Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Irländsk röd setter är delad ras. Jakt@show

Featured Replies

Publicerat

Jo, jag märkte ju att hon inte fick fram vad hon menar egentligen och eftersom jag har berömt kompetensen här inne och tipsat henne om att regga sig för att få del i all den kompetens som finns och som jag tror kan vara till stor nytta i hennes fortsatta avel, så skrev jag ovan inlägg, då jag ju faktiskt vet vad hon har för avelsmål. ^_^

• Svar 96
  • Visningar 25,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Man skulle väl kunna säga att hon vill avla fram en "dp irländsk röd setter" kanske.

DP Settrar finns ju redan ! Åtskilliga hundar från rena jaktlinjer har ju blivit SUCH (och långt mer än så).Jaktlust,fart och sök är viktiga egenskaper hos en tävlinghund och du får prestera hur klockrena fågeltagningar som helst utan att nå högre premier om dessa egenskaper är moderata hos hunden.Om hunden lullar sig ut i sök blir man inte långvarig på det jaktprovet...

Publicerat

Om det har jag ingen aning, då stående fågelhundar inte riktigt är inom mitt område sas.

Nåja, tråden är på rätt riktning och vidare diskussioner om dagens jakt/show/dp settrar överlåter jag åt er som är insatta i de olika linjerna :rolleyes:

Publicerat

Ännu ett exempel på en Setter från rena jaktlinjer som lyckats på Utställning (bortse från Gubben i keps).Även han går i Segrarklass och är SUCH.Under 2009 har minst fem Engelska Settrar här i närheten lyckats med att bli just SUCH.Nja myten om de fula jakthundarna står sig inte riktigt...post-58-1255625050_thumb.jpg

Publicerat

Fast de hundar du visat är ju inte irländska röda settrar, som ju tråden handlar om.

Publicerat
Fast de hundar du visat är ju inte irländska röda settrar, som ju tråden handlar om.
Nää det förstås men även hos Irländarna finns väl en och annan hund som är SUCH.Det är precis samma problem inom den Engelska Setterrasen, Show-kontra Jakthundar och det jag ville belysa var att även en duktig jakthund kan göra sig i Utställningsringen...
Publicerat

post-58-1255628071_thumb.jpg

Kompisens Jaktsetter...

Publicerat
Själklart KAN det komma fram jakliga stjärnor från en kennel som avlar show MEN chansen är så liten att jag hade inte köpt en valp därifrån. Showsettern är åt helvete för stor o klumpig ( läs orörlig ) för att kunna funka en eller flera dagar på jakt. Vi har exakt samma fenomen i Labbevärlden

Måste lyfta detta bara för att det är just Du amakulu, vi är så galet överens vilket du lär ogilla ^_^

Har ingen som helst koll på settrarna men har otaliga exempel på detta ur labbevärlden ^_^

Värt att framhålla är att jag fixat en duglig apportör av en showjycke, duglig är ett tämligen vitt begrepp :lol:

Bra utveckling på tråden dock när avsikterna är tydliggjorda!

Mvh!

Publicerat

Är väl ingen stjärna i ämnet...

Men är det inte enklare att anpassa utställingsreglerna så att de premierar jakttypen?

Vet iofs att det beror på hur dommaren tolkar regelverket. men då får man väl se till så att de inte fortsätter med dummheterna.

Men alla dessa showvarianter på hundar som i grund o botten är jakthundar gör mig inte så lite trött.

Själv ser jag inget "snyggt" i utställningsvarianterna, oavsett vilken ras det handlar om.

De ska lixom va byggda för att jaga.

Torkels bild han bifogat ger mig rysningar av välbehag.

Man riktigt känner spänningen vibrera, muskler på helspänn o fullkomlig och total koncentration på fågeln.

Fasen jag vill ha en fågelhund igen.... är så våldsamt nöjsamt o jaga över en redig hund.

En gubbe som farsan jagade mycket med för många år sen sa nått som kanske gäller än..

"Om så svansen sitter där fram så skit i det! bara hunden jagar..."

Kanske inte fullt så drastiskt... men prio ett. är jakten hos en jakthundsras.

De som inte har behov av jaktegenskaperna skulle väl kunna välja någon annan lämplig sällskapshund?

Vi skulle slippa många tokigheter om det blev så..

Till sist.. ska du lyckas få fram DP irlsetter så kommer det troligen bara gå om du själv ser till o jaktprovsmeritera dina avelshundar.

Utan det så kommer det va svårt eller snarare omöjligt att sälja valpar till jägare.

Publicerat
Ännu ett exempel på en Setter från rena jaktlinjer som lyckats på Utställning (bortse från Gubben i keps).Även han går i Segrarklass och är SUCH.Under 2009 har minst fem Engelska Settrar här i närheten lyckats med att bli just SUCH.Nja myten om de fula jakthundarna står sig inte riktigt...post-58-1255625050_thumb.jpg

Stilig hund niak! :rolleyes:

Publicerat
  • Författare
Stilig hund niak! :rolleyes:

Jag tittar och letar efter hane till min lilla tik och hon kommer jag att se till att para med en rena jaktlinjer, Har hittat 1 hane i norge som jag tror på, så vi får se vad som händer. Det lär hinna komma fram fler bra hanar som jag tycker om. Hon blir 2 år i februari så jag har tid på mig.

Visst är det vackert med en setter som jobbar på riktigt ute på både fält och fjällsidor. Och det är oavsett om det är en röd, röd och vit, gordon eller engelsk setter.

Publicerat
Jag tittar och letar efter hane till min lilla tik och hon kommer jag att se till att para med en rena jaktlinjer, Har hittat 1 hane i norge som jag tror på, så vi får se vad som händer. Det lär hinna komma fram fler bra hanar som jag tycker om. Hon blir 2 år i februari så jag har tid på mig.

Visst är det vackert med en setter som jobbar på riktigt ute på både fält och fjällsidor. Och det är oavsett om det är en röd, röd och vit, gordon eller engelsk setter.

Ok!

Ja, det är det men min engelska setter jagar med i skog och men hon är aldrig mer än 100-150 m ifrån mig när hon söker ut! :rolleyes:

Publicerat

Ulla , du är värd all credit för det du försöker avla på . Har själv försökt detta med labbar och DET går. Dvs att förena jakt o rastypiskt utseende. En sak jag brukar trycka hårt på är att det faktiskt är våra utställnings domare som har ett mkt STORT ansvar här. Dom styr ju faktiskt hela den icke jagande setter / labbe världen. Är inget bra om icke jagande domare dömer en jakthundsras

Publicerat

Detta är en principfråga, ingen personlig kritik, men varför inte KÖPA en valp från rena jaktlinjer i stället? Då är ju, med enkel matematik, sannolikheten avsevärt högre att få bra jakthundar. Personligen gillar jag INTE tanken att blanda showlinjer med jaktlinjer, bättre att de hålls isär. Trådan har ju visat att jaktlinjerna kan ha lika snygga (snyggare) hundar, och definitivt mer jakt. Tror att hd-frekvensen dessutom slår i taket på vissa showlinjer. Eller? DP-snacket är inte relevant här, eftersom det ju redan går utmärkt att ställa ut jakthundarna. För jakthundarna är det definitivt ett stort steg bakåt att få in showhundar. Dessutom tror jag inte att någon seriös person med en meriterad jakthund ställer upp. Man MÅSTE ju inte avla...

Publicerat
Detta är en principfråga, ingen personlig kritik, men varför inte KÖPA en valp från rena jaktlinjer i stället? Då är ju, med enkel matematik, sannolikheten avsevärt högre att få bra jakthundar. Personligen gillar jag INTE tanken att blanda showlinjer med jaktlinjer, bättre att de hålls isär. Trådan har ju visat att jaktlinjerna kan ha lika snygga (snyggare) hundar, och definitivt mer jakt. Tror att hd-frekvensen dessutom slår i taket på vissa showlinjer. Eller? DP-snacket är inte relevant här, eftersom det ju redan går utmärkt att ställa ut jakthundarna. För jakthundarna är det definitivt ett stort steg bakåt att få in showhundar. Dessutom tror jag inte att någon seriös person med en meriterad jakthund ställer upp. Man MÅSTE ju inte avla...

Du jag kan säga dig följande : Hade ngn kommit med en labbe som väger 18 kg till mig som utställningsdomare hade jag skickat hem vederbörande med ett KEB. Likaväl med den som vägt 45 kg. Oavsett så finns det rasstandard att följa när det gäller utseende. Det gäller även Irländsk Setter. Som jag skrev i mitt förra inlägg det är faktiskt domarna som styr hur hundarna ska se ut på utsällning. ang. hd : Kan bara svara för labben där och de värsta HD nedärvarna är faktiskt importerade hundar av REN jaktlinje. Blev lite mkt off topic kanske

Publicerat
  • Författare
Du jag kan säga dig följande : Hade ngn kommit med en labbe som väger 18 kg till mig som utställningsdomare hade jag skickat hem vederbörande med ett KEB. Likaväl med den som vägt 45 kg. Oavsett så finns det rasstandard att följa när det gäller utseende. Det gäller även Irländsk Setter. Som jag skrev i mitt förra inlägg det är faktiskt domarna som styr hur hundarna ska se ut på utsällning. ang. hd : Kan bara svara för labben där och de värsta HD nedärvarna är faktiskt importerade hundar av REN jaktlinje. Blev lite mkt off topic kanske

Jag håller med dig amakulu! Bra hundar ska premieras även på utställningarna. Tyvärr är det hård konkurrens i showvärlden och tyvärr så är det extremaveln som premieras. Jag har nyligen fått in en tik, med rena showlinjer, och även hon är av den gamla typen, vilket alla mina hundar är.Däremot tycker jag att hon är lite trång fram, men jag tror mer på att det beror på bristen på motion ute hos fodervärdar.

Nellie-slapp2.jpg

HD-statistiken på mina hundar här hemma ligger på 100% av som röntgade. Jag har väldigt bra nedärvare i mina linjer och det är en viktig del i avelsstrategin att ta fram väl fungerande hundar hälsomässigt oavsett vad man vill hålla på med. Att jag dessutom vill ha in mer jakt i mina linjer beror just på att jaktanlagen finns och mina linjer gamla linjer kombinerat med nytt blod tror jag absolut på.Min uppfödare är en av få här i sverige som någon gång vågat korsa in jaktlinjer i början av hans avelskarriär. Tyvärr är han som andra som till sist kommot fram till att ta den enklaste vägen att bara utställningmeritera, inte åka på prover och se om dom fungerar utan litar på att valpköpare rapporterar in anlagen åt honom,

Jag tycker själv att en välbygd hund ska premieras oavsett ras. Och rasstandarden ska följas. Vi har inte rätt att ändra på den. Det var nån uppfödare som sa att det var vår skyldighet att förändra rasen. Hon föder upp showsetter och vi är totalt olika i våra ståndpunkter om avel.

Publicerat

En fråga från en som inte kan något om utställning öht;

Men om man nu har en grymt fint fungerande jakthund, vad spelar det för roll om den inte stämmer in på rasstandarden? Borde inte hundens fysiska utseende vara en del i att den är den fina jakthund den faktiskt är? Kommer inte utseendet som ett resultat av hundens förmåga att jaga?

Det jag undrar är alltså: varför lägger man sig i och avlar på utseendet om det är en ren jakthund man vill ha? Kommer inte ett "praktiskt och fungerande" utseende automatiskt? Ett utseende som fungerar ju för den jakthundstypen om den är en väl fungerande jakthund?

Publicerat

en sak jag undrar med dom här hundraserna var det finns 2 sorter är...vad var dom från början? jag antar att dom är avlade för jakt för första början och skall väl då oxo se ut därefter...show hundarnas utseende måste då vara något som är framavlat i efterhand eller?

Publicerat
  • Författare
en sak jag undrar med dom här hundraserna var det finns 2 sorter är...vad var dom från början? jag antar att dom är avlade för jakt för första början och skall väl då oxo se ut därefter...show hundarnas utseende måste då vara något som är framavlat i efterhand eller?

Precis. Rasstandarden beskriver 1 sort, men det är upp till var och en uppfödare att tolka rasstandarden rätt. I england ska hundarna gå fältprov vad jag vet. Jag hittade bilder på en showsetter från ryssland som jagas praktiskt med.

point4.jpg

sneaking.jpg

och samma hund ställdes ut och är framgångsrik i utställningsringarna.

troy2.jpg

Följer man rasstandarden som det står kan man få bra hundar utan att extremavla. Och dom flesta hundarna har anlaget, men det gäller att plocka fram det och förstärka det också genom att använda sig av lite annat avelsmaterial. Jag tror många är för fega för att gå emot sina uppfödarkolleger och jag har fått höra kommentarer om att nej, du ska inte korsa in jaktblod för du kommer aldrig att komma in i det gänget. Det är inte det det handlar om. Det handlar om att jag har min vision om en hund som har allt.

Hittade även en youtube länk där man jagar med samma setter

Visit My Website

Tänk om alla setterägare skulle lägga ner tiden på att få sina settrar att jaga. Mycket beror på jantelagen att det går inte och därför har rasen blivit uppdelat sen 20-30 år tillbaka. Jag tycker det är dags att ändra på synsättet.

Publicerat

Funktion o exteriör MÅSTE kunna gå hand i hand. En jakthund måste vara byggd på ett exteriört bra sätt för att kunna prestera det vi kräver av dom

Jag tyckker dessutom att Irländarna är bland det vackraste man kan se i hundvärlden Ulla.

Publicerat

Eftersom jag inte fick något riktigt svar på min första fråga kommer här en till som kanske är enklare att svara på; <_<

Vad är det för fel på exteriören hos jaktsettrarna som gör att man vill blanda in showsettrarna?

Publicerat
Eftersom jag inte fick något riktigt svar på min första fråga kommer här en till som kanske är enklare att svara på; <_<

Vad är det för fel på exteriören hos jaktsettrarna som gör att man vill blanda in showsettrarna?

Ingenting det är det som är det absurda. Alla jakthundraser som blir poppis för att dom är snygga ( irländsk setter)eller mysiga som familjehund ( labbe , borderterrier) har fenomenet att dessa blir större o större på utställning. Vissa uppfödare skiter då i rastypen och ser mer till pengarna. Dessutom är det till 90 % icke jagande domare som dömer utst.

Publicerat
Ingenting det är det som är det absurda. Alla jakthundraser som blir poppis för att dom är snygga ( irländsk setter)eller mysiga som familjehund ( labbe , borderterrier) har fenomenet att dessa blir större o större på utställning. Vissa uppfödare skiter då i rastypen och ser mer till pengarna. Dessutom är det till 90 % icke jagande domare som dömer utst.

Och det borde ju i så fall även besvara min första fråga; de jagande hundarna är anpassade exteriört för jakt, när man har avlat på bra jaktanlag har man fått med ett utseende som fungerar i praktiken för hundtypen. Eller?

Publicerat

Hur många Showsettrar finns det inom rikets gränser som är Utställningschampions ?