Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En bra 22lr bössa

Featured Replies

Publicerat

Christian bra att du bryter in i vår kanske feltolkade diskussion från bådas synvinkel och försöker medla :wub:

Peace Ehnebom

• Svar 125
  • Visningar 23,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det är en tråd från 2009 du svarar på...  Har inte TS köpt en .22LR än så lär han aldrig göra det heller  

• Christian N
    Christian N

Är ni klara med precisionstävlandet på internet? http://bulletin.accurateshooter.com/2015/05/using-barrel-with-100000-rounds-joe-sets-new-ara-record/ Att skjuta hål i hål med en 22LR går bra

• Finskavapen
    Finskavapen

Skjut nog många serier så kommer du få ihop en del ruskigt bra serier om man bara har bra grejer att bruka oxå. Nu var det ju inte tal om vad som presteras som sämst, jag delgav bara vad det bästa jag

Publicerat
Då fattar du helt fel det jag menar är att precisions och skyttemässigt så skiljer det inget spec och tro mig jag har pumpat iväg en hel massa med både BRNO och Anchutz !!!!

Njae, bla trycket tycker jag nog hör till det som kan ha "skyttemässiga" åsikter om..... Visst kan man ställa BRNO:ns tryck med det kräver ibland en del meckande som lekmannen ska ge fan i. Samma sak gäller den lite rabbiga slutstycksgången, visst i det enskillda skottet så spelar det kanske kvitta men om en skammad råka kravlar mot boet så är en blixtsnabb omladdning att föredra.....

Tycker bara att "flanellskjorterommantiken" i bland blir lite jobbig..... Man får tydligen inte säga att billigare vapen kan vara sämre vapen - för någon kan ju bli ledsen eller känna sig mindervärdig. Eller nått....

Men så länge man vet vad man köper till vad så må väl var och en gå i frid. Men på ursprungsfrågan så är svaret: Anschutz är bättre.

/T

Publicerat
.........

för egen del är det inget som talar till mig, en liten fallblockare skulle å andra sidan få mig att bli varm och öm i hjärtat.

/Christian

Jag har kanske nått på g som skulle kunna värma mer än bara hjärtat i den snart nog råkalla hösten..... Priset blir nog dessvärre "relevant" men å andra sidan är det inte dussinbössor vi snackar här. Själv så är det bryt som gäller, så jag har inte legat på direkt....

/T

Publicerat

Jag måste inflika att min gamla Brno (en ZB och ej en CZ) från -58 har det bästa trycket av alla mina vapen och då har jag bla. en Tikka M65 som har erkänt utmärkt trycke..Lite ruff finish har den däremot..

Publicerat
Men på ursprungsfrågan så är svaret: Anschutz är bättre.

/T

Om ett vapen är bra eller ej torde baseras på personliga kriterier. Ett vapen som är bra för mig är ett vapen med god egenprecision och som jag själv skjuter bra med (tack vare tryck, ergonomi, vikt osv). Jag personligen lägger inget större värde i hur väl bearbetade metalldetaljerna är eller om det skulle vara en liten glipa mellan bakkappa och kolv.

Vi tänker olika helt enkelt, du och jag, du hävdar att Anschütz är bättre - jag säger att de är lika bra, baserat på vad jag kräver av ett vapen. Och då vinner ju CZ:an på grund av priset ;)

+1 på att man ska vara försiktig på att ge sig på trycket på CZ:an om man inte vet vad man gör dock! Out of the box skulle jag föredra Anschützens trycke alla dagar i veckan.

Publicerat
Om ett vapen är bra eller ej torde baseras på personliga kriterier. Ett vapen som är bra för mig är ett vapen med god egenprecision och som jag själv skjuter bra med (tack vare tryck, ergonomi, vikt osv). Jag personligen lägger inget större värde i hur väl bearbetade metalldetaljerna är eller om det skulle vara en liten glipa mellan bakkappa och kolv.

Vi tänker olika helt enkelt, du och jag, du hävdar att Anschütz är bättre - jag säger att de är lika bra, baserat på vad jag kräver av ett vapen. Och då vinner ju CZ:an på grund av priset ;)

+1 på att man ska vara försiktig på att ge sig på trycket på CZ:an om man inte vet vad man gör dock! Out of the box skulle jag föredra Anschützens trycke alla dagar i veckan.

Jo men då är ju "bäst" den som fyller din personliga krav spec, inte den som strikt objektivt är bäst. För bottom line: om man jmf en BRNO och en Anschutz så är som regel en Anschutz bättre eller lika bra på alla punkter.

Men för att veta utifrån ditt resonemang måste man veta vad "din" kravspec är, eller hur? Lite som att jämföra med militär anskaffning, där tar man fram LCC, MTBF, MTTF, höjden på hålfoten, längd, vikt bla bla bla och sedan jmf i ett antal tester de mest intressanta objekten. Det som vinner är inte "bäst" om nu någon trodde det, det är det som uppfyller kraven billigast. Och då kan man ju jmf mellan kraven på tex ett psg och en ak. En ak har en jävligt lågt ställd kravspec - och sålunda är de flesta billigt smäck. En psg är som regel en ganska välgjord pang, priset skiljer ju också ganska ordentligt.

Så utifrån vars och ens utgångspunkt blir då kvalitetsaspekten högst personlig - och då kanske man inte ska vara lika kvick med att kora vad som är "bäst". För de flesta har nu tyvärr inte den lite trista och knöliga agreppsmetoden ovan när de köper vapen - de går helt sonika in till handlaren vilken som regel blixtsnabbt inser vad kunden är beredd att pröjsa och "leder" denne "rätt". Personen kommer då hem med vad han/hon egentligen har råd med.

Men att köpa en billig hagelbock och sedan bosätta sig på banan är kanske inte det listigaste - det finns en klistrad tråd om vådan av det beteendet. Men samma vapen i händerna på en som skjuter en ask på banan om året och 10-12 jaktskott om året - tja då räcker den förmodligen jävligt långt. Även om denne egentligen skulle kommit billigare undan och fått en bättre pang om man han vågat köpa en beggad pang för mindre pengar....

Instämmer! Och oftast köps det bara för märkets skull trots att det finns andra saker som är minst lika bra och kostar hälften så mycket :)

MVH/Jocke

För sånt här är bara så ärligt talat dumt! Du får i princip alltid "mer" för mer pengar, sedan om det är vad du vill ha eller vill betala för. Men att inbilla sig att tex Perazzi eller Kemen bara är "namn och gravyr" är i bästa fall självbedrägerier i sämsta fall kriminellt dumt. Du får alltid mer om du betalar mer, om sedan bössan passar dig och du har förstånd att ta till dig dess kvaliteter är vars och ens sak. Men faktum kvarstår, det finns få områden där pris och kvalitet har så hög koppling som just - jaktvapen. Eftersom de flesta inkludernade mig själv inte skiter pengar brukar jag alltid peka på begagnatstället hos handlaren framför att ta "vad man har råd med", men de flesta väljer ändock att hellre köpa "nytt" efetrsom "nytt" alltid är "bättre" vilket i bästa fall är en illusion, i sämsta fall direkt självbedrägeri.

Inte så att BRNO är en skitbössa för att nu återvända till trdens ämne, men sett till vad man kan hitta en Anschutz beggad för så är i mina ögon inte en BRNO motiverad som regel. Men det sista är min högst egna och personliga åsikt.

/T

Publicerat

Som för att sparka in en redan öppen dörr,

jag betalade en total om 150 EUR för att få min 98% iga Anschütz modell 54 repeter/skidskyttemodell hit och hem från tillverkningslandet,

förvisso är det en 30 år gammal bössa men den har uppenbarligen stått 99,5% av den tiden i ett väl luftavfuktat skåp/kassun.

Jag har noterat att priset för en ny modell 54 i jaktmatch utförande är 8-9 gånger de pengar jag lagt in på min.

Ibland är det ok att hoppes o vänte bara för att hitta en bra vapen billigt, alla är inte gjorda av pengar och kan handla nytt.

/Christian

Publicerat

Nu har jag inte läst hela tråden men jag har haft en del 22 or.

De absolut bästa jag haft har varit Anchutz. Nu har jag en modell 1451 med lite tjockare pipa. Tyvärr har den lackad bokkolv men vilken precision. Jag håller lätt en enkrona på 50 meter med 10 skott om ja gör rätt.

Det roliga med bössan är att den även verkar gilla snabbare patroner vilket Anchutz inte annars brukar.

Men en Anchutz e aldrig fel. Brno är fina vapen med till vettig peng men jag har aldrig gillat dem. Halvautomer är skojj jag har haft 2 st Ruger men till jakt njaaaa precisionen räcker inte till. Träffytan på en trast tex på 50 meter är inte stor. men dom e skojj på banan iaf de första 5 gångerna man är där.

Mitt tips är att du kikar på Anchutz

Publicerat

Nu har jag inte skjutet med en Anchutz men när jag skulle välja 22a så stog valet mellan en Anchutz o Brno o efter mycket klämmande så föll Anchutz bort reta mig på mekanismen dåligt med gods + att Brnon kändes mer gedigen o riktig studsar känsla sen att trycket var rena skiten var ju en sak men det var snabbt fixat hos en smed så nu är det klockrent o bössan skjuter mycket bra :D

Mvh.

• 5 weeks later...
Publicerat

När man pratar trycken och Brno så är 453 fullt justerbar. Jag fick dock polera ytorna på mitt exemplar för det fanns ett liten repa som kändes. Men jag ställde det på "jakttryck" med flit så att det bättre motsvarar bössorna jag har i skogen. Från fabriken var släp, eftersläp och vikt på mitt exemplar riktigt illa justerat. En kompis var bössa var helt okej. Vi köpte hos olika handlare o jag misstänker att handlaren kan ha justerat hans bössa.

Snälltrycket tycker jag dessvärre är odugligt. Jag justerade bort det, för att sedan justera tillbaka det då man kan ha det för att trigga skyttesimulatorn utan att behöva spänna slagstiftet.

De är grova i mekanismen o behöver 1000skott eller mer för att nöta in sig. Men mekanismen är jäkligt tajt o fin.

Att diskutera precision med folk o sina 22'or i millimeter är totalt bortkastat har jag lärt mig. För folk har en förmåga att ta sina bästa grupper, räkna bort flyern och sedan säga att bössan alltid skjuter så. Jag gjorde en poll för några månader sedan och det visade sig då att den genomsnittliga robsoftarens jaktbössa tar CCI std och skjuter röven av finalbössorna i OS med den finaste matchammon som är utprovad på fabrik till just den bössan. :D

I ärliga testskjutningar där varje skott räknas och och även samtliga grupper så snittar min 453'a då 12mm med RWS match i 5 skottsgrupper och det är jäkligt bra. 10 skottarna ligger runt 16mm och det är inte så jättelångt efter de finaste tävlingsbössorna med tävlingsammon för 3kr skottet. 50m pratar jag då.

Att säga Trabant som PMT tycker jag är lite fel. Jag betvivlar inte för en sekund att Brnon kommer att leva precis lika länge som Anschutzen och skjuta lika bra.

Vilken som är bäst, mest prisvärd eller på annat sätt mest köpvärd tänker jag inte ge mig in på. Det är en fråga om tycke o smak och lite vilka olika prioriteringar vi gör. Mitt val föll på på en 453 Varmint för att jag ville ha en bössa som så bra som möjligt överensstämde med de andra bössorna jag har. Då var stockens "geometri" och storlek nästan identisk med Sakon och även vikten. Enda egentliga skillnaden är då 10cm kortare pipa och totallängd.

Men det kan mycket väl komma en dag då jag köper en Anschutz 64R och ger mig in i grisallsvenskan. Jag kanske gör det med Brno'n också för den delen. Men där har nog Anszhutzen's stock, trycke och balans ett övertag. När jag köpte 22'an så var det jaktträning som gällde och det blev så mycket o gick så bra så att jag blev lite tävlingssugen.

Publicerat

Jag har en Anschutz 1415-1416 på gång fint skick med en dålig kikare ..

Säljaren begär 3000:- är det ett vettigt pris ?

Publicerat
Jag har en Anschutz 1415-1416 på gång fint skick med en dålig kikare ..

Säljaren begär 3000:- är det ett vettigt pris ?

Köpte en helt ny 1416 D KL classic i jaktbutik för 4500:- utan kikare...

Den var iof felmärkt men jag fick den för det iaf.

• 7 years later...
Publicerat

Skulle nog köpa en ruger american rimfire eller 10/22

Vet att det inte är märket du är ute efter men dom verkar va trevlig små bössor

Publicerat

Nu ska jag kasta mig in i denna debatt!

Vad sägs om att leta efter en Sako Finnfire?

I mitt tycke ett jäkla trevligt vapen med skitfin slutstycksgång och bra trycke.

Poppar ju upp en del fina beg emellanåt. Vet inte hur deras nyproduktion av dessa är dvs sako finnfire II.

Publicerat
2 hours ago Alven04 sa:

Skulle nog köpa en ruger american rimfire eller 10/22

Vet att det inte är märket du är ute efter men dom verkar va trevlig små bössor

Avråder från 10/22. Jag har en takedown, den är på väg bort!

Med min kompis anschütz .22 och SK standard+Ammo har jag skjutit en grupp mindre än min lillfingernagel på 80-90 meter, min 10/22 skjuter grupper stora som 5kronor på 30 meter. Vi har likadana sikten.

Den är rolig att skjuta bort skott med när man stoppar i Bx-25magasinen men mer är det inte.

Jag ska köpa av min farbror hans anschütz, han har en gammal i nyskick.

Publicerat

Hur står sig krico i sammanhanget? Då tänker jag såklart i jämförelse med anschutz. 

Har själv en i krico 22wm som jag hittade fabriksny för ett par år sedan,  fast ca 30 år gammal (hade stått i ett lager) för i princip inga pengar. Fantastiskt kvalite och bössa och borde vara lika fin i 22lr.

Publicerat
På 2016-10-18 at 20:29 schlinge sa:

Hur står sig krico i sammanhanget? Då tänker jag såklart i jämförelse med anschutz. 

Har själv en i krico 22wm som jag hittade fabriksny för ett par år sedan,  fast ca 30 år gammal (hade stått i ett lager) för i princip inga pengar. Fantastiskt kvalite och bössa och borde vara lika fin i 22lr.

Skulle påstå att det är jämt skägg mellan dessa fabrikat!

• 1 month later...
Publicerat
På 2016-10-18 at 20:29 schlinge sa:

Vilken modell? Har en modell 350 (i .22WMR trots att tråden handlar om lr) på lur...men hittar inte mycket om just denna modell eller vad som skiljer den mot 300..

Publicerat
På Tuesday, October 18, 2016 at 12:19 6.5x55SM sa:

Avråder från 10/22. Jag har en takedown, den är på väg bort!

Med min kompis anschütz .22 och SK standard+Ammo har jag skjutit en grupp mindre än min lillfingernagel på 80-90 meter, min 10/22 skjuter grupper stora som 5kronor på 30 meter. Vi har likadana sikten.

Den är rolig att skjuta bort skott med när man stoppar i Bx-25magasinen men mer är det inte.

Jag ska köpa av min farbror hans anschütz, han har en gammal i nyskick.

Vilken fantastisk precision din kompis bössa har! Du borde ju lätt kunna vinna OS med den☺

Redigerad med Sydsidan
Fel

Publicerat
6 hours ago Sydsidan sa:

Vilken fantastisk precision din kompis bössa har! Du borde ju lätt kunna vinna OS med den☺

Så du menar att en dyrare anschütz .22lr inte klarar att skjuta ett naggigt hål på en femskottsgrupp som är 1-1,5cm på 80-90 meter från en skjutbänk med sandsäckar?

Hur vinner man OS för att bössan presterar bra? Förstår inte ditt hån och vad det bottnar i.

Avundsjuka eller ren misstro?

Publicerat

10ans ring på en korthållstavla är 10,4mm i diameter. När jag var tonåring tävlade jag  en del och man låg väl på 47-50 poäng liggande med stöd. Ammunition tog man det som fanns på klubben för tillfället. Bössorna var genomgående gamla Anschütz som aldrig fick någon vapenvård.

Jag ser inga orimligheter i det som 6.5x55SM skriver.

Publicerat

Bästa träffbild jag fått till med min Brno är 5 skott inom 14 mm på 80 meter med Geco Pistol. Väldigt kletig ammunition så man måste torka av patronerna men bra skjuter dem..

Publicerat

Mina bästa träffbilder är de jag sköt med en brno 455 och norma 2.

C-C 16mm 5 skott på 100m.

Publicerat

När jag hade Anschutz vet jag att bössan vid ett flertal tillfällen presterade femskottsgrupper på en klisterlapp 17x17mm med eley tenex på 80m.

Inga konstigheter med det.

/Mike