Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rävjakten 09/10

Featured Replies

Publicerat

Var ute ikväll och spanade efter räv smög runt lite först men utan resultat satte mig sen vid en nyslagen vall och i skymningen kom det ut en hanräv det blev ett ganska enkelt skott på 60 m.

post-3440-1249246638_thumb.jpg

• Svar 120
  • Visningar 17,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Var ute ikväll och spanade efter räv smög runt lite först men utan resultat satte mig sen vid en nyslagen vall och i skymningen kom det ut en hanräv det blev ett ganska enkelt skott på 60 m.

post-3440-1249246638_thumb.jpg

Man får gratulera!

Publicerat

Blev två rävar i går inom 45 minuter för mig och kusinen. Lockade med Nordic Crying Bird och det var häftigt att se när två ungrävar tävlade vem som skulle komma först till "bytet". Kusinen fick ett lätt skott på 30 meter.

Vi flyttade oss till ett annat fält och där kom det en räv ganska snart i trav mot oss. Vi satt ganska öppet och räven kastade tillbaka, ev fick han syn på mina bara händer :blink: . Men efter ett idogt lockande kom han tillbaka efter en lång omfattning runt oss. Det blev ett skott på ca 35 meter.

Pipan verkar funka bra... :o Mygg så in i h-e :mad:

/Må

Publicerat

Grattis alla och BIG-jim men du ett par handskar hade väl inte varit fel?

/C

Publicerat
Grattis alla och BIG-jim men du ett par handskar hade väl inte varit fel?

/C

Får ju inte bli för lätt.... :mad:

Nej, de åker med nästa gång, helt klart.

/Må

Publicerat

Jag var ut och lockade lite i går, tyvärr har de inte slagit än så det var svårt att hitta något bra pass.

Blev tillslut en ko hage, ett bra pass och vackert lockande dock var det lite för nära grytet för min smak och jag fick gå hem tomhänt.

Men det var en vacker kväll.

Publicerat

Men det var en vacker kväll.

skönt och höra.....då fick du ju med dig lite i ryggsäcken iallafall.... ^_^

Publicerat

Iag gick allt som sig bör

Blev en valp som blev på stället efter en 50 gr BST genom vitala delar.

Glömde både snus o tele så bild kommer i morgon. (hände upp den på logen som sig bör :blush: )

/Lasse

Publicerat
Iag gick allt som sig bör

Blev en valp som blev på stället efter en 50 gr BST genom vitala delar.

Glömde både snus o tele så bild kommer i morgon. (hände upp den på logen som sig bör :blush: )

/Lasse

grattis grattis. De gick bättre idag då :D skönt när det lyckas efter ett "misslyckande"

Publicerat

Har hunnit med att nedlägga 2 rävar under Augusti under 3 vakpass vid nyslagna vallar. Gick miste på en räv igår som överaskade mig totalt då den dök upp tre meter framför mig, såg inte särskilt mycket i kikaren på det avståndet om jag säger så. Blir iaf ett nytt race imorgon, eller har inte bestämt mig riktigt, är det dimma så blir det ett rävpass, är det klart väder så blir det fågeljakt.

Publicerat

Avundsjuk på er :lol:

Suttit ngr kvällar och passat räv, sköt en första kvällen, men därefter inte ett hårstrå.. vi har helt enkelt varit för duktiga på att plocka bort dem, det är helt enkelt inte kul att vakta räv där ;)

Längtar redan till vinterns parningstider, då är det bättre ruljans!

Mvh!

Publicerat
Avundsjuk på er :lol:

Suttit ngr kvällar och passat räv, sköt en första kvällen, men därefter inte ett hårstrå.. vi har helt enkelt varit för duktiga på att plocka bort dem, det är helt enkelt inte kul att vakta räv där ;)

Längtar redan till vinterns parningstider, då är det bättre ruljans!

Mvh!

dom finns där min broder. Tålamodet är det sista som sviker en jägare ;)

Publicerat
Har hunnit med att nedlägga 2 rävar under Augusti under 3 vakpass vid nyslagna vallar. Gick miste på en räv igår som överaskade mig totalt då den dök upp tre meter framför mig, såg inte särskilt mycket i kikaren på det avståndet om jag säger så. Blir iaf ett nytt race imorgon, eller har inte bestämt mig riktigt, är det dimma så blir det ett rävpass, är det klart väder så blir det fågeljakt.

Gratulerar :lol:

Publicerat

Hallå alla rävjägare!

Har en liten fråga till den som känner sig kunnig nog att svara på den. Var ute och satt på pass idag, innan jag nådde passet lyckades jag med att tappa bössan och tänkte att nu var detta passet kört då jag var rädd för att kikaren hade fått sig en smäll. Satte mig på passet i alla fall för att se om jag kunde spana in någon bock till den 16e. Efter någon timme kommer en grävling fram och jag gnisslar tänder för mina klumpigheter. Men efter drygt en kvart efter att grävlingen hade gått kommer det en skabbräv rakt emot mig! Ser den på ungefär 100 m och jag börjar ladda bössan försiktigt, när jag laddat klart så är den på ca 60 meter. Den stannar då för att sätta sig o skita och inne i mitt huvud snurrade tankarna snabbt om jag skulle skjuta eller inte. Jag bestämde snabbt för att skjuta, jag gjorde en chansning. Jag såg bara huvudet och bröstkorgen då skottet gick då räven satt och sket, och det enda jag kunde se var att den hoppa upp och sedan vände sig för att springa så snabbt som rävar kan springa, jag följde den i kikarsiktet ca 75 m innan den sprang in i skogen och vad jag minns så såg den hel och fin ut då jag försökte dra in ett andra skott på den. Men in i skogen sprang den.

Nu kommer jag till min fråga(or), jag sköt med en 30-06 med en norma 11,7g vulkan kula som kanske anses som väldigt overkill för räv men det är det enda jag har råd med för tillfället. Men om jag nu skulle få in en träff med den kulan så är väl sannolikheten stor att man kan förvänta sig blodstänk här och där? För efteråt gjorde jag en mycket noggrann skottplatsundersökning och jag kunde inte se något tecken efter en träff. Sedan tänkte jag på skottreaktionen, den hoppade som sagt upp i luften, inte överdrivet högt. Kan en räv göra så av att den eventuellt blir skrämd av skottet? Den hoppade liksom upp med hjälp av bakfötterna som den vilade tyngden på när den satt och gjorde nummer två och låg lodrätt med ryggen i luften och huvudet böjt ner mot marken.

Blev ganska mycket text men jag kände att jag ville skriva av mig, tacksam för funderingar kring min text.

/Mackan

Publicerat

Mackan: De kan ha blivit en snudd. sköt på en räv engång som hoppa rätt upp i luften. Fanns inge blod eller så på platsen.

Det enda som fanns var en hårtuss (vinterpäls). Så de kan ha blivit en snuddträff, eller så vart den skrämd.

Hade skottet tagit så hade de märkts.

Publicerat

Detta är knepigt, hade en räv som jag sköt på i höstas som drog ett rejält skutt i luften för att sedan försvinna in i skogen 15 meter bort. Letade efter blod på skottplatsen men kunde fan inte hitta den. gick längs skogskanten där jag fick syn på lite blodstänk på några grässtrån, 10 meter in låg räven död efter en låg men annars rätt bra träff. Om bössan fått sig en smäll så skjut några smällar på tavlan för att se hur den går, sticker skotten åt fanders så kan det ha varit en bom beroende på vart du siktade när du tryckte av. Annars så är hundar nästan ett måste om man är tveksam.

Publicerat

Var ute för att försöka ta en grävling av daga i går (var alltså 4/8).

Satt och vakade bra länge och det började bli taskigt ljus men då rörde det sig lite i skogskanten. Visst var det en grävling. Naturligtvis tappade jag bort den när jag var tvungen att ändra förstoring på siktet.

Såg nått som rörde sig i ögonvrån och där var det helt plötsligt en räv! Den blev liggande efter att ha ätit en 30-06 Oryx på ca 60 meters avstånd.

Bifogar en bild av den fina sidan. Kass kvalla, tagen med mobilen.

post-2669-1249428678_thumb.jpg

Publicerat
Var ute för att försöka ta en grävling av daga i går (var alltså 4/8).

Satt och vakade bra länge och det började bli taskigt ljus men då rörde det sig lite i skogskanten. Visst var det en grävling. Naturligtvis tappade jag bort den när jag var tvungen att ändra förstoring på siktet.

Såg nått som rörde sig i ögonvrån och där var det helt plötsligt en räv! Den blev liggande efter att ha ätit en 30-06 Oryx på ca 60 meters avstånd.

Ibland har man tur,

Grattis

/Lasse

Publicerat
Ibland har man tur,

Grattis

/Lasse

Visst har man! Tackar!

Publicerat

Grattis till räven!

Var bra längesen jag sköt en räv nu, typ 3 år sedan tror jag....ändå har både lockat och sett och skjutit bom på räv sen dess.....därför beger jag mig med en ung kompanjon till älgmarkerna ikväll och försöker locka till mig någon..... <_<

PEPP!

Publicerat

grattis!

Publicerat
Hallå alla rävjägare!

Har en liten fråga till den som känner sig kunnig nog att svara på den. Var ute och satt på pass idag, innan jag nådde passet lyckades jag med att tappa bössan och tänkte att nu var detta passet kört då jag var rädd för att kikaren hade fått sig en smäll. Satte mig på passet i alla fall för att se om jag kunde spana in någon bock till den 16e. Efter någon timme kommer en grävling fram och jag gnisslar tänder för mina klumpigheter. Men efter drygt en kvart efter att grävlingen hade gått kommer det en skabbräv rakt emot mig! Ser den på ungefär 100 m och jag börjar ladda bössan försiktigt, när jag laddat klart så är den på ca 60 meter. Den stannar då för att sätta sig o skita och inne i mitt huvud snurrade tankarna snabbt om jag skulle skjuta eller inte. Jag bestämde snabbt för att skjuta, jag gjorde en chansning. Jag såg bara huvudet och bröstkorgen då skottet gick då räven satt och sket, och det enda jag kunde se var att den hoppa upp och sedan vände sig för att springa så snabbt som rävar kan springa, jag följde den i kikarsiktet ca 75 m innan den sprang in i skogen och vad jag minns så såg den hel och fin ut då jag försökte dra in ett andra skott på den. Men in i skogen sprang den.

Nu kommer jag till min fråga(or), jag sköt med en 30-06 med en norma 11,7g vulkan kula som kanske anses som väldigt overkill för räv men det är det enda jag har råd med för tillfället. Men om jag nu skulle få in en träff med den kulan så är väl sannolikheten stor att man kan förvänta sig blodstänk här och där? För efteråt gjorde jag en mycket noggrann skottplatsundersökning och jag kunde inte se något tecken efter en träff. Sedan tänkte jag på skottreaktionen, den hoppade som sagt upp i luften, inte överdrivet högt. Kan en räv göra så av att den eventuellt blir skrämd av skottet? Den hoppade liksom upp med hjälp av bakfötterna som den vilade tyngden på när den satt och gjorde nummer två och låg lodrätt med ryggen i luften och huvudet böjt ner mot marken.

Blev ganska mycket text men jag kände att jag ville skriva av mig, tacksam för funderingar kring min text.

/Mackan

Om man inte är säker på sin sak så, gå på med en hund!

En räv som sitter är det mkt lätt att skjuta för lågt på då man misstar sig på hur anatomin ser ut när djuret sitter.

Slår kulan i backen brevid räven hoppar den ibland samt om den blir träffad.

Dock brukar räven se ansträngd ut om den är träffad när den springer.

Djur i allmänhet vill in i skydd är de har blivit träffade så att den sprang in i skogen är helt normalt då den vill bort från det öppna. Även om den är oskadd vill den in i skydd :unsure:

Kolla med en hund , gå i spåret. Hittar ni inget så ringa ett par varv (stora ringningar) så hunden kanske får vind av den ev döda räven.

(har själv trott att jag bommat ibland precis som du men hittat räven död en bit in i skogen vid nämre koll. Ofta hittar man tarmpaketet först.)

Tippex:

Grattis!

Publicerat

Passat vid ny slagna vallar i år.

(mer storry i dagboken)

post-1561-1249635361_thumb.jpg

post-1561-1249635423_thumb.jpg

Publicerat

Jag sköt en ung hanräv klockan 5 på premiärmorgonen men har inte orkat gå ut något mer i veckan.

Men ska ut imorgon bitti igen och spana om resten av familjen är ute på sorkjakt.

Grattis till alla skyttar föresten!

Publicerat

Grattis alla lyckosamma skyttar!

Själv har jag och närmaste jaktkompisen nedlagt fem styck utav både räv och grävling. Igår var det nära den sjätte räven men han slank ur näven så att säga men skam den som ger sig...

Nedan ser ni ett axplock ur vårat bidrag till viltvården än så länge:

dsc00153.jpg

DSC00073.jpg

DSC00088.jpg

DSC00089.jpg

Jag kan även nämna att på andra rävpasset för säsongen såg vi en skapligt stor galt (som kom undan), älgtjur 8:a, kornhjort spets, 6 bockar varav en är riktigt stor (men ack så försiktig), 5 rågetter samt ett antal harar. Därtill stötte jag ett antal grisar som var på väg ut i kornåkern, dessa kunde jag dock ej köns och storleksbestämma. När man i mina trakter får se såpass mycket vilt runt två betesvallar glömmer man bort tid och rum. Det ser ut att kunna bli en riktigt trevlig och spännande höst