Publicerat Juli 11, 200916 yr har ingen som arrenderar åkermarken utanför huset så åkrarna är inte slagna än:(Väldigt tråkigt tycker jag! Har du ingen lantbrukare som vill ta gräset då? Brukar alltid vara nån som nappar när det bjuds gratis gröda mot att dom tar bort det.
Publicerat Juli 11, 200916 yr Lite OT, vad är det för en stövare? En Schiller/smålandsstövare ! SÅ nu har jag hundar så jag klarar mig ett par år
Publicerat Juli 20, 200916 yr Tycker att det var lite väl mycket gnäll i denna tråd om att det inte är en "sport" att skjuta rävvalpar eller liknande. Det skall naturligtvis vara upp till var och en om man vill skjuta en valp eller inte skjuta. Vill man inte se eller höra om att det skjuts sådana har man väl inget i denna tråd att göra. Eller? Kan förövrigt bara säga grattis till er som har möjlighet att jaga räv.
Publicerat Juli 20, 200916 yr har nyss fått hem en isolerad vakarkoja.. Längtar tills åteljakten börjar
Publicerat Juli 21, 200916 yr Hej Jag är ny på forumet och lyckades hitta till denna underbara sida när jag försökte läsa till mig lite mer om rävlock. Jag har alltid haft rävjakten som min absolute favorit. Först i mars efter en del tjatande av kompisar så köpte jag en Nordik Predator och började locka. Jag fick blodad tand efter två skjuta rävar på två pass med denna pipa. Jag har två jaktmarker att nyttja fritt, en på 3ha en och en 14ha. Dock sköt jag förra året 17 (tro det eller ej) rävar på den lilla marken och 2 på den andra, båda på lock. Till rävjakten i år så har jag beställt en Nordik Crying Bird så det ska bli ritkigt spännande. Förhoppningsvis kommer jag att kunan rapportera i den här tråden på de rävar ajg skjuter. Vore kul att klara 20st i år, gott surt att inte det blev det förra säsongen, det var ju så nära. Trevlig sommar och tack för en bra sida.
Publicerat Juli 21, 200916 yr Var ute och spanade gris när det ljusnade men det var lugnt, sånär på en liten mickel som fick smaka på det finska stålet och 18.5 gram bly. Bild finnes men lämpar sig knappast på ett publikt forum
Publicerat Juli 21, 200916 yr Pra joppat, säger jag, till näst nästa helg drar det igång på riktigt, då blir det långhelg i skogen. /Christian
Publicerat Juli 31, 200916 yr Jag som har längtat som en tok efter att få jaga räv, har flera hö-strängar liggandes kvar ute och det är fullt med rävar, och jag jobbar... 10.00-22.00 lagen om all jävulskap Men på måndag då, dåååå ska mickel få smaka bly
Publicerat Juli 31, 200916 yr inte många timmar kvar nu Vilka ska ut i natt? Hade tänk mig tidigt till morgonen Men fan vi ska ju åka bort Jag var sten säker på att det var först på Söndag vi skulle resa Men men dom är troligtvis kvar nästa helg.
Publicerat Augusti 1, 200916 yr stängde tydligen av klockan i morse Får bli en sväng i kväll istället /Erik
Publicerat Augusti 1, 200916 yr Skjuter undantagslöst bort alla årsungar som jag ser, men lämnar dom dom 3par med vuxna rävar jag har i området, på detta sätt får jag ner trycket av unga jaktgalna rävar och får in väldigt lite nya rävar utifrån då alla revir redan är besatta. Förr när jag sköt alla rävar på åtel, hela vintrarna tycke jag bara att ju fler jag skjöt ju fer kom det till. Gillar att ha några rävar på marken, dom utgör ju trots allt en naturlig del av faunan, och dessutom håller dom undan sorkarna från vallen som annars underminerar och äter upp att.
Publicerat Augusti 1, 200916 yr Författare Var ute i natt, men tyvär så såg jag ingen räv, såg en ståtlig Älgtjur istället.
Publicerat Augusti 1, 200916 yr Kl 03.30 ringde klockan och kl 04.30 satt jag på pass. Timmarna gick men ingen räv. kl 7 började jag att locka lite med pipa (Är helt grön på det så det vart nog ingen hit för det kom ingen räv då heller. Så i dag blev det 1-0 till räven eller kan man säga att jag van på "walk over" för Mickel visade sig aldrig Det får bli en annan dag Skitjakt på er alla
Publicerat Augusti 1, 200916 yr Jag fick gå tidigare från jobbet så för mig var det att åka runt 18-tiden. Efter ombyte, in med grejerna i bilen och ptja, allt det vanliga så var man iväg. Var ute på gården runt 19.00, började smyga ner bland åkrarna, spanade av läget och kunde räkna in 3 rådjur, 2 smaldjur och en bock. Tittade till kalven som föddes idag på eftermiddagen och knallade vidare till passet jag skulle sitta på. Detta är ett riktigt rävdräpar-pass, fullt med hösträngar, perfekt kulfång, bra vind allt helt perfekt. Det stora problemet är att jag har trott att tornet har varit i bättre skick än det i verkligheten var, det var rangligt och ja helt kasst. Men efter mycket bök så satt man där och väntan kunde börja. Efter ca 30min så började några tranor gapa uppe i skogen, lite grisgrymntningar och sen vips rätt som det var så stod det 3 rävar 35m framför mig, en tik och 2 stora valpar. Jag som trodde valparna hade gått vidare och lämnat tiken men ack så fel jag hade :S Jag listade ganska snabbt ut vem av dom som var tik och vilka som var valpar, det syntes ganska tydligt. Tiken letade sork och smockade i sig en hel del, valparna hoppade mest omkring och lekte med varandra. Tiken började ana oro efter några minuter och sprang upp i skogen igen och gapade efter valparna, dom tittade lite snett upp mot skogen och fortsatte leka, vid detta läge så började jag bli lite stressad, nu eller aldrig. Pang, ett skott med 222rem och räven springer ca 10m för att sedan hoppa över ett dike och in i ett helt galet tätt slybuskage Jag gick och letade efter skottplatsen och såg massor med blod, jag följde spåret ända fram till buskagen, det var riiiiikligt med blod. Jag ville själv ogärna krypa in och kika där så jag gick istället och hämtade drevertiken, hon blev som tokig av blodspåret och slet i kopplet efter spåret. När drevern hade kommit till ungefär där jag vänt så stannade hon, och ja där låg räven Hade jag gått ca 50cm till så hade jag själv hittat den, men lika bra drevern fick träffa på lite räv Skottet var jag inte nöjd med, blev lite stressat så skottet satt lågt bakom frambenen, med resultat att hela bröstkorgen med hjärta o lungor var "bortsprängt", märkligt att den kunde springa iväg 15m tyckte jag. Ja så såg min rävpremiär ut, över lag nöjd även om jag önskar att det varit ett bättre skott, men träning ger färdighet Oj vad långt det blev, men några vill ha långa berättelser Skitjakt på er
Publicerat Augusti 1, 200916 yr Ja så såg min rävpremiär ut, över lag nöjd även om jag önskar att det varit ett bättre skott, men träning ger färdighet Oj vad långt det blev, men några vill ha långa berättelser Skitjakt på er grattis!
Publicerat Augusti 2, 200916 yr Grattis. Var ute i morse med men kammade noll så nu är det 2-0 till mickel Men jag är inte ledsen hade en pinnbock med horn som räckte till öronspetsarna ca 40 min framför mig varav 20 min med en fet bredsida mot mig. Men den är väl som bortblåst den 16 Skitjakt på er alla
Publicerat Augusti 2, 200916 yr vart ute igår.. fick in en räv på lock men han gick bakom sly och vips så var han borta antagligen min vittring.. lurigt när det är vindstilla
Publicerat Augusti 2, 200916 yr Sitter o lyssnar till slåttermaskinen på åkrarna just nu, gissa var jag ska spendera min kväll /Lasse
Publicerat Augusti 2, 200916 yr Sitter o lyssnar till slåttermaskinen på åkrarna just nu, gissa var jag ska spendera min kväll /Lasse Vill inte gissa
Publicerat Augusti 2, 200916 yr Sitter o lyssnar till slåttermaskinen på åkrarna just nu, gissa var jag ska spendera min kväll /Lasse Ut med dig!!
Publicerat Augusti 2, 200916 yr Precis hemkommen från räv/grävlingsjakt. Hade räv precis när jag anlände till grytet, men den satt på toppen av kullen och kulfånget lyste med sin frånvaro... Hoppades att den skulle komma mot mig och jag försökte mig på ett litet muspip med munnen, men den lockningen hade nog gått bättre på en älgtjur under brunsten Räven drog och jag fick åka hem några timmar senare. Inga grävlingar syntes heller. Nytt försök i morgon kanske.
Publicerat Augusti 2, 200916 yr En kompis ringde och var sugen på grisvak i havre, blir inget i kväll för de slår gräs just nu, men häng med på det. Sagt o gjort han kom hit och vi gav oss ut. Jag placerade honom med utsikt över en 3ha stor vall och själv skulle jag raska vidare till ett torn som vetter ner över grannåkern, det finns ett gr ävling gryt där så det borde bli bra. När jag kom ner dit upptäckte jag att jag har flyttat det tornet Aj faan, sitta på marken just där är inget bra för man ser bara 30 meter ut på åkern. Postade om o satte mig mitt på med ryggen mot en stolpe. 5 min senare kommer det ut en liten räv. upps, in i siktet o följde rävens rått sök ett tio tal meter när han stelnar till o spänner ögonen i mig. Nu var goda råd dyra, räven stod lite snett men i en helt ok vinkel, jag lät skottet gå. Räven tumlade runt o smällen, försvann bakom lite gräs men kom fram igen, rörde sig som om skottet tagit rygg eller långt bak, faan. i med en ny pula för att få slut på lidandet, då kommer den påfötter o sätter fart upp mot ett hygge, svingar med och trycker av. så var räven borta Hem efter hund o lina, hittade ingen skottplats men räknar med att hundan kan hjälpa mig med det. Mycket riktigt efter lite cirklande landar nosen på ett löv med blod på. Spåret går helt rätt upp mot hygget, över hygget och ner i en 10-12 årig gran plantering, där snurrar vi runt i 20 min innan jag misströstar och bryter. Tar om spåret där hon sist visade tecken på blod, japp visst var det lite blod på en gren, på spåret igen. Nu går det lite längre ner i planteringen men med samma fart och iver, finns inte en chans att se något blod eller liknande i den ljungeln så jag hängde på, efter ytterligare ca 20 min i samma plantering ger jag upp. Kopplar loss hunden för att se vad hon gör. hon sätter full fart i spåret (vad det nu var för spår nu, har ingen aning) och blir borta i ca 5 min innan hon kommer tillbaka till mig. Nu gav jag upp, räven kan ligga där inne någon stans, hon brukar inte markera särskilt mycket när hon hittar vilt utan nosar mest lite på det. Mycket möjligt att hon någon gång bland alla granar och sly hittade den men eftersom jag inte uppfattade det så drog hon vidare. Skit är det i alla fall. Ska provskjuta vapnet i morgon men jag VET att det går rätt. Hade antagligen en pissig avfyrning samt lite stressad av att räven troligen uppfattat mig. /Lasse