Publicerat Augusti 24, 200916 yr Han vill inte figurera på bild på nätet (har en med både skytt & nalle), men bild på nalle kommer
Publicerat Augusti 24, 200916 yr 21 björnar i Gävleborg varav 20 i västra Hälsingland (Bollnäs, Ljusdal och Ovanåker) visar att det inte är någon brist på björn i området direkt. Nu är det bara 14 kvar efter 4 dagars jakt.
Publicerat Augusti 24, 200916 yr Han vill inte figurera på bild på nätet (har en med både skytt & nalle), men bild på nalle kommer Ok!
Publicerat Augusti 25, 200916 yr 21 björnar i Gävleborg varav 20 i västra Hälsingland (Bollnäs, Ljusdal och Ovanåker) visar att det inte är någon brist på björn i området direkt. Nu är det bara 14 kvar efter 4 dagars jakt. de e ju mera slakt än jakt
Publicerat Augusti 25, 200916 yr Grattis till björnen... Själva åkte vi hem från Norrbottens kust område eftersom det var uselt med björn på de markerna vi jagade på... Men utan att vara en besserwisser så hoppas jag du visar lite bättre bilder på en skjuten björn Danne. Känns trist att se ett så fint djur som en björn upphänd som en trasdocka.... Men det var min PERSONLIGA tanke.... Vidare så är det rätt intressant att få höra vad Niklas Friberg i Orsa säger om björntester Läs på http://www.jaktojagare.se/se/article.php?i...p;context=60321
Publicerat Augusti 26, 200916 yr Grattis till björnen...Själva åkte vi hem från Norrbottens kust område eftersom det var uselt med björn på de markerna vi jagade på... Men utan att vara en besserwisser så hoppas jag du visar lite bättre bilder på en skjuten björn Danne. Känns trist att se ett så fint djur som en björn upphänd som en trasdocka.... Men det var min PERSONLIGA tanke.... Vidare så är det rätt intressant att få höra vad Niklas Friberg i Orsa säger om björntester Läs på http://www.jaktojagare.se/se/article.php?i...p;context=60321 Är inte det lite liknande den pajkastningen som pågår mellan en *viss uppfödare* gentemot andra plotthundsägare där uppfödaren brer på rätt hårt om att hans hundar är godkända för ditten och datten medans *de andra* är dom som verkligen skjuter björnar för sina plottar rätt friskt ändå?
Publicerat Augusti 26, 200916 yr Är inte det lite liknande den pajkastningen som pågår mellan en *viss uppfödare* gentemot andra plotthundsägare där uppfödaren brer på rätt hårt om att hans hundar är godkända för ditten och datten medans *de andra* är dom som verkligen skjuter björnar för sina plottar rätt friskt ändå? visst är det i skogen man får ett kvitto på va man har för hund, har för mig Rasmus sa i andra björnfilmen att hans hundar inte va godkända i björnparken, och visst ber jag ju hellre han komma på ett ev. eftersök än en som har en hund som bara skällt på en permobjörn/eller i hägn.. de e ju solklart. Testade själv min laika i junsele förra sommarn som Jag tycker är ett bättre hägn än i orsa, i junsele är de iallafall skogmiljö. Gick ju först eftersökskursen sen hundprovet då, min blev inte godkänd, men var ändå ganska nöjd tyckte hon var klok som tog de lite lungt i början, sen skällde hon på bra, men hon var nog lite ung & oerfaren hon gjorde 2 besök och ville ha lite stöd/kolla att jag fanns med... jaja nog om de nu ska vi inte kapa tråden helt..sånt här kan vi snacka/tycka till om i annan tråd. /Johan
Publicerat Augusti 27, 200916 yr Björn siktad på markerna i sörbyn norr om Boden. Kul att man ska till jobbet så man får följa kusins hund via tracker live från frukostbordet
Publicerat Augusti 27, 200916 yr Björn siktad på markerna i sörbyn norr om Boden. Kul att man ska till jobbet så man får följa kusins hund via tracker live från frukostbordet Blev inte så mycket men han tog spåret och var borta ett tag. drygt 1km for han innan han kom tillbaka. Nu är man på jobbet och hoppas på kallare klimat, för björn verkar vi ha.. 2olika siktade på marken nu.
Publicerat Augusti 28, 200916 yr Grattis till björnen...Själva åkte vi hem från Norrbottens kust område eftersom det var uselt med björn på de markerna vi jagade på... Men utan att vara en besserwisser så hoppas jag du visar lite bättre bilder på en skjuten björn Danne. Känns trist att se ett så fint djur som en björn upphänd som en trasdocka.... Men det var min PERSONLIGA tanke.... Vidare så är det rätt intressant att få höra vad Niklas Friberg i Orsa säger om björntester Läs på http://www.jaktojagare.se/se/article.php?i...p;context=60321 Nu är jag ingen proffs fotograf och kommer inte att bli det, någon sin. Jag är nöjd att grabben hadde med sej sin kamera över huvudtaget, det har jag sällan själv med mej när jag jagar. Sen kan jag berätta att när man har skjutit en björn och anmält det till polisen så brakar helvetet lös. Telefonen ringde oavbrutet i två dagar, det var näst in till omöjligt för besiktnings mannen att få kontakt för en väg beskrivning. Ska erkänna att jag har sällan och alldrig varit så stressad någonsin. Det komm folk från alla håll till slakteriet som jag alldrig sett förut. Det hela liknade ett litet "pite dansar och ler" och jag tyckte att det blev lite väl mycket av det goda. Tidningar ringde och radion skulle ha interjuver hit och dit, inte riktigt min dröm om en björn jakt direkt. I efter hand ångrar jag att jag gick med på allt men det är så dax nu det. Så ni får förlåta att jag inte hann ta några bättre bilder, ni förstår säkert bättre när ni hamnar i samma sitts. Dom bästa bilderna har jag i minnet å dom är fina, det är häligt att sluta ögonen och tänka tillbaka på när man behöver det som mäst.
Publicerat Augusti 28, 200916 yr Nu är jag ingen proffs fotograf och kommer inte att bli det, någon sin. Jag är nöjd att grabben hadde med sej sin kamera över huvudtaget, det har jag sällan själv med mej när jag jagar. Sen kan jag berätta att när man har skjutit en björn och anmält det till polisen så brakar helvetet lös. Telefonen ringde oavbrutet i två dagar, det var näst in till omöjligt för besiktnings mannen att få kontakt för en väg beskrivning. Ska erkänna att jag har sällan och alldrig varit så stressad någonsin. Det komm folk från alla håll till slakteriet som jag alldrig sett förut. Det hela liknade ett litet "pite dansar och ler" och jag tyckte att det blev lite väl mycket av det goda. Tidningar ringde och radion skulle ha interjuver hit och dit, inte riktigt min dröm om en björn jakt direkt. I efter hand ångrar jag att jag gick med på allt men det är så dax nu det. Så ni får förlåta att jag inte hann ta några bättre bilder, ni förstår säkert bättre när ni hamnar i samma sitts. Dom bästa bilderna har jag i minnet å dom är fina, det är häligt att sluta ögonen och tänka tillbaka på när man behöver det som mäst. Grattis till björnen och en fin jakt! Känner igen den där cirkusen runt björnjakten. Om rykten om björn börjar gå så drar det mer folk än rea på systembolaget!
Publicerat Augusti 31, 200916 yr Någon som vet var man kan hitta statistik från fjolårets björnjakt? Dom hade ju sammanställt något med medelavstånd björnarna sköts på, hur många skott, hur långt dom i genomsnitt gick, hur många som skammades etc etc...
Publicerat Augusti 31, 200916 yr Författare Björn bet jägare i armen. http://www.folkbladet.nu/?p=154087 Tur att det gick bra endå.
Publicerat September 1, 200916 yr Kanske lämpligt da att man igår, lite i 11e timmen, sköt Björnpasset. Vet inte om de ser ut lika överallt men vi sköt på björnfigur utan träffområde. Får erkänna att man saknar den hjälp som träffområdesringarna ger. Men nyttig träning var det. Inser även att man är lite älgbaneskadad då det känns ovant att skjuta med stöd....kanske nått att tänka på vid fortsatt träning. Såg att både Holmen och Sveaskog numera har som krav att björnskyttar ska ha skjutit Björnpasset, vad är repisalerna om man skjuter (eller än värre kanske skadskjuter) björn utan björnpass tro ?
Publicerat September 2, 200916 yr Inte många björnar kvar i Dalarna. Niklas Friberg har varit igång idag igen. Läs på www.jaktojagare.se
Publicerat September 3, 200916 yr Igår sköt en kompis en nalle på stånd för hans plott tik och min älsta jämt tik Grattis grattis......... Själv kom jag smygande bredvid men han va snabbare än mig såå...... Men det va en stark upplevelse de höll på ca fyra timmar innan vi kom till skott:) Första björnen för bägge hundarna hipp hipp hurra hurra hurra hurra:)
Publicerat September 3, 200916 yr Grattis Danne! är det en 45-70 som du pangat med? kula?, restvikt osv osv...man är ju kunskapstörstig och nyfiken för satan!! Jo naturligtvis var det 45-70 jag sköt med. Kulan är den jag använt till över 100 älgar, Rem 300gr hp. Man kände kulan på andra sidan när man strök med handen på skinnet på utgångs sidan. Skottet var ett rakt sid skott bakom bogen men hadde kunnat sitta 10cm längre fram för att vara optimalt i mina ögon. Björnen skulle göra en rusning mot hunden när jag tröck av, där av en något långt bak träff om man ska vara petig. Jag såg det men då var singnalen redan skickad till pekfingret. Kulan svampade som på en älg och vägde 255,2 gr. Det blir 85% rest vikt som är ganska vanlig i dom farterna jag laddar.
Publicerat September 4, 200916 yr Författare Fick veta på Älgmötet vi hadde i söndags att vi får skjuta Björn om tillfälle ges. Men att vi ska veta vad ett skott mot Björn innebär. Att vi ska tänka efter innan vi trycker av.
Publicerat September 4, 200916 yr Länk till Jakt & Jägare med vidare länk till ett par trevliga radiosnuttar om knappa 5 minuter vardera från radio Dalarna som varit med Rasmus Boström på björnjakt.
Publicerat September 6, 200916 yr Nå så var björnjakten slut utanför renbetesområdet i Dalarna. Som vanligt så sköts det flest björnar för plotthundar under de 16 dagar som björnjakten varade i Dalarna.. Finns mer att läsa på.. http://www.jaktojagare.se/se/article.php?i...p;context=60321
Publicerat September 6, 200916 yr Har inte jaktlivets plottar bidragit till någon fälld björn? Edit: såg nu att dom lyckats fälla en på stånd.
Publicerat September 6, 200916 yr Nå så var björnjakten slut utanför renbetesområdet i Dalarna.Som vanligt så sköts det flest björnar för plotthundar under de 16 dagar som björnjakten varade i Dalarna.. Finns mer att läsa på.. http://www.jaktojagare.se/se/article.php?i...p;context=60321 Kul också att läsa att hundarna inte blivit godkända i tester på hägnad björn och invalidbjörn vilket befäster min tro på att dessa två företeelser totalt saknar värde för praktisk jakt.
Publicerat September 6, 200916 yr Kul också att läsa att hundarna inte blivit godkända i tester på hägnad björn och invalidbjörn vilket befäster min tro på att dessa två företeelser totalt saknar värde för praktisk jakt. Jag tror det har ett värde som introduktion av ett nytt och krävande jaktvilt, men lika lite som en permobilgris är en måttstock på en blivande grishund är nog detta. Man får nog kolla varför dom blev underkända innan man sablar ner permobil och hägn, törs dom inte skälla hägnad björn/gris när husse/matte står bredvid så reser dom inte samma vilt själva i skogen heller, tror jag iaf. Vet vi varför dom blev underkända?