Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rävracer..?

Featured Replies

Publicerat

Det som jag tycker är väldigt konstigt är att Sako inte har sämre rykten mtp alla småfel som man kan hitta men det är klart... Vi kanske vet mer generellt om våra "skogsverktyg" idag än vad man gjorde förr.

Fina bössor iaf.

• Svar 211
  • Visningar 30,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jag har en Vixen 222 med 50 cm pipa och en liten ljuddämpare på. (En SAK-dämpare som jag köpt via Poff-tech) Dämparen väger 200g och är 17 cm lång. Dämpar väl inte som en stor dämpare men bra nog. Den

• ...och svaret på dina funderingar är en 22-250 (1250m/s med 40gr kula).....

Posted Images

Publicerat
  • Författare
Jag kan bekräfta att Lasses Vixen träffar som den ska så är det samma laddning du har fått så bör det vara din bössa ELLER s b k. :P

Förövrigt har jag regelbundet träffbilder på ca 15mm/100m med min Sauer. Det får dock inte blåsa för den lille kulf-n är vindkänslig.

Nja denna gång kändes det jävligt bra att skjuta. Givetvis lär man vinna några mm på ett bättre stöd men annars så tror jag att resultatet i tavlan speglar bössans kapacitet just nu. Hade ju en riktig mysstund med både Vixen och Hornet, goa bössor att skjuta med!

Du får kanske byta till ett sikte med mer justermån typ jänkesikte (Conquest)... :P

Yeah right!! Är det såna här bekymmer man kommer till rätta med genom att "rikta lådan" förövrigt?

I love the smell of Robbans anger managment in the morning....

Hippen är det en exakt kopia av frugans du skjuter med? För det låter så. :D Av nån anledning så sparkade Sako alla duktiga och erfarna snubbar när det var dags att bygga denna modellen. In kom istället lastbilschaufförslärlingarna och ställde till med en ganska så vacker bössa trots allt. ;)

Det låg nånstans mellan 5 och 10 shims nerpetat i träet vilket tyder på för djup inpassning. I pipkanalen så låg pipan an längst fram vilket slipades ur och blev hyffsat. När shimsen rök och systemet testades igen så låg pipskrället dikt an och lite till ånyo. :o

Ja du ser...

Kollade in Rikards vixen nu sist och den såg mycket bättre ut i stocken dock var underbeslagen nått hemskt dåligt inpassat i djup då den nästan liknar en banan när skruvarna är åtdragna. :lol:

Ge fan i skjutandet innan du knäcker dig, lägg både tid och pengar på en riktig helbäddning och helst tom en pelarbäddning, bössan är värt dom kronorna. När pipan ligger fri som den ska och bössan är bäddad så fint så tar du 20grs Norma 200 och Berger Varmint 52grs, SMK 52 eller Hornady SP 55grs så klara du dig galant. ;)

Alltså 20grs, no more no less. Jag vet att det ligger som max men dom här bössorna gillar det.

Denna modell ska visst vara halvskum.. Jensa i Uppsala som skruvade med den framhöll att siktet var av annorlunda typ och skruvarna mindre än vanligt. Fick för mej, utan att veta att detta kunde vara någon amerikansk exportmodell som var tänkt för någon annan marknad eller något jag vet inte. Skit samma, bössan är riktigt fin och då det är en Sako så är jag helt övertygad om att detta kommer att bli bra bara man får dessa justeringar gjorda.

Ska skicka pm till taxen på grannkanalen nu och kolla när han har tid/lust..

Inte hittat några schimsar ännu, dock sumpat en liten svart brickliknande moj som "vart över" sist jag lyfte bössan ur kolven. Kunde fan inte se vart den skulle sitta så jag tror den vart kvar utanför bössan. Nu kan jag ju lägga in bilder igen, något speciellt som skall avbildas för att ge någon information om modellen? Min sväljer förövrigt 7 skott i magasinet B)

Sen skulle jag fan vilja fimpa kolven 2 cm.. mysigare att komma "in" mer i bössan i anläggning tycker jag.. allt annat jag skjuter med är kort så det är väl en vanesak.

Robban..dessa 20 grainsen.. vad får du för hastighet där? När jag lekte med hastigheten på norma.cc så tyckte jag att hastigheten gav otroligt lite på kulbanan. Så jag har reviderat mina tankar om heta laddningar, siktar på att hamna högt men inte alls så man får platta tändhattar eller så.

Bannade vapex förövrigt, inga v-max på typ 2 veckor :lol:

Mvh!

Publicerat
Bannade vapex förövrigt, inga v-max på typ 2 veckor :lol:

Mvh!

Jag kom att tänka på att sist jag beställde därifrån (har inte än fått nåt förövrigt) så fick jag nåt mail om att det var försenat varvid jag svarade lite förargligt att jag var van vid deras hastighet och beställde numera med 6 månaders marginal. Då fick jag en försynt fråga om jag var släkt med tyngdlyftningsvärldmästaren Jonny som bor i samma by. De trodde kanske att jag skulle skicka honom att skynda på... :lol:

Publicerat
Det som jag tycker är väldigt konstigt är att Sako inte har sämre rykten mtp alla småfel som man kan hitta men det är klart... Vi kanske vet mer generellt om våra "skogsverktyg" idag än vad man gjorde förr.

Fina bössor iaf.

Finns risk att det är lite HD fenomen på Jaktsidan när det gäller Sako. Alla vet ju att HD är dyrast och minst pålitlig men att få en HD åkare att erkänna det är omöjligt. De lider i det tysta och bygger om.

Publicerat
Robban..dessa 20 grainsen.. vad får du för hastighet där? När jag lekte med hastigheten på norma.cc så tyckte jag att hastigheten gav otroligt lite på kulbanan. Så jag har reviderat mina tankar om heta laddningar, siktar på att hamna högt men inte alls så man får platta tändhattar eller så.

Mvh!

Jag är inte helt säker vart på skalan dom hamnar då jag ännu inte kronografat dom men det är inga allvarliga trycktecken iaf. lite kratring på th men annars inte ett jota så det är lugnt.

F.Ö. så verkar dom flesta kunna ösa på bra med krut i sina vixenbössor, kolla med maddog bla och magnum varför inte. :lol:

Är det nått så har du ju mig på fäjsbok, en snabb sökning på eniro så hittar du telnr å hela skiten så kan jag hjälpa till med nått så bara ring. ;) Om inte annat lugna nerverna på dig kanske.... Eller försämra dom :lol:

/Robban

Publicerat
Finns risk att det är lite HD fenomen på Jaktsidan när det gäller Sako. Alla vet ju att HD är dyrast och minst pålitlig men att få en HD åkare att erkänna det är omöjligt. De lider i det tysta och bygger om.

Du har nog rätt i det. Nu är det förutom den infrästa skenan relativt enkla saker att feppla med Fan vet om jag inte skall fräsa om frugans spår till nått mer rakare men då får jag ju bygga egna ringar med. :lol:

Publicerat
  • Författare
När pipan ligger fri som den ska och bössan är bäddad så fint så tar du 20grs Norma 200 och Berger Varmint 52grs, SMK 52 eller Hornady SP 55grs så klara du dig galant. :lol:

Alltså 20grs, no more no less. Jag vet att det ligger som max men dom här bössorna gillar det.

Kollat Bergerkulan där.. flatbase.. gillar dem inte, brukar knyckla till hylsorna där.. har du testat V-max?

Sierra har en Spitzer även, blyspets, som en kompis pratar sig varm för.. mjuk som fan?

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Är det nått så har du ju mig på fäjsbok, en snabb sökning på eniro så hittar du telnr å hela skiten så kan jag hjälpa till med nått så bara ring. ;) Om inte annat lugna nerverna på dig kanske.... Eller försämra dom :lol:

Känns tryggt :lol:

Nerverna är det inga problem med, gillar konceptet redan från början och såå illa skjuter den inte så detta blir nog bra tillslut.

Sen är ju säsongen i princip slut så det är ingen som helst panik. Såg att Berger hade ngn 30 grains kula.. söte jesus vilken fart man måste kunna få upp en sån i..om den stabiliserar..

Mvh!

Publicerat
Känns tryggt :lol:

Nerverna är det inga problem med, gillar konceptet redan från början och såå illa skjuter den inte så detta blir nog bra tillslut.

Sen är ju säsongen i princip slut så det är ingen som helst panik. Såg att Berger hade ngn 30 grains kula.. söte jesus vilken fart man måste kunna få upp en sån i..om den stabiliserar..

Mvh!

Stabilisering behöver du nog inte oroa dig för... Ja inte i viktspannet 30-50grs iaf. Är det modellen "Made in Finland" med tolv alt sex räfflor eller Bofors?

Det finns lite olika åsikter om vad som är bra och inte dock verkar det stora problemet ligga i att hitta rätt kulor till rätt pipa så att säg.

Är det samma som jag har eller rättare sagt frugan, den med tolv räfflor så verkar maxlängd på kulan ligga nånstans mellan 18-19mm.

Kulor som inte funkade är SIerra Blitz King 55grs samt game king 55grs då det ble a4:a stora träffbilder med ovala hål vilket är ett bra tecken på att kulhelvetet inte vill låta sig stabiliseras.

Publicerat

Fan ja glömde säga att det ska va bomkontakt med SMK'n, 1,5mm FF med Hornadyn och 2,0mm FF med Bergern. :lol:

Som sagt, 20 grains med Norma 200...

Publicerat
Kulor som inte funkade är SIerra Blitz King 55grs

50 grains om man ska vara petig.

Publicerat
50 grains om man ska vara petig.

Helt riktigt så var det. ;)