Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rävjakten 09/10

Featured Replies

Publicerat
Grattis alla lyckosamma skyttar!

Själv har jag och närmaste jaktkompisen nedlagt fem styck utav både räv och grävling. Igår var det nära den sjätte räven men han slank ur näven så att säga men skam den som ger sig...

Jag kan även nämna att på andra passet för säsongen såg vi en skapligt stor galt (som kom undan), älgtjur 8:a, kornhjort spets, 6 bockar varav en är riktigt stor (men ack så försiktig), 5 rågetter samt ett antal harar. Därtill stötte jag ett antal grisar som var på väg ut i kornåkern, dessa kunde jag dock ej köns och storleksbestämma. När man i mina trakter får se såpass mycket vilt runt två betesvallar glömmer man bort tid och rum. Det ser ut att kunna bli en riktigt trevlig och spännande höst

grattis så jättemycket! trevligt med mkt djur ;)

• Svar 120
  • Visningar 17,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Grattis alla lyckosamma skyttar!

Själv har jag och närmaste jaktkompisen nedlagt fem styck utav både räv och grävling. Igår var det nära den sjätte räven men han slank ur näven så att säga men skam den som ger sig...

Nedan ser ni ett axplock ur vårat bidrag till viltvården än så länge:

dsc00153.jpg

DSC00073.jpg

DSC00088.jpg

DSC00089.jpg

Jag kan även nämna att på andra rävpasset för säsongen såg vi en skapligt stor galt (som kom undan), älgtjur 8:a, kornhjort spets, 6 bockar varav en är riktigt stor (men ack så försiktig), 5 rågetter samt ett antal harar. Därtill stötte jag ett antal grisar som var på väg ut i kornåkern, dessa kunde jag dock ej köns och storleksbestämma. När man i mina trakter får se såpass mycket vilt runt två betesvallar glömmer man bort tid och rum. Det ser ut att kunna bli en riktigt trevlig och spännande höst :D:D

vad man blir avundsjuk på allt vilt. ;):D

Det var fan

Publicerat
Hallå alla rävjägare!

Har en liten fråga till den som känner sig kunnig nog att svara på den. Var ute och satt på pass idag, innan jag nådde passet lyckades jag med att tappa bössan och tänkte att nu var detta passet kört då jag var rädd för att kikaren hade fått sig en smäll. Satte mig på passet i alla fall för att se om jag kunde spana in någon bock till den 16e. Efter någon timme kommer en grävling fram och jag gnisslar tänder för mina klumpigheter. Men efter drygt en kvart efter att grävlingen hade gått kommer det en skabbräv rakt emot mig! Ser den på ungefär 100 m och jag börjar ladda bössan försiktigt, när jag laddat klart så är den på ca 60 meter. Den stannar då för att sätta sig o skita och inne i mitt huvud snurrade tankarna snabbt om jag skulle skjuta eller inte. Jag bestämde snabbt för att skjuta, jag gjorde en chansning. Jag såg bara huvudet och bröstkorgen då skottet gick då räven satt och sket, och det enda jag kunde se var att den hoppa upp och sedan vände sig för att springa så snabbt som rävar kan springa, jag följde den i kikarsiktet ca 75 m innan den sprang in i skogen och vad jag minns så såg den hel och fin ut då jag försökte dra in ett andra skott på den. Men in i skogen sprang den.

Nu kommer jag till min fråga(or), jag sköt med en 30-06 med en norma 11,7g vulkan kula som kanske anses som väldigt overkill för räv men det är det enda jag har råd med för tillfället. Men om jag nu skulle få in en träff med den kulan så är väl sannolikheten stor att man kan förvänta sig blodstänk här och där? För efteråt gjorde jag en mycket noggrann skottplatsundersökning och jag kunde inte se något tecken efter en träff. Sedan tänkte jag på skottreaktionen, den hoppade som sagt upp i luften, inte överdrivet högt. Kan en räv göra så av att den eventuellt blir skrämd av skottet? Den hoppade liksom upp med hjälp av bakfötterna som den vilade tyngden på när den satt och gjorde nummer två och låg lodrätt med ryggen i luften och huvudet böjt ner mot marken.

Blev ganska mycket text men jag kände att jag ville skriva av mig, tacksam för funderingar kring min text.

/Mackan

Så här års lär man ha en hund för att helt utesluta att räven är träffad. Som Walle skriver har även jag skjutit på en räv från vakgluggen och i nysnön syntes endast några små stänk blod och språngspår, jag blev konfunderad för jag visste att korset låg i bogen på räven när skottet gick och bössan var inskjuten exakt. Ringde en kompis med en terrier men han tyckte att jag kunde handspåra 100 meter innan han kom ut då klockan var sent på kvällen. Efter att ha handspårat där det endast syntes något stänk låg plötsligt räven framför mig efter ca 60-70 meter under en gran med en perfekt träff och i legan hade den blodat ur rejält. Så trots att du har en bra träff kan dom i vissa fall ta sig en rejäl sträcka innan dom dör.

Publicerat

Flyttar väll min historia hit då <_<

Grannen ringde och sa att de var en räv på legda så jag sprang dit. Men inte var de någon räv där inte sad.gif .

Sprang hem och bytte om och sedan fort ner på legda igen. Plötsligt så ser jag en räv göra ett skutt upp i luften för att sedan dyka igen. Började med muspip,utan reaktion. Räven försvann för ett tag i kikarn. Sedan fick ja syn på den igen.

Den hade stannat vid skogsbrynet 200 meter bort och då sa jägarinstinkten "nu eller aldrig".

Jag lät skottet gå men såg inte hur de gick. Lunka iväg mot räven och var beredd på det värsta. Kom sedan fram och såg att räven låg på plats. Skottet hade gått rätt in i bogen och ut genom magen, så en del av tarmpaketet hängde utanför.

Vart riktigt glad för denna fullvuxna rävtik, speciellt eftersom de var min första räv smile.gif

post-347-1249809832_thumb.jpg

Publicerat

Grattis Zorox! Får och ut och jaga lite räv jag också.. Men då åker 8x57:an med... :)

Publicerat

Grattis alla skyttar!

Har vart ut ett par omgångar och sett både en och två rävar. Dock har de varit knarrande dörrar och annat skit som skrämt iväg dom B)

I fredags kväll var jag ut med kusin och vakade på vallen där bonden slog. Det kom dock ingen räv utan en hare om vi båda fick syn på. Efter passet å gick vi och pratade lite med bonden och hjälpe honom med slåtterkrossen som var lite glapp å det stod ett djur på ca 100 meter och kikade lugnt på oss när vi pratade i vanlig ton. "Där sitter haren" säger vi till varandra och tänker inget mer på det. Ett par minuter senare reser sig haren upp och knallar mot skogen men då visar det sig att det är räven som har suttit och flinat åt oss ett bra tag. I med skott och börja locka men han var smartare än så mickel.

Trevligt att lägga ihop samtliga skjutna rävar på forumet när säsongen är över och se hur många harar och kid vi har räddat B)

Publicerat

Efter 40 minuters muspip kom en ungärv på 150+ rakt på locket ikväll......trodde de skulle bli en enkel match då den hade riktning rakt mot mig....men den fan börjar strirra runt och leka kull istället....tror den fick håll i en sork eller så och var väll som närmast på 90 m men jag sparade på krutet, sen flydde den till skogs.....

trodde jag skulle få mig en födelsedagsräv men icke! B)

Publicerat
Grattis Zorox! Får och ut och jaga lite räv jag också.. Men då åker 8x57:an med... ;)

man tackar! en 8x57a med rätt kikare gör jobbet minst lika bra. Har själv en 8x57a

Publicerat

Ha ha !! Igår kväll blev det sesångspremiär för rävlock :D:D

Har under den senaste tiden knappt sett en räv på marken så jag var aningen skeptisk till vad denna kväll skulle resultera i....Men hur som haver så gick jag ut vi kl. 21 och började locka vid en inäga med Knight & Hale muspip..Hade väl bara lockat 2 sekvenser innan jag fick en ungräv bakom ryggen på ca. 2-3m avstånd. Både räven och jag blev lika förvånade och det var helt uteslutet att lyckas svinga upp bössan innan den lille försvann. Jag hade ju planerat att den skulle komma framför mig !!!! :D:D ....j___a räv !!

Glad ändå då det var första ggn jag testade Knight & Hale pipen..Den fungerar onekligen bra på ungräv som Flex meddelar på gamecall :D

Senasre på kvällen får jag kontakt med en rävtik med åtminstone 2 st valpar på ett fält, Avståndet var ca. 120m men det var aningen för mörkt så jag hade svårt att urskilja tiken från valparna. Höll inne skott.

Dessa rävar sket fullständigt i pipen utan fipplade runt på fältet letandes efter gnagare.

Totalt kontakt med 4 rävar på ca. 2 timmar får väl ses som ok trots att ingen blev skjuten..

Trägen vinner alltid :D:)

Publicerat

Var ute i lördags morse på nya marken i Knivsta för att se om nya pangen fungerar även utanför banan. Satte mig till rätta på en klövervall la upp bössan och började locka. Det tog ca 6 minuter innan jag såg en räv komma skuttande rakt emot mig, räven satte sig på ca 60 meter och skottet gick, och jag fick bekräftat att nya grejerna fungerar alldeles utmärkt. Blir en rolig säsong i år.

post-2746-1249913880_thumb.jpg

Publicerat
Var ute i lördags morse på nya marken i Knivsta för att se om nya pangen fungerar även utanför banan. Satte mig till rätta på en klövervall la upp bössan och började locka. Det tog ca 6 minuter innan jag såg en räv komma skuttande rakt emot mig, räven satte sig på ca 60 meter och skottet gick, och jag fick bekräftat att nya grejerna fungerar alldeles utmärkt. Blir en rolig säsong i år.

post-2746-1249913880_thumb.jpg

Vad lockade du med?

Publicerat

Då har jag med skjutit min första räv för den här säsongen. Satt å vakade på ett ställe där vi sett räv tidigare å det dröjde inte mer än en kvart så kom det ut en ungräv, blev ett skott på ca 80m.

post-3635-1249935189_thumb.jpg

Publicerat
Då har jag med skjutit min första räv för den här säsongen. Satt å vakade på ett ställe där vi sett räv tidigare å det dröjde inte mer än en kvart så kom det ut en ungräv, blev ett skott på ca 80m.

Grattis till räven ! ;)

Publicerat

Grattis- måste säga att det är "classy" att du nyper räv i ett par Fred Perry och Camo ställ.

/Chris

Publicerat
man tackar! en 8x57a med rätt kikare gör jobbet minst lika bra. Har själv en 8x57a

Jo.. Blir till att köpa ny kikare då jag endast har en Leupold VX I 3-9x40 på den... ;) Annars blir det till att skjuta i bra ljus... :D

Publicerat
Jo.. Blir till att köpa ny kikare då jag endast har en Leupold VX I 3-9x40 på den... ;) Annars blir det till att skjuta i bra ljus... :D

ja har 3-9x40 jag också. men de tycker jag funkar utmärkt.

Publicerat

Satan! Hade suttit en timme nu ikväll och började bli lite okocentrerad. Då kommer det en vuxen räv och springer på drygt 80 meter. Jag tänkte att ja var tvungen att skjuta innan han nådde traktorn som stog där, för ja vill ju inte ha en traktor som kulfång :D slängde iväg ett skott, men jag bommad. Shiii fick ja B) Tror knappast ja träffade för ja såg han ungefär 100 meter när han sprang iväg och han hade inga problem. Aja pått imorgon bitti igen ;)

Publicerat
Grattis till räven ! ;)

Man får tacka.

Publicerat
Grattis- måste säga att det är "classy" att du nyper räv i ett par Fred Perry och Camo ställ.

/Chris

Tack, måste bara göra en rättelse... de är ett par Reebok jag har på mig ;)

Publicerat
Vad lockade du med?

psycho tweety

/Tobbe

Publicerat

dsc02005kxd.jpg

Årets enda räv än så länge. Årsunge på premiärmorgonen. Någon expert får avgöra om det är skabb eller bara en tunn ungräv.

Publicerat
dsc02005kxd.jpg

Årets enda räv än så länge. Årsunge på premiärmorgonen. Någon expert får avgöra om det är skabb eller bara en tunn ungräv.

grattis! -_-

Publicerat

Grattis till räven! Får man fråga vad det är för camoställ du har? Letar själv efter något liknande.

Publicerat
ja har 3-9x40 jag också. men de tycker jag funkar utmärkt.

Visst fungerar det men vill helst ha ett belyst till rävjakten...

Önskar även grattis till WCG

Publicerat
Grattis till räven! Får man fråga vad det är för camoställ du har? Letar själv efter något liknande.

Tack, Camostället är ett RedHead 3D Evolution Mossy Oak. Köpt på nätet men kommer ej ihåg sidan men vet att de finns på www.basspro.com