Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kråkjakten

Featured Replies

Publicerat

Såg att det finns en uppstoppad berguv på blocket för 2 papp... inte så farligt ju

Kanske ngt för drivna kråkjägare :P

Mvh per

• Svar 4,6k
  • Visningar 505,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det blev 1 stooooor revir kråka o en liten kaja jag sköt första kråkan som kom in på uven mitt första djur!!!! Å den föll på skottet sen tog farsan kajan så vi blev 100% iga

• Riktig bra dag etter kråkene. Ingen vind og dom kom inn på uven helt til jeg var tom for skott. 50 kråker og 17 korp.  Min gamla Miroku selger jeg aldrig! 😎

• Rovanjarn
    Rovanjarn

Nytt person bästa med 64 fåglar. Skotten tog slut vi 10.00 och då var jag nöjd. 

Posted Images

Publicerat

Den såg jävligt bra ut! Bara att ge sig på Sivan fort som fan innan jordbruksverket vaknar och börjar bråka om Citesintyg :blush:

Mvh!

Publicerat

Jupp :P

Publicerat

min helg gick inte så vidare inom kråkjakten men hörde nyss att grabbarna hade varit i lepplax (finland) igen och jagat lite kråka och trut, de fick filmat lite, tyvärr så är texten igen på finska och kvaliten är inte den bästa möjliga..

Publicerat

i sluttexten står det taktiken som var 10 uppstoppade kråkor samt trutar + en uppstoppad uv, och den dagen skrapade de ihop 16 kråkor och 21 trut...

Publicerat

16kråkor 2korp igår.

Idag 6kråkor o 5 trut samt en korp.

Bilden visar bara en del av bytet för de föll ngr fåglar till då jag plockade ihop =)

Allt skjutet över uven.

post-399-0-68645200-1303544458_thumb.jpg

Men de va nå skumt idag för bara en bråkdel av kråkorna kom in på uven så de gick att skjuta.

Hmmmm.

Publicerat

fredag och idag på jakt, sammanlagt 13 kråkor och 4 trut i backen. på fredagen hade jag valt en liten holme i mitten av en 250 meter bred å, hade 3 plast kråkor var av 2 på isen och 1 i trädet samt 3 hemgjorda trutar gjorda av faner. den dagen hade jag 4 kråkor och 2 trutar,FAN vad härlig kännsla man får när truten slår ihop vingarna efter att man avfyrt 24 grams trap! och plasket efteråt när den faller ner i slask-is, fåglarna kom väldigt nära, 10-20 meter max av all fredagens fångst. idag körde jag latmans taktik, farmors och farfars villagård nere vid stranden, uven hade jag placerat i en 12 meters björk aldeles framför bastuhuset, camonätet hade jag hängt upp i en trälada 10 meter ifrån björken och jag blev ganska förvånad att jag fick mer än 1 kråka ^_^. 9 kråkor och 2 trutar och alla inom 25 meters håll och 24 grams trap funkade utmärkt.2 bom blev det ändå på grund av ivrighet, 30-35 meter vill bli lite för styvt för kråka :unsure: .

Publicerat

jag skulle nog tillskriva patron och eller chok felet mer än hållet.

Jag skjuter alla mina kråkor på 27-40m o använder trekvarts (4streckarn) och halv på choker o 28g trapp!

De packar ihop kanonfint ända ut på 40m men de e sällan jag släpper skott på längre än 35m.

Truten skjuter jag inte ens med trapp o använder uteslutande 5or.

De kan nog mer tillskrivas avståndet.

Skitsamma, huvusaken är att viltet dör då de smäller!

Publicerat

kan väll erkänna att jag nog bommat, kommer ihåg en dag förra året då jag sköt en kråka på 50-55 meter med 24 grams trap och fullchoke, trodde inte det var sant då kråkan vek ihop och föll som ett paket :rolleyes:

Publicerat

Jag skjuter alla mina kråkor på 27-40m o använder trekvarts (4streckarn) och halv på choker o 28g trapp!

28 grams trap är ruggigt optimalt på kråka! Helst skulle jag vilja ha us 7 dvs 2.5 mm hagel. Trap är 2,41 mm men det funkar iaf.

Sen Jimbolo.. fyra streck är kvart, trekvart har två sträck :lol:

Mvh!

Publicerat

Även jag har varit ute och fuskat lite...

Testade ryggen med Kaliber 12 och NSI English Classic 30g bly 6:or i går på kajorna som maroderar min gård...

Kan säga som så att det gick fortfarande utmärkt att klappa kajor på 40 meter och Nova fick apportera för första gången! :wub:

Men jag har nog varit ganska duktig med 22:an på gården för det är inte många jag har kvar :blush:

Publicerat

28 grams trap är ruggigt optimalt på kråka! Helst skulle jag vilja ha us 7 dvs 2.5 mm hagel. Trap är 2,41 mm men det funkar iaf.

Sen Jimbolo.. fyra streck är kvart, trekvart har två sträck :lol:

Mvh!

Hade hem en testlåda med pigdeon patroner, 30g 7or, men de va inte alls lika bra som 28g 7,5orna från NSI.

Jag har aldrig o kommer aldrig lära mig de där!! SÅ E DE BARA!

Även jag har varit ute och fuskat lite...

Testade ryggen med Kaliber 12 och NSI English Classic 30g bly 6:or i går på kajorna som maroderar min gård...

Kan säga som så att det gick fortfarande utmärkt att klappa kajor på 40 meter och Nova fick apportera för första gången! :wub:

Men jag har nog varit ganska duktig med 22:an på gården för det är inte många jag har kvar :blush:

Har en hel hög med dessa NSI English....

Tycker de e helt värdelösa o skjuter bara i nödfall med dem.

Även på papper visar de upp sin dåliga sida i mitt vapen, Beretta Ul.

Vad har du för erfarenheter?

Hade hem en urika2 som skjöt gudomligt med dem :unsure::o

Däremot är jag helt såld på NSI 28g blytrapp 7,5.

Aldrig sett en patron med jämnare spridning samt död i.

De ska få tala sitt tydliga språk imorgon :D

Publicerat

Kul att ni verkar ha att göra. Själv har jag köpt ytterligare en uppstoppad Uv som jag ska hämta hem nästa helg. Kommer så snart som möjligt prova att hissa två uppstoppade uvar i samma träd B)

Publicerat

Kul att ni verkar ha att göra. Själv har jag köpt ytterligare en uppstoppad Uv som jag ska hämta hem nästa helg. Kommer så snart som möjligt prova att hissa två uppstoppade uvar i samma träd B)

Fan va nice att det gick vägen!!! Den såg jävligt trelig ut på Blocket med.. kan bli hur bra som helst, ska vi samköra ngn morgon och hissa 4 uvar i samma träd? :lol:

Mvh!

Publicerat

Har en hel hög med dessa NSI English....

Tycker de e helt värdelösa o skjuter bara i nödfall med dem.

Även på papper visar de upp sin dåliga sida i mitt vapen, Beretta Ul.

Vad har du för erfarenheter?

Hade hem en urika2 som skjöt gudomligt med dem :unsure::o

Däremot är jag helt såld på NSI 28g blytrapp 7,5.

Aldrig sett en patron med jämnare spridning samt död i.

De ska få tala sitt tydliga språk imorgon :D

Dessa NSI plugg har filtförladdning och då måste man choka efter det också.

Med overbore pipor och en bössa som är konstruerad för filt så funkar de ganka bra i min bössa men inte i närheten av Hull's sortiment.

Men ut till 40 meter tycker jag att de funkar bra på även lite hårdare fåglar.

Publicerat

Helt klart bara mina uvar får vara överst :P

Ska man vara lite seriös så tänkte jag faktiskt prova köra en uv med kråka ca 1,5 meter över trädtoppen och sedan ha uv nr 2 precis i grantoppen utan kråka i klorna. Någon som provat?

Publicerat

Helt klart bara mina uvar får vara överst :P

Ska man vara lite seriös så tänkte jag faktiskt prova köra en uv med kråka ca 1,5 meter över trädtoppen och sedan ha uv nr 2 precis i grantoppen utan kråka i klorna. Någon som provat?

Självklart! Kan vara skönt att slippa oroa sig för rovfågel, bättre att de gnuggar på dina uvar än mina :lol:

Men det är väl bara att testa, mycke klätterträning blir det.

I morgon.. kommer över men jag kommer inte att ta mej härifrån ikväll så kan vi köra kvällspasset i morgon med trutarna?

Mvh!

Publicerat

Ja det låter bra det, Blir mina uvar skitnödiga vet vi var den avföringen landar :lol:

Imorgon eftermiddag låter bra det. Tror att vi skulle ta ut en husvagn ur maskinhallen på förmiddagen så efter det funkar det nog klockrent. Du kan ju slå en signal när du är på g.

Publicerat

Dessa NSI plugg har filtförladdning och då måste man choka efter det också.

Med overbore pipor och en bössa som är konstruerad för filt så funkar de ganka bra i min bössa men inte i närheten av Hull's sortiment.

Men ut till 40 meter tycker jag att de funkar bra på även lite hårdare fåglar.

Hur ska man choka för patroner med filt????

Funkar de inte lika som andra???

Kansle fel forum men.......

Publicerat

Hur ska man choka för patroner med filt????

Funkar de inte lika som andra???

Kansle fel forum men.......

Långt och trångt :P

Skämt åsido, olika bössor skjuter olika med all ammunition. Det gäller att hitta det som funkar bra i sin egen bössa.

Min Browning t ex skjuter anus med Gyttorp blå stålhagel men det är ju riktig sunkplugg å andra sidan...

Publicerat

Imorgon eftermiddag låter bra det. Tror att vi skulle ta ut en husvagn ur maskinhallen på förmiddagen så efter det funkar det nog klockrent. Du kan ju slå en signal när du är på g.

Ska försöka åka tidigt härifrån, dumpa en del prylar hemma, för att sen fortsätta till dej. Ska försöka plocka upp en burk "flytande gummi" eller vad det heter på vägen..

Lurar på att försöka skära till några skallar separat med hjälp av frigoliten som låg i maskinhallen, inbillar mej att det håller bättre..

Mvh!

Publicerat

Sammanställning av kråkjakten påskhelgen:

Fre 16st lör 6st sön 0(ingen jakt) mån 16st.

Osså en hel del bifångst alà korp trut o kajjor.

post-399-0-41278800-1303727952_thumb.jpg

Publicerat

fredagen var en fin dag speciellt på grund av hållen på fåglarna :wub:

fredagens fångst...post-7625-0-95512300-1303752301_thumb.jp

Publicerat

Fan ni verkar ju ha rätt bra flyt nu!! Sugen som f-n här men kråkorna har dragit ur anläggningarna för några veckor sen så det är inte så mycket att göra.

Mvh!

Publicerat

lär vell inte bli många kråkmornar mer denna säsong, hittils från juli 2010 ser det ganska mgert ut...

47 kråkor 25 skator och 7 trutar. nästa säsong måste jag hugga till ordentligt...

lägger in ett foto på mina faner trutar som inte var vid det där läget riktigt färdiga

post-7625-0-32548400-1303904805_thumb.jp

funkar otroligt bra förra gången på trutarna, skulle jag ha bränt en skiva med trutljud på skulle jag skjutit dubbel mängd i fredags...