Hoppa till innehåll

Kråkjakten


Foffe

Recommended Posts

funkar otroligt bra förra gången på trutarna, skulle jag ha bränt en skiva med trutljud på skulle jag skjutit dubbel mängd i fredags...

Trutljud? Var hittar man det?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

lär vell inte bli många kråkmornar mer denna säsong, hittils från juli 2010 ser det ganska mgert ut...

47 kråkor 25 skator och 7 trutar. nästa säsong måste jag hugga till ordentligt...

lägger in ett foto på mina faner trutar som inte var vid det där läget riktigt färdiga

post-7625-0-32548400-1303904805_thumb.jp

funkar otroligt bra förra gången på trutarna, skulle jag ha bränt en skiva med trutljud på skulle jag skjutit dubbel mängd i fredags...

Har ett gäng sådana jag med men mindre röd prick.

Kan de va rätta medicinen???

Måste alltid skjuta ett par riktiga trutar o blanda in innan de blir riktigt bra.

Kanske funkar bättre på ett fält?

Vi kanske får avhandla det i en trutjaktstråd föresten =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trutljud? Var hittar man det?

hittade det på ett finsk forum, men filen är bara 34 sekunder lång men kan nog skicka det på email om du vil ha den...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ett gäng sådana jag med men mindre röd prick.

Kan de va rätta medicinen???

Måste alltid skjuta ett par riktiga trutar o blanda in innan de blir riktigt bra.

Kanske funkar bättre på ett fält?

Vi kanske får avhandla det i en trutjaktstråd föresten =)

för mig funkade de bra, iaf då trutarna såg dem, jag var på en liten holme och hade dom på isen men isen var så tunn så jag fick lägg ut dom 10 meter från holmen och det trista var att solen steg upp bakifrån så att bulvanerna var i skuggan...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hittade det på ett finsk forum, men filen är bara 34 sekunder lång men kan nog skicka det på email om du vil ha den...

Gör gärna det! robtol76@hotmail.com

Blir att spela den på repeat då me den längden... :D

Funkar det bra och när börjar du spela? När du sir dom eller tidigare?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gör gärna det! robtol76@hotmail.com

Blir att spela den på repeat då me den längden... :D

Funkar det bra och när börjar du spela? När du sir dom eller tidigare?

har inte provat ennu, men troligen om truten flyger på 100m så kan det vara att den blir intreserad och kommer och tittar vad som pågår...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har inte provat ennu, men troligen om truten flyger på 100m så kan det vara att den blir intreserad och kommer och tittar vad som pågår...

Ok. Meddela resultat! Tack för mailet!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

lär vell inte bli många kråkmornar mer denna säsong, hittils från juli 2010 ser det ganska mgert ut...

47 kråkor 25 skator och 7 trutar. nästa säsong måste jag hugga till ordentligt...

lägger in ett foto på mina faner trutar som inte var vid det där läget riktigt färdiga

post-7625-0-32548400-1303904805_thumb.jp

funkar otroligt bra förra gången på trutarna, skulle jag ha bränt en skiva med trutljud på skulle jag skjutit dubbel mängd i fredags...

Snyggt!

Tror ni de går att göra sånna fast i kråk format?

//Martin

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vart en händelserik morgon på tippen idag!

post-399-0-95417300-1304244177_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har inte provat ennu, men troligen om truten flyger på 100m så kan det vara att den blir intreserad och kommer och tittar vad som pågår...

Man får väl inte jaga med inspelade djud???

// John

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Testade Ugglo en sväng idag men även om de blev 9 kråkor så vart de inge anfall att snacka om.

Så nu får de häcka ifred ett tag framöver.

Däremot har uven funkat utmärkt på både trut o mås, 4+10st imorse :D

Nästan effektivare än bulvan på backen. :o:P

Men nu blir de trut o korp-jakt för hela slanten på tippen eller Bäver o rådjur i ädlare miljöer.

Sammanlagt har jag plockat ner ca: 160 kråkor, + - ngn hit eller dit som man glömt, våren 2011.

Känns som att man gjort en välriktad nuturinsats i år.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

måste fråga så här i tid att funkar uven på kråkungarna i början av juli till början av augusti?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja!

Upplever dock att det fungerar lite annorlunda. Viktigt är att ha en död kråka i uven klor för de flesta ungkråkor man skjuter verkar inte ha lärt sig att fajtas med rofågel ännu. Mycket vanligare att man skjuter nyfikna ungkråkor som helt enkelt landar i träd invid uven och sitter och funderar och kollar vad som hänt. Men tveklöst skjuter man rätt bra med fågel om man har bra med fågel i omgivningen! Ofta trevlig temperatur och skönt att få något konkret gjort, baksidan är att man måste ur sängen så förbannat tidigt.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Har jagat kajor över kråk- och skatbulvaner i år. Men det går sämre och sämre för varje gång jag är ute (är ute på samma ställe), det blir färre och färre inflygningar för varje gång. Som om kajorna lär sig vad det är frågan om. Idag var det endast en flygning över bulvanbilden sen flydde de fältet innan vi ens börjat skjuta. Första gången (mitten av april) var det prexis att jag hann ladda om mellan inflygningarna.

Yttre förhållanden som inte stämde? Säsong? Eller är de såpass läraktiga?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Närmar sig nu. Nästa helg är det dags, ska ut o testa nästa helg och även under veckan efter då man har semester.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I år blir det premiär på kråkjakt för mig! Sitter och nöter för fullt med lockpipan för att få till det, driver antagligen fru och grannar till vansinne! :wacko::P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Någon som varit ut o testat? själv så kom jag hem så sent i natt efter en liten seester resa söder ut, så jag somnade direkt när jag kom hem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte varit ut och jagat kråka men stod och funderade på det igår morse. Under hela morgonen såg jag 8 kråkor i anläggningen så här i Roslagen verkar de lite trötta ännu. När de är riktigt på G, när bönderna börjar tröska, så kan man ha riktigt trevliga mornar med uven här.

Men som det ser ut nu så är det ett tag kvar.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade 6 kråkbulvaner och en skatbulvan ute i gryningen på en odling som besöks rätt så hårt av kajor. Aldrig tidigare varit med om ett sådant totalt ointresse från kajorna. Inte ens en nyfiken överflygning över bulvanbilden. Mås & trut brukar oxå komma in och cirkla på höjd över bulvanbilden men de visade inte minsta intresse de heller. En kråka hölls sig skränande på 200-300m avstånd men ville inte flyga in. En annan märklig iaktagelse var att kajornas morgonsträck vände åter efter bara 2timmar, på våren och försommaren hände det aldrig innan halva dagen passerat.

Kan det vara så att bulvanbilder blir mindre intressanta om födotillgången i landskapet är god för övrigt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det förefaller troligt,

sen sa herr Digweed en sak på hans film, den hippen la upp,

om duvorna, tja på det sättet är desom kajor, förväntar sig att se XXX av sina fränder på en åker för att slå hjälper inte att ha 7 eller 10 bulvaner ute,

men om det är magert med mat och man har ett gäng ute= resultat.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var ut tidigt i morse för att testa lita kråkjakt. Men det enda som händer är när jag kommer fram till där jag ska börja det hela är att jag ser tre stycken kråkor men de hinner fara iväg innan jag hinner Ladda och sånt. Sen såg jag ingen kråkfågel, bara en massa trast, duvor och nån enstaka Orre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...