Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Irländsk röd setter är delad ras. Jakt@show

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Hur många Showsettrar finns det inom rikets gränser som är Utställningschampions ?

Dom finns, men dom flesta är i så fall importerade från utlandet där inte kraven på jaktmeriter är ställda. Det fanns en Danamore Don Quiote för 4-5 år sen som var jaktprovsmeriterad och var champion här i sverige. Tyvärr dog han i cancer vad jag vet 6-7 år gammal.

Denna ryska hund jag la upp bilder på är av showlinjer, har 4 jaktdiplomer i ryssland och vunnit 2 CAC och vunnit klubbmästerskapet. Och han har gamla linjer som går tillbaka till 1800-talet.

Grejen är den att dom röda settrarna härstammar från dom röd vita, och det är faktiskt dokumenterat att det var irländarna själva som började med fenomenet att dela upp raserna på 80-talet. Sen har resten av världen hängt på och diverse moden har gått. Så då bollar jag tillbaka frågan. Vad är det för fel på rasstandarden som den är skriven?

• Svar 96
  • Visningar 25,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Pratas det inte runt ämnet väldigt? Vi har ju konstaterat att "jaktlinjerna" innehåller utseendemässigt bra hundar. Som har avlats för att de har rastypiska JAKTegenskaper, det är ju en jakthund. Jag skulle aldrig para en hund, av någon ras, om jag inte ansåg att den tillförde något för rasen. Och här är det jaktproven som är den viktigaste värdemätaren. Du har fortfarande inte svarat på om du någonsin varit på ett jaktprov, och i så fall vad du tyckte att det fanns för brister, som gör att du underkänner detta avelsinstrument? Den karelska björnhunden blev för många år sedan populär som sällskapshund, vilket gjorde att man plötsligt gjorde ett stort antal parningar utan att ta hänsyn till jakt och jaktrov. Detta var nära att förstöra rasen, och är något man känner av fortfarande. Vi kan alla "tycka" saker om våra egna hundar och vad som gör en "bra" hund. Men när det kommer till avel har vi förpliktelser mot rasen, mer än mot oss själva. Då måste vi "lyssna" på de OBJEKTIVA mätinsstrumenten, mer än tycke och smak.

Förresten, du skrev om showsettrar som är utställningschampions: "Dom finns, men dom flesta är i så fall importerade från utlandet där inte kraven på jaktmeriter är ställda." "...dom flesta..." antyder att det trots allt FINNS rena showsettrar som blivit uch på egna meriter i Sverige. Är det så?

Publicerat
Dom finns, men dom flesta är i så fall importerade från utlandet där inte kraven på jaktmeriter är ställda. Det fanns en Danamore Don Quiote för 4-5 år sen som var jaktprovsmeriterad och var champion här i sverige. Tyvärr dog han i cancer vad jag vet 6-7 år gammal.

Denna ryska hund jag la upp bilder på är av showlinjer, har 4 jaktdiplomer i ryssland och vunnit 2 CAC och vunnit klubbmästerskapet. Och han har gamla linjer som går tillbaka till 1800-talet.

Grejen är den att dom röda settrarna härstammar från dom röd vita, och det är faktiskt dokumenterat att det var irländarna själva som började med fenomenet att dela upp raserna på 80-talet. Sen har resten av världen hängt på och diverse moden har gått. Så då bollar jag tillbaka frågan. Vad är det för fel på rasstandarden som den är skriven?

Rasstandarden tillåter för stora överpälsade hundar med tung aktion.Inget av detta gagnar jakten...Åtminstone jag vill ha en lätt,lagomt stor,torr,välvinklad,välmusklad hund med vägvinnande galopp och sprudlande jaktlust,även denna hundtyp är rastypisk enligt standarden.Även min Setters linjer går tillbaka till 1800-talet...

Publicerat
Åtminstone jag vill ha en lätt,lagomt stor,torr,välvinklad

DSC_0533.jpg

DSC_0618.jpg

DSC_0537.jpg

Muskler och galoppen ingår ju inte i exteriören på det viset, men jag tycker nog att denna hund stämmer väl in på rasbeskrivningen, eller?

Jaktligt kan du ju inte uttala dig om naturligtvis, som inte sett hunden, men detta är en setter med goda anlag under injagning.

Publicerat
  • Författare
DSC_0533.jpg

DSC_0618.jpg

DSC_0537.jpg

Muskler och galoppen ingår ju inte i exteriören på det viset, men jag tycker nog att denna hund stämmer väl in på rasbeskrivningen, eller?

Jaktligt kan du ju inte uttala dig om naturligtvis, som inte sett hunden, men detta är en setter med goda anlag under injagning.

Tack Jämta för att du la ut dessa bilder! Och tack för dagens övningar i skogen.

Publicerat
  • Författare
Pratas det inte runt ämnet väldigt? Vi har ju konstaterat att "jaktlinjerna" innehåller utseendemässigt bra hundar. Som har avlats för att de har rastypiska JAKTegenskaper, det är ju en jakthund. Jag skulle aldrig para en hund, av någon ras, om jag inte ansåg att den tillförde något för rasen. Och här är det jaktproven som är den viktigaste värdemätaren. Du har fortfarande inte svarat på om du någonsin varit på ett jaktprov, och i så fall vad du tyckte att det fanns för brister, som gör att du underkänner detta avelsinstrument? Den karelska björnhunden blev för många år sedan populär som sällskapshund, vilket gjorde att man plötsligt gjorde ett stort antal parningar utan att ta hänsyn till jakt och jaktrov. Detta var nära att förstöra rasen, och är något man känner av fortfarande. Vi kan alla "tycka" saker om våra egna hundar och vad som gör en "bra" hund. Men när det kommer till avel har vi förpliktelser mot rasen, mer än mot oss själva. Då måste vi "lyssna" på de OBJEKTIVA mätinsstrumenten, mer än tycke och smak.

Förresten, du skrev om showsettrar som är utställningschampions: "Dom finns, men dom flesta är i så fall importerade från utlandet där inte kraven på jaktmeriter är ställda." "...dom flesta..." antyder att det trots allt FINNS rena showsettrar som blivit uch på egna meriter i Sverige. Är det så?

Det har i tråden konstaterats att det finns individer av ren jaktstam, som även håller bra exteriör standard, ja. Likväl som det i tråden konstaterats att det finns individer av ren showstam, som håller måttet jaktligt.

Överlag, så anser jag att jaktlinjerna har tappat en del både vad gäller färgen och behängen och i mitt tycke är det många som har platta huvuden och är för korta i ryggen. Många är därför inte mer korrekta än att de kan kallas för ett godtagbart avelsresultat rent exteriört. Detta kommer sig ju av att många enbart har avlat på jaktanlagen och jag tycker inte det är tillräckligt för att bevara rasen.

Jag anser heller inte att överdrifter åt andra hållet, med stora, tunga hundar som har en rent monstruös päls och låga eller inga jaktanlag alls är att sträva efter.

Har man läst anatomi så vet man hur en hund ska se ut anatomiskt för att den ska hålla. Korrekt anatomi ger mindre slitningar och mindre skador och således hållbarare hundar!

Jag själv har inte startat på något jaktprov utan jag har varit på kurs nere på dylta tillsammans med en framgångsrik gordonsetteruppfödare som har flera champions och jag fått se hur det ska se ut som när man släpper.

Vi hade våra diskussioner om skillnaderna som finns inom gordonsettern och hon tyckte det var skönt att bara avla på anlagen för hundarna kunde se ut hur som helst och det var ok, bara dom jagade.

Det finns settrar efter showlinjer som blivit such, eftersom de klarat av jaktkravsmeriten. Faktiskt...

Angående jaktprov som mätinstrument. Visst, det är bra att de finns men de talar faktiskt bara om individens lämplighet som jakthund. Det finns ju faktiskt många som praktiskt jagar med sina settrar oavsett om hundarna är av jakt eller showlinjer utan att starta några jaktprov.

Eftersom showsettrarna sällan syns på jaktproven så börjar jag faktiskt undra om inte min bekant har rätt ändå, när han säger att om man på ett jaktprov släpper en showsetter och en jaktsetter samtidigt, så ids inte domaren ens kasta ett öga på showsettern i sitt provmoment.

Detta sagt av en man som har varit på flera jaktprov med sina hundar. När man hör sånt och diskussioner om att jaktprov är ett måste för att man ska kunna mäta föräldradjurets lämplighet som jakthund så börjar jag faktiskt undra om det är så illa att hundarna inte bedöms efter vad de presterar, utan efter vad de har för stam..

Jag vill ha hela paketet!

En snygg, exteriört korrekt irländsk röd setter som har goda jaktegenskaper.

DSC_0597.JPG

DSC_0628.JPG

DSC_0534.JPG

Publicerat

hejsan

öhh :D

torkel +1

jämta- varför uppmuntrar du för?

ulla- vad håller du på med?

när man börjar att få fason på irländarnas jaktlinje, varför sabotera? :)

man avlar på lång sikt och vill inte ha några konstiga gener i senare generationer...!! ;)

*Editerat av mod. Jämta*

vänligen nils

Publicerat

Ulla, har du något namn på den rena showhunden som tagit ett förstapris i öppenklass på jaktprov, vilket är vad som krävs för att kunna bli utsällningschampion? Jag har sett showhundar STARTA på jaktprov. Det är anmärkningsvärt att du menar att domarna skulle redan på förhand slagit ut dessa, så fungerar inte domarkåren. Däremot var skillnaden mellan show- och jakthundarna så stora att det var uppenbart att aveln haft helt olika fokus. Under många år. Hur kan du fördöma jaktprov om du aldrig ens sett något? En hund som finner och sköter fågel, men som i övrigt inte har "något rätt" kan nog få ett tredjepris, vilket säger att man "kan" jaga med hunden. Men för att duga i avel krävs så oändligt mycket mer.

Publicerat

Ulla tänk till lite! Du sågar domarna på jaktproven för att dom inte tittar på show hundarna! Men du själv då du sågar hela domarkåren utan att ens sett ett jaktprov ;) .

Det är så att jaktprovena liksom utställningarna inte är helt rättvisa. Hur skulle det gå till? Jag har själv åkt hem från ett jaktprov där hunden fick ett andra pris i öppen klass och varit jätte arg för att domaren inte gav min hund chansen. Men att för den skull såga hela domarkåren det går ju inte.

Publicerat

Apropå "behäng" som Ulla saknar på jakthundarna. Detta är det första som en hund som används till jakt sliter bort. En hund med två decimeter päls under bröstet jagar inte speciellt mycket, om ens något.

Publicerat

handlar tråden om att försvara hundar som inte jagar men ämnat vara en jaktras??

fin hund niak!

Publicerat
  • Författare
handlar tråden om att försvara hundar som inte jagar men ämnat vara en jaktras??

fin hund niak!

Nej, det är inte det det handlar om. Det handlar om att jobba efter rasstandarden vilket verkar som att många med jaktsettrar inte tycker är viktigt. Då undrar jag varför dom helt enkelt inte skaffat sig en blandras. Enligt rasstandarden så ska hunden ha jaktanlag och läser man den brittiska rasstandarden så ska hunden följa rasstandarden samt starta i fältprov. DÅ innebär inte det att varken Norge eller Sverige har rätt att ändra på rasstandarden genom att bara avla på jaktanlagen. Internationellt finns stort missnöje över vad som sker här i Sverige och Norge. Hundarna håller inte måttet när det gäller rasstandarden.

*editerat av mod Jämta*

Jag vet att det fanns för ett par år sen en showstammad setter som hette Danamore Don Qiote som tävlade i championklass. Och han var utställningschampion på sina egna meriter, dvs han hade godkänt på jaktprov. Det finns säkert flera, men jag springer inte på varenda utställning eller på prover och håller koll. Och inte är jag så vetasjuk heller.

Men eftersom ni tycker jag kladdar på aveln så kan jag be om att tala om att jag kommer att superkladda på aveln över huvudtaget. Bara så ni vet,

Publicerat

men vad som sägs utanför gränserna måste väl ändå ses som orelivant då jakten skiljer sig en del bara för inte ringen är mindre här,man avlar väl på en bra jakthund och vissa kanske blir fina till ringen därför man har en 2:a som krav på utställing om hunden ska bli jakt champion...

ser man till terrier har många glada ringen springare förstört hundar då man gått ifrån vad hundens syfte är till personliga tankar om hur hunden ska se ut när den inte ligger på soffan....

sen vilka länder är i toppen av att misstycka om Sveriges och Norges syn? rätt lustig tråd då man ska läsa andra länders syn men bo i ett annat?

finns det nån landskamps tävling för fågelhundar/nationer där Sverige och Norge deltar?

ta inget personligt utan bara lite undrande ;)

Publicerat
  • Författare

Bla irländska uppfödare är måttligt glada över norrmännens och svenskarnas nyck.

För övrigt finns 2 settrar av showstam inregistrerade som such i år.

men vad som sägs utanför gränserna måste väl ändå ses som orelivant då jakten skiljer sig en del bara för inte ringen är mindre här,man avlar väl på en bra jakthund och vissa kanske blir fina till ringen därför man har en 2:a som krav på utställing om hunden ska bli jakt champion...

ser man till terrier har många glada ringen springare förstört hundar då man gått ifrån vad hundens syfte är till personliga tankar om hur hunden ska se ut när den inte ligger på soffan....

sen vilka länder är i toppen av att misstycka om Sveriges och Norges syn? rätt lustig tråd då man ska läsa andra länders syn men bo i ett annat?

finns det nån landskamps tävling för fågelhundar/nationer där Sverige och Norge deltar?

ta inget personligt utan bara lite undrande ;)

Publicerat
Bla irländska uppfödare är måttligt glada över norrmännens och svenskarnas nyck.

För övrigt finns 2 settrar av showstam inregistrerade som such i år.

??? nu är jag inte med, du menar väl jaktchampion eller??

sen är det väl inget att 1 land grinar lite vi kanske har bättre hundar än dom och endast avundsjuka?

Publicerat
??? nu är jag inte med, du menar väl jaktchampion eller??

sen är det väl inget att 1 land grinar lite vi kanske har bättre hundar än dom och endast avundsjuka?

Settrar kan väl gud ske lov inte bli uch utan jaktmerit. I övrigt så tror jag att du kan ha rätt <_<

Publicerat
Jag vet att det fanns för ett par år sen en showstammad setter som hette Danamore Don Qiote som tävlade i championklass. Bara så ni vet,

Den hunden du lyfter fram som exempel på att showsettrar är meriterade (S37643/98 Danamoor Don Quixote) på jaktprov har (enl skk) INGEN jaktmerit alls och har inte startat på jaktprov. Däremot har den 53 starter på utställning.

Givetvis kritiserar jag inte den hunden, den är säkert ett toppexemplar, däremot är jag mycket kritisk till dem som inte tar reda på all fakta innan de parar. Ska man para en jakthund så är det väl självklart att jakten är viktigare än exteriören (därmed inte sagt att exteriören är oviktig). Är jaktegenskaperna inte avsevärt bättre än genomsnittet i rasen så tycker i alla fall jag inte att man ska para. Jag påstår inte att någon av de diskuterade hundarna HAR dåliga jaktegenskaper, det är något man testar på jaktprov.

Vad heter de två showsettrar som var uch?

Publicerat

Vi har ju VM för stående fågelhundar :) Årets VM gick av stapeln förra veckan!

Publicerat
Jag vet att det fanns för ett par år sen en showstammad setter som hette Danamore Don Qiote som tävlade i championklass. Och han var utställningschampion på sina egna meriter, dvs han hade godkänt på jaktprov.
Den hunden du lyfter fram som exempel på att showsettrar är meriterade (S37643/98 Danamoor Don Quixote) på jaktprov har (enl skk) INGEN jaktmerit alls och har inte startat på jaktprov. Däremot har den 53 starter på utställning.

Hur går ovanstående ihop. :)

Om vi utgår från att stavningen på namnet är enligt Torkel N så finns det på SKK hunddata ingen titel på hunden och ingen start på jaktprov?! Är hunden jaktmeriterad utomlands och champion utomlands men det är inte inreggat i sverige? :unsure:

Eller är det felaktiga rykten om hunden som florerar?

Publicerat

Han är inte jaktmeriterad i norge i alla fall och eftersom han heller inte har några cert på utställning, så har han heller inte startat i jaktklass på utställning.

Publicerat

hoppas det nu inte urartar för mycket nu om den här vovven a´la stövare :)

Publicerat
Han är inte jaktmeriterad i norge i alla fall och eftersom han heller inte har några cert på utställning, så har han heller inte startat i jaktklass på utställning.

Visst kan man starta i jaktklass utan att få cert :)

Publicerat

hejsan igen alla trevliga och naturligtvis även ulla... *editerat av mod Jämta*

nog tyckte jag att mitt inlägg var både kortfattat, korrekt och utan sandlåda.

så ?? :)

Nisse.. ja, jag kan klappa dig på huvudet med som är så duktig och drar ner diskussionen till sandlådenivå. Du kan väl skaffa dig en guldfisk och lära den att jaga.

Men eftersom ni tycker jag kladdar på aveln så kan jag be om att tala om att jag kommer att superkladda på aveln över huvudtaget. Bara så ni vet,

*Editerat av mod. Jämta*

vänligen nils

Publicerat
Visst kan man starta i jaktklass utan att få cert :unsure:

Givetvis kan du starta i jaktklass utan att få cert. Du måste ju ha en riktigt snygg hund för att få cert. :)

Men du får inte starta i jaktklass utan att ha jaktmerit (Minst 3e pris). Cert delas enbart ut till hundar i jaktklass.

Publicerat
Visst kan man starta i jaktklass utan att få cert :)

Får man både BHKL 1 BIR/BIM, CK & CACIB så lär man också få CERT om man startat jaktklass.. Den hunden har inte gjort det. Alla andra klasser har den ställts i from junkl - vet.kl.