Jump to content

Kråkjakten

Foffe

Recommended Posts

Jag vill följa med på kråkjakt, visst är vi alla vänner här? :wub: Jobbar i sthlm, och bor även där mestadels. När jag är ledig så håller jag till i Avesta i dalarna, är flexibel. Jag är också mycket trevlig och tycker om pizza. Skicka gärna ett pm om jag får följa med nån gång.

• Like 1

Hej gubbar och gummor,

Inhandlat en elektrisk lerduvskastare och blev sugen på att anlägga åtel för kråka inför kommande år också. Nu har jag ingen soptipp i närheten då jag bor i skogen, så man får ju rådfråga lite. 

Det liknar Stockholms innerskärgård där jag bor och fåglarna sträcker ofta mellan holmarna och fast land som jag bor på. Kanske låter som ett bra ställe för en uv, men det är för mycket arbete för min del att montera uv hela tiden samt att det känns som en åtel kan bjuda på konstant bra jakt till skillnad från en uv som fågeln måste sträcka för att se.

Var placerar man åteln? Högt/lågt, öppet eller i skogen? Tänker mig ganska öppet nedanför några träd dem kan landa i... Har ni några tips för oss utan soptipp i närheten?

Kråkor är rätt intelligenta fåglar. Lägger du en åtel någonstans oavsett var så får du ett eller två skott så är de borta resten av dagen. Men om du flyttar dig med en rävvippa eller en uvbulvan i kombination med en bra kråkpipa med hetsläte så kommer kråkor som sträcker inte kunna låta bli att hata dessa lite extra och bjuda på skottchanser så länge de sträcker. Lägger du en åtel så är det nog effektivare med en mängdfångande fälla än kulor och krut.

1 hour ago Nils l sa:

Kråkor är rätt intelligenta fåglar. Lägger du en åtel någonstans oavsett var så får du ett eller två skott så är de borta resten av dagen. Men om du flyttar dig med en rävvippa eller en uvbulvan i kombination med en bra kråkpipa med hetsläte så kommer kråkor som sträcker inte kunna låta bli att hata dessa lite extra och bjuda på skottchanser så länge de sträcker. Lägger du en åtel så är det nog effektivare med en mängdfångande fälla än kulor och krut.

Har just byggt en mängdfångande fälla, men hade tänkt att man kunde kombinera nytta med nöje någon annanstans också. Jag såg en så bra video av en gubbe som jagade med åtel och som sköt kråkor i mängder i ungefär likadant landskap jag skulle jaga i.

Att skjuta sträckfågel är inte effektivt nog här där jag jagar. Alldeles för lite utdelning för arbetet. Provat flera gånger enligt konstens alla regler. Det gav mig kanske 70-80 kråkor och 250 trut på ett år ungefär. Sköt mer kråkor med kula än med hagel... Lärde mig skjuta trut iallafall, sitt högt där dem sträcker över och flyger lågt.

Det är bara att testa. Lyckas du är det en positiv erfarenhet och misslyckas det får du testa något annat. Jag brukar vakta på ställen där man tagit ur älg i skogen men resultaten är alltid blygsamma. De kommer oftast hela högen samtidigt och efter att ha tömt bössan en gång kan man gå hem för de kommer inte tillbaka den dagen. Kanske olika här och söderut då mängderna är helt olika. Då jag jagade på tipparna så kunde man få en kråka att vinkla in rakt på från långa håll med en pipa och några lockfåglar.  Det borde gå där du är också men enda rådet är att själv testa och se.

• Like 1

20 hours ago ÅlandsFilip sa:

Hej gubbar och gummor,

Inhandlat en elektrisk lerduvskastare och blev sugen på att anlägga åtel för kråka inför kommande år också. Nu har jag ingen soptipp i närheten då jag bor i skogen, så man får ju rådfråga lite. 

Det liknar Stockholms innerskärgård där jag bor och fåglarna sträcker ofta mellan holmarna och fast land som jag bor på. Kanske låter som ett bra ställe för en uv, men det är för mycket arbete för min del att montera uv hela tiden samt att det känns som en åtel kan bjuda på konstant bra jakt till skillnad från en uv som fågeln måste sträcka för att se.

Var placerar man åteln? Högt/lågt, öppet eller i skogen? Tänker mig ganska öppet nedanför några träd dem kan landa i... Har ni några tips för oss utan soptipp i närheten?

Hej 

Jag har ett ställe där jag slänger lite av varje trafikdödat vilt,  räntor och liknande med fast gömsle. Det finns inte mat till kråkorna för jämnan där men de söker av där ändå, så när jag får något trafikdödat vilt eller liknande så slänger jag ut det  dagen  innan jag skall sitta där. Sätter även ut en del bulvaner.

Vi jagar även på fälten där vi ser att dom är och äter, då sätter vi bara ut ett flyttbart gömsle och bulvaner på morgonen vi skall jaga.

Vi jagar bara med bulvaner då vi aldrig har lyckats något vidare med uv, ett rävskinn har gått lite bättre men bulvanerna går bäst. Vi har inget direkt sträck, det är bara de som är i området. Därför skjuter vi  inte så många kråkor heller, mellan 100-150 st och då jagar vi  hela säsongen. 

Mvh Jan Erik

• Like 1

Hej har som Jan-Erik inget sträck utan hemma kråkor och en del kajor  körde en uv i våras och fick ned ett 15:tal i en sittning sedan 7 till att bli 1-2 ... korp däremot är det tydligt att dom är mer självsäkra och nyfikenheten är större.... 

Ska köra bulvaner och testa nu i vår samt försöka mig på lite jakt runt tre grisuppfödningar.

På 2017-12-31 at 15:52 ÅlandsFilip sa:

Hej gubbar och gummor,

Vi jagar mycket med åtel och bulvaner, har gjort det i ungefär 10 år och får fortfarande ganska "hyfsade" resultat. Det funkar hela året men är klart bäst när det blivit kallt med lite tjäle i marken och de får lite svårare att hitta mat. Vi har några fasta gömslen där vi jagar många gånger under året, men man skall nog passa sig lite för att jaga allt för ofta på samma ställe.
Trafikdödat vilt, kompost och slakt rester är perfekt att lägga ut. Vi brukar åtla ungefär en vecka innan jakt, bygg alltid gömslet innan man börjar åtla så att fåglarna hinner vänja sig, bygger man precis innan jakten så är det stor risk att de skyggar för gömslet.

Plast bulvaner funkar MEN riktiga kråkor som bulvaner är det absolut bästa, bara att frysa in ett gäng och spara inför kommande jakter. Placera gärna någon ett par meter upp i ett litet träd eller buskage, det har iallafall gjort stor skillnad för våran del.
Sätt inte ut för många bulvaner, hellre 5 bulvaner som ser naturliga ut än 10 som är utspridda på måfå.
Funkar även att jaga med uv eller räv vid åtel, men bulvaner är nog det säkraste kortet.

Vädret är sjukt svårt att säga något om, men den klart bästa jakten vi har haft var när det snöade, vindstilla och 3 minus. Kändes som att snöfallet gjorde det svårt för kråkorna att leta mat på annat håll och de flög raka vägen in till åteln där de visste att det fanns mat, på ca 10 meters höjd.
Tumregeln är väl: klart väder = höga fåglar. Mulet väder= lägre fåglar. 

Det är kanon om man kan placera åteln där det är öppet gärna på en höjd, men ändå med lite växtlighet så gömslet kan smälta in. Tänk bara på att allmänheten kanske inte är lika införstådda med vikten av att hålla efter kråkfåglarna, och ett par döda rådjur som ligger framför ett gömsle kan lätt misstolkas. Det kan bli ett jädra liv vill jag lova....

På 12/23/2017 at 16:04 Hakapiken sa:

Det ble en siste tur før julefredningen:D 9 korp og 13 kråker. Jeg fant 12 kråker og 6 korp. 4 fugler forsvann i snøen... Jaktet med min fjærkledde uv. God jul til mine grannar i Sverige.

J.A.

E6F7B781-6545-4B33-9949-8E9C9084B627.jpeg

Är korpen lovlig i Norge? Här är den fridlyst men finns i långt större mängd än vad det finns kråkor.

I morgon blir det att titta till kråkgömslena, taxen fick såriga fötter idag i skarpföret. Känns som att man börjar bli jäkligt sugen för svartfåglarna nu:)

• Like 1