Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kråkjakten

Featured Replies

Publicerat

Jag hade aldrig skydds-jagat åt någon annan på enskilds initiativ 😑

Jag hade definitivt krävt papper på att de önskar skyddsjakt på grund av problem x och y.

Skulle det bli något juridisk problem så kanske de inte vill ta ansvar och då sitter man i smutsen

• Svar 4,6k
  • Visningar 505,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det blev 1 stooooor revir kråka o en liten kaja jag sköt första kråkan som kom in på uven mitt första djur!!!! Å den föll på skottet sen tog farsan kajan så vi blev 100% iga

• Riktig bra dag etter kråkene. Ingen vind og dom kom inn på uven helt til jeg var tom for skott. 50 kråker og 17 korp.  Min gamla Miroku selger jeg aldrig! 😎

• Rovanjarn
    Rovanjarn

Nytt person bästa med 64 fåglar. Skotten tog slut vi 10.00 och då var jag nöjd. 

Posted Images

Publicerat
50 minutes ago dptrapper sa:

Jag hade definitivt krävt papper på att de önskar skyddsjakt på grund av problem x och y.

Skulle det bli något juridisk problem så kanske de inte vill ta ansvar och då sitter man i smutsen

Räcker att man skickar ett email och frågar så har man det dokumenterat om man tycker det är viktigt

Publicerat
2 hours ago dptrapper sa:

Det heter på enskilds initiativ så det är helt upp till dej.

Men i detta fallet så stavas det nog "dialog"... de har givit dej tillstånd av en anledning, snacka med dem, få förklarat för dej vad problemet är. Om du ger dej på ngn slags chef och ber dem skriva ned ngt på papper så är risken stor att de drar öronen åt sig hårt, sådant brukar generera arbete och framför allt risk för ansvar. Det hade jag aldrig gjort.. 

Sen är förutsättningarna extremt viktiga.. ena anläggningen jag skjuter i är rätt stor till ytan sett. Jag kan skjuta och leva om en bit in i anläggningen dit privatpersoner inte har tillträde. De som är vid återvinningen och lämnar skräp hör smällar men avståndet är så pass stort att de förmodligen inte fattar vad som sker. Där känner jag mej helt trygg.

Den andra har en återvinningcentral utanför staketet 50 meter från käket så att säga.. där är det ett evigt rännande och jävligt svårt att skjuta, man vill inte exponera sig allt för mycket helt enkelt även om det är till 100% sanktionerat. De ringer från den anläggningen frekvent och påtalar när det är överjävligt med fågel. Det finns platser där som fungerar för uvjakt men vitfågeln är avgjort svårare.

En annan grej att tänka på är att man måste ha koll på sina fåglar.. OM man lämnar en vingskjuten kråka i anläggningen som man inte får tag på så är det en bra idé att förklara det för personalen för de kommer förr eller senare att hitta/se den. Och skjuter man tillräckligt mycket så kommer det att hända oavsett vad man tror om sina egna förmågor. 

Sen på något slags generellt plan, detta med skyddsjakt på enskild osv.. Hur ofta ifrågasätts det? Jag har aldrig varit med om det.. Vid en kontroll från polisen så är jag rätt säker på att 99 av 100 åklagare läser skrivningen och inser att det är extremt svårt att vinna någonslags framgång i ett åtal.. Jag har hört "fågelkramare" redogöra för deras tolkning av förordningen som skiljer sig rätt hårt mot den allmänna eller vad jag ska säga. Det är inte värt ett smack.. 

Sen handlar det väldigt mkt om hur man förvaltar ansvaret.. eller förtroendet. Skjut rätt prylar, framför allt skjut för fan inte FEL prylar.. 

Jag har varit med om att "skjuta bort" en själv från en anläggning, det vart helt enkelt för många skadskjutna fåglar i ett närliggande vatten som andra fick hantera.. Det var extremt klantigt och med facit i handen duktigt puckat. Väldigt trist men helt självförvållat. Önskar att man hade fått en heads-up om konsekvenserna i tid men jag hade inte kontakten med den anläggningen så jag vet inte huruvida det framkom eller ej. Idag hade det hanterats annorlunda. Så för att återknyta till frågan, de har givit dej tillstånd att jaga i anläggningen och det är förmodligen inte för att göra dej en personlig tjänst utan det finns ett skäl till det. Det skälet bör du ha koll på och därefter är det bara att köra. 

Jag har tex mandat att skjuta även under värsta häckningstiden men avstår från det, risken för ifrågasättande och krångel är allt för hög... såvida det inte är helt extremt jävligt, då har det hänt att man vevat på någon gång.

• 4 weeks later...
Publicerat

Ev testar jag söndag.. 

• 2 weeks later...
Publicerat

Bra bag! 

Här blir det bara massa j-la korpar, kråkorna finns typ inte och truten är borta. Har trut i anläggningarna till i början på augusti men därefter så försvinner de.. 

Publicerat

Samma här.
Vi var och sköt lerduvor på polarens mark som ligger precis intill en soptipp och jag hörde inte en kråka på 3 timmar men en jävla massa korp.

Publicerat

Samma uppe i Piteå. Korp å kajor finns men kråkorna blir bara färre varje år känns det som.

Vad det då kan bero på

Publicerat

"Hemma" på Bornholm var det något alldeles extra om man fick se en korp för 50 år sen.

Jag talar ofta med min gamla kamrat Erik som är ivrig kråkjägare- han sägor att kråkorna har minskat, kajorna (som INTE får "reguleras" som skyddsjakt heter) har ökat och korpar (som är totalt fridlyst) finns i ofantliga mängder nu.

Publicerat
6 hours ago Dansken sa:

och korpar (som är totalt fridlyst) finns i ofantliga mängder nu.

Korpen är det vilt man ser oftast på vår jaktmark nuförtiden.

• 1 month later...
  • 1 month later...
Publicerat

En kompis var ut m snubbarna som kränger dem, han hävdar att det fungerar.. men jag vet inte, de såg rätt märkliga ut. 

• 2 weeks later...
Publicerat

Hur funkade uven? Testat sån där halv-udda montering och inte riktigt fått det att funka. Kompisen körde här om dagen även, rätt mkt fågel men fan inte sura på uven.. 

Publicerat
På 2025-11-30 at 22:06 Hipshot sa:

Hur funkade uven? Testat sån där halv-udda montering och inte riktigt fått det att funka. Kompisen körde här om dagen även, rätt mkt fågel men fan inte sura på uven.. 

jaa sådär bättre i träd men orkade inte sätta ut bulvaner i dyngan

2 timmar mitt på dagen så jag är nöjd med det jag fick 

• 4 weeks later...
Publicerat

Snyggt!! Avundsjuk på barmarken :wub:

Du prioriterar konsten framför skyttet? Har man ändå tänt på de där flygråttorna så brukar jag försöka skjuta fler.. Såg inte en kråka, kajor och råkor.. eller missade jag ngt i motljuset?

Oavsett snyggt skjutet, bra träffar!

• 2 months later...
Publicerat

Ute i morse, inte skitmkt fågel dessvärre. 14 kråkor och några kajor nere. Kul grej, var ut med en snubbe som har en signatur här tror jag.. vet att jag träffat honom en gång tidigare. Visade sig att hans och mina vägar korsats ett flertal gånger bara det att mitt minne är funktions varierat blink

Publicerat

Då blir det som att träffa en ny bekantskap varje gång ni ses👍. I varje fall för en av er…