Publicerat Juni 28, 20178 yr Hehe okej Får man skjuta mås & trut nu? Kan man inte bli tagen i örat av länsman då?
Publicerat Juni 28, 20178 yr Skyddsjakt är det mesta lovligt! Kan du påvisa att de ställer till med skada så är det ok..tex flyger in i ladugårdar och skiter... äter i fodertråg och skiter.. boar i skorstenar..och bakom takbjälkar.. hackar hål i ensilagebalar.. ger sig på tamdjur.. odlingar... växande grödor.. Har man problem med fågel så är det oftast inget problem att visa det om det skulle behövas...
Publicerat Juni 28, 20178 yr Okej, jag trodde det var särskillt tillstånd för dom fåglarna även vid tex en bondgård. Då kanske jag ska skjuta nåra måsar vid "min" bondgård då!
Publicerat Juni 28, 20178 yr Här är det en avfallsanläggning där folk tydligen börjar få svårt att jobba pga fågelskit.. Så anläggningen har uttryckligen bett om hjälp..
Publicerat Juni 28, 20178 yr Sista två veckorna har det blivit en bulvanmorgon och är väl sådär nöjd faktiskt. 37fågel nere däremot 15kråkor så det var väl positivt. Men eftermiddagarna med lockpipa har gett ca 140 fågel sista veckorna. Men om någon vecka borde jag nå kulmen när ungarna är ute och flyger självmant på bulvaner.
Publicerat Juni 28, 20178 yr 1 minute ago Skaunepaug sa: Sista två veckorna har det blivit en bulvanmorgon och är väl sådär nöjd faktiskt. 37fågel nere däremot 15kråkor så det var väl positivt. Men eftermiddagarna med lockpipa har gett ca 140 fågel sista veckorna. Men om någon vecka borde jag nå kulmen när ungarna är ute och flyger självmant på bulvaner. Spännande! Vilken tid ställer du ut bulvanerna så här års?
Publicerat Juni 29, 20178 yr Kulmen.. tänker du på kråkor då? I Roslagen är kajorna ute redan och kråkorna börjar visa sig men är sena.. kajor och korp är ute på allvar enl rapport fr tipparna.. Skickat Walleman på ett gårdsrace, de behövde hjälp i vanlig ordning..
Publicerat Juli 1, 20178 yr Var ut i morse börja jakten vid 07.00. Hade aktivitet på stället när vi kom så vi satte upp bulvaner å lockade lite kom 2 kråkor, sköt bom. Sen helt dött. Vi bytte ställe å sköt en rackare så hunden fick prova på live fågel. Har en kamrat som har en labbe 3 år, som inte fått chans till riktig jakt än... Någon annan som var ut?
Publicerat Juli 2, 20178 yr 15 hours ago Blötjärn sa: Var ut i morse börja jakten vid 07.00. Hade aktivitet på stället när vi kom så vi satte upp bulvaner å lockade lite kom 2 kråkor, sköt bom. Sen helt dött. Vi bytte ställe å sköt en rackare så hunden fick prova på live fågel. Har en kamrat som har en labbe 3 år, som inte fått chans till riktig jakt än... Någon annan som var ut? Börjat reka åker överallt typ...
Publicerat Juli 3, 20178 yr Detta är en populär post. Bondgårdsrens.. Satte mig 0330.. första kajan kom 0458.. Det visade sig att jag satt mig fel.. efter 1h flyttade jag mig och lyckades skjuta 24 kajor och 1 skata.. Kråkor och måsar var allt för försiktiga..
Publicerat Juli 3, 20178 yr Detta är en populär post. Här var det mest duvor skyttet funkade låg på 50% https://youtu.be/iaiZFIOuuLY Redigerad Juli 3, 20178 yr med offire Film
Publicerat Juli 3, 20178 yr Detta är en populär post. Fixat 250 plugg så det blir lite pang pang imon med..
Publicerat Juli 4, 20178 yr 1 hour ago Blötjärn sa: Det var en jävla fin dubblé offire! Jag är rätt nöjd med alla tre;)
Publicerat Juli 4, 20178 yr Körde ett pass på samma gård som igår.. fick ner 25 kajor.. De som gick att plocka kom med på bild..
Publicerat Juli 4, 20178 yr Kollade läget på en annan gård och lyckades skjuta 2 ungkråkor och 5 duvor.. Ena kråkan hamna i hästhagen och där går man inte in frivilligt.. En duva hamnade på silon och en annan störta in i silon.. Skulle haft en boll-kalle som klättra bra...
Publicerat Juli 5, 20178 yr Detta är en populär post. 9 kråkor, 10 Trut, 45 Råkor, 54 Kajor, 4 tamduvor morgonens resultat. Bilden är en skärmdump från första flocken som drog in imorse. Galet med fågel, Berettan fick jobba rätt hårt stundtals!
Publicerat Juli 5, 20178 yr Hur tyckte du Rio 28:orna höll på lite styvare håll på truten? Jag lurar lite på om man ska våga köra dem i trutskyddet i augusti..
Publicerat Juli 6, 20178 yr De tryckte till bra! Pigeon extreme är bättre men stå och pula iväg 400 sådana en morgon går inte för kinden och axeln. Testade inte tillräckligt men det jag sköt på i trutväg åkte ner om jag höll i röret!
Publicerat Juli 6, 20178 yr Detta är en populär post. Oj.. även om det må vara klippt lite, det spelar faktiskt ingen roll i sammanhanget, så.. hajjar du vilken hög nivå du har på skyttet?? Jävligt imponerande!! Sen är det lite svårt att få hållen vettigt på film men det känns som att stundtals tar det en liten stund innan de daskar i backen = rätt styva håll.. Måste iaf fråga.. hur tänkte ni med placeringen av gömslet? Varför inte ute vid redskapet framför er? Försöker ni undvika att lägga ut vilt i .. är det vete...? utanför? Häftigt klipp i alla fall och löjligt bra hantering med pangen! Du hade kvalat in alla dagar i veckan för att hänga med mej här uppe om du bott här.
Publicerat Juli 6, 20178 yr Roliga ord att höra! Hade varit skoj att haft dig vid sidan i gömslet denna morgon! Skyttet stämde faktiskt bra igår, ärligt talat så hade jag 4 bommar totalt av mina 112 fåglar. 1 trut, 2 kajor och en råka. Sen bommade jag givetvis förstaskott och andra skott i dubbleförsök men inget mer än det. Anledningen är veten, jag la ett dussin därute igår men om jag flyttat fram gömslet hade det varit otroligt många fler. Det är riktigt tight ställe. Ett alternativ är ut till vänster vid däcken men samma problematik där att mängden fåglar på tak och ute i veten skulle varit så hög. Det var stundtals rätt styva håll som det kanske hörs på vissa av klippen. En råka som jag skjuter när jag är ute ur gömslet är galet styvt, halvborrning och rio! 9 dubbléer hade jag. Tyvärr räknade jag inte mina tomhylsor igår men någonstans mellan 140-170 skott sköt jag då jag vet att jag hade max 200 i en låda.
Publicerat Juli 6, 20178 yr Skaffa hund Eller iaf någon som du kan ringa dit, det skadar utsädet betydligt mindre.. Du skulle nog få med dej ytterligare lite fågel då. Skit samma, resultatet var inte helt kass trots placeringen Kan säga direkt att jag INTE kunnat hålla ditt tempo med skyttet kan faktiskt säga att tom Ken1 hade fått bekymmer.. Rio är grymma, stundtals känns det som att di blåe egentligen är gröna förklädda till en mesigare variant! Jag ska testa de blå på trut enbart på skoj, tror det ska fungera.