Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Projekt 6,5-06/6XC/6,5x55

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Det vill inte bli något perfekt väder för att testa precision på långhåll idag var det rejäl vind och ändå mycket mirrage. Sköt några 10skottare på 500 dem låg mellan 95-160mm men med ruggit lite lodspridning så längtar verkligen att testa denna under fina förhållanden.

Testade att filma med pocket kameran en Canon SX200 detta är filmat med 48x zoom så det blev grynigt och kvalitén försämras vid uppladdning men dem mysiga ljuden är helt OK.

Detta är skjutet utan magg då 06ans inte funkar något vidare, konstigt för det matade bra då jag testade med XC dummis i 06 pipan ska försöka fixa ett nytt på jobbet i natt.

http://s299.photobucket.com/albums/mm300/j...urrent=juni.mp4

• Svar 286
  • Visningar 69k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Idag var det fint testar väder så jag passade på att åka till bana, började med att skjuta en serie för varje 100 meter ut till 500 klick kortet stämde väl förutom på 500 där kortet säger 37 men räcker med 35. Vilket innebär att XCen bara tappar 6klick/0,3mil mot 06an.

Sköt två 10skottare på 500 för att jämföra Normas och handladdat och faktum kvarstår att det är svårt att se någon skillnad, nu har jag visserligen inte labbat och sökt utan i princip bara kopierat fabriksladdningen förutom tändhatt och längd men skjuter så pass fint att det inte känns meningsfullt att jaga millimetrar.

Normas på en C50

post-857-1278018701_thumb.jpg

Handladdat på en C40

post-857-1278018770_thumb.jpg

Hittade ett roligt gratis pogram där man kan mäta sina träffbilder från foton om man har en refferäns på bilden som tex. ringningen på dessa tavlor skoj och enkelt om man har massa dötid framför en dator på jobbet :D

post-857-1278018988_thumb.jpg

post-857-1278019004_thumb.jpg

Hade en flyer i varje serie och med den snälla vinden blev det mera lod men helt klart fina serier skjutna med benstöd och utan flaggor :D

måste nog testa med 4kg extra vikt och bänkstöd för att klara ½moa på 500 :)

Publicerat
  • Författare

Börjar känna mig rätt färdig med detta projekt och får stocken till det andra nästa vecka så man får något nytt att mixtra med.

Var och hämtade detta idag en ganska lämplig avslutnings bild :)

post-857-1278528025_thumb.jpg

Hade en riktig lång kväll på bana i veckan med några bekanta som skjuter STR och fullkomligt krossade dem på 100 men på 500 var skillnaden mindre men slutade ändå med att en av dem nu bygger en XC och den andra funderar på en pipa till STRen :wacko:

Publicerat

Ska komma ner med 260:n o visa vart skåpet ska stå :)

Eller kanske komma ner å lära sig lite :wacko: Vad laddar Norma med för kulor, Berger?

Publicerat
  • Författare

Trevligt du och .260in är välkomna :wacko:

Det är berger 105or 3x500 i mitten, det visade sig att man råkat blanda LTB och VLD. Otroligt nog sköt kulorna på samma ställe trotts att VLD kulan är 6 tiondelar längre och ger 3mm mera friflykt men nu är kulorna sorterade så kanske jag kan spöa fabriks laddat nästa gång :)

Publicerat
Trevligt du och .260in är välkomna ;)

Det är berger 105or 3x500 i mitten, det visade sig att man råkat blanda LTB och VLD. Otroligt nog sköt kulorna på samma ställe trotts att VLD kulan är 6 tiondelar längre och ger 3mm mera friflykt men nu är kulorna sorterade så kanske jag kan spöa fabriks laddat nästa gång B)

Menar du att du fick 1 av LTB och 2 VLD eller var det blandat i askarna?

Wow säger jag i så fall,

Även lilla jag håller på att samla mig lite kring 6,5x47 prylar, det kommer kanske en motsvarande bild inom kort med lite bra grejer från Lapua.

/Christian

Publicerat
  • Författare
Menar du att du fick 1 av LTB och 2 VLD eller var det blandat i askarna?

Wow säger jag i så fall,

Även lilla jag håller på att samla mig lite kring 6,5x47 prylar, det kommer kanske en motsvarande bild inom kort med lite bra grejer från Lapua.

/Christian

Blandat i askarna och kan inte fatta hur det kan samskjuta på olika avstånd då BC skiljer en del kanske inte så avgörande med BC som man tror. Trevligt att VLD kulan skjuter lika bra som LTB då throten är kort skurren nu så sitter dessa lämpligare i halsen så ska skjuta upp dessa först innan throten justeras.

Sugen att testa med Lapua 6,5x47 hylsor men Normas fungerar visserligen bra och kostar mig lite ska nog ändå låna några hylsor av Jägarn för att testa för skojs skull.

Publicerat

Helt sjukt ju,

att behöva sätta sig o sortera prylarna å andra sidan skjuter man som då så behövs det lite handikapp ibland.

/Christian

Publicerat
  • Författare
Helt sjukt ju,

att behöva sätta sig o sortera prylarna å andra sidan skjuter man som då så behövs det lite handikapp ibland.

/Christian

Fick en skaplig rabatt på kulorna så sorteringen känns inte betungande :huh:

Publicerat
  • Författare

Lyckas inte flytta tråden till slutförda projekt så fyller på lite mera skrytbilder ;)

Bössan fungerar bra på 100 också trots att kulorna är lämpligare för långhåll

post-857-1278688316_thumb.jpg

post-857-1278688334_thumb.jpg

post-857-1278688355_thumb.jpg

Testade 100-300 skytte bössan blir giftig till vinterns toppcup :o

post-857-1278690111_thumb.jpg

post-857-1278690126_thumb.jpg

post-857-1278690139_thumb.jpg

500. Hade tyvärr bara kvar 7st LTB

post-857-1278688418_thumb.jpg

post-857-1278688444_thumb.jpg

Känns som att 6XC kommer att fungera väl till fältskytte bössan skjuter helt otroligt bra är stabil med dem flesta laddningar och släpper inga läskskott eller pipvärmare utanför gruppen hade lite farhågor att molly skulle kunna vara lite känsliga med det.

Dessutom är pipan underbart lätt rengjort så det man läst om hur smutsigt skytte krutet brinner stämmer inte i denna pipa åtminstone :P

Publicerat

Längtar tills man kan skrota 260 pipan o skruva i en xc istället. Med min fart på skyttet blir det 2019 nån gång :P;)

Publicerat

Kul att få jämföra 6.5x47:an på lite riktiga långhåll. 1000 yard var inte att leka med. I praktiken verkar då 6XC:n matcha de "vanliga" 6.5:orna ganska bra. Även kul att se att det verkar finnas alternativa vägar att skaffa hylsor till 6.5x47 Lapua genom XC, än lapuas egna. Du får ta och lägga upp lite bilder från 1000 yards skyttet. Här kommer ett smakprov från målens synvinkel (1000 yard):

Markerad skjutplats för 1000y

post-3674-1279075151_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Blev väldigt lite bilder men har någon på din röv som jag kan slänga in här när jag kommer hem från jobbet -_-

Ja återstår att se vilket pipliv XCen ger men är faktiskt smått förälskad i kalibern redan så det kanske kvittar imponerande ballistik och fånigt lätt att ladda och skjuta när sedan alla komponenter som behövs finns nästgårds finns inte mycket mera att önska.

Fast ska nog skruva på 06 pipan och vräka i maxat med mrp bakom berger 140VLD om det blir att testa riktigt långa avvstånd ;)

Publicerat

Har du en bild på röven är den ju ett måste att ha med i tråden! -_-

Se till att skjuta ut lite fler XC hylsor som jag får köpa av dig till Lapuan ;)

Publicerat
Blev väldigt lite bilder men har någon på din röv som jag kan slänga in här när jag kommer hem från jobbet -_-

Ja återstår att se vilket pipliv XCen ger men är faktiskt smått förälskad i kalibern redan så det kanske kvittar imponerande ballistik och fånigt lätt att ladda och skjuta när sedan alla komponenter som behövs finns nästgårds finns inte mycket mera att önska.

Fast ska nog skruva på 06 pipan och vräka i maxat med mrp bakom berger 140VLD om det blir att testa riktigt långa avvstånd ;)

har gjort lite nyliga tester och det ser ut som N-165 är min nya favorit, trivs som tusan bakom 140 gr och farten finns där.

Publicerat
  • Författare

Testade 165 då det var kris med krut fick inget att lira med det i min bössa, har du skruvat i nya pipan?

Publicerat

Nu har jag läst (hittat) denna tråd, och jag som tyckte min 6,5-06 sköt hyffsat :lol:

Jag har införskaffat två nya kulor och ett nytt krut att testa i helgen men det är kanske hopplöst att försöka matcha det du lyckas med, med min.

Men än så länge lever hoppet.

Lars

Publicerat
  • Författare
Nu har jag läst (hittat) denna tråd, och jag som tyckte min 6,5-06 sköt hyffsat <_<

Jag har införskaffat två nya kulor och ett nytt krut att testa i helgen men det är kanske hopplöst att försöka matcha det du lyckas med, med min.

Men än så länge lever hoppet.

Lars

Om jag gissar rätt så är det en Shilen bössa du har och nu vet du vad som väntar vid en shoot out i Sävar :mad:

Publicerat

Är det nån skjutning på gång i era trakter nu? Måste nog kika ner en sväng i så fall. Man ska väl hinna nåt på semestern :wacko:

Publicerat
  • Författare
Är det nån skjutning på gång i era trakter nu? Måste nog kika ner en sväng i så fall. Man ska väl hinna nåt på semestern :wacko:

Det är alltid skjutning på gång i dessa trakter dock inga tävlingar men kommer det långväga skyttar kan man alltid fixa någon rolig och prestigelös tävling. Lars M är om jag gissat rätt känd under annat nick på robsoft och skulle visst till Ume´snart och ville lufta 06an på lite längre avstånd

Publicerat
Det är alltid skjutning på gång i dessa trakter dock inga tävlingar men kommer det långväga skyttar kan man alltid fixa någon rolig och prestigelös tävling. Lars M är om jag gissat rätt känd under annat nick på robsoft och skulle visst till Ume´snart och ville lufta 06an på lite längre avstånd

Hade vart skoj och jag vet vem han är. Kanske skulle slå följe med han då.?

Publicerat
  • Författare
Hade vart skoj och jag vet vem han är. Kanske skulle slå följe med han då.?

Desto fler desto roligare du är välkommen

Publicerat
Desto fler desto roligare du är välkommen

Sjukt kul få sträcka ut med 260:n. Om man nu träffar nåt. Men man kanske får hjälp med att ratta för vinden :wacko:

Publicerat
  • Författare
Sjukt kul få sträcka ut med 260:n. Om man nu träffar nåt. Men man kanske får hjälp med att ratta för vinden :wacko:

Hjälp :wub: det är bara att skruva mot vinden enkelt :wub:

Publicerat
Hjälp :wacko: det är bara att skruva mot vinden enkelt :wub:

Jamen dåså, är bara duka på 1000m då :wub: