Publicerat Mars 14, 20179 yr 1 hour ago Dansken sa: Den kostade drygt 10Kkr i paket och priset 14Kkr var överstruket. 14Kkr måste vara priset utan siktet Och med det sagt, tycker du (som jag) att det är ett intressant erbjudande ?
Publicerat Mars 14, 20179 yr Just now Dansken sa: Jag försökte vara rolig: Bössan är ganska bra. Jag ber om ursäkt för att jag inte fattade det. Priset bara för bössan på Torsbo ligger på samma pris (om minnet inte sviker mig), och om man kan få ett sikte och bössa för samma pris, varför inte ? Sedan har jag fått förståelsen att just Anschultz (generellt) håller hög kvalité.
Publicerat Mars 14, 20179 yr 2 minutes ago MrT. sa: Sedan har jag fått förståelsen att just Anschultz (generellt) håller hög kvalité. Även så - så är en billig Anschutz inget mer än en billig Anschutz. Betalar du lite mer får du lite mer med...... Sedan har du Krico med i samma klass. Och som de andra skriver - köp begagnat. /T
Publicerat Mars 14, 20179 yr 4 hours ago pmt sa: Och som de andra skriver - köp begagnat. Absolut ! Frågan är bara vilken modell. Sako quad förefaller vara ett gott val i o m det faktum att man kan byta pipor. Om inte, vilken av de två nämnda fabrikat bör jag koncentrera mig på i första rummet, eller är det hugget som stucket, om vi håller oss till Krico och Anschutz. Vilken modell av respektive bör jag söka ? Sedan skall jag väl kort nämna att jag hyser inga stora förhoppningar att finna ett lämpligt begagnat exemplar (i vänsterutförande), med erfarenheten av att hitta ett begagnat sikte till 6,5:an i färskt minne, (och hur den historien slutade).
Publicerat Mars 14, 20179 yr 6 hours ago Urban sa: Vad gäller skicket så räcker det med en snabbflukt på en begagnad bössa för att se om den är i bra eller dåligt skick. Hm, men om man saknar kunskap om var och vad det är man bör titta på, så blir det lite svårare. Eller du kanske tänker att allmäntillståndet på bössan talar om hur den tidigare användaren skött det mer i detalj, s a s ? 6 hours ago Urban sa: Däremot är kvalitén ofta högre på äldre vapen. Lite märkligt egentligen. Vill gärna tro att utvecklingen går framåt. 6 hours ago Urban sa: det är tur det finns såna som köper nytt utan att tveka Det vill jag inte påstå att jag gör, inte. Men om det som eftersöks inte återfinns på beg. marknaden i utförande och skick som eftersöks, så återstår det inte något alternativ, än att köpa nytt. Visst man kan vänta, men jag tänkte få användning för prylarna i detta livet och inte i livet efter detta.
Publicerat Mars 14, 20179 yr 7 hours ago Christian N sa: det är säkert så att du gör ett klipp på både optik och pang. Optiken är jag tveksam till, men om bara bössan går loss för samma peng på Torsbo, så ser jag inte att det är en dålig affär. Men kanske själva bössan (alltså modellen) inte är av det bättre som kommer ut från Anschutz fabrik, vad vet jag ? Vad jag däremot fått förståelse för, är att dom har en uppsjö av modeller i .22 Lr. 7 hours ago Christian N sa: Alternativet är att lära sig om vapen i sådan utsträckning att man kan avgöra skick och tillstånd. Absolut ! Men det är väl en inlärningskurva och jag har lite annat runtikring mig, utöver detta med jakt och vapen. Därav anledningen till varför jag vänder mig till ett forum (likt detta), för att försöka runda några hörn. Trodde det framgick, men kanske har jag varit otydlig. Får se om det finns någon vägledning i boken Allt om Jaktvapen, när jag har börjat gå igenom den.
Publicerat Mars 14, 20179 yr Anschutz och Wheirauch är riktigt trevliga bössor med bra trycken, och brukar finnas beggat hos handlare. Även Sako Quad Hunter eller varmint är ett vettigt allternativ, speciellt om du blir sugen på en 17hmr eller 22wmr pipa senare, en sån köper man dock enbart för pipbytessystemet. Litte billigare allternativ till Sakon än en CZ455 thumbhole, som dock kräver lite fix för att skjuta bra(speciellt trycket). Själv kör jag med en 10/22'a, dock inget från ruger i den och den spöar dom flesta bultbössor jag har testat när det gäller precisionen, och är 10x roligare att skjuta med /Baner
Publicerat Mars 14, 20179 yr 10 minutes ago Baner sa: Även Sako Quad Hunter eller varmint är ett vettigt allternativ, speciellt om du blir sugen på en 17hmr eller 22wmr pipa senare, en sån köper man dock enbart för pipbytessystemet. Jo, det var väl det som var tanken. På så sätt får man en klass 2-3-4 (?) bössa i ett, genom pipbytessystemet. 10 minutes ago Baner sa: Själv kör jag med en 10/22'a, Vet inte vad detta är för något. Dags att knyta ihop säcken för idag. Får säkert anledning att återkomma .
Publicerat Mars 14, 20179 yr 7 minutes ago MrT. sa: Jo, det var väl det som var tanken. På så sätt får man en klass 2-3-4 (?) bössa i ett, genom pipbytessystemet. Vet inte vad detta är för något. Dags att knyta ihop säcken för idag. Får säkert anledning att återkomma . Bara klass 3 och 4. 22lr, 17hmr och 17 mach 2 är klass 4 och 22wmr klass 3 Dock förjävla fint med 17hmr om man vill knäppa kråkor och annat klass 4 skadevilt på avstånd ut till 200m+. gäller även ripa(då med en annan kula). /Baner
Publicerat Mars 15, 20179 yr 4 hours ago Baner sa: Bara klass 3 och 4. 22lr, 17hmr och 17 mach 2 är klass 4 och 22wmr klass 3 Dock förjävla fint med 17hmr om man vill knäppa kråkor och annat klass 4 skadevilt på avstånd ut till 200m+. gäller även ripa(då med en annan kula). /Baner Jaja, klass 3 och 4, då. Bättre än bara klass 4 i alla fall .
Publicerat Mars 15, 20179 yr 2 hours ago MrT. sa: Jaja, klass 3 och 4, då. Bättre än bara klass 4 i alla fall . Jepp, fint att kunna slänga på 22wmr pipan och skjuta räv, hare och toppfågel om man vill. Köper nog själv en ny Quad om dom nångång ändrar dom antika kaliberindelningarna, 17hmr hör gott och väl hemma i klass 3.
Publicerat Mars 15, 20179 yr 9 hours ago MrT. sa: om vi håller oss till Krico och Anschutz. Vilken modell av respektive bör jag söka ? Vilken som. Det är lite grön eller röd Passat på den nivån..... 9 hours ago MrT. sa: Hm, men om man saknar kunskap om var och vad det är man bör titta på, så blir det lite svårare. Eller du kanske tänker att allmäntillståndet på bössan talar om hur den tidigare användaren skött det mer i detalj, s a s ? Eftersom man endast svårligen skjuter ut en 22-pipa så blir det mest en fråga om att titta på utsidan och dra lite i grejorna. Bombade skruvkallar och saker som inte sitter fast är big no-no. Repor och lite spår av användning är ok. 9 hours ago MrT. sa: Lite märkligt egentligen. Vill gärna tro att utvecklingen går framåt. Utvecklingen går framåt, men kostnadsläget för arbetstid rör sig fortare vilket gör att givet fast pris sjunker kvaliteten eftersom krutdrivna vapen inte utvecklats ett jota på runt 100 år. Det är en sk "mogen produkt". /T
Publicerat Mars 15, 20179 yr 10 hours ago MrT. sa: Vet inte vad detta är för något. En "10/22'a" som Baner prata om är en halvautomatisk 22'a från Ruger. Passar bra till vänsterskyttar som dig och mig då vi slipper försöka repetera med fel hand. Av Baners svar att döma gissar jag även på att han bytt ut originaldelarna i sin 10/22 till komponenter av bättre kvalitet från andra tillverkare.
Publicerat Mars 15, 20179 yr 2 hours ago pmt sa: Vilken som. Det är lite grön eller röd Passat på den nivån..... Eftersom man endast svårligen skjuter ut en 22-pipa så blir det mest en fråga om att titta på utsidan och dra lite i grejorna. Bombade skruvkallar och saker som inte sitter fast är big no-no. Repor och lite spår av användning är ok. Utvecklingen går framåt, men kostnadsläget för arbetstid rör sig fortare vilket gör att givet fast pris sjunker kvaliteten eftersom krutdrivna vapen inte utvecklats ett jota på runt 100 år. Det är en sk "mogen produkt". /T Tack för det Pmt. Inga fler frågor.
Publicerat Mars 15, 20179 yr 59 minutes ago klompdomp sa: En "10/22'a" som Baner prata om är en halvautomatisk 22'a från Ruger. Passar bra till vänsterskyttar som dig och mig då vi slipper försöka repetera med fel hand. Av Baners svar att döma gissar jag även på att han bytt ut originaldelarna i sin 10/22 till komponenter av bättre kvalitet från andra tillverkare. Aha ! Jaså, du är också vänsterskytt !! Då vet du kanske bättre än mig vilka svårigheter det är att hitta en begagnad cylinderrepeter i vänsterutförande, då. Kanske man skall söka en sådan där 10/22: a då .
Publicerat Mars 15, 20179 yr 2 hours ago MrT. sa: Aha ! Jaså, du är också vänsterskytt !! Då vet du kanske bättre än mig vilka svårigheter det är att hitta en begagnad cylinderrepeter i vänsterutförande, då. Kanske man skall söka en sådan där 10/22: a då . Usch ja, att jag vet! Utifrån mina behov m.m så skaffade jag mig en bygelrepeter faktiskt, en Winchester 9422. Barnsligt förtjust i bygelrepetrar och det är ju riktigt roligt att stå och sprätta iväg kulor med den. Jag har i nuläget inga planer på att jaga med min 22a mer än till avfångning av vilt, så precision är inget högt krav för mig vilket gjorde det lätt att välja en bygelrepeter. Vill man däremot ha lite mer precision men inte orkar vänta tills det dyker upp en cylinderrepeter för vänsterhänta så verkar ju en 10/22'a som man kan modifiera vara ett bra val.
Publicerat Mars 15, 20179 yr 1 minute ago klompdomp sa: Vill man däremot ha lite mer precision men inte orkar vänta tills det dyker upp en cylinderrepeter för vänsterhänta så verkar ju en 10/22'a som man kan modifiera vara ett bra val. Inte för att jag har bråttom, men jag tittade på blocket och tradera samt säljes här på forumet. Nada. Enda aversionen mot en 10/22 skulle väl kunna vara rengöringen, vilket jag förstått, kompliceras i o m att det är en halvautomat. Om jag har fel på den punkten, lär jag snart bli varse. Sedan är en ny (med plastkolv, i o f s) inte oöverkomligt dyrt. Funderar också på en Sako Quad, men då blir prisbilden en helt annan. Jaja, det är alltid roligt att fönstershoppa.
Publicerat Mars 15, 20179 yr Tittar du på 10/22:an, ta en Take Down. Delas/sätts ihop på 2 sekunder. Enkel transport, enklare rengöring - om du inte är väldigt sugen på sort val av eftermarknadsstockar. Take Down:en har inte lika många att välja bland medan std-versionen har hur många som helst. Tror just 10/22 är världens mest sålda .22 och eftermarknadsprylar finns i absurdum (och mycket vill man byta för precision och ergonomi).
Publicerat Mars 15, 20179 yr Det här med syftet med en 22:a varierar bland oss jägare och skyttar och somliga vill ha en plinker - dvs något att skjuta på skoj med på diverse mål, och då är som sagt en Ruger 10/22 ett gott val - men kräver ett annat trycke om du frågar mig för det som sitter på som standard är helt bedrövligt om du frågar mig... Smal sak att fixa dock. Man kan modda en 10/22 in absurdum och få dem att skjuta riktigt bra! Sen finns det de som har provskjutit Anschutz på någon skjutbana och tycker det är buskul att stansa papper - och då snöar man in på den banan. Givetvis diopterskytte. Dyra bössor men det går att göra fynd bland begagnade vapen. Sen finns det de, precis som jag, som anser att 22:an är ett av de viktigaste vapnet i vapenskåpet då det både står för mängdträningen för det normala jaktskyttet men också har en funktion för att hålla gården ren från svartfågel och annat olämpligt som man får skjuta med klass 4 - och här är mitt val en Brno 453 Varmint. Just den modellen har skitbra trycke (efter lite polerande), schnelltrycke dessutom, och varmintpipan ger en bra tyngd i hela paketet vilket gör att det känns precis som vilket annan gevär som helst när man tränar och använder den! En Brno med "vanlig" pipa ger inte samma känsla och jag skjuter klart sämre med dem. Finns dock bara i högerutförande så är man vänsterskytt så får man leva med det eller skaffa en halvautomat för vänsterbössor i .22LR växer inte på träd. Ärligen har jag aldrig sett en i hela mitt liv... Så beroende på vilken 22-användare du är så får du välja om du skall ha en plinker, en banskyttebössa eller en som är snarlik din studsare i utseende. Jag skjuter normalt hiskeliga mängder .22LR varje år. Tusentals skott. Bor på landet och har egna "skjutbanor" på gården för just skytte med 22:an och det var också här äldsta sonen fick börja och han har visat sig vara en riktigt duktig skytt! En .22LR med normal kvalitet, dvs inte det billigaste junket, klarar du inte av att skjuta slut pipan på. Det går liksom inte... De 22:or som havererar gör det pga avsaknad av vård, och då menar jag primärt yttre vård. De rostar helt enkelt... Skidskyttarna brukar väl normalt avverka ensådär 100000 skott i varje pipa gissningsvis och jag tror få på hemmaplan kommer upp i de mängderna under en livstid så vårdar man bara sin 22:a så kommer den lätt att kunna gå vidare den dagen man lägger näsan i vädret! Är man vänsterskytt så är kanske en 10/22 det bästa valet om man inte skall ligga på bana eftersom det nog inte finns en .22LR att hitta i vänsterutförande... Jag skjuter enbart RWS ammunition. Normalt är det Subsonic HP jag använder men deras High Velocity HP har lika hög precision och skall jag skjuta på längre håll så använder jag High Velocity - men jag har koll på hur många klick jag måste skruva siktet i höjd när jag skiftar mellan dessa två varianterna. För billigare ammunition tycker jag det är svårt att hitta en High Velocity variant som fungerar eftersom precisionen blir lidande av den högre farten imho...
Publicerat Mars 15, 20179 yr Det finns ett kikarmontage till 10/22 som har ett slutstyckshandtag på vänster sida.
Publicerat Mars 15, 20179 yr Just now Tuffhund sa: Det finns ett kikarmontage till 10/22 som har ett slutstyckshandtag på vänster sida. Men 10/22 var väl halvautomat .
Publicerat Mars 15, 20179 yr 1 minute ago MrT. sa: Men 10/22 var väl halvautomat . Ja men även halvautomater har slutstycke. Utkastarport och handtag sitter på höger sida men denna mod ger ett extra handtag på vänster sida.
Publicerat Mars 15, 20179 yr 4 minutes ago MrT. sa: Men 10/22 var väl halvautomat . Även halvautomater behöver handtag på slutstycket, annars går det ju inte att ladda första skottet Edit: Tuffhund hann före