Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mårdhundsjakt med Foxkiller!

Featured Replies

Publicerat

grattis!!! ;D ;D

• Svar 98
  • Visningar 14,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Finska vilt- och fiskeriforskningsinstitutet uppskattade bytet av mårdhundar i Finland år 2004 till 116 000 stycken. Samma år uppskattades rävfångsten till 61 500 st.

http://www.rktl.fi/svenska/statistik/jakt/

Det var ingen liten stam. :( Hur är det då med fågel och annat småvilt hos Er?

Publicerat

Där mårdhundarna får härja fritt så är nog fågelbeståndet ute på hal is. Det genomfördes ett projekt för en tid sedan runt huvustadsregionen (helsingfors) där man gick ut med full styrka för att dra ner på stammen av smårovdjur. Fågelbestånden i de annors så rika häckningsområden och våtmarker mm hade minskat drastiskt. Detta hade även "de mera gröna" fått upp ögonen för. Nåja smårovdjursprojektet pågick under ett par år o mängder av smårovdjur togs ur daga. I samband med detta så gjordes även noggranna inventeringar före o efter projektet, vilket visade rätt snabbt att fågelbestånden klart började repa sig efter att man fört in lite smårovdjursjakt i områden.  (Det här var ett litet sidospår från det egentliga ämnet Mårdhundsjakt med .....)

Publicerat
  • Författare
Du har väl snart utrotat mårdhunden i Finland med Din framfart. ;) Ärligt talat. Har Du några siffror på hur mycket mårdhund det finns  i Finland på ett ungefär?  ::)
Det hoppas jag verkligen inte.  ;) jag brukar skjuta mellan 15-35 st årligen och dom verkar inte minska för det. :D

Finska vilt- och fiskeriforskningsinstitutet uppskattade bytet av mårdhundar i Finland år 2004 till 116 000 stycken. Lägg där till alla mårdhundar som bli ihjäl körda på vägar...det är enorma summor det ochså...dom ligger över allt...enligt chufförerna. :o

Publicerat
Det hoppas jag verkligen inte.  ;) jag brukar skjuta mellan 15-35 st årligen och dom verkar inte minska för det. :D

Finska vilt- och fiskeriforskningsinstitutet uppskattade bytet av mårdhundar i Finland år 2004 till 116 000 stycken. Lägg där till alla mårdhundar som bli ihjäl körda på vägar...det är enorma summor det ochså...dom ligger över allt...enligt chufförerna. :o

Okej, då vet man lite mer om hur det ser ut i Finland. Är det någon som köper upp alla skinn från smårovdjuren och vad betalas  för dom isf?

Publicerat
  • Författare
Okej, då vet man lite mer om hur det ser ut i Finland. Är det någon som köper upp alla skinn från smårovdjuren och vad betalas  för dom isf?
Joo...det finns köpare av skinnena,speciellt mårdhundsskinn kan vissa år vara dyra.

För ett mårdhundsskinn kan man få om skinnet har bra kvalitet ca 30-70 euro .

Även bättre vissa år...rödrävar kostar mellan 10-40 euro... olika priser per år där också.

För ett minkskinn 10-40 euro.

Det är svårt att säga vad dom kostar generellt...det varierar mycket från år till år.

Nu är ju pälsplagg "högmode" i hela världen...så nu betalas bra för pälsvilt.

Publicerat
Joo...det finns köpare av skinnena,speciellt mårdhundsskinn kan vissa år vara dyra.

För ett mårdhundsskinn kan man få om skinnet har bra kvalitet ca 30-70 euro .

Även bättre vissa år...rödrävar kostar mellan 10-40 euro... olika priser per år där också.

För ett minkskinn 10-40 euro.

Det är svårt att säga vad dom kostar generellt...det varierar mycket från år till år.

Nu är ju pälsplagg "högmode" i hela världen...så nu betalas bra för pälsvilt.

Okej! En ganska god affär om man skjuter bra. :D

Publicerat
Det var ingen liten stam. :( Hur är det då med fågel och annat småvilt hos Er?

Tyvärr får man väl räkna med att mårdhunden med tiden sprider sig över hela skandinaviska halvön, den kommer knappast att stanna innan den kommer till Öresund.

Det anses allmänt att skogsfågelstammarna är svagare i Finland än i Sverige, ofta anges skillnader i skogsbruket som orsak, men det är väl inte otänkbart att också mårdhunden gör sitt.

Publicerat
Tyvärr får man väl räkna med att mårdhunden med tiden sprider sig över hela skandinaviska halvön, den kommer knappast att stanna innan den kommer till Öresund.

Det anses allmänt att skogsfågelstammarna är svagare i Finland än i Sverige, ofta anges skillnader i skogsbruket som orsak, men det är väl inte otänkbart att också mårdhunden gör sitt.

Med största sannolikhet kommer den att göra det.  >:( Medans jag bodde i Huskvarna så sällskapade jag med en tjej mellan Huskvarna och Gränna -86-87 och där såg Vi en mårdhund då. Jag har för mig att Vi har diskuterat mårdhund här el. var det på det andra forumet som jag också är med i och då var det någon som hade sett mårdhund i Värnamotrakten och det är ca. 8 mil söder om Jönköping-Huskvarna.

Publicerat
Du har väl snart utrotat mårdhunden i Finland med Din framfart. ;) Ärligt talat. Har Du några siffror på hur mycket mårdhund det finns  i Finland på ett ungefär?  ::)

Inte nära på utrotade, veckoslutets saldo blev 11 mårdhundar och 2 grävlingar...

ketarat5fw.jpg

Tassarna mot himlen...

supitlumessa3ka.jpg

3 st tagna för taxen...

vanhanarttu7kd.jpg

En gammal mårdhundshona tillsammans med en yngre hane...

matstund4pd.jpg

Grytjakt är ju påfrestande, god mat håller en pigg så man ork spetta...

Ursäkta att jag kapar din tråd med mina bilder... :-,  men ville inte starta en ny tråd..

Publicerat
  • Författare

Bra jobbat "FinHunter"....önskar att vi här norröver hade lika mycket"sjubb" som ni.  ;)  :D

Publicerat
Inte nära på utrotade, veckoslutets saldo blev 11 mårdhundar och 2 grävlingar...

ketarat5fw.jpg

Tassarna mot himlen...

supitlumessa3ka.jpg

3 st tagna för taxen...

vanhanarttu7kd.jpg

En gammal mårdhundshona tillsammans med en yngre hane...

matstund4pd.jpg

Grytjakt är ju påfrestande, god mat håller en pigg så man ork spetta...

Ursäkta att jag kapar din tråd med mina bilder... :-,  men ville inte starta en ny tråd..

Grattis och bra jobbat!

:D :D :D :D :D

Publicerat

Vilken viltparad!  ;D e bara att gratulera!  :)

• 3 weeks later...
Publicerat

jaa-a. vi finnar kan faktiskt skryta med våra mårdhunsstammar. Själv tror jag inte att mårdunden kommer att vara ett lika stort problem i sverige som i finland. Vad jag har hört så finns det fjäll i det ganska så sydliga sverige och fjäll är platser mårdhundar inte gillar.

Jag bor på finlands sydkust i kyrkslätt. 30km från helsingfors, här finns det gott om mårdhundar. Jag har en kompis som äger 24ha skog och vi har 2st fällor gillrade och dessutom en åtel. Någon fångst har vi ennu inte fått trots att det varit mårdhund vid åteln. Vi satt förra natten 2h på pass men före mårdhunden hann komma ut ur skogen kom ett rådjur och mårdhunden började jaga det istället!  :- 

På den bit skog som min vän äger finns det inga mårdhunsgryten :( iaf har vi inte hittat några. men vi har hittat ett stort gryte med många utgångar på en gubbes mark. just nu håller vi på att förhandla om jaktlov till dessa gryt. håll tummarna för oss!

Publicerat
  • Författare
jaa-a. vi finnar kan faktiskt skryta med våra mårdhunsstammar. Själv tror jag inte att mårdunden kommer att vara ett lika stort problem i sverige som i finland. Vad jag har hört så finns det fjäll i det ganska så sydliga sverige och fjäll är platser mårdhundar inte gillar.

Jag bor på finlands sydkust i kyrkslätt. 30km från helsingfors, här finns det gott om mårdhundar. Jag har en kompis som äger 24ha skog och vi har 2st fällor gillrade och dessutom en åtel. Någon fångst har vi ennu inte fått trots att det varit mårdhund vid åteln. Vi satt förra natten 2h på pass men före mårdhunden hann komma ut ur skogen kom ett rådjur och mårdhunden började jaga det istället!  :- 

På den bit skog som min vän äger finns det inga mårdhunsgryten :( iaf har vi inte hittat några. men vi har hittat ett stort gryte med många utgångar på en gubbes mark. just nu håller vi på att förhandla om jaktlov till dessa gryt. håll tummarna för oss!

Se där...ännu en "Finne" som hittat denna trevliga jaktsida...skriv och rapportera om dina fångster...när du fått något...och lycka till med förhandlingarna. ;)
Publicerat
  • Författare

Här kommer några ord och bilder från min senaste mårdhundsjakt...det blev två st. ;)

Hittade mårdhundsspår i kväll och släppte stövarn och ung terriern (9 månader) på spåren...efter en halvtimmessök hörde jag ståndskall...så det var bara att traska iväg ditåt.

När jag kom dit arbetade båda hundarna för fullt men mårdhunden som låg under en stor sten.

Min ungterrier jobbad utsökt och jag fick den första ganska lätt...den andra smet ut och terriern och stövarn fick börja jaga den...efter några hundra meter hade dom fått fast den och skällde ståndskall igen...bara för mig att springa dit och avliva den.

Det var "sjubbar" nr 22 och 23 för denna sesong!

post-438-1144776980_thumb.jpg

post-50-1144776980_thumb.jpg

post-50-1144776981_thumb.jpg

post-50-1144776982_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Mera bilder från "sjubbjakten"  ;)

post-438-1144777123_thumb.jpg

post-50-1144777123_thumb.jpg

post-50-1144777124_thumb.jpg

post-50-1144777125_thumb.jpg

Publicerat

grattis till den lyckade jakten ;D ;D ;D

Publicerat

;D snyggt snyggt! har själv haft otur i jakten... har sprungit ikapp två minkar  ;)  ;D men fått stryk varje gång..  ;D haha.. nä skämt åsido. De har kommit undan båda gångerna genom att krypa under. Den senaste var idag, och det var en fräck jävel! Minken satt på iskanten och passade på 3 gräsänder!  >:( önskar jag hade haft bössan med båda gångerna... men tyvärr...

Publicerat

Grattis till en lyckad jakt och fortsätt i den stilen.

:D

Publicerat

Sedär...de va så de gick till. Jag fick ju höra hur hundarna arbetade via telefon..men jag var på en vingård i Frankrike och hade inte möjlighet att prata så mkt.Grattis ialla fall!

Publicerat

grattis till mårdhundarna och fina kort på dem under stenen...varför kallas de för sjubb?

Publicerat

Farmad mårdhund kallas/heter väl sjubb?  ???

Publicerat
  • Författare
grattis till mårdhundarna och fina kort på dem under stenen...varför kallas de för sjubb?
Förut när skinnena av mårdhund såldes på skinnauktion kallades dom för "finnsjubb"...numera kallas dom för "finnraccoon"...så i folkmun kallar vi dem kort och gott "sjubb"  :D