Publicerat September 25, 200916 yr Det kan bli skitbra med korsningsavel men som det har blivit nu så har det nästan blivit något slags "mode" i att ha en hund korsad mellan wachtel och spets. Och folk försöker sälja dessa korsningar som nån typ av garanterad grisexpert vilket säkert många går på.Det jag menar är inte att det är fel med korsningsavel men man skall inte heller blint gå på alla anonser o snack om "grisexperter"mm som finns överallt. Håller fullständigt med. Det finns många "experter" som inte vet ett smack!
Publicerat September 25, 200916 yr Ta en titt på armbågarnas placering, ta en titt på ögonens form... Eyes: Medium size, almond-shaped, not prominent nor sunken, well set in (not showing haw), alert, kind expression. Dark hazel. Light eyes undesirable. Elbows set well to body. ???? så ser mina WSS ut såvitt jag vet. Jag har däremot sällan sett ett allert uttryck i en SSS eller DPSS ögon. Att ögonen sitter in i skallen är en förutsättning för att de inte skall skadas när de tar katter eller springer genom snår så taggarna yr.
Publicerat September 25, 200916 yr Vilken av följande hundar ser ut att vara mest lämpade för jakt? Eller I rest my case....
Publicerat September 25, 200916 yr Det har ju inte med skönhet att göra! Om en hund har en felaktig kroppskonstitution så skadar det ju hundens prestationsförmåga. Ska du t.ex ha en hund som kan apportera gäss, ta en labrador så är det ju knappast till hundens fördel om den har en lång hals. inom grytjakt är detta ett problem som jag ser det att utställnings domaren glömmer syftet för raserna,stora hundar får bästa priserna.. men håller med mkj här i det han säger,som hund spekulant vill man ibland ha efter egna egenskaper som passar den jakt man bedriver, som till gris och plotthund så finns nog få hundar i stövar rasen som kan stånda som en spets eller en spets som driver och tar an kalla spår som en stövare jag har ingen blandras själv med 2 hundar som inte faller in för ögat kanske, jag skulle gärna kunna testa en blandras då jag vet många som har duktiga sånna men föra vidare vette katten eftersom det tror jag inte är nån ide, tror förövrigt dom på sidan som har vassaste grythundarna är nog 3-4 blandraser i topp 10 vilket måste ses som ett misslyckande för dom som nu säger sig bedriva riktig avel eller ?? iaf enligt min snabba lista är 7 hundar av 10 inte helt korrekta enligt rasstandaren inom grythundar iaf... en hund blir inte bra utan är i skogen och blir bra.pappers hundar är för få mycket som möljigt gratis i bästa fall.så ser jag de iaf... stövare tex är väl inte lika illa att korsa hamilton med finsk stövare enligt mig,men skulle själv inte våga chansa då stövare ska ha många punkter som ska stämma för det ska bli bra...lite kluven mao
Publicerat September 27, 200916 yr Vilken av följande hundar ser ut att vara mest lämpade för jakt? Eller I rest my case.... Självklart den övre...den är välpälsad och klarar många kyliga dagar..medan den andra fryser ihjäl tämligen kvickt ;-)
Publicerat September 28, 200916 yr Väldigt många pappershundar går faktiskt att jaga med också ...ibland så glömmer de som inte tror på papper eller prov detta.... Och för novisen som ska köpa valp är det kanske ett av de verktyg han kan använda...med hjälp av förhoppningsvis duktiga valpförmedlare. Man kanske inte kan åka och provjaga med föräldradjuren....i alla fall. Självklart hette den Jätsbergare....
Publicerat September 28, 200916 yr Vilken av följande hundar ser ut att vara mest lämpade för jakt? Eller I rest my case.... självklart den undre, mindre päls på magen och kan springa på hyggen/ hökt gräs och tät gran skog utan att fastna med pälsen överalt medans den ovre måste man ju borsta efer varje jakt då det fassnar massa satyg i pälsen.. som jag skrev i ett tididare inlägg hära, om jag nu skulle ha en hund för endast jakt så skulle de bli en blandras allså 50/50 böljetvis 50/25/25 men inte mera och sen kollar jag hur marken ser ut och hur mycket jakt de blir så köper jag en hund efter de, som nu skulle en grå/wachtel passa mej perfekt, då de är relatift små marker med relatva såtar med allt från grävling till gris i såtarna. men även en plott/laika skulle eller nån annan halv stövare oxå passa mina jakter, men visst de skulle vara kul med en pappers hund oxå så man kan gå jaktprov/utstälningar med den o aval vidare generna
Publicerat September 28, 200916 yr Väldigt många pappershundar går faktiskt att jaga med också ...ibland så glömmer de som inte tror på papper eller prov detta....Och för novisen som ska köpa valp är det kanske ett av de verktyg han kan använda...med hjälp av förhoppningsvis duktiga valpförmedlare. Man kanske inte kan åka och provjaga med föräldradjuren....i alla fall. Självklart hette den Jätsbergare.... Givetvis finns det "pappershundar" som fungerar jättebra samtidigt som det finns "papershundar" som fungerar mindre bra men det finns nog inga "pappershundar" som är helt odugliga, om de har jaktprovsmeriter. Detta kan vara mycket bra för en novis att veta. Samtidigt ska man faktiskt veta vad SVUCH, SVJCH, GBFTCH och alla andra bokstavskombinationer står för och vad som krävs för att få dem vilket inte många noviser vet. Min uppfattning är att många noviser tror att en champion av en jaktras är garranterat en bra jakthund. Man måste också lägga in att en mycket bra tränare kan få en medelmåttig hund till champion medan en nybörjare kan förstöra årtiondets bästa jakthundsämne. Har man lite insikt i namnen som brukar förekomma i prislistorna och letar hund ska man försöka hitta en hund som är tränad av en "okänd" tränare/förare för då kan man vara ganska säker på att den hunden har jakten i blodet.
Publicerat September 29, 200916 yr Man måste också lägga in att en mycket bra tränare kan få en medelmåttig hund till champion medan en nybörjare kan förstöra årtiondets bästa jakthundsämne. Har man lite insikt i namnen som brukar förekomma i prislistorna och letar hund ska man försöka hitta en hund som är tränad av en "okänd" tränare/förare för då kan man vara ganska säker på att den hunden har jakten i blodet Jag vill nog säga tvärtom. En erfaren hundtränare lägger inte tid på medmåttiga hundar utan håller sig för det mesta med bästa tänkbara hundmaterial.
Publicerat September 29, 200916 yr Jag vill nog säga tvärtom. En erfaren hundtränare lägger inte tid på medmåttiga hundar utan håller sig för det mesta med bästa tänkbara hundmaterial. nja, nu skrev jag inte att erfarna hundtränare har medelmåttiga hundar. Jag är också ganska säker på att de ser till att ha bra material. T ex Härkila-mannen lär ha avlivat mängder med hundar som inte levt upp till hans standard. Däremot är det helt klart att en erfaren hundtränare kommer att få ut mer av en hund än en nybörjare och de flesta jaktprov har såpass låga krav att även en medelmåttig hund kan lyckas bra på dem.
Publicerat September 29, 200916 yr nja, nu skrev jag inte att erfarna hundtränare har medelmåttiga hundar. Jag är också ganska säker på att de ser till att ha bra material. T ex Härkila-mannen lär ha avlivat mängder med hundar som inte levt upp till hans standard.Däremot är det helt klart att en erfaren hundtränare kommer att få ut mer av en hund än en nybörjare och de flesta jaktprov har såpass låga krav att även en medelmåttig hund kan lyckas bra på dem. Delar nog den åsikten faktiskt.. En duktig hundmäniska kan få en medelmåtta att lyckas på ett prov iaf. En mindre erfaren förare kan imånga fall göra otaliga misstag och ändå få en bra hund. Det finns som sagt otaliga exempel på det. Sen ligger det väl kanske något i eptiet "duktig hundmänniska" som även innefattar kunskapen att välja rätt valp ur rätt kull. Vi andra får förlita oss på vår egna ringa kunskap och den saliggörande slumpen och turen.
Publicerat Oktober 5, 200916 yr Tror nog att man skulle kunna få hjälp med än det ena och än det andra MEN tror också att man som "blandrasavlare" då också måste rätta in sig lite i leden... Per automatik blir inte valpen C en kanonhund bara för att Kalle har lånat ut sin fenomenala hanhund A till Nisses kanontik B av annan ras. Målet kan väl inte vara att alltid göra blandningar, målet borde väl vara att skapa något som fattas och det har för somliga raser tagit mer än 100 år, det går inte på 9 veckors dräktighet. Hej, ber om ursäkt för sent svar. Det är just för att det lär ta ett antal generationer och antagligen otaliga "återvändsgränder" innan man fått fram de nya önskade egenskaperna jag anser att det finns så mycket att vinna på om SKK eller liknande organisation engagerade sig även i blandrasavel. Om man nu får kalla det blandrasavel när man försöker skapa en ny ras. Wachtel-Laika korsningar finns ju t.ex. många dugliga exempel på idag. Men jag har inte en aning om vad som händer generation 2,3 eller 4. Kan man para blandningen? Liknar det resultatet föräldrarna eller slår Wachtel eller Laika igenom starkare i 3-4 generationen. OSV. Det här är ju inte direkt enkla frågeställningar. Chansen att lyckas borde vara bra mycket bättre om någon större organisation är med och hjälper till. MVH // Henriki
Publicerat Oktober 6, 200916 yr Författare [quote name='storviltsjägaren' date='Sep 28 2009, 12:43 ' post='344704' "som jag skrev i ett tididare inlägg hära, om jag nu skulle ha en hund för endast jakt så skulle de bli en blandras allså 50/50 böljetvis 50/25/25 men inte mera och sen kollar jag hur marken ser ut och hur mycket jakt de blir så köper jag en hund efter de, som nu skulle en grå/wachtel passa mej perfekt, då de är relatift små marker med relatva såtar med allt från grävling till gris i såtarna. " Vad händer nästa gång du ska köpa hund? Du måste förvänta dig att det finns eldsjälar som gör "skitjobbet" med att avla fram renrasiga hundar som du ska utnyttja för att få till "din blandras pärla" ? Min ståndpunkt behövs mer för att rubba, jag vill bygga och inte riva.
Publicerat Oktober 6, 200916 yr Vad händer nästa gång du ska köpa hund? Du måste förvänta dig att det finns eldsjälar som gör "skitjobbet" med att avla fram renrasiga hundar som du ska utnyttja för att få till "din blandras pärla" ?Min ståndpunkt behövs mer för att rubba, jag vill bygga och inte riva. Vi som inte är intresserade av prov, avel eller utseende på hundarna? Utnyttjar inte vi alltid alla er som sysslar med uppfödning när vi ska köpa hund? Oavsett om vi köper renrasig eller blandras? Jag vill bara jaga.
Publicerat Oktober 6, 200916 yr Författare Vi som inte är intresserade av prov, avel eller utseende på hundarna? Utnyttjar inte vi alltid alla er som sysslar med uppfödning när vi ska köpa hund? Oavsett om vi köper renrasig eller blandras?Jag vill bara jaga. Jag bryr mig inte heller om hur hunden ser ut, den får gärna vara grön men jag vill ha en jaktmaskin och ansr att det är lättare att få fram en sådan genom mångårigt målmedvetet avelsarbete. Hur tror du framtiden ser ut om vi skulle hålla på med blandraser?
Publicerat Augusti 12, 201015 yr Varför skaffa sig en blandrashund jo jag skaffade min för att jag behöver ha en hund som både ställer och kan driva därför spana jag på blocket efter en blandras mellan hamilton/Jämthund, Detta tog ett tag men till slut så kom de upp ifrån orsa! Jag skaffa de först och främst efter behovet då jag jagar grävling,räv,gris och lo dels för plånboken. men det är en sak till som är lite spec för blandraser det är att dem sällan är sjuka då dem har två olika immunsystem ihop blandade denna hund har visat tidig jakt då den vid tremånaders ålder vid träning på inkallning stack efter en räv i fullt drev tur på snön så kom den inte så långt försens husse fick tag på han, då vi var ute och träna inkallning inte jakt! Så om plånboken inte tillåter en renras! Så finns alltid blandras. MVH André
Publicerat Februari 5, 201115 yr Helt klart intressant tråd! Det lilla jag kan om hunduppfödning är att en av de egenskaper som nedärvs ofta/alltid är jaktlusten, Då två hundar paras där bägge har stor jaktlust så kommer valparna med stor sannolikhet också få stor jaktlust. Om man sedan lägger på fler egenskaper/beteenden som ska nedärvas blir det genast svårare att "få till" hundarna som man vill ha dom. detta inträffar redan vid 2-3 önskvärda egenskaper. som exempel om jag föder upp hundar med endast 1 mål blir det lätt för att snabbt bli svårare att uppfylla alla mål. och kombinera alla egenskaper. 1 Stor jaktlust = Enkelt 2 Stor rovdjursskärpa = lätt 3 Mentalt stabil = börjar blir svårt 4 Lätt hanterad = Svårt 5 God kontakt med föraren = Mycket svårt (Utan att ha kollat alla kennlars hemsidor) skulle jag drista mig till att säga att många är lite oprecisa i sina mål med deras uppfödning, "Dugliga jakthundar som är friska och sunda" Rätt självklart tycker jag, man förväntar sig att den valp jag köper för 10000:- har jaktlust och är frisk. Sen det här med uppfödning och avel. Det finns ingen som bedriver avel på hundar idag i sverige! dock är det väldigt många som har uppfödning av olika rasers och får valpar som blir jätteduktiga. Avel är något där man har kontroll över hela processen och att den drivs mot tydligt uppsatta mål över lång tid. Sen om man väljer blandras pga att plånboken är tunn eller att man inte är intresserad av jaktprov eller uppfödning är ju upp till var och en. Det finns säkert misslyckade/tjuv-parningar, men även korsningar där man vet precis vad man gör. Själv har jag en Gråwachtel och en Jaktspringer. och är nöjd med bägge två, (vad nästa hund blir har jag inte bestämmt mig för än.) Men det var inte priset på GWn som avgjorde att jag köpte den. Inköpskostnaden för en hund är ju den lilla kostnaden för hunden om man slår ut det på hela hundens liv.
Publicerat Februari 5, 201115 yr Helt klart intressant tråd! Det lilla jag kan om hunduppfödning är att en av de egenskaper som nedärvs ofta/alltid är jaktlusten, Då två hundar paras där bägge har stor jaktlust så kommer valparna med stor sannolikhet också få stor jaktlust. Själv har jag ingen erfarenhet av hundavel. Men har haft en blandis mellan Springel spaniel och Gråhund. Vet inget om föräldrarna men i mina öron så är det 2 jakthundsraser. Det var värdens bästa hund i alla avseende förutom jakt. Fanns NOLL jakt i henne. Ja en gång så jagade hon av ett rådjur av tomten, men kom tillbaka direkt det kom in i skogen. Hon var lika stolt då som varje gång hon hade jagat bort sopbilen
Publicerat Februari 23, 201115 yr Hur stor % av renrasiga valpar blir jaktchampion's? Hur stor % av renrasiga valpar går till pris? Hur många prov i medeltal tar det innan de tre 1:orna är klara? Den som bryr sig om vimplar och titlar, banderoller och diplom kan pyssla med det. Även på den tiden då jaktprov och utställningar inte hörde allmogen till fanns goda hundar. Det är omöjligt om man ska tro allt som skrivs om, "om inte ett gott, renrasigt avelsarbete fanns" Planerade blandisar är väl också avelsarbete..