Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rävjakten 09/10

Featured Replies

Publicerat

Hej hej alla rävjägare. Tänkte bara höra om ni kunde ge en räv novis som jag några enkla och bra tips för att kunna nypa de där rävarna som äter alla "mina" harar och rådjur. Tycker rävjakten känns rolig eftersom räven är en större utmaning än många andra viltarter som finns på mina marker!!

Mvh!

• Svar 120
  • Visningar 17,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Jag lyckades skjuta 1 ungräv och 3 grävlingar igår kväll!

Varav en dubblé

Mvh Niklas

Publicerat
Hej hej alla rävjägare. Tänkte bara höra om ni kunde ge en räv novis som jag några enkla och bra tips för att kunna nypa de där rävarna som äter alla "mina" harar och rådjur. Tycker rävjakten känns rolig eftersom räven är en större utmaning än många andra viltarter som finns på mina marker!!

Mvh!

Det enklaste (nåja) du kan göra är att hela tiden vara väldigt försiktig. Sitt still och var helt tyst. Inga små rörelser alls då räven är bra mycket mer varsam än t ex bocken. Smyg försiktigt till det redan bestämda passet och ha alltid med dej ett pålitligt myggmedel. Jag kör med mygghuva och värsting myggmedel från thailand men det är knappt att det räcker. Dom är förjävliga på en, särskilt på kvällen.

Publicerat

sen gäller de även att vara ute MYCKET i skog och mark. Till slut så står mickel där.

Publicerat

Blev en ungräv till igår kväll.

Körde muspip och det tog inte många minuter innan hon kom springande

Mvh Niklas

Publicerat

ja har bara skjutit en vuxen tik och sett en vuxen hane. Men vart är alla ungrävar? :) dom borde ju finns här dom också? Är muspip den hemliga metoden för att få ungrävarna ut på legdorna?

Publicerat
Grattis till räven! Får man fråga vad det är för camoställ du har? Letar själv efter något liknande.

Surfa in på Engelsons postorder så har de ett helt ok som jag slog till på för 1400 kr. Finns även mask och handskar att köpa till.

http://www.engelsons.se/jakt-fritid-klader...=&sida_nr=3

• 2 weeks later...
Publicerat

Hur går det för alla rävjägare, är det ingen som har släppt hunden på någon än?

Publicerat

nej inte än blir väll snart att fara ut med border terriern =)

hoppas man får lockpipan snart harskrik ska bli roligt att testa ;D

Publicerat

yes nu har lock pipan kommit tog inte många dagar =) hoppas bara man nu lyckas få fram något lyckat ljud ;)

de är en pee wee någon som har något tipps man kan tänka på eller liknande :lol: ?

Publicerat

Var och spanade efter bockar och eventuella rävar på en nyslagen klövervall ikväll. Inga fina bockar kom men dock en kraftigt skabbangripen rävhane.

post-782-1251317865_thumb.jpg

Publicerat
Var och spanade efter bockar och eventuella rävar på en nyslagen klövervall ikväll. Inga fina bockar kom men dock en kraftigt skabbangripen rävhane.

Fy fan, det där var ren barmhärtighet!

/Micke

Publicerat
Hur går det för alla rävjägare, är det ingen som har släppt hunden på någon än?

Har släppt stövaren och hon har drivit ner 2 rävar i olika gryt. men vi fick bara ut en räv...

post-2140-1251323749_thumb.jpg

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Har fått tag i en loge att sitta i i vinter. Det är en av de i jaktlaget som har ett ställe där man kan sitta o vaka räv. Vi ska börja åtla med slkatrester från älgslakteriet.

Publicerat
  • Författare

Hur går Rävjakten för er som är igång med denna jakt nu?

Publicerat
Hur går Rävjakten för er som är igång med denna jakt nu?

Det har gått bra, i förrgår var det dags igen :D

En riktigt fin tik, stod helt plötsligt, från ingenstans 30m framför mig, så det var bara krama avtryckaren.

Notera utgångshålet, förstår inte hur det är möjligt, skjuten med en winchester silvertip cxp3, detta ska vara en hård kula för älg, kron o björn. Tycker det ser ut som jag skjutit med en varmintkula.

Detta var även första viltet för min nya fina studsare, Tikka t3 battue .308 :D

post-1537-1253676218_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare
Det har gått bra, i förrgår var det dags igen <_<

En riktigt fin tik, stod helt plötsligt, från ingenstans 30m framför mig, så det var bara krama avtryckaren.

Notera utgångshålet, förstår inte hur det är möjligt, skjuten med en winchester silvertip cxp3, detta ska vara en hård kula för älg, kron o björn. Tycker det ser ut som jag skjutit med en varmintkula.

Detta var även första viltet för min nya fina studsare, Tikka t3 battue .308 :rolleyes:

post-1537-1253676218_thumb.jpg

Grattis

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

I helgen skall vi gräva hål där vi sen ska lägga slakt resterna. så sen ska man börja vaka där. Har som sagt fått tag i ett fint ställe o vaka räv i vinter :D

Publicerat

CIMG1608.JPG

Första skottet mot levande vilt i mitt liv! Lockade i morse och räven kom på 55 meter. En tik på ca 10kg, väldigt fin päls.

Publicerat

Grattis Alex!

Hoppas detta gav mersmak för rävjakt!

Publicerat
Grattis Alex!

Hoppas detta gav mersmak för rävjakt!

Tackar!

Det kan jag lova dig att det gjorde! Jag har fortfarande adrenalinet kvar i kroppen. Ska övningsskjuta så att jag vågar att ta rävarna på 100 meter. Som det känns nu vill jag ha dom in på 60-70 meter för att det ska kännas bra.

Lockjakt är verkligen det roligaste :)

Mvh