Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kråkjakten

Featured Replies

Publicerat

Det är en gen3 

• Svar 4,6k
  • Visningar 505,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det blev 1 stooooor revir kråka o en liten kaja jag sköt första kråkan som kom in på uven mitt första djur!!!! Å den föll på skottet sen tog farsan kajan så vi blev 100% iga

• Riktig bra dag etter kråkene. Ingen vind og dom kom inn på uven helt til jeg var tom for skott. 50 kråker og 17 korp.  Min gamla Miroku selger jeg aldrig! 😎

• Rovanjarn
    Rovanjarn

Nytt person bästa med 64 fåglar. Skotten tog slut vi 10.00 och då var jag nöjd. 

Posted Images

Publicerat

Den lilla gen4a skulle jag kört på blir bra till dig

köp ett extra fäste till din kulbössa 28G passar till min Tikka vanlig pipa   

g3 kan strula lite när det är för kallt och modellen  är till åren nu

de nya är mer köld tåliga  

jag startar min med knappen stå och knacka till bössan när man har en kråka på ingång och vara säker på att den startar 

bara å tänka på och röra sig gör ju att de kastar men det visste du 😀

Publicerat
15 minutes ago offire sa:

Den lilla gen4a skulle jag kört på blir bra till dig

köp ett extra fäste till din kulbössa 28G passar till min Tikka vanlig pipa   

g3 kan strula lite när det är för kallt och modellen  är till åren nu

de nya är mer köld tåliga  

jag startar min med knappen stå och knacka till bössan när man har en kråka på ingång och vara säker på att den startar 

bara å tänka på och röra sig gör ju att de kastar men det visste du 😀

Ok!

Fan va bra med ngn som har erfarenhet! Jag ska få pris på Gen4 men magkänslan säger att det oavsett kommer bli på tok för dyrt. Fått ett ca pris på Gen 3:an på 6lök.. rätt mkt men inte ens nästan lika mkt som Gen4. Detta med batteritid, den bränner batteri även när man inte filmar så att säga? Såg ngt att batteritiden var typ 5 timmar.. knackar man bara igång när man lyfter så lär 5 timmar räcka låååångt givet hygglig temp ute gissar jag? Eller är dessa 5 timmar inkl standby tid?

Ska nog lyckas knacka igång kameran utan att röja mej :wub: Lite taggad faktiskt, köper jag två nya batterier till Driftkameran och fixar fästet till hörselskyddet så är man på banan igen med film. Lite kul faktiskt, kollar rätt ofta på det man filmade förr. Med shotcam blir det ju så mkt roligare!

Publicerat

Som sagt jag trycker igång den för vart skott men är det en redig kalas dag så kan batteriet ta slut

men jag tycker inte det händer ofta

bara man inte glömmer ladda den inför nästa runda  

köper du får man leta upp popcornen........

Publicerat

Ingen möjlighet med extern batteri så kan byta batteri alt ladda med batteripack?

Faktum är att vissa skott vill man fan veta, hur f-n fixade jag det där!?!? Så lite sugen på kamera är jag helt klart..

Publicerat
43 minutes ago Hipshot sa:

Ingen möjlighet med extern batteri så kan byta batteri alt ladda med batteripack?

Faktum är att vissa skott vill man fan veta, hur f-n fixade jag det där!?!? Så lite sugen på kamera är jag helt klart..

Jag brukar mera fundera på hur f-n jag kunde bomma det där enkla läget .....

Publicerat
1 hour ago Mr P sa:

Jag brukar mera fundera på hur f-n jag kunde bomma det där enkla läget .....

Det händer självklart också men där vill man sällan se eländet igen :P

Publicerat

jo det är bara att ha batteripack  med sig å ladda

ofta vet man ju varför men ibland undrar man 

nu senast  kaja kom från höger lågt 25m boom va fan .....?

men på filmen ligger pricken på målet då e jag bak 🙄

ibland ser man svärmen 

och om man rycker till när skottet går ser man ju tydligt 

Publicerat

Ok.. tror jag köper den här äldre kameran.. 

Publicerat

Publicerat

Sista kråkan där var du rätt uppenbart bak :D 

Publicerat

Så jävla snyggt! 26 är ändå ett bra resultat! 

Den där uven verkar fått rätt j-la mycket stryk, ska jag gissas så har den tappat huvudet och fått det ditmonterat igen.. bakofram?

Vilken j-la hjälte du är som drar ut i -10 :thumbsup:

Publicerat
50 minutes ago Hipshot sa:

Så jävla snyggt! 26 är ändå ett bra resultat! 

Den där uven verkar fått rätt j-la mycket stryk, ska jag gissas så har den tappat huvudet och fått det ditmonterat igen.. bakofram?

Vilken j-la hjälte du är som drar ut i -10 :thumbsup:

jo stryk har den fått och det är min vorsteh som tyvärr tyckte den var rolig att leka med. Fått monterat dit en ny vinge & lite fjädrar från en tjäderhöna. På fotot så är baksidan av den som syns.

Men kråkorna är ju inte så smarta så dom märker den skillnaden som tur är 🙂

Publicerat
1 hour ago stefan sa:

jo stryk har den fått och det är min vorsteh som tyvärr tyckte den var rolig att leka med. Fått monterat dit en ny vinge & lite fjädrar från en tjäderhöna. På fotot så är baksidan av den som syns.

Men kråkorna är ju inte så smarta så dom märker den skillnaden som tur är 🙂

Ahh tjäderfjädrarna förvirrar, de två mörka områdena på sidan tolkade jag som uvens vingar framifrån.

Den utan tvekan bästa uv jag jagat med tillhörde unge herr Wäppling och även han lät sina hundar leka med uven så den vart förvandlad till sopor.. Borde vara dödsstraff på slik hantering :unsure:

• 1 month later...
Publicerat

Publicerat

Snyggt andraskott på truten! Där är det så ohyggligt lätt att man blir lurad, tar bra, påväg ned.. så får de ordning på vingarna och seglar iväg lååååångt.. 

Vilken Gen hade du? Står säkert här ovan iofs.. klart är att det ser ut att vara rejäla håll men med tanke på hur pass kort framförhållning det är så är hållen nog klart rimliga.

Jag ska försöka peta in lite klipp när det blir jakt med...

Publicerat

Gen 3 

ja ibland är det bättre å skjuta en gång till 

det är klurigt med håll nu i efterhand för den förstorar och sänker farten 

det ska bli spännande ....

Publicerat

Tror det är en Gen 3 jag har med, den verkar starta av sig självt när man lyfter.. Hajjar inte, många klipp så ser man hur folk knackar till på grejerna innan de lyfter. Har de annat fabrikat då eller? Fick dock en känsla av att kameran fimpade efter första skottet om man inte var snabb med andra.. sköt för mkt för att få klarhet i detta, allt flöt ihop liksom.

Kul grej dock! Lite mer förstoring hade inte gjort ont dock..

Publicerat

Om du lägger lite tid på appen så fixar det sig 

där är olika känsligheter och annat 

IMG_1786.jpeg

Publicerat

• 1 month later...
Publicerat

Snart börjar jakten på kråkor här uppe,i mitten av juli..  Men en sak jag funderar över är när jag läser jägareförbundets kalender för jakttider & där går att läsa om skyddsjakt ( på enskilds initiativ) 

Går att läsa under punkt A, i anläggning för att där förhindra skada eller annan olägenhet.

Jag som har tillstånd att vara inne på soptippen & jaga kan jag då hävda att jag själv bestämt om skyddsjakt?  

Och börja jaga före 16 juli,låter ju alldeles för enkelt isf.  Är det någon som vet exakt vad som gäller?

Själv tycker jag att anläggningsägaren borde söka tillstånd..

Men kul om det vore så enkelt,då är det ju bara jaga på när man blir sugen :)

Publicerat
1 hour ago stefan sa:

Snart börjar jakten på kråkor här uppe,i mitten av juli..  Men en sak jag funderar över är när jag läser jägareförbundets kalender för jakttider & där går att läsa om skyddsjakt ( på enskilds initiativ) 

Går att läsa under punkt A, i anläggning för att där förhindra skada eller annan olägenhet.

Jag som har tillstånd att vara inne på soptippen & jaga kan jag då hävda att jag själv bestämt om skyddsjakt?  

Och börja jaga före 16 juli,låter ju alldeles för enkelt isf.  Är det någon som vet exakt vad som gäller?

Själv tycker jag att anläggningsägaren borde söka tillstånd..

Men kul om det vore så enkelt,då är det ju bara jaga på när man blir sugen :)

Ja det är på enskilds initiativ så det går att skjuta på tippen. Men, att ha med sig, den dagen du blir ifrågasatt så måste det framgå att tippen önskat livet ur de kreatur du skjutit. 

Å andra sidan, jag resonerar som så att mina "tippar" har givit mej personligen tillstånd att skjuta och då finns en grund för det. De upplever att det är ett problem så jag känner mej hyggligt trygg i det. Det är dock inte så enkelt skulle jag tro om man blir ifrågasatt. Så har du tillstånd så .. jag hade skjutit om där finns något. Min ena tipp i morse såg vi på hela morgonen kanske 10 kråkor varav två sköts. 

Så jag väntar med kråkorna.. gissar att det kommer att öka nästan dag för dag nu fram tills de börjar tröska här då minskar det. Haft några förjävla kul svängar i juli tidigare.