Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kråkjakten

Featured Replies

Publicerat

Anders- hög impfaktor,

den stora frågan, hur har detta coola kommit att fungera i verkligheten?

/Christian

• Svar 4,6k
  • Visningar 505,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det blev 1 stooooor revir kråka o en liten kaja jag sköt första kråkan som kom in på uven mitt första djur!!!! Å den föll på skottet sen tog farsan kajan så vi blev 100% iga

• Riktig bra dag etter kråkene. Ingen vind og dom kom inn på uven helt til jeg var tom for skott. 50 kråker og 17 korp.  Min gamla Miroku selger jeg aldrig! 😎

• Rovanjarn
    Rovanjarn

Nytt person bästa med 64 fåglar. Skotten tog slut vi 10.00 och då var jag nöjd. 

Posted Images

Publicerat

Anders- hög impfaktor,

/Christian

Svårt att säga, förra året körde jag med en annan radiostyrd uv, som då kunde röra huvudet i höjd- och sidled. I år ville jag prova att få kråkan att röra sig vilket då gjorde att jag fick slopa höjdledfunktionen. Har ännu bara hunnit ut tre gånger i år men min uppfattning så långt är att de fåglar som kommit har varit mer förbannade i år än förra året. Som sagt väldigt svårt att dra några slutsatser, men man har iaf något att göra (förutom att blåsa i kråkpipan) under de perioder det är lugnare.

Anders

Publicerat

Tror vi är många som är likna nyfikna som Christian om hur det har gått med denna skapelse vid jakt?

En liten berättelse och kanske film är att se fram emot? :D

Publicerat

Tror vi är många som är likna nyfikna som Christian om hur det har gått med denna skapelse vid jakt?

En liten berättelse och kanske film är att se fram emot? :D

Har inte tid att filma, man måste ju köra uven... Det bästa hade varit om den var helt datoriserad och rörde sig bäst den ville, men man kan inte få allt. Ska se vad jag kan göra vad gäller film!

Anders

Publicerat

På tal om pimpad uv så lägger jag upp en film på mitt vinterprojekt...

Men shit så spännande!!!

Har du testat den skarpt ännu? Testat med rörelse på kråkan en gång, grym effekt avseende förbannade kråkor.. har nog aldrig haft så snortokiga kappor kring uven! Dessvärre så vart de lite rädda med så de tog höjd något. Iofs så låg de på rätt hög höjd redan då de kom. I dyken ned mot uven så var de lägre och tveklöst skjutbara.

Tror du är inne på något riktigt spännande, det här är nog vägen att gå för att utveckla konceptet kråkjakt med uv!

Mvh!

Publicerat

Dra åt helvete vad imponerande, måste man köra uven eller går det att fixa rörelsena med auotomatik, tror visserligen att man har gott om tid att röra lite på uven för att sedan byta fjärrkontrollen mot bössan.

Låter den dvs elmotor ljud eller är den tyst

Publicerat

Har testat den ett par gånger hittills och de fåglar som kommit har varit mer förbannade än vad jag upplevt tidigare. Dock så har antingen 5-10 minusgrader eller allt för kraftigt vind ställt till det, men ska göra nya försök under veckan om tid ges.

Den är radiostyrd så man måste köra den med en kontroll, det är dock inga problem att byta från kontroll till bössa då kontrollen kan manövreras med en hand. Man kan höra den låter på filmen, men jag har inte märkt att någon fågel blir störd av ljudet.

Anders

Publicerat

Har testat den ett par gånger hittills och de fåglar som kommit har varit mer förbannade än vad jag upplevt tidigare. Dock så har antingen 5-10 minusgrader eller allt för kraftigt vind ställt till det, men ska göra nya försök under veckan om tid ges.

Den är radiostyrd så man måste köra den med en kontroll, det är dock inga problem att byta från kontroll till bössa då kontrollen kan manövreras med en hand. Man kan höra den låter på filmen, men jag har inte märkt att någon fågel blir störd av ljudet.

Anders

Här har du en nisch att bygga och sälja. ;)

Publicerat

Just det, vad ska du ha för en sådan?

Publicerat

Just det, vad ska du ha för en sådan?

Det är pinsamt att säga det, men jag har säkert lagt ner 40-50 timmar på den och det är mitt sista uvbygge. Det som tagit mest tid är iofs fjäderlimningen, men som sagt: Aldrig mer!

Publicerat

Det var som fan, Räv-Anders/Tax-Anders numera Uv-Anders, kul att du hittat hit!

Fixa elström i vakkojan så kan du knåpa ihop uvar till hugade spekulanter hela kvällarna :rolleyes:

Lite häftigt med Kråkan när den suger av Uven :P

Lill-Larsson hade ätit Musslor igen och var hemma magsjuk idag, är du skyldig?

Jansson

Publicerat

Det var som fan, Räv-Anders/Tax-Anders numera Uv-Anders, kul att du hittat hit!

Fixa elström i vakkojan så kan du knåpa ihop uvar till hugade spekulanter hela kvällarna :rolleyes:

Lite häftigt med Kråkan när den suger av Uven :P

Lill-Larsson hade ätit Musslor igen och var hemma magsjuk idag, är du skyldig?

Jansson

Hehe! Ja, det finns kanske en marknad ändå... Har inte bjudit Larsson på musslor, men har beställt lite material inför vårens trädgårdsarbete. Så man får väl ta och bjuda han på någonting, musslor kanske?

Publicerat

Jag bor väl inte så långt bort? ;)

Nej juste, klart att vi ska ut någon gång :D

Publicerat

Hehe! Ja, det finns kanske en marknad ändå... Har inte bjudit Larsson på musslor, men har beställt lite material inför vårens trädgårdsarbete. Så man får väl ta och bjuda han på någonting, musslor kanske?

Tror säkert du har en marknad, som sagt en liten filmsnutt med galna kappor runt hightech-uven så har du jobb så du kan glömma den där skogliga utbildningen...

Vad det gäller material så blir det endast kaffe vid leverans eller möjligen starköl om jag kommer med <_<

Publicerat

Ruskigt coolt Anders. :blink: Vars har du provat, Lundby?

/Magnus

Publicerat

Ruskigt coolt Anders. :blink: Vars har du provat, Lundby?

/Magnus

Testade på Lundby i början av mars, men det var lite väl tidigt så det blev ett blygsamt resultat. Har varit ute två gånger sedan dess, men vädret har inte varit på min sida, men några fåglar har det blivit. jag upplever att de fåglar som kommit in har varit mer upprörda än tidigare, har dock testat för lite för att kunna dra några slutsatser kanske är det bara önsketänkande. Blir en sväng på onsdag som det ser ut, får se hur det går!

Anders C

Publicerat

Fy fan vilken grymt cool pryl.

Om man blir lite oförsiktig och drar en hagelsvärm i den där kan det säkert hända så att man blir lite sorgsen. :lol:

Otroligt uppfinningsrik anordning. Heders!!!

//Fitzo

Publicerat

Anders är min Bitch de lux... Only the best for the best :lol:

Onsdag är taget, Ta med en stor rygga så du kan bära mina saker också...

Publicerat

riktigt häftig Anders!!

Måste passa på att fråga alla ni som befjädrar era uvar, nån mer som upplevt

att limmet från limpistolen nästintill lyser blått i dagsljus när det stelnat?

tyckte min uv blev bra när jag gjorde den men nu i efterhand ser den nästan radioaktiv ut!

Publicerat

Jag har mitt lim under fjädrarna så de syns dåligt ;):lol:

Publicerat

Måste passa på att fråga alla ni som befjädrar era uvar, nån mer som upplevt

att limmet från limpistolen nästintill lyser blått i dagsljus när det stelnat?

tyckte min uv blev bra när jag gjorde den men nu i efterhand ser den nästan radioaktiv ut!

Ahh du har en Japanuv? Men nej, inte upplevt samma sak. Måste bero på vilka limstavar man har. Och precis som Jimmy är inne på så testa att limma mellan uv och fjäder så kanske det fungerar? :rolleyes::lol:

Mvh!

Publicerat

Vaddå ska man inte bara kasta på ett gäng fjädrar och sen klägga på en massa lim?? ;)

Näe men det lyser igenom, så starkt blått är det... får handla nya limstavar då eller kanske sprayfärg och bättra på den med då.

Publicerat

Låter skumt men.....

Jag kör enkla stavar från ClasOhlsson eller Biltema.

Tror de var de sistnämnda men de funkar kanon.

Publicerat

Morgonens kråkjakt gick sådär... 3 kråkor och 6 kajor blev det, inte särskilt mycket fågel i rörelse. De som kom var dock riktigt uppretade och kom inom bra håll. Hade även fyra riktigt uppretade korpar och en örn runt uven.

Jag börjar dock misstänka att rörelsen i huvudet på kråkan är lite för liten, den syns dåligt på långa håll. Till nästa vända tänkte jag få fast min "Predator enticer" som jag har till rävlockandet på uven och fästa typ en vinge från en kråka istället för den fjädertuss som sitter där idag. Detta borde ge en synligare rörelse.

Med all elektronik i uven så behöver man väl antagligen snart ett järnspett som uvstång för att grejerna ska hålla.