Publicerat September 19, 201015 yr Såja då är bössan hemma Ska nu bädda och byta ringar för low var enda som fanns hemma men dessa är ungefär 1mm för låga så kikaren ligger bara löst i ringarna på bilden. Hade varit kul att veta bössan väger ungefär när du är klar. Är skälv sugen på ett liknande bygge
Publicerat September 19, 201015 yr Författare Hade varit kul att veta bössan väger ungefär när du är klar. Är skälv sugen på ett liknande bygge Det finns nog i tråden men bössan väger 6,3kg ren
Publicerat Februari 5, 201115 yr Författare Jag har svårt att släppa mina projekt riktigt Denna bössa har nu fått en 6,5x55 pipa, det är 6,5-06 pipan som kapats 50mm baktill för att finna lite friskare räfflor och fått ett 55 läge skuret så att Normas DL fält har bommkontakt bara för att många 6,5 skyttar hävdar att det ska vara rejäl FF tänkte jag testa utan Skruvade dock på XC pipan idag för att skjuta toppcup imorgon men ska byta pipa snarast för att testa vilken prestandan en 67cm pipa kan ge med DL fält, tanken är att slippa ladda då fabriks ammon är rätt vass och billig.
Publicerat Februari 6, 201115 yr Författare Skruvade på 6,5x55 pipan idag och hann med en snabb tur till bänken nu i sista ljuset. Använde två skott för att vara i pricken sedan dessa två femskottare inga superserier men då det är första 12 skotten med molly med isbark på bänken som fick stöd och säck att bete sig som en smörklick i stekpannan plus att kulan är känd för att skjuta illa på korthåll känner jag mig trygg, tror pipan håller innerring på alla figurer och avstånd inom fältskyttet bara skytten gör sitt Patronläget har extremt kort ff 7mm vilket ger kvadratiska bommärken på fabriksladdat som Norma i vanlig ordning tryckt djupt ner i hylsan. Inget vidare om man ska ladda då kommer doughnut problemen säkert men tanken med denna pipa är just att inte behöva ladda själv Imorgon är det troligen mårdjakt men om jag hinner iväg innan mörkret ska pipan testas på längre avstånd tror det kommer att lämna trevligare besked
Publicerat Februari 6, 201115 yr Ja men det där såg ju inte så jävla illa ut såvida man inte vill ha bänkskytte precision då'rå. Efter att ha gjort ren min 260 så fick jag liknande träffbiler med min gamla laddning dock med ny batch kulor. Vet du om 130grs GT kan jävlas när man byter batch? Får göra en ny FF test i veckan så jag får fram nått som man inte skäms över.
Publicerat Februari 6, 201115 yr Författare Ja men det där såg ju inte så jävla illa ut såvida man inte vill ha bänkskytte precision då'rå. Efter att ha gjort ren min 260 så fick jag liknande träffbiler med min gamla laddning dock med ny batch kulor. Vet du om 130grs GT kan jävlas när man byter batch? Får göra en ny FF test i veckan så jag får fram nått som man inte skäms över. Jodå den kulan kan nog skilja en del mellan batcherna men tror man ska lägga ned tanken att skjuta bugghål på 100 med denna kula. Jag är helt säker att min pipa kommer att skjuta bra på längre avstånd och att det är en stänkare i varje serie kan säkert vara skytte relaterat också att skjuta på en isbana är sällan lyckat. Just detta med FF var det jag tänkte döda lite med min pipa då den är skuren med bomkontakt trots den gamla myten att 6,5orna ska ha rejäl friflyckt Jag tror det handlar om att standard patronlägen i 6,5x55 har frikostig friflyckt och flack throtvinkel inte att just alla kulor i kaliber ska behöva FF för att skjuta bra.
Publicerat Februari 6, 201115 yr Tja när jag körde med den gamla batchen kulor så fick jag faktiskt bugholes på 100m och då med 3mm FF dock så har jag läst allt möjligt på jänkeforum så det är säkert individuellt som vanligt. Gör en ny FF test med start från Saftigt in i bommarna, 0 FF - 3mm FF så får vi se vad jag kan åstadkomma iaf.
Publicerat Februari 7, 201115 yr Författare Mården ligger i ett ointagligt stenrös så jag hann iväg till banan istället Resultatet var väl inte direkt bra men riktigt besvärlig vind mätte faktiskt och den slog mellan 1-5m/s kl.4-5 så en del horisontal spridning beror nog på det. Lite brydd över att den klarar sig med samma justering som XCen kollar jag i ballistik program ger det Vo 900 vilket ammon ska göra i 74cm pipa, min är 67 men har nog rätt thigth patronläge och ingen FF så kanske det ger lite extra fart Nåja hylsorna håller och har inte tänkt ladda om dem annat än att möjligen söka en korthållsladdning med Scenar 123or 100. aningen lågt vänster justerade 1klick vardera efter serien 200. Chansade med 11klick brukar skruva 10 med XCen 300. Chansade med 25klick XCen behöver 23 men fick sänka till just 23 så kulbanan verkar likvärdig som XCens. avslutade med en 10skottare Ingen super precision fast duger nog till fältskyttet eller åtminstone träning för känns jäkligt lyxigt att slippa ladda. Ska åka ut på isen någon mindre blåsig dag för att testa på riktigt långa avstånd vad jag sett så brukar denna kula skärpa till sig från 500 Tyvärr verkar pipan lika jobbig att göra ren som den var med 06an men kanske kan fuska lite utan att hattarna hoppar ur som dem gjorde med den.
Publicerat Februari 7, 201115 yr jag har testat minus ff och i bommarna samt kort ff och för mig är det ingen myt att 6,5x55 trivs bäst med lång ff. självklart finns det undantag scenars 107 gr slog otroligt tätt satt i bommarna.
Publicerat Februari 10, 201115 yr Författare jag har testat minus ff och i bommarna samt kort ff och för mig är det ingen myt att 6,5x55 trivs bäst med lång ff. självklart finns det undantag scenars 107 gr slog otroligt tätt satt i bommarna. Jo att det är så tror jag beror mest på att patronlägen i kalibern är skurna med lång friflykt inte att just denna kaliber behöver det. Var och testade bössan på isen idag -14 och 5-6m/s gör det måttligt behagligt Blev bara två serier för mig på 650 meter men nog skjuter det riktigt fint kylan gjorde att det inte blev några foton men höll runt 10-15cm med fantastiskt lite lod så trenden med Norma kulan håller i sig den behöver +500 för att skjuta riktigt bra Sedan verkar det stämma att pipan ger bra Vo justerade för 900 och det stämde perfekt shooter i telefonen är riktigt trevligt att sätta skotten i en C30 på 650 meter direkt är inte illa Dagens bild blir på en kula som låg på snön vid tavlan, snö är effektivt att bromsa kulor tittar man på kulan så förstår man varför 6,5 mantlar en del glidytan är runt 17mm. När vädret blir lite mera vårlikt tänkte jag köra någon skyttedag ute på isen med rejäla avstånd samt korvgrillning och kaffekokning det bör bli en trivsam dag kanske kan locka upp dig maddog?
Publicerat Februari 10, 201115 yr Lars- det såg väl fint ut, jag gillar den snöstoppade kulan, de är så oskadda. Hatten av för att pangen skjuter med "ditt" patronläge, det är alltid kul när man kan bygga vidare på en tanke till ett utförande som sen skjuter bra i slutändan. Persk att man måste sitta på kontor i Sthlm. /Christian
Publicerat Februari 10, 201115 yr När vädret blir lite mera vårlikt tänkte jag köra någon skyttedag ute på isen med rejäla avstånd samt korvgrillning och kaffekokning det bör bli en trivsam dag kanske kan locka upp dig maddog? Å en del kan låta sig lockas från andra hållet
Publicerat Februari 10, 201115 yr Författare Lars- det såg väl fint ut, jag gillar den snöstoppade kulan, de är så oskadda. Hatten av för att pangen skjuter med "ditt" patronläge, det är alltid kul när man kan bygga vidare på en tanke till ett utförande som sen skjuter bra i slutändan. Persk att man måste sitta på kontor i Sthlm. /Christian Jo har svårt att förstå hur snö kan bromsa kulor så effektivt utan att skada dem nämnvärt men så är det. Nu hade jag väl inte väntat mig några under från denna slut skjutna pipa men visst skjuter det riktigt bra och tanken är att kunna använda den som slit och släng till med DL fält får jag ut 1000 smällar till ur den känns det OK. Visst sitta på kontor är väl rätt trist jag har mitt kvar med en trist natt i manöverrummet, men idag var det inget njutbart skytte ut på isen i dag då vinden verkligen är just isande men inte fel att få skjuta i dessa vindutsatta ställen det är otroligt hur bra det stämmer att justera för vinden när den är jämn hela vägen till tavlan. Rätt bra träning för fältskytte kan man bedriva där också om man mäter med riktmedlet och bedömer vinden med magen och skjuter innan man lasrar.
Publicerat Februari 10, 201115 yr Författare Å en del kan låta sig lockas från andra hållet Lägger det på minnet blir nog inget seriöst utan mest en trevlig dag med utmanande skytte
Publicerat Februari 14, 201115 yr Författare Jag har verifierat mitt klick-kort ut till 800 nu och räknar jag med BC .548 som Norma anger stämmer det med Vo 920. Det känns orimligt högt minns jag rätt fick jag motsatt effekt då jag sköt kulan i 06an måste nog testa i kronograf för hylsorna visar inga tecken på höga tryck och borde dem göra om Vo verkligen är 920.
Publicerat Februari 22, 201115 yr Författare Varit och skjutit lite på 300 meters banan idag tanken var att krongrafa men det lyckades jag inte med så mysteriet kvarstår hur jag kan få en kulbana som motsvarar Vo920 Däremot måste jag väl visa dagens bästa 10skottare den var riktigt fin Sköt 4st och alla höll tian med marginal så visst duger den till fält, men rekylen är betydligt jobbigare än XCen så det är svårt att ligga kvar i målet. funderar på att gänga pipan så jag kan använda dämparen från 7br;en men kanske lite onödigt att jobba mera med denna pipa för även om den skjuter bra går tiden jag tjänar på att skjuta fabriksladdat åt till att få pipan ren den kopprar friskt
Publicerat Februari 22, 201115 yr "få pipan ren den kopprar friskt" är det inte snarare som en sjuk pipa den kopprar? Sitter ganska bra de där träffarna, måste vara bra roligt att få till det så pass. /Christian
Publicerat April 11, 201115 yr Författare XC;e pipan har nu gått ungefär 2000 skott har enbart skjutit Normas mollade Berger 105gr. med 1211 36-37gr. Pipan skjuter fortfarande bra och mantlar extremt lite igår kollade smeden den med borescope och visst fanns det förslitningar som sprickor men den såg enligt honom ut bänkpipa i 6PPC efter 8-900 skott så jag är väldigt nöjd med piplivet. 3-3500 är nog rimligt att kunna få ur pipan och har en ny på ingående så det är bara att hoppas den har samma precision som denna Ska skjuta två fälttävlingar i påsk sedan kommer XC pipan att skruvas av för att nöta ut det sista ur 6,5 pipan, får se hur länge jag orkar med rengörningen av den tur att man skjuter fabriksladdat till 6,5x55 för det blir nog mera tid utanför skjutbanan ändå med denna koppargruva
Publicerat Juni 15, 201114 yr Jag har verifierat mitt klick-kort ut till 800 nu och räknar jag med BC .548 som Norma anger stämmer det med Vo 920. Det känns orimligt högt minns jag rätt fick jag motsatt effekt då jag sköt kulan i 06an måste nog testa i kronograf för hylsorna visar inga tecken på höga tryck och borde dem göra om Vo verkligen är 920. Jag hade samma "bekymmer" med normas GT, 830ms modellen utan molly, fick det inte att stämma på beräkningarna, rimligtvis borde dom gått långsammare då min pipa är 64cm, fick det dock bara att stämma när jag räknade på ca 850-855m/s, skaffady en crony och visst har jag 850-860 konstant på dom. Det är även testat på 100,200,300,500,700 och 1000 meter och det stämmer. Vet inte om det skiljer en del mellan batcherna eller om det är min pipa som är tight eller något. Skall testa med den nya 500 packen framöver.
Publicerat Juni 16, 201114 yr Författare Tyvärr har jag inte kronografat för det verkar smått osannolikt att få Vo 920 men hylsorna visar inga tecken på höga tryck. Nu ska man vara på det klara att nya hylsor tål extrema tryck skulle jag handladda till denna pipa bör man vara försiktig för hög Vo får man inte utan högt tryck! Här en bild på pipbytar kittet Maddogs pipblock är inte bara snyggt det fungerar väldigt bra också speciellt på grövre pipor nyper det extremt bra behövs inget florsocker här inte, dessutom är det perfekt till att demontera delbara ljuddämpare också om man använder två stycken. Bössan i sin nya skepnad 6,5x55 med dämpare är riktigt mysig att skjuta men trist att träna ordentligt med dämpare då den fort blir väldigt het. Plågat pipan lite för att se hur den klarar sig utan rengöring då den som 6,5-06 gav höga tryck redan efter 30-40 skott, har nu kört 90 DL-fält utan att den visar tryck tecken men tycker precisionen börjar avta redan efter 30-40 så nu får den en omgång autosol.
Publicerat Juni 16, 201114 yr Tyvärr har jag inte kronografat för det verkar smått osannolikt att få Vo 920 men hylsorna visar inga tecken på höga tryck. Nu ska man vara på det klara att nya hylsor tål extrema tryck skulle jag handladda till denna pipa bör man vara försiktig för hög Vo får man inte utan högt tryck! Här en bild på pipbytar kittet Maddogs pipblock är inte bara snyggt det fungerar väldigt bra också speciellt på grövre pipor nyper det extremt bra behövs inget florsocker här inte, dessutom är det perfekt till att demontera delbara ljuddämpare också om man använder två stycken. Bössan i sin nya skepnad 6,5x55 med dämpare är riktigt mysig att skjuta men trist att träna ordentligt med dämpare då den fort blir väldigt het. Plågat pipan lite för att se hur den klarar sig utan rengöring då den som 6,5-06 gav höga tryck redan efter 30-40 skott, har nu kört 90 DL-fält utan att den visar tryck tecken men tycker precisionen börjar avta redan efter 30-40 så nu får den en omgång autosol. trevligt att blocket funkar ,den är ju gjord för lite grövre doningar först och främst.
Publicerat Juni 17, 201114 yr Tyvärr har jag inte kronografat för det verkar smått osannolikt att få Vo 920 men hylsorna visar inga tecken på höga tryck. Nu ska man vara på det klara att nya hylsor tål extrema tryck skulle jag handladda till denna pipa bör man vara försiktig för hög Vo får man inte utan högt tryck! Här en bild på pipbytar kittet Maddogs pipblock är inte bara snyggt det fungerar väldigt bra också speciellt på grövre pipor nyper det extremt bra behövs inget florsocker här inte, dessutom är det perfekt till att demontera delbara ljuddämpare också om man använder två stycken. Bössan i sin nya skepnad 6,5x55 med dämpare är riktigt mysig att skjuta men trist att träna ordentligt med dämpare då den fort blir väldigt het. Plågat pipan lite för att se hur den klarar sig utan rengöring då den som 6,5-06 gav höga tryck redan efter 30-40 skott, har nu kört 90 DL-fält utan att den visar tryck tecken men tycker precisionen börjar avta redan efter 30-40 så nu får den en omgång autosol. för det lilla det är värt Lars så tycker jag den bössan är snygg och sjukt attraktiv. läcker design i kombination med balla prylar och materialval samt estetisk balans. skulle vilja prova den en gång helt enkelt.
Publicerat Juni 17, 201114 yr Författare för det lilla det är värt Lars så tycker jag den bössan är snygg och sjukt attraktiv. läcker design i kombination med balla prylar och materialval samt estetisk balans. skulle vilja prova den en gång helt enkelt. Smaken är som baken men snygg är något jag inte försökt få denna att bli bössan är tung kantig med usel finish, men det är en skjutmaskin för liggande skytte det var hela tanken med bygget. Är du någonsin i närheten av bössan så får du gärna prova men är du inte vänsterskytt blir det nog en avig upplevelse
Publicerat Juni 17, 201114 yr Smaken är som baken men snygg är något jag inte försökt få denna att bli bössan är tung kantig med usel finish, men det är en skjutmaskin för liggande skytte det var hela tanken med bygget. Är du någonsin i närheten av bössan så får du gärna prova men är du inte vänsterskytt blir det nog en avig upplevelse man får väl bli en!
Publicerat April 29, 201214 yr Författare Väcker lite liv i denna igen bössan har nu fått sin tredje pipa så projektet dör aldrig Det är en 6XC Krieger 28" lång 8" stigning och profil HV så monstret blev ett snäpp tyngre. Gjorde en liten break-in för några dagar sedan jag kör modellen 15 kulor utan molly med en rejäl renförning efteråt, det sköts med Normas nya 95gr fmj precisionen var inget vidare runt 20-25mm på 100. Idag sköts första riktigt testet liggande på 300 känns inte som att denna pipa är fullt lika vass som förra men skurna pipor kan kräva lite skott innan dem börjar bita 100% så hoppet lever. Lite skumt att mina laddade ammo faktiskt sköt sämre än Normas fabriks testade lite olika hård bomkontakt medan fabriks pluggen har 3mm FF Tyder på att mina tre laddningar troligen satt för hårt i bommarna nästa test blir nog i bänk 100 meter för att åtminstone hitta något som spöar fabrikspluggen Köpte även nya skyttekrutet 219 som ska likna URP ska testa detta då det kanske passar bättre i lång pipa, kompisen hade med kronograf så jag drog några skott genom den fabriks låg runt 915 vilket stämmer exakt mot förra pipan som var knappa 2" kortare. Var besvärande mirrage idag så att skjuta riktigt smått var svårt detta var bästa jag fick till på 300 så helt värdelös hoppas jag inte pipan är 5st Norma fabriksplugg 300 meter Pipan är rengjord igen kopprar lite ännu men hoppas det avtar En liten referens med sista serien jag sköt med förra pipan 10 skott skjutna i på basic rifle gymnastik 2minuter och upp på fötter mellan varje skott. Så gamla pipan är på intet sätt död trots att den passerat 2500