Publicerat Oktober 3, 200916 yr Hej! Har alltid tyckt pilbågar är intressanta och tyckt att pilbågsjakt verkar vara en väldigt intressant och samtidigt krävande jaktform. Jag hoppas verkligen att det blir tillåtet i Sverige så snart det bara går. Nu har jag läst lite olika trådar om jakt här i forumet och några om bågjakt. Det som är så himla sorgligt är att många verkar bygga sina påståenden om bågjakt på en bild av barndomens "pilbågslek". Jag fattar inte hur de är funtade...tyvärr får många av dessa "konservativa" allt för stort utrymme i debatten och än mer sorgligt är att INGA argument eller bevis verkar bita på dem...men så är det väl i och för sig när man bygger sina åsikter på TRO och inget annat. Det blir som religion...SUCK! Nåja, men många "jägare" verkar också ha ett par onda horn i sidan till miljöpartiet och andra miljökämpar. Ibland med viss rätt kan jag tänka mig, men jag vet inte, för jag är för dåligt insatt i den delen av debatten. Jag har dock tänkt endel på argument för och mot bågjakt. Håller med många inom bågjägarkretsar och blev än mer övertygad för några helger sedan då det förevisades bågjakt här i närheten av mina bopålar. Tyvärr var det långt ute på landet och någon större uppslutning verkade det inte ha varit, vare sig medialt eller av intresserade jägare. Det var synd. En sak som varit på tapeten väldigt mycket är blyets vara eller icke vara inom jakten. Jag vet inte hur farligt det är egentligen men helt klart är ju att bly är allt annat nyttigt och det tror jag alla är överens om. Då slog det mig att detta är ju faktistk något som borde kunna vara ett (om än kanske litet) argument i debatten till bågjaktens fördel. Ett lite större argument är att bågjakt faktiskt borde kunnas sägas vara mycket miljövänligt och det borde tilltala ALLA! Inget bly används i jakten, inte några "miljöovänliga" krutexplosioner och inte någon miljöförstörande nedskräpning med smällande. (Ja, även oljud räknas väl som nedskräpning i naturen?) Positiva aspekter är också att det inte behövs några avskilda skjutbanor med jättelika säkerhetszoner eller restriktioner i fråga om antal skott per dygn eller tidpunkter då banorna inte får nyttjas. Det blir även billigt att skjuta då "skotten" kan återanvändas och detta är så klart också mycket miljövänligt! Nu är jag inte helt insatt i vad det var för någon tävling - VM? - men en jobbarkompis var nyligen i den danska huvudstaden Köpenhamn och där tävlade man "mitt inne" i staden! Vid hur många skyttetävlingar med "kulor och krut" kan man tävla mitt inne i en stad utan att det stör omgivningen? Knappast i skeet, trap eller långbaneskytte om man säger som så... Ja, det var bara några tankar från en novis som hoppas att bågjakten snart blir tillåten.
Publicerat Oktober 3, 200916 yr Jag fattar inte hur de är funtade...tyvärr får många av dessa "konservativa" allt för stort utrymme i debatten och än mer sorgligt är att INGA argument eller bevis verkar bita på dem...men så är det väl i och för sig när man bygger sina åsikter på TRO och inget annat. Det blir som religion...SUCK! Hej Chrille, kul att du bjuder in till ytterligare en debatt. Jag tillhör dom "konservativa" och att sådana som vi får stort utrymme i debatten beror på att 1. det engagerar oss för att det bekymrar oss, och 2. vi företräder en klar majoritet av jägarna, och för det finns det bevis. Om jag företräder en majortitet av medborgarna (där 80% idag är jaktpositiva) har jag erbjudit mig SBJF att reda ut genom att fråga i en debattartikel på en sveriges större morgontidningar, men ingen har konstigt nog nappat. Så jag gör det nog själv ändå, är mån om att behålla de där 80%. Tror det är bättre om en jägare frågar innan Lotta Grönholm gör det. För det gör hon snart och då jäkligt vinklat vilket kommer att slå mot oss konservativa också, av den anledningen att hon hatar jakt och jägare generellt. Den blodtörstige jägaren har fått en ny hobby. Jag har ställt en och samma fråga hela tiden, vad tillför bågjakten viltförvaltningen? Jakt för jägarens egen skull är inget argument som jag möter allmänheten med. Finns det andra argument jag månne missat? Potentiella riskprojekt utan majoritets upplevd nytta åker alltid i runda pärmen i alla andra samanhang. Människor (allmänheten utanför) är glada att jägarna håller viltstammarna i schack, många tycker om köttet dessutom. Men där har du den konservativa massan, inte primärt bland likasinnade jägare. Att reglera överstora stammar av vilt med konventionella och accepterade medel är en sak. Men att skjuta pilar i rådjur pga av att kicken av bössan inte är tillräcklig är ett potentiellt hot för hela jägarsveriges ackumulerade goodwill, det står jag för pga att jag känner Sverige och svenskar, tillika kraften i dagens media. Det är faktiskt inte vi som är frireligösa här, det är 300 svenska bågjägarentusiaster bland 300000 jägare, en hel del således "konservativa". Dom kastar gärna skit på oss nu men det är väl bland oss ni tänker camouflera er efter beslutet i alla fall? Tror inte miljöpartiet är riktigt rätt väg att gå för bågjägarna, trots att dom recyklar sina pilar, men för all del prova. Mvh MKJ
Publicerat Oktober 3, 200916 yr Ja detta är en knepig fråga, är själv bågjägare men håller med dig MJK, tror inte detta med bågjakt kommer att tillföra pluspoäng till jägarkåren... Precis som du säger så är media redan nu som hökar & vilka smaskiga löpsedlar det kommer att bli när man ser det första rådjuret med en pil i sig springades i något friluftsområde...för det kommer att hända. Hur bra prov bågjägarna än måste genomgå så är ingen felfri & skadeskjutningar kommer att ske precis som med gevär. Sen är bågskytte mycket svårare & kräver regelbunden träning för att man ska upprätthålla sina goda skytteegenskaper & tror säkert att några få kommer att slarva med detta & det leder åxå till att skadeskjutningar kommer att ske...precis samma sak gäller gevärsjägarna åxå ifs.
Publicerat Oktober 3, 200916 yr Författare Hej Chrille, kul att du bjuder in till ytterligare en debatt.Jag tillhör dom "konservativa" och att sådana som vi får stort utrymme i debatten beror på att 1. det engagerar oss för att det bekymrar oss, och 2. vi företräder en klar majoritet av jägarna, och för det finns det bevis. Om jag företräder en majortitet av medborgarna (där 80% idag är jaktpositiva) har jag erbjudit mig SBJF att reda ut genom att fråga i en debattartikel på en sveriges större morgontidningar, men ingen har konstigt nog nappat. Så jag gör det nog själv ändå, är mån om att behålla de där 80%. Tror det är bättre om en jägare frågar innan Lotta Grönholm gör det. För det gör hon snart och då jäkligt vinklat vilket kommer att slå mot oss konservativa också, av den anledningen att hon hatar jakt och jägare generellt. Den blodtörstige jägaren har fått en ny hobby. Jag har ställt en och samma fråga hela tiden, vad tillför bågjakten viltförvaltningen? Jakt för jägarens egen skull är inget argument som jag möter allmänheten med. Finns det andra argument jag månne missat? Potentiella riskprojekt utan majoritets upplevd nytta åker alltid i runda pärmen i alla andra samanhang. Människor (allmänheten utanför) är glada att jägarna håller viltstammarna i schack, många tycker om köttet dessutom. Men där har du den konservativa massan, inte primärt bland likasinnade jägare. Att reglera överstora stammar av vilt med konventionella och accepterade medel är en sak. Men att skjuta pilar i rådjur pga av att kicken av bössan inte är tillräcklig är ett potentiellt hot för hela jägarsveriges ackumulerade goodwill, det står jag för pga att jag känner Sverige och svenskar, tillika kraften i dagens media. Det är faktiskt inte vi som är frireligösa här, det är 300 svenska bågjägarentusiaster bland 300000 jägare, en hel del således "konservativa". Dom kastar gärna skit på oss nu men det är väl bland oss ni tänker camouflera er efter beslutet i alla fall? Tror inte miljöpartiet är riktigt rätt väg att gå för bågjägarna, trots att dom recyklar sina pilar, men för all del prova. Mvh MKJ Tjeeena! Roligt med svar även det var inte tänkt som ngn jättedebatt mer ett inlägg som kunde påvisa det miljövänliga i bågjakten. För är det något som är på väg mer och mer så är det att vi ska vara rädda om vår miljö och visa hänsyn mot moder natur. Jag tror att vi inte kan underskatta vikten av detta. Miljötänkandet kommer mer, mer och mer. Det kommer få ett allt större inflytnde på oss och allt vi gör nu och i framtiden. Det är ingen "trend"! När du skriver att du är "konservativ" och att ni får stort utrymme i media så är jag inte förundrad av att ni är bekymrade och oroliga. Det som är nytt och inte "som det alltid varit" alltid till mindre eller större del skrämmande och oroande. Man vet vad man har men inte vad som kommer att hända. I detta fallet är det enligt mig en höna eller en flock av en fjäder... Om det nu är så få som kommer att börja jaga med båge som man antar, kommer det inte att vara något som får någon större inverkan i den svenska jakten totalt sett. Att majoriteten av jägarna är konservativ är i sig skrämmande tycker jag. Det hjälper inte med övertygande argument eller bevis när man står mot sådana argument som "så har vi alltid gjort! Här i Sverige alltså, för hur det är utomlands är bara för "utomsocknes" och sådana moderniteter ska vi inte ha här. Vi vet bäst och vi vet vad vi har men inte hur vi får det och det kommer f-n aldrig att bli bättre!" Ja, det var "lite" överdrivet men lite får man ju spetsa till det! Jag som är en relativt nybliven jägare trots min ålder... tycker det är väldigt märkligt och näst intill skenheligt när man försöker få det till att det är ett stort viltvårdande som driver 300000 svenska jägare framåt och ut i skogen för värna om våra naturvärden, minska djurarter som hotar ta över vårt samhälle och bli en fara för våra bilar å ena sidan och å andra sidan inte bryr sig det minsta om de får kröka pekfingret bara de får sitta i timmar i skogen, på någon åker eller vid ett vattendrag. Det klart att vi inte kan säga att vi gillar att döda men sanningen ligger inte långt bort. Hur många drivs inte av att få adrenalinet stegras och höra hjärtat bulta, känna att vi överlistar "det vilda" med vår kunskap och intelligens eller höra hur våra hundar jagar något vilt? (Hur humant är det by the way?) Nåväl, det är inte övertygande argument i den öppna sociala debatten men att bara säga att man jagar för att man gör något behjärtansvärt är fan i mig inget annat än att ljug för sig själv. Många jagar dessutom för att få viltkött av en eller annan anledning. Man vill vara "mannen som släpar hem bytet". Så klart ägnar sig många åt en eller annan skyddsjakt. Men varför? Är man bonde är man så klart intresserad av en stor skörd, men att de som arrenderar för dryga pengar för att kunna jaga skulle göra det för att de bryr sig om bondens majs, ärtor och vete...skulle inte tro det. De som gör det är nog avsevärt färre än de som kommer att jaga med båge... Sedan var det "Vi" och "De andra". Jag tycker nog att vi kan skippa det och inrikta oss på att vi alla är jägare! Det är vad jag förstått väldigt vanligt att man jagar även med bössa om man jagar med båge. Men det klart...det är ju alltid bra att kunna visa att nu har vi det bra, 80% av svenskarna är positiva till "oss jägare" men vem vet hur det blir när "de, bågskyttarna" kommer med sina pilar och camokläder och skrämmer hederligt folk. Och om det nu visar sig att de 80% som är positiva skulle bli färre så kan man alltid skylla på bågjägarna... Detta även om det är en europeisk "trend" med en allmänhet som i allt större grad ogillar "jakt och snobbiga skjutgalna blodtörstiga jägare som jagar för sitt eget stora nöjes skull". Risken finns faktiskt att vi går mot ett samhälle som allt mer fjärmar sig från det naturliga och vill ha hela naturen som ett enda stort Skansen, ett Skansen där till och med köttätarna äter gräs... Ja,ja,ja, det är en heeelt annan sak än vad jag tänkte att den här tråden skulle handla om. Men en sak undrar jag väldigt över. När du skriver att du engagerar dig och debatterar för "att det finns bevis". Vad är det för bevis du syftar på? Jag bara undrar alltså...
Publicerat Oktober 4, 200916 yr Hej Chrille, kul att du bjuder in till ytterligare en debatt.Jag tillhör dom "konservativa" och att sådana som vi får stort utrymme i debatten beror på att 1. det engagerar oss för att det bekymrar oss, och 2. vi företräder en klar majoritet av jägarna, och för det finns det bevis. Om jag företräder en majortitet av medborgarna (där 80% idag är jaktpositiva) har jag erbjudit mig SBJF att reda ut genom att fråga i en debattartikel på en sveriges större morgontidningar, men ingen har konstigt nog nappat. Så jag gör det nog själv ändå, är mån om att behålla de där 80%. Tror det är bättre om en jägare frågar innan Lotta Grönholm gör det. För det gör hon snart och då jäkligt vinklat vilket kommer att slå mot oss konservativa också, av den anledningen att hon hatar jakt och jägare generellt. Den blodtörstige jägaren har fått en ny hobby. Jag har ställt en och samma fråga hela tiden, vad tillför bågjakten viltförvaltningen? Jakt för jägarens egen skull är inget argument som jag möter allmänheten med. Finns det andra argument jag månne missat? Potentiella riskprojekt utan majoritets upplevd nytta åker alltid i runda pärmen i alla andra samanhang. Människor (allmänheten utanför) är glada att jägarna håller viltstammarna i schack, många tycker om köttet dessutom. Men där har du den konservativa massan, inte primärt bland likasinnade jägare. Att reglera överstora stammar av vilt med konventionella och accepterade medel är en sak. Men att skjuta pilar i rådjur pga av att kicken av bössan inte är tillräcklig är ett potentiellt hot för hela jägarsveriges ackumulerade goodwill, det står jag för pga att jag känner Sverige och svenskar, tillika kraften i dagens media. Det är faktiskt inte vi som är frireligösa här, det är 300 svenska bågjägarentusiaster bland 300000 jägare, en hel del således "konservativa". Dom kastar gärna skit på oss nu men det är väl bland oss ni tänker camouflera er efter beslutet i alla fall? Tror inte miljöpartiet är riktigt rätt väg att gå för bågjägarna, trots att dom recyklar sina pilar, men för all del prova. Mvh MKJ Precis som tidigare när vi debatterade detta så kvarstår mina åsikter. Du gör en fråga av en ickefråga. Vi har majoriteten av jägarsverige med oss. Varför tror du annars att både Jägareförbundet och riksjägarna gav ett positivt svar till bågjakten då den gick ut på remiss? Som jag förstår så företräder styrelserna i de båda förbunden sina medlemmar och säger dom ja så menar dom förmodligen ja. Då kan man enbart tolka deras ja som att man har medlemmarna med sig. Annars är det ju ett internt förtroendeproblem i de båda organisationerna. Du kanske ska ta upp frågan direkt med de berörda styrelserna? Du MKJ kommer aldrig att behöva debattera bågjakten. Den biten ska du överlåta åt bågjägarna att sköta. Du besitter ju inte den kunskapen om jaktformen som behövs för att kunna ge svar på framtida frågor. Vi har inget behov av att camouflera något beslut. Bågjakten är en väl fungerande jaktform med låga skadskjutningstal och har ett klart berättigande som jaktform även i Sverige. Jag frågar dig återigen: Vad är det som är så unikt med svensk jaktutövning att bågjakten inte skulle fungera precis lika bra som i Danmark, Åland och Finland. Du målar upp ett framtida scenario baserat på rent personliga spekulationer. Eller kan det vara så att du sitter på någon form av information som ingen annan känner till på beslutande befattningar i Sverige? I övrigt hänvisar jag till den förra debatten, då slipper vi upprepa allt i ytterliggare en tråd. m.v.h JS
Publicerat Oktober 4, 200916 yr Precis som du säger så är media redan nu som hökar & vilka smaskiga löpsedlar det kommer att bli när man ser det första rådjuret med en pil i sig springades i något friluftsområde...för det kommer att hända. Du som bågjägare borde väl ändå förstå att med dagens bågar skjuter du rätt igenom ett rådjur oavsett vinkel. Det kommer inte att springa några rådjur omkring med pilar i häcken. Pilarna passerar rätt igenom även om du skjuter genom bogbladen på ett rådjur. Det räcker med en båge som utvecklar 40 joule för att få genomskott på ett rådjur. Hur många djur har du fällt som pilen suttit kvar i? Jag har till dagens datum fällt nånstans mellan 60-70 vilt och enbart 2 vilt har pilen suttit kvar i när de gått undan. Det ena var en babian (marken bakom stoppade pilen från att tränga rätt igenom, flyktsträcka 27 meter) och en grävling där marken också stoppade pilen (flyktsträcka 9 meter). I övrigt har det varit rena genomskott. Så inte kommer det att springa några djur med pilar i kroppen i våra friluftsområden. Har jägaren rätt utrustning och utbildning så kommer den stora allmänheten inte ens märka av bågjägarna i skogen.
Publicerat Oktober 4, 200916 yr Vad tillför kaliber 20 viltförvaltningen i Sverige? Vad tillför stålthermosen? Vad tillför bygelrepetern? Rimligen är det väl så att förbud skall gälla saker som är av ondo, inte saker där man inte har lyckats komma fram till "vad skall det här vara bra för"? Naturvårdsverket, riksjägarna, SJF, ett gäng bågjägare och framför allt undertecknad har inte lyckats sätta fingret på vad som skulle vara problemet med bågjakt och då är det väl ändå självklart att det är en bra idé att städa bort förbudet?
Publicerat Oktober 4, 200916 yr Vad tillför kaliber 20 viltförvaltningen i Sverige? Vad tillför stålthermosen? Vad tillför bygelrepetern? Rimligen är det väl så att förbud skall gälla saker som är av ondo, inte saker där man inte har lyckats komma fram till "vad skall det här vara bra för"? Naturvårdsverket, riksjägarna, SJF, ett gäng bågjägare och framför allt undertecknad har inte lyckats sätta fingret på vad som skulle vara problemet med bågjakt och då är det väl ändå självklart att det är en bra idé att städa bort förbudet? Det där kan jag hålla med dig om. I många diskussioner har effektiviteten varit nån form av måttstock för skillnaden mellan båge och gevär. Ska man ha den som någon parameter så finns det vapen som gör ett vanligt jaktgevär undermåligt i jämnförelse. Bågjägareförbundet har nu sedan mer än 20 år tillbaka kollat av opinionen för/emot bågjakt på många mässor runt om i landet och de senaste 2 åren har inte en enda negativ person varit fram till vår monter. I början av -90 talet var det mer regel än undantag att man fick nån POSITIV kommentar om bågjakten. Vi som jobbar aktivt med att informera om bågjakten på Elmia, Tullgarn och många andra mässor märker en klar skillnad i allmänhetens åsikter om bågjakt. Något har hänt på den fronten. Folk är positivt inställda och många tror redan att det är lagligt att jaga med båge i Sverige. Så jag har svårt att förstå MKJ:s hänvisningar till den kommande katastrof som kollektivt kommer att drabba hela jägarekåren så fort bågjakten införs i Sverige. Det finns i dagsläget inga sådana signaler. Tvärtom skulle jag säga! Bågjakten ses som en schysst jaktform där man inte använder all sin tekniska överlägsenhet för att skjuta ett djur. Det blir mer på naturens villkor, med korta håll och en genuin kännedom om det vilt man jagar. Men vad vet jag? Har ju bara varit med i bågjakten sen 1987!
Publicerat Oktober 4, 200916 yr Vad tillför kaliber 20 viltförvaltningen i Sverige? Vad tillför stålthermosen? Vad tillför bygelrepetern? Rimligen är det väl så att förbud skall gälla saker som är av ondo, inte saker där man inte har lyckats komma fram till "vad skall det här vara bra för"? Naturvårdsverket, riksjägarna, SJF, ett gäng bågjägare och framför allt undertecknad har inte lyckats sätta fingret på vad som skulle vara problemet med bågjakt och då är det väl ändå självklart att det är en bra idé att städa bort förbudet? +1 Även om jag är tveksam
Publicerat Oktober 4, 200916 yr Vad tillför bygelrepetern? App app app !! Nu lugnar vi ner oss här va ?!..
Publicerat Oktober 4, 200916 yr Du som bågjägare borde väl ändå förstå att med dagens bågar skjuter du rätt igenom ett rådjur oavsett vinkel.Det kommer inte att springa några rådjur omkring med pilar i häcken. Pilarna passerar rätt igenom även om du skjuter genom bogbladen på ett rådjur. Det räcker med en båge som utvecklar 40 joule för att få genomskott på ett rådjur. Hur många djur har du fällt som pilen suttit kvar i? Jag har till dagens datum fällt nånstans mellan 60-70 vilt och enbart 2 vilt har pilen suttit kvar i när de gått undan. Det ena var en babian (marken bakom stoppade pilen från att tränga rätt igenom, flyktsträcka 27 meter) och en grävling där marken också stoppade pilen (flyktsträcka 9 meter). I övrigt har det varit rena genomskott. Så inte kommer det att springa några djur med pilar i kroppen i våra friluftsområden. Har jägaren rätt utrustning och utbildning så kommer den stora allmänheten inte ens märka av bågjägarna i skogen. Det jag är rädd för att alla inte kommer att ha lika bra utbildning & bågar som vi har & då kommer det att bli skadeskjutningar & det ser så mycket sämre ut med ett djur med en pil i sig än ett med ett sår...i medias ögon iaf Sen är det väl en sanning med modifikation att vi bågjägare har hela jaktsverige bakom oss, va ju typ inte medlemmar som fick rösta om det eller ens blev tillfrågade utan det va förbunden som "förde deras talan", när man pratar runt så är det väldigt många som är emot det tyvärr.
Publicerat Oktober 4, 200916 yr Det jag är rädd för att alla inte kommer att ha lika bra utbildning & bågar som vi har & då kommer det att bli skadeskjutningar Vaddå? Det blir ju bågjägarexamen som krav, om någon kommer med en hobbexbåge så lär de få svårt att klara skjutproven. Jag tror att bågjakten kommer att bedrivas mer etiskt än krutvapenjakten. Bågjakten är nämligen så ineffektiv att man måste ha nördat ur på den fullständigt för att över huvud taget ägna sig åt den. Den som vill ha ett snabbt dödande av djur kommer att köpa en ball bössa och ett sunkigt kikarsikte, precis som de alltid har gjort. Bågjägarna kommer att prata sig varma om den gången de fällde en grävling på 15 meters håll... När bytet värderas ned och sättet det fälls på värderas upp tror jag att den enskilt största drivkraften för taskig jaktetik är eliminerad - kötthungern.
Publicerat Oktober 4, 200916 yr Vaddå? Det blir ju bågjägarexamen som krav, om någon kommer med en hobbexbåge så lär de få svårt att klara skjutproven.Jag tror att bågjakten kommer att bedrivas mer etiskt än krutvapenjakten. Bågjakten är nämligen så ineffektiv att man måste ha nördat ur på den fullständigt för att över huvud taget ägna sig åt den. Den som vill ha ett snabbt dödande av djur kommer att köpa en ball bössa och ett sunkigt kikarsikte, precis som de alltid har gjort. Bågjägarna kommer att prata sig varma om den gången de fällde en grävling på 15 meters håll... När bytet värderas ned och sättet det fälls på värderas upp tror jag att den enskilt största drivkraften för taskig jaktetik är eliminerad - kötthungern. Tänkte närmast på att när bågjakten blir "känd" runt om i stugorna & folk tänker att med båge går det bra att skjuta djur så kommer kanske det att bli så att någon omdömmeslös finnig tånåring plockar fram sin gamla hobexbåge & drar en på på ett halvtamt rådjur i något eldjusspår
Publicerat Oktober 4, 200916 yr Tänkte närmast på att när bågjakten blir "känd" runt om i stugorna & folk tänker att med båge går det bra att skjuta djur så kommer kanske det att bli så att någon omdömmeslös finnig tånåring plockar fram sin gamla hobexbåge & drar en på på ett halvtamt rådjur i något eldjusspår Det är ett problem för rådjuret, men inte för jägarkåren eller bågjägarna. Man skjuter inte älg med slangbella heller och om det händer kommer inte ens Aftonbladet att lyckas vränga till det för att skada jägarkåren. Och nu när jag ändå pratar med en Rem700-ägare, har du lust att fotografera ditt slutstyckshuvud och posta någonstans (kanske i en annan tråd)? Jag monterar en ny utdragare och något är jäkligt märkligt... har skrivit om det i grannforumets 700LTR-tråd...
Publicerat Oktober 4, 200916 yr Vaddå? Det blir ju bågjägarexamen som krav, om någon kommer med en hobbexbåge så lär de få svårt att klara skjutproven. Den som vill ha ett snabbt dödande av djur kommer att köpa en ball bössa och ett sunkigt kikarsikte, precis som de alltid har gjort. När bytet värderas ned och sättet det fälls på värderas upp tror jag att den enskilt största drivkraften för taskig jaktetik är eliminerad - kötthungern. Vadå !? Bara för man har bågjägarexamen så kommer det inte bli några skadeskjutningar.? Gabriel har en poäng där faktiskt. Bambi med en pil i låret ser inte bra ut , men bambi som haltar ! vad har hänt !? Nu låter du lite nedvärderande på krutvapen. Finns faktiskt många anledningar att nyttja dem, där inte en båge i världen kan jämnföra sig brevid dem. Och jaktetiken sitter i användaren inte i vapnet som användaren håller ! Men som du sa själv, och det kan jag hålla med om. Man jagar med båge för att tillfredställa sig själv och sätta sina kunskaper på prov i att komma nära djuret. Men där stannar oxå användandet för bågen i min värld. För snacket om miljö och så vidare tycker jag är lågt , det är bara för att rida på den "gröna våg" som är inne ljust nu. Att den är ljudlös är ett plus säger ni. När vi ville ha ljuddämpare på våra skjutvapen skrek myndigheter , djur organisationer och flera i kör om att så fick det inte bli. Då tjuvjakten skulle utrota våra stammar av vilt. Se bara i dag, så får ljuddämparna inte dämpa mer än till en viss gräns. Bågjakt är en jakt form ! Den kan inte och ska inte jämnföras med krutvapen. Och ha den som en nytt alternativt verktyg till jakt och förbjuda krut/bly vapen är bara en dum tanke ! Men visst ska vi va rädda om naturen !!
Publicerat Oktober 4, 200916 yr Tänkte närmast på att när bågjakten blir "känd" runt om i stugorna & folk tänker att med båge går det bra att skjuta djur så kommer kanske det att bli så att någon omdömmeslös finnig tånåring plockar fram sin gamla hobexbåge & drar en på på ett halvtamt rådjur i något eldjusspår Då har vi förmodligen samma problem med finniga tonåringar som får tag på farfars gamla .22 och ger sig ut i elljusspåret för att skjuta sig en älg. Det spelar ingen roll vilket vapen han väljer gevär eller båge. Båda fallen blir en polisiär fråga och inte en jaktlig fråga. Lite långsökt det där Gabriel.
Publicerat Oktober 4, 200916 yr Och ha den som en nytt alternativt verktyg till jakt och förbjuda krut/bly vapen är bara en dum tanke !Men visst ska vi va rädda om naturen !! Vem har sagt att bågjakten ska ersätta något överhuvudtaget? Det är ett komplement i min vapengarderob.
Publicerat Oktober 4, 200916 yr Det jag är rädd för att alla inte kommer att ha lika bra utbildning & bågar som vi har & då kommer det att bli skadeskjutningar & det ser så mycket sämre ut med ett djur med en pil i sig än ett med ett sår...i medias ögon iaf Sen är det väl en sanning med modifikation att vi bågjägare har hela jaktsverige bakom oss, va ju typ inte medlemmar som fick rösta om det eller ens blev tillfrågade utan det va förbunden som "förde deras talan", när man pratar runt så är det väldigt många som är emot det tyvärr. Har du missat något i din bågjägareutbildning? Pilar sitter ytterst sällan kvar i djuren. Antingen går de rätt igenom eller så arbetar sig pilen ut genom djurets muskelrörelser. Vid träff i stora ben sitter spetsen kvar medan pilskaftet går av och ramlar bort. Det vi ser är då enbart ett sår. Om jägareförbundens medlemmar är missnöjda med sättet som remissvaren gick till så är det ju deras ensak att motionera och lösa detta interna problem. Annars kan man ju skippa styrelserna och medlemsomrösta om varje fråga. Men det är väl som vanligt att alla håller tyst på mötena, men jäklar vad mycket åsikter och tyckanden det kommer fram efter mötet. Som jag ser det så är det styrelsernas remissvar som gäller och sen kan enskilda medlemmar tycka precis så mycket de vill vid kaffebordet.
Publicerat Oktober 4, 200916 yr Precis som tidigare när vi debatterade detta så kvarstår mina åsikter. Du gör en fråga av en ickefråga.Vi har majoriteten av jägarsverige med oss. Varför tror du annars att både Jägareförbundet och riksjägarna gav ett positivt svar till bågjakten då den gick ut på remiss? Som jag förstår så företräder styrelserna i de båda förbunden sina medlemmar och säger dom ja så menar dom förmodligen ja. Då kan man enbart tolka deras ja som att man har medlemmarna med sig. Annars är det ju ett internt förtroendeproblem i de båda organisationerna. Du kanske ska ta upp frågan direkt med de berörda styrelserna? Du MKJ kommer aldrig att behöva debattera bågjakten. Den biten ska du överlåta åt bågjägarna att sköta. Du besitter ju inte den kunskapen om jaktformen som behövs för att kunna ge svar på framtida frågor. Vi har inget behov av att camouflera något beslut. Bågjakten är en väl fungerande jaktform med låga skadskjutningstal och har ett klart berättigande som jaktform även i Sverige. Jag frågar dig återigen: Vad är det som är så unikt med svensk jaktutövning att bågjakten inte skulle fungera precis lika bra som i Danmark, Åland och Finland. Du målar upp ett framtida scenario baserat på rent personliga spekulationer. Eller kan det vara så att du sitter på någon form av information som ingen annan känner till på beslutande befattningar i Sverige? I övrigt hänvisar jag till den förra debatten, då slipper vi upprepa allt i ytterliggare en tråd. m.v.h JS Jag är inte intresserad av vad styrelserna tycker i den frågan, jag är intresserad av vad det kritiska ögat tycker. Det finns gallupar bland jaktvårdkretsarna som visar att en majoritet av jägarna är emot bågjakten, så detta är utrett. Jag tycker det är hög tid att fråga allmänheten utanför våra skyddade väggar. Öppenhet du vet, det brukar löna sig. Vi har ett förtroende kapital som är enormt att förvalta, och det har vi klarat rätt bra utan bågjakt. Tror du det är lätt eller svårt att behålla en MS på 80%? Det finns bara en väg därifrån, och vi har en massa essentiell badwill att hantera innan detta beslut. Och detta är väldigt mycket förvaltningsfrågor. Gång på gång hackar du ner på mig JS, jag är inte kompetent nog som jägare att bemästra bågjaktens alla svåra moment och därför b.l.a är jag mindre vetande...och framförallt en sämre jägare och en idiot som ifrågasätter med vilken rätt 300 jägare har att bestämma över 300000 öde. Jag skulle aldrig falla mig in att angripa din person, ditt förstånd eller ens din hobby, hoppas att ens med ens förstår allvaret och seriösiteten i min framställan. Dock ler jag lite varje gång du klankar ner på mitt förstånd, bara det är värt att debattera med dig för. Gabriel är väl också en idiot i dina ögon, eller en praktiserande som tänker objektivt? Finland, Danmark och så har vi USA och sydafrika förstås. Hur ser det ut i övriga Europa, är bågjakt legetimt och praktiserat överallt?
Publicerat Oktober 4, 200916 yr Jag tror att JS blir lite för upphetsad, jag tror vidare att MKJ överskattar en (eventuellt negativ) reaktion bland allmänheten.
Publicerat Oktober 4, 200916 yr En sak som varit på tapeten väldigt mycket är blyets vara eller icke vara inom jakten. Jag vet inte hur farligt det är egentligen men helt klart är ju att bly är allt annat nyttigt och det tror jag alla är överens om.Då slog det mig att detta är ju faktistk något som borde kunna vara ett (om än kanske litet) argument i debatten till bågjaktens fördel. Ett lite större argument är att bågjakt faktiskt borde kunnas sägas vara mycket miljövänligt och det borde tilltala ALLA! Inget bly används i jakten, inte några "miljöovänliga" krutexplosioner och inte någon miljöförstörande nedskräpning med smällande. (Ja, även oljud räknas väl som nedskräpning i naturen?) Vem har sagt att bågjakten ska ersätta något överhuvudtaget? Då tolkade jag nog detta fel !
Publicerat Oktober 4, 200916 yr Jag tror inte att MKJ överskattar risken. Jag tror att han har helt rätt. Dessutom så måste risken ställas mot nyttan. Är risken värd att ta för att ett fåtal ska få sina "kickar"?
Publicerat Oktober 4, 200916 yr Du som bågjägare borde väl ändå förstå att med dagens bågar skjuter du rätt igenom ett rådjur oavsett vinkel.Det kommer inte att springa några rådjur omkring med pilar i häcken. Pilarna passerar rätt igenom även om du skjuter genom bogbladen på ett rådjur. Jag har till dagens datum fällt nånstans mellan 60-70 vilt och enbart 2 vilt har pilen suttit kvar i när de gått undan. Och om så händer igen och träffen inte sitter där den ska. Så säg aldrig aldrig. Har du missat något i din bågjägareutbildning? Pilar sitter ytterst sällan kvar i djuren. Antingen går de rätt igenom eller så arbetar sig pilen ut genom djurets muskelrörelser. Vid träff i stora ben sitter spetsen kvar medan pilskaftet går av och ramlar bort. Det vi ser är då enbart ett sår. =
Publicerat Oktober 4, 200916 yr Jag är inte intresserad av vad styrelserna tycker i den frågan, jag är intresserad av vad det kritiska ögat tycker. Det finns gallupar bland jaktvårdkretsarna som visar att en majoritet av jägarna är emot bågjakten, så detta är utrett. Jag tycker det är hög tid att fråga allmänheten utanför våra skyddade väggar. Öppenhet du vet, det brukar löna sig. Vi har ett förtroende kapital som är enormt att förvalta, och det har vi klarat rätt bra utan bågjakt. Tror du det är lätt eller svårt att behålla en MS på 80%? Det finns bara en väg därifrån, och vi har en massa essentiell badwill att hantera innan detta beslut. Och detta är väldigt mycket förvaltningsfrågor.Gång på gång hackar du ner på mig JS, jag är inte kompetent nog som jägare att bemästra bågjaktens alla svåra moment och därför b.l.a är jag mindre vetande...och framförallt en sämre jägare och en idiot som ifrågasätter med vilken rätt 300 jägare har att bestämma över 300000 öde. Jag skulle aldrig falla mig in att angripa din person, ditt förstånd eller ens din hobby, hoppas att ens med ens förstår allvaret och seriösiteten i min framställan. Dock ler jag lite varje gång du klankar ner på mitt förstånd, bara det är värt att debattera med dig för. Gabriel är väl också en idiot i dina ögon, eller en praktiserande som tänker objektivt? Finland, Danmark och så har vi USA och sydafrika förstås. Hur ser det ut i övriga Europa, är bågjakt legetimt och praktiserat överallt? Kan du skicka mig underlaget från galluparna? Skulle vara intressant att se materialet då jag aldrig hört talas om att sådana skulle ha förekommit. Du kan jaga med båge i ett flera av europas länder. I vissa länder är det oklart om det är tillåtet då de saknar någon större jaktlagstiftning och även saknar bågjägare. Mer kan du se här: http://www.europeanbowhunting.org/index.ph...6&Itemid=30 Det är inte ditt förstånd jag klankar ner på. Mer på din framställan om ett framatida scenario som personer i beslutande befattningar inte känner igen. Vad är det du vet, som tydligen ingen annan vet, kommer att hända vid en framtida bågjakt i Sverige? Du har fortfarande inte kunnat svara mig på vad det är som är så unikt med svensk jakt att allt skiter sig så fort bågjakten kommer. Varför har det inte skitit sig med all jakt i Finland, Åland eller Danmark? för att nämna våra närmaste grannar. Vad är det du ser i din kristallkula som ingen annan ser? Läser du överhuvudtaget mina inlägg? Jag tror ni alla ska gå tillbaka till den förra tråden och läsa. För vi har samma tuggande om igen nu som då! Inget nytt har tillkommit. Jag avböjer mig vidare kommentarer i denna tråd. Anser detta vara slöseri med tid. Om jag återkommer så är det i rollen som moderator, om det spårar ur och en tillrättavisning behöver ges. Over and out för tillfället.
Publicerat Oktober 4, 200916 yr varför inte bara jaga och smyga runt med hagelbössa på samma sätt som båge . har inget imot bågjakt men bara ett tips för er som vill jaga med båge.