Publicerat Augusti 21, 200916 yr Här kan ni läsa och lyssna på interjuv med skytten! http://www.sr.se/norrbotten/nyheter/artike...artikel=3047340
Publicerat Augusti 21, 200916 yr Sitter i skogen norr Hoting , Utanför Norråker och väntar. Inga riktiga upptag ännu.Cc Annars sitter jag mitt i Norråker just nu...
Publicerat Augusti 21, 200916 yr 8 björnar skjutna i Hälsingland, det verkar inte vara någon brist på dom precis.
Publicerat Augusti 22, 200916 yr 8 björnar skjutna i Hälsingland, det verkar inte vara någon brist på dom precis. Det var inget dåligt resultat efter 1 dags jakt! Själv ska jag strax åka på björnjakt! Nu ska vi bara hoppas att det blir någon nalle skjuten också som deltager i björnjakten så att det blir några fina foton att lägga in här.
Publicerat Augusti 22, 200916 yr 8 björnar skjutna i Hälsingland, det verkar inte vara någon brist på dom precis. 11 nu Ehnebom - som åker till danmark å jobbar i två veckor imorrn
Publicerat Augusti 22, 200916 yr Jonsson är hemkommen nu och resultatet blev noll björnar och ingen kontakt på björn ens. Vi var bara 10 man och en karelare som slöt upp kl. 4 i morse. Solen började värma skönt där man satt på pass jämte ett tjärn på ena sidan och en stor myr på andra sidan.
Publicerat Augusti 22, 200916 yr 11 nu Här går det undan 14 st enligt lokalradion vid 12,00 Mvh EN dyngsur Stig efter 3 tim i skogen med Figo
Publicerat Augusti 22, 200916 yr Åker ut och övernattar i skogen inatt....kanske det tittar fram någon nalle på morgonkvisten?? Ska ligga högt med utsikt över att äldra hygge med bra med bär, spår av björn hittar man alltid där.
Publicerat Augusti 22, 200916 yr Andra björnen skjuten i länet och det blev i Överkalix! http://kuriren.nu/lokala/overkalix_artikel...ace=%D6verkalix
Publicerat Augusti 22, 200916 yr Här kommer länken till björnen jag filmade från passet när jag jagade råbock. Taskig bildkvalitet från min mobilkamera men vad gör det? Man ser ju tydligt nalle, var ju bara 50 m ifrån.. Mvh/ C En annan hade nog inte varit så där stadig på hand! /Micke
Publicerat Augusti 23, 200916 yr Ingen nalle, ingen råbok, ingen älg....ja inget alls egentligen om man skall vara ärligt, lite småfåglar på morgonen, en räv gnällde till och en fladdermus visade upp sina flygar konster i gryningsljuset, inte några spår heller av annat än räv. Men skönt att sova under stjärnorna
Publicerat Augusti 23, 200916 yr Hej, har kommer en berätelse om björn premiär jakten -09. Jag och hunden Sjungarkläppens Myllys hadde varit i kontakt med en mörk björn i detta område i fjol några gånger men det ville sej inte riktigt. Jag och grabben Erik spårade av vägarna tidigt på morgonen utan resultat. kl 0400 släptes Myllys som är ganska vid sökt och han drog i väg ganska omg. Följde han på pejlen. Efter 25 min var han på väg till baka mot oss när han vek av söder ut och började skälla ganska lungt som vanligt. Han skäller lika dant på älg och björn så vi viste inte vad han skälde på men för hoppningarna var stora att det skulle vara björn. När han hadde skällt en halv timma på upptag platsen så plaserade jag ut Erik på pass på en kraft ledning ca 300m från skallet på en säker älg över gång. Själv gick jag en bit till efter kraft ledningen för att få rätt vind även om den var mycket svag. kl 0520 såg jag Myllys skälla mot en gran dunge och kunde snabbt avansera till jag var på ca 30m från dungen, då såg jag öronen på björnen som satt med ryggen mot en tät gran med några mindre granar runt sej. Jag såg att nu är jag bra till när något händer. Björnen var tyst hela tiden men viftade med ramarna åt hunden. Myllys hadde sett att jag var på G och han tittade på mej som han alltid gör med en frågande blick, det är som han tänker "kom hit och skjut nån gång". Han tycker att jag smyger åt h-vete för sakta, det är ju bara att springa fram som jag gör. Straks före halv sex så stiger björnen upp och det ser ut som att han ska göra ett utfall mot Myllys men då sköt jag. Skottet kändes bra och jag siktade bakom bogen i ett rakt sido läge. Björnen hoppade till och kom som av sej i anfalls planerna, vände sej från mej och gick undan i skydd av granen så ett andra skott han jag inte med. Björnen gick över en ås så jag tappade snabbt ögon kontakt med den. Jag sprang upp på åsen för att eventuelt få ett skott läge till, då komm Myllys mot mej och var glad som fan att det äntligen small. Han gör i regel så när jag skjuter, det är som att han tar för givet att jag alltid träffar. Med hunden slickande runt halsen och tassarna mot bröst korgen ser jag björnen på ca 70m, som raglar och vinglar omkring. Jag hinner bara tänka att något andra skott behövs inte så tippar han i backen. Jag säger åt Myllys "ta kissa" och han springer till björnen och börjar att skälla igen, men när han biter i bak benet på björnen så inser jag och myllys att saken är klar. Jag går fram till björnen och beundrar den men en ny snus å den var god som få. Ringer till grabben och han säkrar bössan, det var nog spännande för han med. När vi har tittat på bytet en stund och njutit av kaffe å morrsans bullar säjer jag till Erik att nästa gång är det din tur att gå på ståndet så ser jag att det lyser till i hans ögon men han säjer som vanligt att det spelar ingen roll " det var lika spänande att stå på pass när det var så nära hunden skälde. Men att gå på ett stånd skall är alltid lite av jaktens formel 1, spesielt när det är nalle hunden skäller på. När väl besiktnings mannen som var en kvinna och mycket trevlig och kunnig var på plats i slakteriet så bedömde hon han björnen till 7-10år och den vägde 167kg. Ett minne för livet och tack för alla gratulationer, å lycka till i höst. Mvh Daniel
Publicerat Augusti 23, 200916 yr Grattis Danne! är det en 45-70 som du pangat med? kula?, restvikt osv osv...man är ju kunskapstörstig och nyfiken för satan!!
Publicerat Augusti 23, 200916 yr Hej, har kommer en berätelse om björn premiär jakten -09. Jag och hunden Sjungarkläppens Myllys hadde varit i kontakt med en mörk björn i detta område i fjol några gånger men det ville sej inte riktigt. Jag och grabben Erik spårade av vägarna tidigt på morgonen utan resultat. kl 0400 släptes Myllys som är ganska vid sökt och han drog i väg ganska omg. Följde han på pejlen. Efter 25 min var han på väg till baka mot oss när han vek av söder ut och började skälla ganska lungt som vanligt. Han skäller lika dant på älg och björn så vi viste inte vad han skälde på men för hoppningarna var stora att det skulle vara björn. När han hadde skällt en halv timma på upptag platsen så plaserade jag ut Erik på pass på en kraft ledning ca 300m från skallet på en säker älg över gång. Själv gick jag en bit till efter kraft ledningen för att få rätt vind även om den var mycket svag. kl 0520 såg jag Myllys skälla mot en gran dunge och kunde snabbt avansera till jag var på ca 30m från dungen, då såg jag öronen på björnen som satt med ryggen mot en tät gran med några mindre granar runt sej. Jag såg att nu är jag bra till när något händer. Björnen var tyst hela tiden men viftade med ramarna åt hunden. Myllys hadde sett att jag var på G och han tittade på mej som han alltid gör med en frågande blick, det är som han tänker "kom hit och skjut nån gång". Han tycker att jag smyger åt h-vete för sakta, det är ju bara att springa fram som jag gör. Straks före halv sex så stiger björnen upp och det ser ut som att han ska göra ett utfall mot Myllys men då sköt jag. Skottet kändes bra och jag siktade bakom bogen i ett rakt sido läge. Björnen hoppade till och kom som av sej i anfalls planerna, vände sej från mej och gick undan i skydd av granen så ett andra skott han jag inte med. Björnen gick över en ås så jag tappade snabbt ögon kontakt med den. Jag sprang upp på åsen för att eventuelt få ett skott läge till, då komm Myllys mot mej och var glad som fan att det äntligen small. Han gör i regel så när jag skjuter, det är som att han tar för givet att jag alltid träffar. Med hunden slickande runt halsen och tassarna mot bröst korgen ser jag björnen på ca 70m, som raglar och vinglar omkring. Jag hinner bara tänka att något andra skott behövs inte så tippar han i backen. Jag säger åt Myllys "ta kissa" och han springer till björnen och börjar att skälla igen, men när han biter i bak benet på björnen så inser jag och myllys att saken är klar. Jag går fram till björnen och beundrar den men en ny snus å den var god som få. Ringer till grabben och han säkrar bössan, det var nog spännande för han med. När vi har tittat på bytet en stund och njutit av kaffe å morrsans bullar säjer jag till Erik att nästa gång är det din tur att gå på ståndet så ser jag att det lyser till i hans ögon men han säjer som vanligt att det spelar ingen roll " det var lika spänande att stå på pass när det var så nära hunden skälde. Men att gå på ett stånd skall är alltid lite av jaktens formel 1, spesielt när det är nalle hunden skäller på. När väl besiktnings mannen som var en kvinna och mycket trevlig och kunnig var på plats i slakteriet så bedömde hon han björnen till 7-10år och den vägde 167kg. Ett minne för livet och tack för alla gratulationer, å lycka till i höst. Mvh Daniel Spännande skildring av jakten och ett stort grattis!!
Publicerat Augusti 23, 200916 yr Grattis! Björn på ståndskall, vilken upplevelse! Noterade att vi Västerbottningar spräckt björnnollan idag, http://www.vk.se/Article.jsp?article=297822
Publicerat Augusti 23, 200916 yr Jättegrattis Danne! Vilken upplevelse. Imponerande! Är själv hemkommen från några dagar i björnskogen. Fredagen vart det älgjakt då de hundar vi använde både skäller älg och björn. Men på lördag blev det upptag ganska tidigt på morgonen och sen jobbade hunden med en björn i drygt 3 timmar. Hundföraren kom dock inte in närmare än 30 m och till slut bestämde sig björnen för att dra och gick då tyvärr in på grannmarken. Men det var spännande 3 timmar på pass. På eftermiddagen jagade vi an annan del av marken och precis när jag kom på pass blev jag uppringd av en av hundförarna; såg du björnarna? - Nej, (tänkte: sa han verkligen björnarna) blev mitt svar. Jag hade inte sett ett smack. - Det var hona med 3 ungar som gick mot dig men de vände nog upp i berget. Han hade haft honan på 50 m och sett tre små bollar runt fötterna på henne. Inget lovigt alltså i de ekipaget. Kontentan är att det var en del björn på markerna men att det är ett svårjagat vilt, inget snack om den saken. Helgens erfarenheter gör Dannes och alla andras prestationer ännu mer beundransvärda. I övrigt var det en frostmorgon imorse med klassisk dimma och soluppgång, en riktigt vacker höstdag alltså som spenderades på sin rätta plats. 5 älgar såg jag men ingen björn. Nya tag om några veckor om det är någon kvar på tilldelningen då.
Publicerat Augusti 23, 200916 yr Mycket stora grattulationer En dag kanske man är där själv..Sen värmde det allt lite extra att det var en fin jämte som stod för jobbet den här gången
Publicerat Augusti 24, 200916 yr Grattis till den fina björnen, jag satt som klistrad mot skärmen när jag läste ditt inlägg, riktigt spännande
Publicerat Augusti 24, 200916 yr Grannlaget har visst fällt en nalle idag och vad jag hört, så är skytten en släkting till maken. Enligt svärmor i alla fall Får se om jag kan återkomma med mer info lite senare. 13:23: Och nu har jag fått det bekräftat: Grattis säger jag till den glade skytten Bild kommer senare, då han åkt på jobb och inte kommer hem förrän i mitten av veckan. En ensam hona på 103 kg var det i alla fall.
Publicerat Augusti 24, 200916 yr Grannlaget har visst fällt en nalle idag och vad jag hört, så är skytten en släkting till maken. Enligt svärmor i alla fall Får se om jag kan återkomma med mer info lite senare. 13:23: Och nu har jag fått det bekräftat: Grattis säger jag till den glade skytten Bild kommer senare, då han åkt på jobb och inte kommer hem förrän i mitten av veckan. En ensam hona på 103 kg var det i alla fall. Grattis till skytten! Nu väntar Vi på foton bara och en jaktskildring! Du kan ju få i uppdrag att interljuva skytten!
Publicerat Augusti 24, 200916 yr Vad jag fattade det som, så kom björnen mot honom i anslutning till en myr och han fick ett bra läge att skjuta. Han var egentligen ute för att låta hunden få ett älgarbete och mest troligt så fick nalle vittring på hunden och skulle gå åt motsatt håll och kom då mitt i skottlinjen för honom. Får se om jag träffar honom i veckan för mer info. Kan hända att det blir av på torsdag på banan.
Publicerat Augusti 24, 200916 yr Vad jag fattade det som, så kom björnen mot honom i anslutning till en myr och han fick ett bra läge att skjuta. Får se om jag träffar honom i veckan. Kan hända att det blir av på torsdag på banan. Bra Jämta! Vi litar på dig och att det blir en lång och utförlig interljuv med många foton!