Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Argument och tankar kring bågjakt

Featured Replies

Publicerat

Jösses vad denna tråden spårade ur...

Jag tillhör skaran som ej har skjutit en riktig pilbåge och har inte full koll på hur ni egentligen bedriver jakten för att alltid komma in på så nära håll på stillastående djur.

Misstänker att majoriteten här inte heller har provat på att skjuta med dessa pilbågar.

Så, för att få lite mer kött på benen så att säga kanske ni bågjägare kunde anordna någon form av testverksamhet och visa oss kul och hageljägare vad det egentligen handlar om?

Lite teori, banskytte, kanske testa på ett realistiskt mål på realistiskt avstånd, korvgrillning??? Vad vet jag.

Innan jag vet mer om ämnet i fråga känner jag det tämligen svårt att diskutera ämnet.

Tack på förhand!

• Svar 109
  • Visningar 15,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
Nope, har inte för avsikt att reta upp nån. Jag för en saklig diskussion. Blir du uppretad av det så ligger problemet hos dig...

Du får gärna utveckla vad det är jag ska lägga ner...

Du konstruerar en situation med ett syfte, dvs försöker spela ut en boll som du tror att jag ska missa, du vill få det

att låta som att en bågjägare saknar omdömme inför sitt skott, och där har du jäkligt fel. precis som flera här redan sagt

är det inte själva skottet som är det svåra utan läget innan.

Ja det är svårare än ett hagelskott, då man med hagel kan skjuta genom buskar mm vilket många också gör, en bågskytt skjuter inte om det en är en kvist ivägen, och trot om du vill, vi har faktiskt intelligens nog att avgöra att så är fallet.

Men detta faktum gör inte att bågjakt är olämpligt för den saken skull, det gör det bara mer komplicerat och där i ligger väl utmaningen antar jag. för träffen är effektivare än din hagelbössa när vi väl väljer att släppa lös vår pil.

Din referens till Sekter och allt negativt det innebär underlättar inte min inställning till dig, där av vill jag att du

är saklig och frånhåller dig från referenser till saker som vi i gemen inte tycker om så som sekter och dyligt

Publicerat

Jag tillhör skaran som ej har skjutit en riktig pilbåge och har inte full koll på hur ni egentligen bedriver jakten för att alltid komma in på så nära håll på stillastående djur.

Misstänker att majoriteten här inte heller har provat på att skjuta med dessa pilbågar.

Så, för att få lite mer kött på benen så att säga kanske ni bågjägare kunde anordna någon form av testverksamhet och visa oss kul och hageljägare vad det egentligen handlar om?

Lite teori, banskytte, kanske testa på ett realistiskt mål på realistiskt avstånd, korvgrillning??? Vad vet jag.

Innan jag vet mer om ämnet i fråga känner jag det tämligen svårt att diskutera ämnet.

Tack på förhand!

Mycket bra ide' jag är säker på att många från olika regioner i landet kan ställa upp på att organisera detta!!

Jag föreslår en kommite från JS och SBJF tar en privat dialog om bästa plats och tillfälle, bra läge för alla parter att

träffas och snacka om detta ämne, och vem vet kanske ha roligt och skaffa nya polare på köpet, vi är trots allt alla jägare!

Publicerat

Så då skulle det vara ok att jaga med spjut & kniv åxå om man håller sig inom sitt begränsningsområde?

För båda vapnen är effektiva nog att döda med...

Publicerat

Nja, nu låter du som "naturmuppen" Jan Danielsson när han var med på "Grabbarna på Fagerhult" och tyckte man skulle jaga med kniv och gaffel. För han tyckte det skulle vara det ultimata jaktredskapet: Man kommer ju väldigt nära!

Men nu håller hela tråden på spåra ur..

Så då skulle det vara ok att jaga med spjut & kniv åxå om man håller sig inom sitt begränsningsområde?

Publicerat

Jag har sagt detta förut och säger det igen.

Om folk vill göra detta, och kan påvisa att det är effektiv och reglerat osv är jag ok med det ja!

Om de sen vill driva och skapa en organisation och lobba för sin sak har de all rätt att göra så

Men jag diskuterar inte gärna detta då det inte ligger i mitt intresse, och sist jag kollade är denna sektion

"Bågjakt" inte "Kniv&Spjutjakt" eller annat för den delen, tycker sonika att argumenten inte passar inn i debatten.

Fiske med dynamit funkar det med, men jag betvivlar att detta debateras under Flugfiske delen på sportfiske forum.

Ja jag är sarkastisk, men bågjakten har sådan uppförsbacke som det är, och vi behöver inte förlöjliga det hela med

gämförelser, utan debattera bågjakt i stället..

Publicerat
Nja, nu låter du som "naturmuppen" Jan Danielsson när han var med på "Grabbarna på Fagerhult" och tyckte man skulle jaga med kniv och gaffel. För han tyckte det skulle vara det ultimata jaktredskapet: Man kommer ju väldigt nära!

Men nu håller hela tråden på spåra ur..

Tack, det är det jag försöker säga också, om än på mitt något underfundiga och brutala sätt! <_<

Publicerat

Det va med lite ironi jag sa det men jämnförelsen e ju likadan typ.

Håller med om att vi inte kommer någonstans i denna fråga, de som är för kommer fortsätta vara det & de som är emot kommer nog åxå vara det, några kanske vi bågjägare kan omvända <_<

Men som jag sa tidigare så är jag för bågjakt men inte i Sverige...finns ju så många andra ställen vi kan jaga med båge på.

Publicerat

Håller med om att vi inte kommer någonstans i denna fråga, de som är för kommer fortsätta vara det & de som är emot kommer nog åxå vara det, några kanske vi bågjägare kan omvända <_<

Men som jag sa tidigare så är jag för bågjakt men inte i Sverige...finns ju så många andra ställen vi kan jaga med båge på.

Jo men alla kanske inte har de förutsättningar som behövs för att åka på jaktresor

Publicerat

Men varför ska vi bågjägare måsta spendera en massa dyra pengar på resor när vi skulle kunna jaga "gratis" på våra egna marker? Jag vill kunna välja vapen: hagel, kula eller båge när jag ska ut i skogen. Just nu befinner jag mig så jag skulle kunna ta bössan ut genom ytterdörren och då står jag mig mitt i jaktmarken!

Publicerat

ojoj.. säger bara det.. ojoj.. Kan inte denna tråd låsas och raderas? bågjägare som är emot bågjakt.. jämförelser med semiguns och handeldvapen och pilbågar..

Var inte detta en tråd som skulle handla om pilens miljöpåverkan?

Stor elogé till RP som alltid hanterar dessa trådar ypperligt trots flygande latrinhinkar.

Att man jagar med båge för utmaningens skull och för att det är roligt? Ja självklart. Gör inte ni med bössa det? .. Ingen skillnad över huvudtaget.

Bågen är inte ens särskilt svår att hantera som flera försöker påstå.

Att man frestas att skjuta på 45 meter.. Nej inte jag. Jag vet att ut till 30 meter går min pil rakt. Sen dalar den för mycket och det blir för svårt. Det vet nog alla som skjuter båge o jagar med båge om och avstår nog ens att tänka på att skjuta djur på över 35-40 meter..

På tavla går det ju då man vet exakta avståndet och vet hur mycket man måste sikta ovanför osv, men i praktisk jakt, NEJ.

Risken är för stor att något går åt pipan då.

Under 30 meter så är man som normaltränad bågskytt VÄLDIGT träffsäker.

Det var mitt om detta.

mvh

Publicerat
ojoj.. säger bara det.. ojoj.. Kan inte denna tråd låsas och raderas? bågjägare som är emot bågjakt.. jämförelser med semiguns och handeldvapen och pilbågar..

Var inte detta en tråd som skulle handla om pilens miljöpåverkan?

Stor elogé till RP som alltid hanterar dessa trådar ypperligt trots flygande latrinhinkar.

Att man jagar med båge för utmaningens skull och för att det är roligt? Ja självklart. Gör inte ni med bössa det? .. Ingen skillnad över huvudtaget.

Bågen är inte ens särskilt svår att hantera som flera försöker påstå.

Att man frestas att skjuta på 45 meter.. Nej inte jag. Jag vet att ut till 30 meter går min pil rakt. Sen dalar den för mycket och det blir för svårt. Det vet nog alla som skjuter båge o jagar med båge om och avstår nog ens att tänka på att skjuta djur på över 35-40 meter..

På tavla går det ju då man vet exakta avståndet och vet hur mycket man måste sikta ovanför osv, men i praktisk jakt, NEJ.

Risken är för stor att något går åt pipan då.

Under 30 meter så är man som normaltränad bågskytt VÄLDIGT träffsäker.

Det var mitt om detta.

mvh

Ahh det som luktar,, trodde det va jag <_<

Publicerat
Det behövs inga kurser, jag vet precis vad du pratar om och det är just det jag vänder mig mot. Du väljer bågen för att den ger än större upplevelse än hagelbössan eftersom skottet blir svårare. Du gör ett aktivt val i att försvåra skottet och det är inte etisk jakt i mina ögon.

Dessutom så är det något som utan tvekan riskerar att öka jaktmotståndet.

Nu tror jag att du har missat poängen lite, själva skottet blir inte svårare men allting fram till skottet. Av alla misstag jag kan göra fram till skottet, vem vinner på det: Viltet!

För det är väl ställt utom rimliga tvivel att:

Pilen har lika stor dödlig effekt som en kula!

Precisionen är god när en hyfsad skytt håller i bågen!

Marginalerna vid pilträff är inte mindre än vid kulträff!

Skulle det var oetiskt om jag väljer att inte skjuta med kula mot vilt på längre håll än 15 meter?

Det som är oetiskt i mina ögon är när man som jägare inte kritiskt bedömmer sin aktuella förmåga med valt vapen och anpassar sina jaktskott därefter.

Jag tycker det är lite sorgligt när hela denna diskussion blir, vi och ni... Jag är jägare, ibland jagar jag med kula, ibland med hagel och ibland med båge.

Om vi slutar att prata i termerna bågjägare och jägare, tror jag att efter ett tag så kommer allmänheten inte skilja på jägare och jägare.

Är det så att jag blir en jägare med sämre etik och moral bara för att jag vill använda pilbågen?

Publicerat
Är det så att jag blir en jägare med sämre etik och moral bara för att jag vill använda pilbågen?

Jo tydligen enligt vissa, och vi saknar helt omdömme vi är djurplågare som älskar att orsaka lidande

och glömm inte att vi inte bär korrekt klädsel som man har vid jakt!

Publicerat
glömm inte att vi inte bär korrekt klädsel som man har vid jakt!

Va FAN menar du med det!?!?!? Jag bär ALLTID tweed & knickers!! <_<

Publicerat
Va FAN menar du med det!?!?!? Jag bär ALLTID tweed & knickers!! <_<

Å tutar i ditt jakthorn när du fällt en bisamråtta ?

Publicerat

Tack på förhand!

Vi i Gästrike Uppland har anordnat några träffar för allmänheten, där vi informerat om bågjakten med allt vad det innebär, och besökarna har fått provskjutit en mängd olika bågar.

Det har varit mycket uppskattat av dem som varit dit, och spännvidden i ålder på besökarna har varit stor, allt från småknattar till mor och farföräldrar.

Träffarna har varit i familjär anda med korvgrillning och mingel, och det är ett koncept att bygga vidare på anser vi.

Lokalpressen har gjort reportage om träffarna, och vi har även blivit inbjudna till att hålla föredrag om bågjakten.

Något motstånd från allmänheten mot bågjakt har jag aldrig märkt av, vare sig på de arbetsplatser som jag varit på, eller i mitt ickejagande umgänge.

Ther ! Mycket bra formulerat.

Jag ser mig som jägare, och jag tar det redskap som passar den dagens jakt bäst, i mitt tycke, sen om det är bössa eller båge, (den dagen det är tillåtet), är mitt val, ingen annans.

Jag kommer nog att bedriva 80% av min jakt med kulvapen, 10% med hageln och resterande 10% med bågen, men som sagt, det avgör jag. <_<

Publicerat

Nu ska jag försöka analysera varför vi jägare tänker så olika.

I grunden bottnar det nog i att vi jägare upplever jakten så olika.

En del är resultatinriktade och som till stor del känner tillfredställelse när dom nedlagt vilt.

Andra får sin tillfredställelse under själva utövandet och där resultatet bara är en mindre del i det stora hela.

Jag tror att de jägarna i första gruppen har svårare att förstå vår vilja att så att säga krångla till det med pilbågen, därav all denna fientlighet.

Eller så är det den gamla hederliga svenska avundsjukheten, att vi hittat något som vi verkligen gillar och vi ska ju fan inte få ha det roligare när vi jagar än dom andra! <_<

Eller så känner dom sig förminskade som jägare när vi kommer och säger hur svårt det är att jaga med båge, det klarar dom inte av trots att dom införskaffat det största muskedunder som kan köpas för pengar så är dom inte längre den fränaste jägaren i skogen! :lol:

Publicerat

En del är resultatinriktade och som till stor del känner tillfredställelse när dom nedlagt vilt.

Andra får sin tillfredställelse under själva utövandet och där resultatet bara är en mindre del i det stora hela.

Jag tror att de jägarna i första gruppen har svårare att förstå vår vilja att så att säga krångla till det med pilbågen, därav all denna fientlighet.

Eller så är det den gamla hederliga svenska avundsjukheten, att vi hittat något som vi verkligen gillar och vi ska ju fan inte få ha det roligare när vi jagar än dom andra! :)

Eller så känner dom sig förminskade som jägare när vi kommer och säger hur svårt det är att jaga med båge, det klarar dom inte av trots att dom införskaffat det största muskedunder som kan köpas för pengar så är dom inte längre den fränaste jägaren i skogen! :blush:

Jo ligger nog endel i det du säger

Publicerat

Eller så är det den gamla hederliga svenska avundsjukheten, att vi hittat något som vi verkligen gillar och vi ska ju fan inte få ha det roligare när vi jagar än dom andra! :)

Eller så känner dom sig förminskade som jägare när vi kommer och säger hur svårt det är att jaga med båge, det klarar dom inte av trots att dom införskaffat det största muskedunder som kan köpas för pengar så är dom inte längre den fränaste jägaren i skogen! :blush:

jag minns när jag efter en lång ansmygning kom 12 meter från en bock, där stod jag med kombin och kunde ha skjutit många gånger om men något hände, jag var nöjd med att ha kommit nära och hade haft en lång adrenalin kick genom ansmygningen. (har även varit nästa lika nära älg efter långa ansmygningar).

men visst gillar jag även när jag nedlägger vilt och får bland en otrolig kick när det går fort och när jag får skjuta mycket.

jag är inte avundsjuk även om inte bågjakt är något för mig så hoppas jag att alla seriösa bågjägare får jaga.

jag vet hur svårt det är att skjuta med båge en av mina bästa vänners far har os guld i bågskytte och jag har varit med en del när han tränat och även testat på själv och svårigheten i ansmygningar vet jag om har (enligt mig) som största merit smygit mig på en rödräv på kalfjället och det var inte lätt.

jag kanske inte har någon rätt att vara mot bågjakten kanske inte men det är jag ändå.

men sen om ni jagar bryr jag mig inte om.

ett exempel kanske, jag gillar inte dom som kör för fort oavsätt skicklighet men jag bryr mig inte om dom och vill inte ta av dom körkortet, jag väljer bara att köra i den hastighet jag tycker är lämplig.

kanske dåligt exempel men jag kom inte på bättre.

Publicerat
  • Författare
jag minns när jag efter en lång ansmygning kom 12 meter från en bock, där stod jag med kombin och kunde ha skjutit många gånger om men något hände, jag var nöjd med att ha kommit nära och hade haft en lång adrenalin kick genom ansmygningen. (har även varit nästa lika nära älg efter långa ansmygningar).

men visst gillar jag även när jag nedlägger vilt och får bland en otrolig kick när det går fort och när jag får skjuta mycket.

jag är inte avundsjuk även om inte bågjakt är något för mig så hoppas jag att alla seriösa bågjägare får jaga.

jag vet hur svårt det är att skjuta med båge en av mina bästa vänners far har os guld i bågskytte och jag har varit med en del när han tränat och även testat på själv och svårigheten i ansmygningar vet jag om har (enligt mig) som största merit smygit mig på en rödräv på kalfjället och det var inte lätt.

jag kanske inte har någon rätt att vara mot bågjakten kanske inte men det är jag ändå.

men sen om ni jagar bryr jag mig inte om.

ett exempel kanske, jag gillar inte dom som kör för fort oavsätt skicklighet men jag bryr mig inte om dom och vill inte ta av dom körkortet, jag väljer bara att köra i den hastighet jag tycker är lämplig.

kanske dåligt exempel men jag kom inte på bättre.

Bra skrivet tycker jag!

Det handlar om spänningen innan skottet. Jag tycker att det är så vid krutjakt och jag kan tänka mig att det är så även vid bågjakt. (Ja, för jag har inte provat det i Sverige och inte heller utomlands.)

Bågjakt handlar inte om att ha så klena/svaga saker som möjligt (som vid UL-fiske) utan om att få en utmaning innan skottet och jag det är svårt för många att ta till sig den skillnaden.

Att jakt alltid skulle bedrivas med mest dödande vapen faller på sin egen orimlighet. Jag menar varför har vi laglig rätt att jaga med något annat än rejäla klass 1 vapen i den övre delen av "kaliberskalan"?

Det handlar om etisk jakt under stort ansvar - precis som vid all jakt!

Jag vill inte klanka ned på någon slags jakt men jag tror att många jaktsätt kommer att utsättas för "påhopp" av människor som tycker det är oetiskt att jaga på det ena eller andra sättet. Vi som jägare borde stå enade för det finns inget "vi och de" utan vi är jägare allihopa. Jag tror att framtiden kommer att driva fram fler och fler "extremgrupper" som kommer att ifrågasätta det vi håller på med och sättet vi gör det på. Då går det INTE att komma med motargument som "så har vi alltid gjort", det är "tradition" eller liknande...det är fakta och bevis som gäller. Det tråkiga är att det är så svårt att få folk att lyssna och tala sakligt i debatten bara...

Vi måste också utgå från att alla gör sitt bästa för att få en bra och etisk jakt och det oavsett vapen! Precis som det skrivits tidigare håller jag med om att det spelar i sig ingen roll vad vi jagar med, det är hur vi jagar. Ett djur ska inte utsättas för onödigt lidande! :)

Jag tror att bågjakten har mkt att tillföra i dagens jaktsverige. Det pratas mkt om överjakt av vissa djurslag och att andra arter bör beskattas hårdare. När det gäller det överjakt på små marker som det skrevs om i senaste Svensk jakt så måste det ju vara perfekt om fler gick över till att använda båge! Mycket spänning med ett vapen som ger "låg köttavkastning per jakttimme" - det kan faktiskt inte bli bättre! Det går att jaga på ett helt annat sätt och det stör mycket mindre. Djuren blir inte oroliga på samma sätt om man har smyg och vakjakt. Jag menar hur etiskt och hur mycket bryr man sig om att inte stressa djuren i naturen då man har drevkedjor med mängder av människor som går "tjoandes" genom varje kvadratmeter i skogen? Nå, nu blev det ett exempel trots allt...sorry... :blush:

Sedan har vi den tysta jakten. Det är ju faktiskt perfekt med bågjakt på rätt sätt i tätbebyggda områden. Bågjakt går ju bevisligen att bedriva där det är svårt att bedriva annan typ av jakt pga hänsyn till allmänheten. Vapnet är dessutom helt ofarligt ända tills bågen spänns upp! Tycker sedan "Svensson" att det är läsktigt med camokläder...ja, vad ska man säga...väx upp? :)

Publicerat
Ja det finns många åsikter om detta, jag gillar bågjakten precis som jag gillar jakten med gevär, men som det ser ut nu så tror jag inte att det är lycket med bågjakt i Sverige pga den ganska stora opinionen mot jakt....bågjakten kommer inte göra det bättre.

Men som många bågjägare skriver här på forumet så är det ju tillåtet på många platser runt om i världen & då kan vi ju åka dit o jaga med våra bågar :)

För ni jagar ju åxå med gevär & måste åxå vilja ha allmänheten med er?

Var har du fått uppfattningen att jaktmotståndet skulle vara speciellt stort i Sverige idag?

Vi som informerat på diverse olika mässor och infoträffar för allmänheten känner inte igen det påståendet.

Är det aftonbladets insändarsida som säger att jaktmotståndet är kompakt eller den kampanj som drivs mot den kommande vargjakten som uppfattas som att jaktmotståndet blivit större?

Det jag har märkt de sista åren då jag stått i infomontern och pratat och visat bågjakt/skytte är att jaktmotståndet och motståndet mot bågjakt har minskat enormt sen början på -90 talet.

Djurens rätt har minskat sitt medlemstal till ca 30 000 medlemmar från ca 75 000 när de var som störst. Samtliga djurrättsorganisationer har tappat medlemmar. Om det beror på den rådande lågkonjukturen eller att jaktmotståndet minskat är kanske svårt att avgöra. Inga demonstrationer utanför jaktmässorna har setts till de sista 7-8 åren.

För mig verkar det som att jaktmotståndet minskat.

Inte ens beskedet i början på året från naturvårdsverket gav någon större mediastorm. Jag har de flesta inslagen sparade och uppståndelsen höll i sig i ca 48 timmar. Sen hördes inte mycket mer. Tvärtom fick vi chansen att i ett flertal inslag sakligt förklara bågjakten.

Det lustiga var att det var flera som kallade sig jägare som opponerade sig mot bågjakten. Min spontana tanke var att med sådana vänner behöver vi inga fiender.

Om vi riktigt anstränger oss så tror jag att vi inom jägarekåren kan förbjuda all jakt alldeles på egen hand. Vi behöver inga jakthatare. Om vi idag går emot bågjakten, vad ska vi ta imorgon? hagelbössan, harjakten, grytjakten, kanske vi kan förbjuda all användning av hund, förutom för eftersök? En oenig jägarekår är ett tacksamt byte för antijaktlobbyn.

Vi ska inte snacka så mycket jaktformer. Utan vår rätt att jaga oavsett vilket vapen vi föredrar.

Hur tror ni att jakthatare lobbyn i Holland gick till väga när man endast har 5 jaktbara arter där idag?

Jo, de tog bit för bit. Man börjar med de minsta jaktformerna för att sen avancera framåt. Det stora flertalet av jägarna brydde sig inte om vissa små jaktformer försvann. Tills de en dag vaknade upp och insåg att jaktmöjligheterna krympt avsevärt.

Bågjakten kommer inte att spä på jakthatet det minsta den dagen det blir tillåtet. De som hatar jakt gör det redan idag!

Då spelar det knappast någon roll vilket vapen du använder. Jakthatarnas mål är ju att förbjuda alla former av jakt och med våra inbördes stridigheter kommer dom att lyckas. De skiter i om du jagar med bössa eller båge! men kan man ge dom draghjälp inom våra egna led så tackar de och tar emot.

m.v.h från ett nattligt spånande vid tangentbordet. Svårt att hålla sig från att göra inlägg i denna debatt.

JS

Publicerat

Skriver detta som icke bågjägare

Jag kan förstå "krutjägarnas" inställning i denna fråga. Jag har många jägare i släkten och känner väl till hur de tänker i största allmänhet. Och jag kan faktiskt förstå många "krutgubbars" negativa inställning till bågjakt. Men tyvärr handlar deras bedömning mycket om okunskap. Inte minst vad gäller vapnet Compoundbåge. Har man inte skjutit med Compound själv och fått en egen uppfattning om genomträngningsförmåga och träffsäkerhet med nämnda vapen ..... så är det lätt hänt att man är negativt inställd till vapnet ifråga. Det blir nog ändå så att man tänker sig en pilbåge modell "primitiv" (inget ont om långbågar) Där man skickar väg en pil mera på instinkt och där resultatet är blandat.

Om detta vore fallet med Compound så skulle även jag vara mot bågjakt överhuvudtaget. Nu råkar jag själv skjuta Compound och vet att man med bra sikte lätt sätter en pil nära 10:an på 30 meter. Med en jaktCompound60#+ skjuter man igenom det mesta så "kraften" räcker till och blir över. Jaktpilens blad gör den mycket effektiv och liknar inte på något sätt en tavelspets, sådana pilar (övningspilar) som ibland används vid okynnesjakt på katter och svanar. Compound med jaktspets är faktiskt ett ruskigt effektivt vapen.

Men ........ Jag kan tänka mej att "vanliga" jägare har misstro till bågjakt av andra orsaker än bågens duglighet. Varför använda båge på 30meter när man kan skjuta på 100+meter med "bössa"?

Vill ställa en ärlig fråga och förväntar mej ett ärligt svar. ........ Vad är det som driver en "vanlig jägare"?

Viltvård? ......... Tror inte på det snacket....... IO.F.S. finns det nog jägare som tänker i viltvårdstermer men den stora massan jägare är nog mest intresserad av att följa med "grabbarna" ut och knäppa en älg. En med många taggar. ......... . Jag har hört tillräckligt många jaktberättelser för att förstå vad som i allmänhet driver en jägare. .Så där skiljer sig nog inte båg/krutjägare så mycket åt.

Har förstått att det är upplevelsen att viltet nalkas och du står där med "bössan" och har chansen att lägga ner det. Och sedan grabbarnas beröm åt ett välslkjutet skott!

Finns mycket att säga i ämnet men ............................................. :)

Publicerat
Jo jag förstod vad du menade, där av mina två olika svar.

Visst kan man smyga med hagel med, dock med några stora skillnader, med hagel kan du skrämma upp ett djur

och skjuta i flykt, dett går INTE med båge, dvs du ska smyga dig inpå och djuret skall vara omedvetet om din närvaro.

Avståndet avgör skytten, inte vapnet eller jaktformen, i snitt kan man säga att bågjägare har ett max avstånd på 25 meter

men det finns de som skjutit på långa håll med, Amerikaner, men deras inställning skiljer sig ganska mycket mot vår scandinaviska etik gör, jag känner,träffar och jagar med många bågjägare , ingen av dem skulle skjuta på mer en 30 meter.

Men detta ser du även vid trad jakt, folk som överskrider sin etiska/moraliska gräns och försöker skjuta på 300 meter eller mer, men detta kan man aldrig förhindra eller ?

Så alla på 2 kontinenter blir dragna över en kam din europe. Jakt traditionerna är väldigt olika bara i mellan olika stater och där jag bor så är bågjägaren överlag otroligt seriös. Plus det beror på vad man jagar. Jag ser inget fel att skjuta på en Wapiti (amerikansk elk) som står stilla på 50 meter ifall avståndet är verifierat.

Publicerat
Så alla på 2 kontinenter blir dragna över en kam din europe. Jakt traditionerna är väldigt olika bara i mellan olika stater och där jag bor så är bågjägaren överlag otroligt seriös. Plus det beror på vad man jagar. Jag ser inget fel att skjuta på en Wapiti (amerikansk elk) som står stilla på 50 meter ifall avståndet är verifierat.

KA, det var inte menat i en negativ term, mera att synsättet skiljer sig åt mellan USA och scandinavien

rent generellt. Detta är baserat i olika jaktkulturer och tänkande. I Amerika är det vanligt med långa håll/skott

mer så än här vill jag påstå.