde en kompis och sade att han hade en räv inne i en lada.  :D

Vi tog min terrier och åkte dit...efter en kort stund så kom "Tara" utdragandes med en "sjubb" :o Så det var ingen räv...utan en mycket skabbangripen mårdhund...det var den 18:de mårdhunden för denna säsong. :D

post-438-1140353838_thumb.jpg

post-50-1140353838_thumb.jpg

post-50-1140353839_thumb.jpg

post-50-1140353840_thumb.jpg

Publicerat

Nu vet jag Tore, om du flår den mårdhunden ni sköt nu när

Alfred och Leif var äver så kan jag få igen det fina skinnet som Leif fick när vi var över!

Kul att ni fick tag på en mårdhund i alla fall, synd på de annars så fina pälsarna.

Publicerat

Hur har ni ihjäl dom på för vis? ??? :- ;)

Publicerat
  • Författare
Hur har ni ihjäl dom på för vis? ??? :- ;)
Brukar skjuta dom med en revolver 22lr.
Publicerat

Den där mårdhunden kunde mest liknas vid en kinesisk nakenhund tycker jag... ;D

Publicerat

Det var inte mycket till päls kvar på den mårdhunden :o...Kettu känner jag igen på bilden och han som blir pussad av hunden på sista bilden känner jag också igen...heter han möjligtvis Leif B och kommer från samma by utanför Piteå som jag?

Mvh Fredde

Publicerat
  • Författare
Den där mårdhunden kunde mest liknas vid en kinesisk nakenhund tycker jag... ;D
Ps."Kettu" du glömde skinnet............. ;) ;) ;)... ;D
Publicerat
  • Författare

Efter många  timmar och långa km spårande hittade vi till sist mårdhunden... :D den hade gömt sig i vassen...under gammal omkullvinkad och översnöad vass...sedan var det bara " ett huss och en händelse" så fick jag den 19:de mårdhunden denna höst. :)

Här är bilderna från dagens jakt...............

post-438-1140727240_thumb.jpg

post-50-1140727240_thumb.jpg

post-50-1140727241_thumb.jpg

post-50-1140727242_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Några blider till från dagens jakt......

post-438-1140727323_thumb.jpg

post-50-1140727323_thumb.jpg

Publicerat

grattis  ;D

Publicerat

Hörru..nu får du sluta skjuta mårdhundar...du måste spara så att det finns gott om dom till hösten då jag kommer med mina hundar och ska göra rent hus i Vexala... ;D

• 2 weeks later...
Publicerat
Är det så här ni jagar mårdhund hittade en film på nätet.

http://www.huntingfootage.com/showphoto.ph...mp;limit=recent

:) :)

Vet dom killarna som gjort filmsnutten, och måste säga att deras stil att jaga inte riktigt är hälsosam.. När man ser filmen så undrar man inte att de engång lyckats skjuta hunden som är med i filmen.. Den bär på hagel i kroppen som inte gick att få bort när den opererades.. Tur var ju att den inte dog..

Publicerat

Är hunden bakom mårdhunden när dom drar upp den då förstår jag om hunden lever farligt.

Det finns en massa jaktfilmer på den sidan.

www.huntingfootage.com

:)

Publicerat
  • Författare
Såg nog lite farligt ut det där :o När man har mårdhunden så nära är det ingen brådska att skjuta.

Här är en bild på några av mina mårdhundsskinn ...skjutit denna vinter.

post-438-1142190405_thumb.jpg

Publicerat
Såg nog lite farligt ut det där :o När man har mårdhunden så nära är det ingen brådska att skjuta.

Här är en bild på några av mina mårdhundsskinn ...skjutit denna vinter.

Är Du yrkesjägare?  ;) Grattis till lyckad jakt!  :D

Publicerat
  • Författare

Fick igår en bild av en av mina jaktkompisar som jag skannade från en dag  för två år sen då vi varit på grytjakt... det är min bästa fångst på en dag för min Jack Russel terrier "Tara". :D

post-438-1142273913_thumb.jpg

Publicerat
Fick igår en bild av en av mina jaktkompisar som jag skannade från en dag  för två år sen då vi varit på grytjakt... det är min bästa fångst på en dag för min Jack Russel terrier "Tara". :D

Det kan man verkligen kalla för en lyckad jakt. :D

Publicerat
  • Författare

Kommer just hem från kvällens mårdhundsjakt...bytet blev två "sjubbar".  :D

Åkte i kväll ut med mina terriers och skulle kolla ett par gryten, men det blev "napp" redan i första grytet(en sandkula ).Mina Jack Russels gjorde ett bra jobb,speciellt min ung tik(8 månader) gjorde ett toppenjobb och en mycket nöjd husse kunde inkassera två mårdhundar till nr.20 och 21. ;)

Tyvärr blev ungtiken biten lite i framfoten...får hoppas att det inte blir infekterat. :(

Här kommer några bilder från kvällen...

post-438-1142715810_thumb.jpg

post-50-1142715810_thumb.jpg

post-50-1142715811_thumb.jpg

post-50-1142715812_thumb.jpg

Publicerat

Du har väl snart utrotat mårdhunden i Finland med Din framfart. ;) Ärligt talat. Har Du några siffror på hur mycket mårdhund det finns  i Finland på ett ungefär?  ::)

Publicerat

Finska vilt- och fiskeriforskningsinstitutet uppskattade bytet av mårdhundar i Finland år 2004 till 116 000 stycken. Samma år uppskattades rävfångsten till 61 500 st.

http://www.rktl.fi/svenska/statistik/jakt/