Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bågskytteförbundet har skitit i boet!

Featured Replies

Publicerat

Det var ju ett hiskligt liv på Bågskytteförbundet när naturvårdsverket uttalade sig i radio i våras om att ta beslut om bågjakt.

Man uppvaktade rikspolistyrelsen, naturvårdsverket och riksdagsledamöter.

Nu har en riksdagsledamot gjort precis som Bågskytteförbundet önskat.

Han motionerar om licenskrav på pilbågar.

Detta utan att något beslut om bågjakt ens tagits ännu.

Grattis SBF! Nu får ni era efterlängtade licenser!

I senaste Svensk Jakt kan man läsa på sidan 26 sista stycket:

Jörgen Johansson ( C ) vill ha en översyn av vapenlagstiftningen och bland annat införa licenskrav för pilbågar.

Mig gör det inget med en extra licens. Jag har hela skåpet fullt av bössor.

Men hur går det med klubbskyttet?

Här kan man snacka om att man bundit ris för egen rygg eller skitit i eget bo kan man också säga. ;)

Kanske licens på pilbågar till nyår? Utan att vi ens fått bågjakt än!

Bra jobbat!

Nu kan nån inom SBF kanske fråga sin styrelse om hur det nu kunde bli såhär?

Ska dom kanske föra samma liv nu och försöka avstyra en licens på pilbågar som när man gick emot bågjakten?

För visst är väl pilbågen lika farlig oavsett om vi får bågjakt eller ej?

Man kan lätt tycka att det hade kanske varit bättre att knipa käft och samarbeta med SBJF!

• Svar 60
  • Visningar 11,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

OK, här kommer min konspirationbsteori:

Gissningsvis är det någon Einstein som har kommit på att med bågjakt blir det nya bågskyttar, och då kanske man kan tvinga dem att gå med i någon klubb - men det kan man inte göra om man inte har licenskrav. Det är så jäkla dumt att jag finner inte ord. I stället för att fundera på hur man kan vara ett förbund som folk vill vara med i verkar man vilja hitta metoder för att tvinga folk att vara med. Det är alltigenom tragiskt.

Publicerat

Hur skulle då bli om man redan innehar pilbåge?

Blir det likadant som när luftgevär med anslagsenergi över 10joule blev license pliktigt?

Alltså att man får dispens men får ej sälja vidar utan att personen då har license.

Publicerat
  • Författare
Hur skulle då bli om man redan innehar pilbåge?

Blir det likadant som när luftgevär med anslagsenergi över 10joule blev license pliktigt?

Alltså att man får dispens men får ej sälja vidar utan att personen då har license.

Jadu, om man det visste. Nu tror jag inte att denna motion går igenom i riksdagen. När den ska ut på remissrunda så är det säkerligen flera tunga remissinstanser som inte vill ha någon licens på bågar. Men vem vet!?

Klart är att bågskytteförbundet har skitit ner eget bo ordentligt med sina härjningar i våras bland riksdag och andra instanser.

Som man sår får man skörda.

För oss som har jägareexamen och vapen sen tidigare kommer detta inte att göra någon större skillnad.

En till licens i plånboken väger inte mycket!

Publicerat
  • Författare
OK, här kommer min konspirationbsteori:

Gissningsvis är det någon Einstein som har kommit på att med bågjakt blir det nya bågskyttar, och då kanske man kan tvinga dem att gå med i någon klubb - men det kan man inte göra om man inte har licenskrav. Det är så jäkla dumt att jag finner inte ord. I stället för att fundera på hur man kan vara ett förbund som folk vill vara med i verkar man vilja hitta metoder för att tvinga folk att vara med. Det är alltigenom tragiskt.

Din teori kanske inte är så långsökt när allt kommer omkring, Vi får se hur det går!

Klart är att ett licenskrav inte ger sportskyttarna några nya medlemmar. Då kan man istället gå till en bågjägareklubb.

Publicerat
  • Författare

Här hittar ni motionen:

http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx...0&bet=Ju320

I begreppet vapen innefattas även tysta vapen som ex.v pilbågar. Trots att detta är vapen så är de licensfria. Dessutom har Naturvårdsverket tillåtit att man skall få jaga med pilbåge. De pilbågar som man skall få jaga med är mycket kraftiga vapen. Mycket kraftigare än armborst, som är licenspliktiga och även kraftigare än vissa krutvapen t.ex. kal .22 som också är licenspliktiga. Eftersom grunden för att tillåta jakt med pilbåge kan återfinnas i en affärsidé är det mycket troligt att det kommer att importeras ett stort antal kraftiga, s.k. compoundbågar, till Sverige. Dessa kan sen säljas till den som vill köpa. Vi kan konstatera att mord med pilbåge redan har förekommit i Sverige. Mot bakgrund av vad som gäller beträffande licenspliktiga vapen i dag finns det ingen logik i att inte pilbågar, som kan (enligt Naturvårdsverket) döda så stora djur som en kronhjort, ska vara licenspliktiga. Det bör observeras att armborst blir licenspliktiga så fort man tvinnar några gummisnoddar tillräckligt mycket.

Svensk vapenlagstiftning går inte i takt med ”den fria marknaden” på området som ofta styrs via den under världen. Därför är det rimligt att en ständig översyn sker av vapenlagen. I dagsläget förefaller lagen vara tämligen ålderstigen, trots översyn så sent som för något år sedan. Det påfordrar att en snar översyn sker av lagen. Detta bör ges regeringen till känna.

Stockholm den 1 oktober 2009

Jörgen Johansson ©

Publicerat
I begreppet vapen innefattas även tysta vapen som ex.v pilbågar.

Fel, pilbågen kan inte lagra energi, och då är den inget vapen.

Trots att detta är vapen så är de licensfria.

Ja, det är ju ganska självklart.

Dessutom har Naturvårdsverket tillåtit att man skall få jaga med pilbåge.

Nej,Inget beslut har kommit ännu.

De pilbågar som man skall få jaga med är mycket kraftiga vapen.

Sant att dom är kraftiga, men fortfarande är dom inget vapen.

Mycket kraftigare än armborst, som är licenspliktiga.

Armborst kan lagra energi = vapen i lagens mening = licenskrav.

Att bågen är kraftigare än ett armborst vet jag inte vad han menar med ?

och även kraftigare än vissa krutvapen t.ex. kal .22 som också är licenspliktiga.

Återigen lagrad energi..

Eftersom grunden för att tillåta jakt med pilbåge kan återfinnas i en affärsidé

????????????????????????? Vad menar karln ????????????????

är det mycket troligt att det kommer att importeras ett stort antal kraftiga, s.k. compoundbågar, till Sverige.

Ja, så har det gjorts sen compounden uppfanns, så vad är problemet ?

Dessa kan sen säljas till den som vill köpa.

Jaaa...det är väl liksom vitsen med att importera en vara..

Vi kan konstatera att mord med pilbåge redan har förekommit i Sverige.

Ett mord vad jag vet..

Mot bakgrund av vad som gäller beträffande licenspliktiga vapen i dag finns det ingen logik i att inte pilbågar, som kan (enligt Naturvårdsverket) döda så stora djur som en kronhjort, ska vara licenspliktiga.

Återigen, pilbågen kan inte lagra energi, och då är det inget vapen i den bemärkelsen, och sen kan den

fälla betydligt större djur än kronhjort..

Det bör observeras att armborst blir licenspliktiga så fort man tvinnar några gummisnoddar tillräckligt mycket.

Ehhh...jaha ??

Svensk vapenlagstiftning går inte i takt med ”den fria marknaden” på området som ofta styrs via den under världen.

Hmm...tror inte att buset är speciellt intresserad av att köpa en compoundbåge insmugglad från öst, när det finns några automatvapen och pistoler i samma bagagelucka att välja på..

Därför är det rimligt att en ständig översyn sker av vapenlagen.

Självklart, men den ska utföras av kompetenta människor som ser saker för vad dom är..

I dagsläget förefaller lagen vara tämligen ålderstigen, trots översyn så sent som för något år sedan.

Jaa..han svarar ju på sitt eget påstående..utalandet känns mest som ett desperat försök att hitta nått argument..

Det påfordrar att en snar översyn sker av lagen.

Det skedde som sagt ganska nyligen..

Detta bör ges regeringen till känna.

Dom har nog koll på när den gjordes sist..

Stockholm den 1 oktober 2009

Jörgen Johansson ©

Det var inte många rätt i den där motionen... ;):lol:

Publicerat

Jag tror att det kan vara ganska sunt för framtiden med licens på båge.

Kanske kan det tom hjälpa er att få igenom bågjakten här i Sverige. Då blir plötsligt bågen något man måste ha en viss kompetens, ålder osv för att införskaffa, använda och äga.(ett vapen)

Och jag tycker absolut att bågen faller under kategorin "vapen" framförallt för er som tänkt jaga med den.(jaktvapen) Att den inte kan lagra energi tycker jag kvittar, det gör inte en kniv heller men den klassas ofta som ett vapen för det.

Sen finns det en risk om bågjakten skulle bli av här i Sverige så kommer det blossa upp massor av försäljningsställen av bågar där ungar o massa andra människor köper dem. Och ju fler bågar som säljs utan kontroll så kommer dem hamna oss fler o fler personer som inte bör ha dem och förstår att dem är just "vapen" och inga leksaker man skjuter hejvilt på allt runt omkring sig bland folk osv.

//Petter

Publicerat

Inte för att driva tankarna om konspirationer vidare, allt kan ju vara frågan om reaktionär okunskap men det luktar lobbyism motion lång väg från den där motionen,

det jag skulle vilja veta är hur länge man inom C har arbetat med motionen och om den rent av har beretts inom partiet.

Vi skall vara medvetna om det att vår "jakt" som helhet är som alla andra reglerande verksamheter mycket känslig för slika dumheter.

/Christian

Publicerat

Jo detta understryker ordstävet " Den som gapar efter mycket.." och om jag inte minns helt fel

debbaterade jag om detta på deras forum och underströk ett flertal gånger att detta skulle med

stor sannolikhet inträffa.

Jag ser som JS inte något problem i sig att vapenlagen ändras och att vissa bågar licensbeläggs

dock tror jag att detta är svårt att genomföra rent praktiskt med tanke på hur många bågar som

står och skräpar i stugorna, och många av dessa saknar serienummer och liknande, men även

om de har detta är det rent administrativt och ekonomiskt svårt att genomföra en registreing av

alla dessa bågar. Visst kan man utfärda nummer ala skatte kvitto lappen till bilar eller något men

om man ser på det från arbetsmängd,uppföljning,vem ska göra jobbet osv tror jag att detta hamnar

i ett runt arkiv någonstans.

Att det skulle hjälpa till att få bågjakten laglig vet jag inte, kanske kanske inte svårt att säga.

Däremot kan jag se en lag som reglerar inköp/ägande och import av jaktspetsar på horisonten, det

skulle inte förvåna mig ett dugg faktiskt, och att jaktspets i sig kommer att klassas som "eggvapen" ala kniv.

Man skall inte väcka en sovande björn är min erfarenhet här i livet,, snyggt jobbat SBF!!

Publicerat
Jo detta understryker ordstävet " Den som gapar efter mycket.." och om jag inte minns helt fel

debbaterade jag om detta på deras forum och underströk ett flertal gånger att detta skulle med

stor sannolikhet inträffa.

Jag ser som JS inte något problem i sig att vapenlagen ändras och att vissa bågar licensbeläggs

dock tror jag att detta är svårt att genomföra rent praktiskt med tanke på hur många bågar som

står och skräpar i stugorna, och många av dessa saknar serienummer och liknande, men även

om de har detta är det rent administrativt och ekonomiskt svårt att genomföra en registreing av

alla dessa bågar. Visst kan man utfärda nummer ala skatte kvitto lappen till bilar eller något men

om man ser på det från arbetsmängd,uppföljning,vem ska göra jobbet osv tror jag att detta hamnar

i ett runt arkiv någonstans.

Att det skulle hjälpa till att få bågjakten laglig vet jag inte, kanske kanske inte svårt att säga.

Däremot kan jag se en lag som reglerar inköp/ägande och import av jaktspetsar på horisonten, det

skulle inte förvåna mig ett dugg faktiskt, och att jaktspets i sig kommer att klassas som "eggvapen" ala kniv.

Man skall inte väcka en sovande björn är min erfarenhet här i livet,, snyggt jobbat SBF!!

Vi har ju redan en licenshantereing så det är väl inget problem.

Tycker det vore bra kanske också för att få något slags system där bågtillverkarna måste klassa bågarna efter lämplig klassning.

Annars finns ju ingen kontroll på vad som används i skogen på sikt, det är som att vi inte skulle ha någon kontroll på våra andra vapen i samhället =helt otänkbart!

Se det som en ypperlig möjlighet att kunna påverka klassningar osv med ett modernt synsett på hur vapen osv funkar.

Kanske ni slipper konstiga regler som dessa angående slugs, kulvikter mm.

Publicerat

Dessa byråkratiska björnar sover aldrig på riktigt dem är rävar!! Passa på o ge dem frukost på säng o visa vägen istället för att låtsas att dem sover.

//Petter

Publicerat

Det är nog inte så konstigt detta egentligen. Det har ju i bågskyttekretsar under en tid talats om hurpass dödliga pilbågarna faktiskt är, vissa har menat att under rätt omständigheter så är en bra träff med pilbåge snabbare än en bra träff med kula. Omsatt till den civila världen är dödliga vapen farligt och läskigt, desto dödligare desto farligare. Alltså licenskrav.

Detta skrivet utan hänsyn till egen ståndpunkt.

Publicerat
Vi har ju redan en licenshantereing så det är väl inget problem.

Tycker det vore bra kanske också för att få något slags system där bågtillverkarna måste klassa bågarna efter lämplig klassning.

Annars finns ju ingen kontroll på vad som används i skogen på sikt, det är som att vi inte skulle ha någon kontroll på våra andra vapen i samhället =helt otänkbart!

Se det som en ypperlig möjlighet att kunna påverka klassningar osv med ett modernt synsett på hur vapen osv funkar.

Kanske ni slipper konstiga regler som dessa angående slugs, kulvikter mm.

Förvisso har sverige licenshantering, men för att införa licens på bågar kan man inte applicera den rakt av, det ska göras databaser,regler,formulär direktiv för hur det ska skötas rent administrativt, utbildning till utfärdande myndigheter,utbildning till övervakande myndighet ja du listan kan göras lång tillika kostnadsbedömningen för den samma, så full så enkelt är det inte.

Klassning ? utveckla det lite, jag har svårt att tro att de som tillverkar bågar skulle göra något extra bara för lilla Sverige.

Om jakten blir laglig så blir det naturligtvis regler för vilken båge och spetsar man får använda vid jakt, använder man något annat är det sonika jaktbrott, så det behövs inte regleras i en eventuell vapenlags ändring.

Publicerat
Det är nog inte så konstigt detta egentligen. Det har ju i bågskyttekretsar under en tid talats om hurpass dödliga pilbågarna faktiskt är, vissa har menat att under rätt omständigheter så är en bra träff med pilbåge snabbare än en bra träff med kula. Omsatt till den civila världen är dödliga vapen farligt och läskigt, desto dödligare desto farligare. Alltså licenskrav.

Detta skrivet utan hänsyn till egen ståndpunkt.

Jupp helt rätt, men vapenlagen är nog utformad och baserat på endel andra aspekter med, dvs hur vapnen kan användas

vid våldsbrott, hur lätta de är att dölja under kläder osv, det är mycket därför det är lättare att få licens på tex jaktvapen än

på handeldvapen, så jag tror inte de bara ser det ur en "dödlighets" synpunkt så att säga.

Publicerat

jag är ju inte bågkunnig som många andra, men att licensbelägga utrustningen som avlivar viltet vid jakt är väl inte helt fel. tråkigt men inte fel.

det för med sig utbildningskrav för nya entusiaster och det hjälper väl er etablerade i saken att det ni sysslar med är seriöst, något som inte är bara på skoj utan något samhället skall behandla och respektera som jakt med skjutvapen.

banskytte behöver man kanske inte inkludera om man inte köper "licensbelagd" utrustning såsom jaktspets, pilar med utbytbar spets mm, ni fattar vad jag menar. samma som "inga patroner utan licensen på disken".

Ni vill ju ha till stånd jakt med båge i sverige, nu tar väl myndigheterna detta mer på allvar om man uppmärksammar att ni har grejer för det.

kan ni inte använda detta i er sak istället för att störa er på det?

/Kalle

Publicerat
jag är ju inte bågkunnig som många andra, men att licensbelägga utrustningen som avlivar viltet vid jakt är väl inte helt fel. tråkigt men inte fel.

det för med sig utbildningskrav för nya entusiaster och det hjälper väl er etablerade i saken att det ni sysslar med är seriöst, något som inte är bara på skoj utan något samhället skall behandla och respektera som jakt med skjutvapen.

banskytte behöver man kanske inte inkludera om man inte köper "licensbelagd" utrustning såsom jaktspets, pilar med utbytbar spets mm, ni fattar vad jag menar. samma som "inga patroner utan licensen på disken".

Ni vill ju ha till stånd jakt med båge i sverige, nu tar väl myndigheterna detta mer på allvar om man uppmärksammar att ni har grejer för det.

kan ni inte använda detta i er sak istället för att störa er på det?

/Kalle

Nej det är nog ingen som stör sig på det, jag tror de flesta gillar tanken eller inte bryr sig då det är ett litet problem

vad tråden handlar om är mera hur det kan sluta då tex en organisation som INTE vill ha licens och utrycker detta

högljudet misslyckas i det stora hela och det fick en motsatt effekt :D

Publicerat
Nej det är nog ingen som stör sig på det, jag tror de flesta gillar tanken eller inte bryr sig då det är ett litet problem

vad tråden handlar om är mera hur det kan sluta då tex en organisation som INTE vill ha licens och utrycker detta

högljudet misslyckas i det stora hela och det fick en motsatt effekt :rolleyes:

oj då, det är surt då. kommunikationsproblem :D

Publicerat

högljudet misslyckas i det stora hela och det fick en motsatt effekt :D

Hur blir det för en sån som mig som har bågbyggande som hobby då? De flesta bågar jag bygger är idag lagliga att jaga med i texfinland, åland och danmark, och jag kan på ett par timmar bygga ett licencbelagt vapen...

Man kan ju se det från andra hållet, är användandet av licnesfria pilbågar vid våldsbrott ett stort problem i sverige?

Publicerat
Hur blir det för en sån som mig som har bågbyggande som hobby då? De flesta bågar jag bygger är idag lagliga att jaga med i texfinland, åland och danmark, och jag kan på ett par timmar bygga ett licencbelagt vapen...

Man kan ju se det från andra hållet, är användandet av licnesfria pilbågar vid våldsbrott ett stort problem i sverige?

Precis, det är ytterligare skäl till att jag inte tror det blir licens på bågar, för många faktorer som måste

räknas in, och då väljer nog regeringen att bordlägga hela iden, detta är vad jag tror bara...

Nej det är de inte, så igen samma skäl att det inte blir licensbelagt

Publicerat
Förvisso har sverige licenshantering, men för att införa licens på bågar kan man inte applicera den rakt av, det ska göras databaser,regler,formulär direktiv för hur det ska skötas rent administrativt, utbildning till utfärdande myndigheter,utbildning till övervakande myndighet ja du listan kan göras lång tillika kostnadsbedömningen för den samma, så full så enkelt är det inte.

Klassning ? utveckla det lite, jag har svårt att tro att de som tillverkar bågar skulle göra något extra bara för lilla Sverige.

Om jakten blir laglig så blir det naturligtvis regler för vilken båge och spetsar man får använda vid jakt, använder man något annat är det sonika jaktbrott, så det behövs inte regleras i en eventuell vapenlags ändring.

Det är ju det med klassningen som jag menar är upp till er som är experter på bågar har möjlighet att påverka. (vapen klassen på en tex studsare i kaliber 30-06 finns först när man söker licens på den, det räcker för tillverkaren att märkning finns samt uppskattad prestanda på något mått som är betämt)

Att det skall vara helt fritt att för vem som helst köpa ett vapen som lika effektivt som ett gevär är för mig helt korkat.

Det lilla som skrivs om bågjakt nu är bara en flugskit mot vad det kommer att göras när det blivit tillåtet att jaga med båge.

Och med pulicitet kommer efterfrågan på bågar öka det behöver man inte vara särskillt smart för att förstå.

Finns det då inga färdiga regler som åldersgräns, krav på jägarexamen/medlem i klubb osv kommer det säkerligen bli problem.

Med problem kommer dålig publicitet och det gynnar inte jägarkåren.

Förstår inte hur ni själva kan vara emot detta?! Jag ser det som ett steg i rätt riktning att bågen ses som ett potent vapen och för att vara värdig att äga, jaga, skjuta med det bör man förtjäna det precis som med andra vapen.

Detta genom personlig bedömning av myndighet som för andra vapen.

/Petter

Publicerat

Det enda som oroar mej i ämnet ... är om eventuell licens på bågar ska leda till att man måste ha ett godkänt vapenskåp hemma, att förvara den i.

Samt att det i sådana fall .. att klubbarna då också måste ha vapenskåp.

Annars så är väl allmänt det största problemet att ett eventuellt licenstvång kanske kommer leda till att intresset för bågskyttet, av nämnda anledning, drastiskt kommer att minska i Sverige.

Om det då är SBF + SBJF:s "interna" gräl om "jakt med båge" som har fått vissa ledarmöten att börja intressera sig för pilbågens farlighet och anser sig tvingade att lägga motioner om licenstvång på båge ....... då kan man ju bara göra ett konstaterande ................... Man har väckt den björn som sover. :unsure:

Att sedan SBJF kan anse sig ha gått " segrande ur striden" , måste ju ändå totalt sett anses vara ett misslyckande, om licenstvånget leder till att bågskyttet drastiskt minskas.

Vem man sedan ska "tacka" för bidragandet till försvårandet att inneha ex.v. Compoundbåge är i mina ögon irrelevant. ............... Surt sa rönnbäret.

Publicerat
Det är ju det med klassningen som jag menar är upp till er som är experter på bågar har möjlighet att påverka. (vapen klassen på en tex studsare i kaliber 30-06 finns först när man söker licens på den, det räcker för tillverkaren att märkning finns samt uppskattad prestanda på något mått som är betämt)

Att det skall vara helt fritt att för vem som helst köpa ett vapen som lika effektivt som ett gevär är för mig helt korkat.

Det lilla som skrivs om bågjakt nu är bara en flugskit mot vad det kommer att göras när det blivit tillåtet att jaga med båge.

Och med pulicitet kommer efterfrågan på bågar öka det behöver man inte vara särskillt smart för att förstå.

Finns det då inga färdiga regler som åldersgräns, krav på jägarexamen/medlem i klubb osv kommer det säkerligen bli problem.

Med problem kommer dålig publicitet och det gynnar inte jägarkåren.

Förstår inte hur ni själva kan vara emot detta?! Jag ser det som ett steg i rätt riktning att bågen ses som ett potent vapen och för att vara värdig att äga, jaga, skjuta med det bör man förtjäna det precis som med andra vapen.

Detta genom personlig bedömning av myndighet som för andra vapen.

/Petter

Petter

Jag tror du missat lite i vad vi säger här, vi är inte emot licenskrav, då de flesta av oss redan har licenser för krutvapen

och ha en licens till är inte hela världen, dock är detta svårt att genomföra som jag förklarat tidigare i tråden. För mig personligen är det förvånande att det inte redan idag är licensbelagt men det betyder inte att det kommer att bli så.

Sen tror jag inte du följt hela debatten ang bågjakt, för då vet du att SBJF mfl arbetar hårt för att det SKA finnas regler,kurser osv innan någon jagar med båge i Sverige.

Bågar är idag klassade från leverantören, fast det finns inte "Kalibrar" när man talar pilbåge, det är andra faktorer

och dessa är väldigt tydliga.

Publicerat
Petter

Jag tror du missat lite i vad vi säger här, vi är inte emot licenskrav, då de flesta av oss redan har licenser för krutvapen

och ha en licens till är inte hela världen, dock är detta svårt att genomföra som jag förklarat tidigare i tråden. För mig personligen är det förvånande att det inte redan idag är licensbelagt men det betyder inte att det kommer att bli så.

Sen tror jag inte du följt hela debatten ang bågjakt, för då vet du att SBJF mfl arbetar hårt för att det SKA finnas regler,kurser osv innan någon jagar med båge i Sverige.

Bågar är idag klassade från leverantören, fast det finns inte "Kalibrar" när man talar pilbåge, det är andra faktorer

och dessa är väldigt tydliga.

ÖÖÖÖHHHH?!

Mitt första inlägg handlade om att jag tycker det är bra om det införs licens på båge. Då tycker vi väl lika, eller?

Om det nu finns klasser varför ifrågasätter du det jag skriver om att det. Det är väl klokt att ha dessa kvar isf?

Att det blir ett stort jobb med att införa bågjakt vad gäller utbildning av tillsynspersonal, tillståndshandläggare mm förstår jag också men det kommer ju med bågjakten i stort oavsett licens eller inte.

Jag förstod att ni inte har samma syn på licensfrågan som den andra organisationen men det har jag inte skrivit något om.

Alla är inte emot er så dra in klorna :unsure:

//Petter

Publicerat
ÖÖÖÖHHHH?!

Mitt första inlägg handlade om att jag tycker det är bra om det införs licens på båge. Då tycker vi väl lika, eller?

Om det nu finns klasser varför ifrågasätter du det jag skriver om att det. Det är väl klokt att ha dessa kvar isf?

Att det blir ett stort jobb med att införa bågjakt vad gäller utbildning av tillsynspersonal, tillståndshandläggare mm förstår jag också men det kommer ju med bågjakten i stort oavsett licens eller inte.

Jag förstod att ni inte har samma syn på licensfrågan som den andra organisationen men det har jag inte skrivit något om.

Alla är inte emot er så dra in klorna :unsure:

//Petter

inga klor ute på något vis, var har jag ifrågasatt dig ??

Du läser inte vad jag skriver, eller så är jag otydlig, jag säger att för att innföra LICENS på bågar kräver det en massa

olika arbeten, med detta som bas tror jag inte regeringen kommer att klubba någon licenskrav för pilbågar, detta har inget med bågjakt i sig att göra.

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.