Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bågskytteförbundet har skitit i boet!

Featured Replies

Publicerat

Ok Roger P då var det nog en kommunikations miss från början, sorry för det.

Tycker ändå att det är fel att lobba för jakt med båge och fortfarande inte medge att det är ett "vapen" som Crowfear gjorde längst upp. Det var därför jag hoppade in i tråden från början...

//Petter

  • Svar 60
  • Visningar 11,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
Ok Roger P då var det nog en kommunikations miss från början, sorry för det.

Tycker ändå att det är fel att lobba för jakt med båge och fortfarande inte medge att det är ett "vapen" som Crowfear gjorde längst upp. Det var därför jag hoppade in i tråden från början...

//Petter

Vad Kråkan menar är definitionen i lag om vad som är vapen, " ett objekt som lagrar energi" det är inte hanns

uppfinning :unsure:

Publicerat

Det crowfear beskriver är väl gällande vapenlagar baserade på definitioner ang. lagrad energi?

Om ex.v. Compoundbågen ska börja klassas som licenspliktigt vapen så måste ju gällande vapenlagar skrivas om eller kompletteras ?

Den motion som ledarmoten lämnat in innerhöll nästan bara sakfel ! :unsure:

Publicerat

Dåså då är det inget vapen om det inte finns med i lagen!!

Om man inte kan gå med på att det kallas vapen bara för att det inte är inskrivet i vapenlagen är man väl lika trångsint som de som är emot bågjakten..

Låter mest som trams för att kritisera någons uttalande.

/Petter

Publicerat
Ok Roger P då var det nog en kommunikations miss från början, sorry för det.

Tycker ändå att det är fel att lobba för jakt med båge och fortfarande inte medge att det är ett "vapen" som Crowfear gjorde längst upp. Det var därför jag hoppade in i tråden från början...

//Petter

Vad Kråkan menar är definitionen i lag om vad som är vapen, " ett objekt som lagrar energi" det är inte hanns

uppfinning :unsure:

Precis.

Publicerat
Dåså då är det inget vapen om det inte finns med i lagen!!

Om man inte kan gå med på att det kallas vapen bara för att det inte är inskrivet i vapenlagen är man väl lika trångsint som de som är emot bågjakten..

Låter mest som trams för att kritisera någons uttalande.

/Petter

Det är ingen här som argumenterar om att det inte är ett vapen, men per lagtext är det inte det, det har inte

bågskyttarna här hittat på utan den som en gång skrev lagen.

Publicerat

Jag vet vad lagen säger. Men i texten paratde han o begreppet vapen och det kan vara vad som helst i detta fall pilbåge.

Vill man vrida på ord o text bara för att kunna få en person att framstå som helt okunnig på ett område så visst men det blir ju mest trams i mina ögon.

Finns alltid sakfel i det folk skriver,,

Publicerat
Jag vet vad lagen säger. Men i texten paratde han o begreppet vapen och det kan vara vad som helst i detta fall pilbåge.

Vill man vrida på ord o text bara för att kunna få en person att framstå som helt okunnig på ett område så visst men det blir ju mest trams i mina ögon.

Finns alltid sakfel i det folk skriver,,

ok vill inte missförstå dig, men du säger han, menar du Crowfear eller personen som skrev motionen som Crowfrear kommenterade ?

Publicerat
ok vill inte missförstå dig, men du säger han, menar du Crowfear eller personen som skrev motionen som Crowfrear kommenterade ?

motionen

Publicerat
Jag vet vad lagen säger. Men i texten paratde han o begreppet vapen och det kan vara vad som helst i detta fall pilbåge.

Vill man vrida på ord o text bara för att kunna få en person att framstå som helt okunnig på ett område så visst men det blir ju mest trams i mina ögon.

Finns alltid sakfel i det folk skriver,,

Inget sakfel i det han skrev i sin motion, han var helt enkelt dåligt påläst på vapendefinitionen helt enkelt.

Svårare än så är det inte.

Och ett vapen är det som står i definitionen, punkt.

Blir bågen klassad som ett vapen i framtiden, och därmed licensbelagd, fine by me, jag har inga problem med det, och knappast någon annan seriös bågjägare heller, men fram till dess så bör bågen kallas för vad den är, annars blir det fel.

Publicerat
Jag vet vad lagen säger. Men i texten paratde han o begreppet vapen och det kan vara vad som helst i detta fall pilbåge.

Vill man vrida på ord o text bara för att kunna få en person att framstå som helt okunnig på ett område så visst men det blir ju mest trams i mina ögon.

Finns alltid sakfel i det folk skriver,,

Tror inte vi behöver få honom att framstå som okunnig, det löste han ganska bra själv, i min mening alltså.

Publicerat
Inget sakfel i det han skrev i sin motion, han var helt enkelt dåligt påläst på vapendefinitionen helt enkelt.

Svårare än så är det inte.

Och ett vapen är det som står i definitionen, punkt.

Blir bågen klassad som ett vapen i framtiden, och därmed licensbelagd, fine by me, jag har inga problem med det, och knappast någon annan seriös bågjägare heller, men fram till dess så bör bågen kallas för vad den är, annars blir det fel.

Du har helt rätt han skrev ordet "vapen" i texten flera gånger och menade pilbåge vilken jävla stackare att vara så sjukt dåligt påläst.

Fattar inte att han inte fått sparken ännu..

Publicerat
Du har helt rätt han skrev ordet "vapen" i texten flera gånger och menade pilbåge vilken jävla stackare att vara så sjukt dåligt påläst.

Fattar inte att han inte fått sparken ännu..

Du, jag fattar inte exakt vart du vill komma, samt att sarkasmen är illa dåld

anser du att vi på något sätt är emot att bågen klassas som vapen ?

eller är detta partipolitisk på något sätt ?

Tycker du ska vara mer tydlig i vad du vill få fram så kanske vi kan föra en vettig dialog

Publicerat
  • Författare
Jo detta understryker ordstävet " Den som gapar efter mycket.." och om jag inte minns helt fel

debbaterade jag om detta på deras forum och underströk ett flertal gånger att detta skulle med

stor sannolikhet inträffa.

Jag ser som JS inte något problem i sig att vapenlagen ändras och att vissa bågar licensbeläggs

dock tror jag att detta är svårt att genomföra rent praktiskt med tanke på hur många bågar som

står och skräpar i stugorna, och många av dessa saknar serienummer och liknande, men även

om de har detta är det rent administrativt och ekonomiskt svårt att genomföra en registreing av

alla dessa bågar. Visst kan man utfärda nummer ala skatte kvitto lappen till bilar eller något men

om man ser på det från arbetsmängd,uppföljning,vem ska göra jobbet osv tror jag att detta hamnar

i ett runt arkiv någonstans.

Att det skulle hjälpa till att få bågjakten laglig vet jag inte, kanske kanske inte svårt att säga.

Däremot kan jag se en lag som reglerar inköp/ägande och import av jaktspetsar på horisonten, det

skulle inte förvåna mig ett dugg faktiskt, och att jaktspets i sig kommer att klassas som "eggvapen" ala kniv.

Man skall inte väcka en sovande björn är min erfarenhet här i livet,, snyggt jobbat SBF!!

Ska vi skicka blommor eller tårta och gratulera Svenska Bågskytteförbundet?

Publicerat
Ska vi skicka blommor eller tårta och gratulera Svenska Bågskytteförbundet?

Tror det räcker med ett stort flin...

Publicerat
  • Författare
Tror det räcker med ett stort flin...

Vi kanske ska åka till deras kansli? :lol: ! Vi säger inget utan sitter bara och ler!

Gudars skymning så klumpigt agerat av SBF.

Får man göra vad som helst och fortfarande ha en förbundsstyrelsepost?

Tydligen får man det.

På ett bågskytteforum finns det t.o.m mindre bemedlade som tar dom i försvar! :rolleyes:

Publicerat
Vi kanske ska åka till deras kansli? :lol: ! Vi säger inget utan sitter bara och ler!

Gudars skymning så klumpigt agerat av SBF.

Får man göra vad som helst och fortfarande ha en förbundsstyrelsepost?

Tydligen får man det.

På ett bågskytteforum finns det t.o.m mindre bemedlade som tar dom i försvar! :rolleyes:

Nåja det var inte särkillt genomtänkt, men tror inte att detta påverkar bågjakt för eller emot

oavsett vilka klaver SBF trampar i.

Men va fan bryr ja mig,, har inte dessa bekymmer ;)

Publicerat
  • Författare
Nåja det var inte särkillt genomtänkt, men tror inte att detta påverkar bågjakt för eller emot

oavsett vilka klaver SBF trampar i.

Men va fan bryr ja mig,, har inte dessa bekymmer :lol:

Nej, jag tror heller inte att det påverkar bågjakten. Däremot kan sportskyttarna få det lite besvärligt och en aning kostsamt.

Licenser och vapenskåp kostar ju en del. :rolleyes:

Publicerat

Vad är skillnaden mellan SBF och SBJF? Vilken organisation är den officiella?

Publicerat
  • Författare
Vad är skillnaden mellan SBF och SBJF? Vilken organisation är den officiella?

SBF= Svenska Bågskytteförbundet (Sportskyttar, skjuter bara målskjutning och är livrädda för bågjakten och eventuella licenser på pilbågarna)

SBJF= Svenska Bågjägareförbundet. (Jagar med sina bågar. Är inte rädda för licenser)

Båda organisationerna är officiella!

Publicerat

Den där motionen... vilket problem är den egentligen lösningen på? :rolleyes:

Publicerat

Jag håller med Herr Berg, här skapar de ett problem som inte finns!

Eftersom det ska krävas en examen typ jägarexamen + jägarexamen innan man får jaga med båge så tycker jag att den som jagar själv ska hålla koll på att man har rätt styrka på bågen (eller vad det kallas) på samma sätt som jag som gevärsskytt kontrollerar att jag har rätt amunition till det villebråd jag jagar.

Går det igenom att det ska bli licensbelagdt att inneha en båge tar jag för givet att den SKALL vara inlåst i ett vapenskåp på samma premisser som licensbelagda delar till gevär och pistoler.

att som här måla fan på väggen innen det ens är beslutat att det ens blir bågjakt tycker jag är löjligt

Andreas

Publicerat
  • Författare
Den där motionen... vilket problem är den egentligen lösningen på? :P

Antar för att den undre världen nu beslutat att börja råna banker och värdetransporter med pilbågar.

Då hör inte polisen dom och det blir lättare att undkomma. Kan inte se nån annan förklaring! :D

Men mest är det för att sportskyttarnas styrelse varit ut och kontaktat riksdagsmän och nu har en vaknat och hittat på en alldeles egen liten nisch att motionera för!

Återigen stort grattis till Svenska Bågskytteförbundet! Måste efter en eventuell licens kännas mycket manligare att peta hål i papperstavlorna! :P

Publicerat

Jag tror inte det är direkt produktivt att bråka med SBF, de har det nog jobbigt som det är, de gjorde bort sig redan i våras och vet om det (hoppas jag) end of that, låt det ligga. Blir det licens får i allafall en bågjägare det jobbikt, nämligen jag.

1 Jag bygger bågar, som hobby, hur fan skulle man göra då?

2 Vapenskåp är sällan mer än 150 cm och jag gillar inte takedowns eller compounds.....

3 Mina långbågar är så vackra att de förtjänar en plats på väggen

Publicerat

Eftersom jag inte jagar med båge (än) och inte ens skjuter båge (än) så blir jag mest lack på att detta idotiska förslag inte direkt kommer att korta licensköerna hos myndigheterna.

*suck*

Andreas

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.