Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mårdhundsjakt med Foxkiller!

Featured Replies

Publicerat

Det dröjer nog inte länge innan vi har mårdhund här oxå...pratade med en igår som jagar på ett område ca 2 mil härifrån...där hade dom sett 2 mårdhundar som följdes nu i höst.Dessutom sköts det ju 2 st inte så långt härifrån ifjol..

Det är väl både på gott och ont med mårdhund...men det ska bli kul å prova på ialla fall...

• Svar 98
  • Visningar 14,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Det dröjer nog inte länge innan vi har mårdhund här oxå...pratade med en igår som jagar på ett område ca 2 mil härifrån...där hade dom sett 2 mårdhundar som följdes nu i höst.Dessutom sköts det ju 2 st inte så långt härifrån ifjol..

Det är väl både på gott och ont med mårdhund...men det ska bli kul å prova på ialla fall...

Vi hade mårdhund här i Kalix -93 redan så nog finns den här redan. :o Det är ju inget man gläds åt precis, :-[ för det räcker med att det finns räv och mård som går hårt småviltsstammen redan. >:(

Publicerat
Här en bild på henne(Tindra) o hennes mor(Tara) på lite mårdhunds träning ;)

Foxkiller!

Det är fina och intressanta bilder som Du lägger ut.

:D

Publicerat
Vi hade mårdhund här i Kalix -93 redan så nog finns den här redan. :o Det är ju inget man gläds åt precis, :-[ för det räcker med att det finns räv och mård som går hårt småviltsstammen redan. >:(

Jo, jag vet att det skjutits nån här och där...men bara nån enstaka och oftast för länge sedan...man hör ju nästan ingen som skjuter

på dessa ställen i nutid...

Då jag till 99% bara jagar sånt man inte äter, dvs rovdjur så är jag inte helt emot mårdhunden...det blir ju ett till vilt att jaga...hehe..Men hur man sedan ställer sig när man har en stor stam..ja det vete tusan...

Publicerat
Jo, jag vet att det skjutits nån här och där...men bara nån enstaka och oftast för länge sedan...man hör ju nästan ingen som skjuter

på dessa ställen i nutid...

Då jag till 99% bara jagar sånt man inte äter, dvs rovdjur så är jag inte helt emot mårdhunden...det blir ju ett till vilt att jaga...hehe..Men hur man sedan ställer sig när man har en stor stam..ja det vete tusan...

Medans jag bodde i Huskvarna ca. 130 mil söderut såg jag en mårdhund där. Det var mellan Huskvarna och Gränna. På Vätterns östra sida. Jag och dåvarnade tjej gick igenom allt i jaktlitteratur den närmaste tiden därefter, men Vi hittade inget annat vilt som var likt en mårdhund. Det var -86.

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Det blev i eftermiddag en kort grytjakt på mårdhund.Några jaktkompisar från grannbyn ringde i eftermiddag åt mig och ville jag skulle komma med min terrier och hjälpa dom att få ut en räv ur ett gryt som dom jagat dit med stövaren.

Men när jag kom dit och släpte ner min terrier i grytet (ett gammalt grävlingsgryt under en stor sten ) så blev det genast kontakt...men med mårdhund.  :o

Hon arbetade bra och försökte nog sitt bästa i ca en timme men dom ville inte vika ner sig och ingen av oss ville inte heller börja gräva med spade så det blev till att kalla bort henne och avbryta jakten för denna gång.

Efter nogrannare undersökningar runt grytet hade räven aldrig krupit in där.

Så det blev inget byte denna gång...  >:( men vi möter nog dom fler ggr...då kanske vi lyckas bättre.  ;)

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Dagens jakt avslutades med mårdhundsjakt...hittade två mårdhundar under ett enkelt stengryte...hämtade terriern och släpte in henne... efter ganska enkel match så fick vi båda.  ;) mårdhund nr.10 och 11. :D

post-438-1136220864_thumb.jpg

Publicerat
Grattis....

Måste bara fråga en sak, du skriver hämta mårdhunden.

Är det före eller efter skottet  ???

Vet att dessa djur är experter på att spela död, så därför funderade jag på detta.

Hursom helst är det bra med duktiga predatorjägare här på jaktsidan ;D

Under en grytjakt jag var med på i finland var det en herre som kastade sig med armen ned i ett grythål när han hörde en mårdhund passera - och fick tag på den! Jag hade ju inte gjort det utan handskar...  ;D

Publicerat
Under en grytjakt jag var med på i finland var det en herre som kastade sig med armen ned i ett grythål när han hörde en mårdhund passera - och fick tag på den! Jag hade ju inte gjort det utan handskar...  ;D

jo det ganska modigt gjort utan hanskar. skulle nog inte vilja pröva ;D

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Eftersom det var dåligt stövarföre åkte jag och stövarn ut och kollade rävgryt i stället... i hopp om att finna Mårdhundar som rört på sig.

Första stället ett gammalt besvärligt grävlings gryte...där fanns mårdhund som varit ute en sväng..men gått in tillbaka... >:( så det var bara att söka upp ett nytt gryte.

Andra grytet var det också mårdhund som varit ut och rört på sig...men stövarn ville inte markera vid grytet så jag uppfattade att dom hade farit därifrån.

Jag gick runt grytet i en stor cirkel för att se om dom hade gått därifrån eller inte.

Stövarn hittade ett intressantare rävspår så hon for efter det i stället...jag fortsatte att kolla efter mårdhundarna och hittade att det kom två spår in och två spår ut.... ???

Jag följde efter spåren som gick ut ur cirkeln...hade gått några timmar efter...det var mycket svårt att följa pga tidvis skare + att mårdhundar går endast där det är som minst snö.

Kom till sist till ett igenväxt träsk och såg att spåren gick in i den tätaste vassen...jag gick runt hela träsket och hittade inga utspår... :D. vilket betydde att där inne nånstans fanns mårdhundarna. ;D

Bara att hitta stövarn först och sen hämta terrierna...hittade tillsist stövarn tack vare pejlen...men sådana ggr önskar man att man hade en gps-pejl det skulle nog underlätta mycket. ;)

Sedan var det bara att skicka hundarna in i vassen... och det blev bara" ett huss och en händels"

Två fina mårdhundar blev resultatet detta gång...mårdhund nr. 13 och 14...+ en mycket intressant jakt dag... ;D

Har kommer några bilder från dagens jakt...................Mvh Tore  ;)

post-438-1138556981_thumb.jpg

post-50-1138556981_thumb.jpg

post-50-1138556982_thumb.jpg

post-50-1138556983_thumb.jpg

Publicerat

Snyggt!  ;D såg att mårdhundarna hade rört på sig här nu också. Det är denhär tiden alla fällor ska ut!  :D lite besviken nu för jag hade fått en räv i min Kanu-fälla... men när fällan hade slagit så lämnade den att hänga lite på is som hade bildats runt den... så räven slapp!  :'(

Publicerat

Trevliga bilder...jag fick ju även lyxvarianten å fick höra delar av händelseförloppet via telefon...hehe...

Publicerat

--

Publicerat
  • Författare
coolt! men jag måste fråga! gjorde hundarna slut på jobbet eller sköt du dom? ganska betydelselös fråga men ändå nyfiken  :P
Jag sköt dom nog... med rervolvern...  :D annars skulle hundarna nog rivit sönder dom...eftersom mårdhundsskinn är dyra nu så vill man inte att hundarna skall riva sönder dom. :D
Publicerat

--

Publicerat
  • Författare
aha. ok.. men är mårdhundarna "tuffa" mot hundarna typ kan ge skador på dom o så?
Visst ger dom skador åt hundarna...om hundarna går på för hårt...speciellt i gryten... men sällan större skador.

Men om man gämför dom med tex.grävling eller räv så är dom nog mycket vekare...för om hunden får ett för bra grepp om dom så spelar dom döda.  :D

Publicerat
  • Författare

I går fick jag besök av två rävjägare från Sverige..."Rävdräparn" från Borlänge och Leif från Piteå...dom var hit till Finland för att para "Rävdräparns" finnstövar tik Sanna.

Jag hade lovat att dom skulle få följa med på mårdhundsjakt...för det hade dom inte varit med om förut.

Sagt och gjort så startade vi i går morse och kollade 7st  gryten och vid 6 av dom hade det varit mårdhund men tyvärr så var ingen inne denna dag... >:( ...mycket ovanligt :o Så dagen blev mer eller mindre en flopp...men mycket mårdhundsspår såg vi iaf. ;)

Men skamm den som ger sig...fortsatte i dag att söka mårdhund och efter mycket spårande och många timmars sök...hittade vi till sist änden på två mårdhundsspår. ;D

Dom hade krupit in under ett vindfall så det blev en lätt match för oss att skjuta dom..."rävdräparn"fick det nöjet. :D Två vackra mårdhundar blev dagens byte.

Kul för mig att vi hittade mårdhund till sist...jag tror också att våra Svenska gäster också uppskattade jakten.Synd fara att första dagen misslyckades...det berodde mycket på det dåliga föret vi hade (skare)... :(  omöjligt att spåra vart dom tagit vägen. >:( det var "sjubb" nr 15 och 16 för mig i denna vinter.

Tyvärr så hade jag ingen kamera med mig...men Leif hade så kanske jag får några kort av honom så jag kan lägga in senare av dagen jakt. :D

Publicerat

Man får gratulera..eller..det är väl kanske Tommy man ska gratulera..även om han i stort sett fick ett straffsparksläge :D

Publicerat
  • Författare
Man får gratulera..eller..det är väl kanske Tommy man ska gratulera..även om han i stort sett fick ett straffsparksläge :D
Joo...det var lite straffsparks läge...men det behövde dom efter första dagens utur. ;)
Publicerat

Sitter i Kronoby nu med Leif, tiken är just parad och de färska minnena från "Sjubb" jakten ligger ännu kvar.

Citat från Leif: Inte visste jag att det var så lätt att jaga mårdhund! Vi har nog mycket mårdhund i Piteå också, men jag har aldrig kollat under vindfällena bara.........................

Skämt & sido, jakten var lätt för oss men Foxkiller och hans kamrater har gjort ett enastående arbete med spårningen innan jag sköt dem, men jag är glad över att få räkna in ett till rovdjur i protokollet, tack VEXALA.

Nutti vi vet vem du är...........................NU!

Publicerat
  • Författare

Idag var det åter dags för jakt...började med att jaga räv med min finnstövartik...efter 2,5 timme beslöt jag att koppla henne för det var för dåligt före för stövarjakt. :(

Åkte i stället och kollade några gryten men alla verkade vara tomma i dag också.. >:( började tro att det var nått fel på mina terriers...eftersom dom inte hittat nått på över tio kollade gryten. ??? Åkte hem och tänkte avbryta för dagen...men skamm den som ger sig.Jag hade ett gryte kvar att kolla som det alltid brukar vara något i.(ett besvärligt grävlingsgryte)

Åkte dit...men såg inga spår vid grytet... :( men terrierna blev på hugget och det tog inte länge innan det var fullt skall där nere. :D Så det var inget fel på mina hundar. ;)

Jag ringde då upp mina Svenska gäster...men dom skulle just fara och vinterbada så dom kunde inte komma dit genast...(bristande jaktlust  ;)  ;)  :D )

Eftersom inte terrierna ville komma ut och jag höll på att frysa till is...Brrrr...måste jag hämta spaden i bilen och börja gräva...jag hade tur och kom ner rakt på mårdhunden och kunde ta tag i benet och dra ut den. :D

En vacker mårdhund blev dagens byte...nr 17

Hittade inga fler i samma gryte...så det var bara ått åka hemmåt...då ringde Tommy och frågade hur det gått...tyvärr så hann dom inte hit... :( lite synd för denna gång var det som grytjakt oftast är... på mårdhund och dessutom skulle det varit bra för mig att testa Svenska grävmaskiner. ;) ;) ;D

post-438-1138900375_thumb.jpg

post-50-1138900375_thumb.jpg

Publicerat

Förbannat kul att följa dina jakter med text och bilder, blir ju själv lite inspirerad  ;)

föresten grattis till nummer 17 :D

Publicerat

Jävlar du går hårt på rovdjursstammen! Fy skämms!  ;D haha.. annars i vilken prisklass ligger ett sjubbskinn i dagsläget?  ???

Publicerat

grattis kul med mårdhundsjakt oxå ;D

Publicerat
  • Författare
Jävlar du går hårt på rovdjursstammen! Fy skämms!  ;D haha.. annars i vilken prisklass ligger ett sjubbskinn i dagsläget?  ???
Jag vet inte rigtigt ännu...har inte sålt några än i vinter...men jag skulla tippa att dom ligger mellan 50-80 euro/st...för bra skinn då och skjutna på rätt årstid. ;)

Senaste auktion i H:fors(22 dec.) steg priserna på mårdhund med 50%...medelpriset då låg på över 100 euro/st. ;D Men skjutna "sjubbar" får man inga sådana priser för...storleken och kvaliteten på dom är betydligt sämre.