Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rävracer..?

Featured Replies

Publicerat

Med all respekt för de inblandade parterna vill jag med emfas hävda att det är ungefär lika slugt att ta sina laddrecept från robsofts laddatabas som att gå i parterapi hos Helge Fossmo <_<

Tyvärr finns det inte särskilt mycket trycktestad data för 55/58 grains kulor och VV krut som jag på rak arm känner till. Den laddning som du fastnat för med 45.5 grains VV 140 ger enligt QL ett tryck på ca 65 000 psi vilket är ett klart övertryck eftersom maxtrycket ligger på ca 60 000 psi.

Till detta skall läggas att 243 win är en kaliber som är notoriskt ökänd för stora tryckvariationer. Det sista är också anledningen till att fabriksladdningar i denna kaliber som regel är väldigt modest laddade, fabrikanterna vet av erfarenhet (och inte minst omfattande trycktester) att de behöver ha en större marginal till maxtryck i sina fabriksladdningar med 243win än vad de behöver med andra mer "väluppfostrade" skapelser.

Samtidigt skall man inte ta QL som den objektiva sanningen i alla lägen utan det skulle vara ruggigt intressant med lite kronografmätningar på din laddning. Eftersom remington brukar kunna ha ganska generösa toleranser emellanåt så är det inte alls säkert att trycket är tokhögt även om risken är uppenbar att så är fallet.

Henrik

• Svar 211
  • Visningar 30,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jag har en Vixen 222 med 50 cm pipa och en liten ljuddämpare på. (En SAK-dämpare som jag köpt via Poff-tech) Dämparen väger 200g och är 17 cm lång. Dämpar väl inte som en stor dämpare men bra nog. Den

• ...och svaret på dina funderingar är en 22-250 (1250m/s med 40gr kula).....

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Henrik.. Rätt övertygad om att du har fullkomligt rätt, insåg att jag kanske skulle ha backat mer innan jag började ladda än vad jag gjorde.

Visst vore det ruskigt spännande att kronografskjuta, krasst sett ska man väl i så fall skjuta även 45 grains varianten? Har för mej att så länge utgångshastigheten ökar när man spiller i mer krut så är det ok. Då hastigheten INTE ökar längre trots mer krut så bygger man bara gastryck dvs farligt?

Mvh!

Publicerat
Konsulten tycks ha ett mål med denna pungspark, vad kan det vara? :D .222?

Du känner mig och vet mycket väl att jag inte behöver ha ett mål för att dela ut pungsparkar :D Någon .222a äger jag inte längre, den åker till Lule på måndag (och det står en 6x45 och väntar på mig på ett uthämtningsställe på måndag...).

Skulle fortfarande rekommendera en 223 eller 222 med lätta varmintkulor för dina tillämpningar. Du kommer att hitta en Vixen för några tusenpallaor och sedan, tja, är du ju hemma.

Publicerat
Henrik.. Rätt övertygad om att du har fullkomligt rätt, insåg att jag kanske skulle ha backat mer innan jag började ladda än vad jag gjorde.

Visst vore det ruskigt spännande att kronografskjuta, krasst sett ska man väl i så fall skjuta även 45 grains varianten? Har för mej att så länge utgångshastigheten ökar när man spiller i mer krut så är det ok. Då hastigheten INTE ökar längre trots mer krut så bygger man bara gastryck dvs farligt?

Mvh!

NEJ! Det kan vara så att hastigheten inte ökar trots ökad laddning i vissa fall men trycket ökar mer eller mindre fort ändå.

Jag tycker det på sin höjd är intressant att kronografskjuta, att testa laddningar utan kronograf och tryckta laddata DET är spännande däremot :D

Publicerat

Jag får väl börja med att hålla med herr Berg med flera, rekommendationen är givetvis en liten vixen i 222 rem men visst skulle det kunna funka med en rem seven i 243win om det kniper.

I förlita sig på att farten skall sluta att öka innan trycket blir för högt är inget jag skulle rekommendera, det är ett av alla de olika "trycktecken" som KAN vara ett tecken på att trycket är för högt. Däremot är det inget speciellt säkert tecken, i likhet med rätt många andra traditionella "trycktecken".

Om man konsulterar QL så ger det svaret att en lämplig maxladdning skulle vara 44.0 grains VV140 vilket med en 22" pipa skulle ge ca 1085 m/s. Jag skulle mest fokusera på hastigheten och kontrollera hastigheten på dina laddningar, om de ligger på eller över 1085 m/s så finns det med tanke på din piplängd (som väl är kortare än 22") goda skäl till återhållsamhet.

Samtidigt är jag inte ett dugg överraskad över att träffbilderna kryper ihop när trycket ökar, vilket är ett rätt vanligt fenomen.

Som ett sidospår kan jag rekommendera att schimsa upp lådan istället för att ta ur förstocken för att testa hur bössan skjuter med friliggande pipa, remington brukar ju bädda sina pipor med en pressure point rätt långt fram i förstocken. Det kan faktiskt vara så att den skjuter bättre med lite tryck på pipan även om det inte är jättetroligt men jag har i vart fall varit med om en rem 700 som behöver sin pressure point för att prestera på topp.

Henrik

Publicerat
  • Författare

Blir till att ragga kronograf, gud vet när jag får tag på dylik..

Efter diskussonen med Micke så kom vi fram till att låta stocken vara orörd. Om aktuell laddning är användbar så finns ingen anledning att röra något, 10-12 mm räcker gott och väl på 100 meter.

Finns det något att vinna på att byta till ett snabbare krut och backa rejält? Är inte helt säker men anar att Vv140 krutet brinner lite väl långsamt för en 50 cm pipa..

Mvh!

Publicerat

Gud vad du var svår flörtad.

Stick o köp vilken Vixen.222a som helst så har du ditt vapen klart. Kludda dit någon av Zeissarna o ladda en 40-50 gr varmint kula till ca 1000ms. Klart :D

/Lasse

Publicerat
  • Författare

Just det, kalibern.. Visst är en .222 trevlig och inte lika överdimensionerad som denna tingest. Vinsten med den här kalibern är att jag inbillar mej att jag kan få ut mer hastighet ur den och flackare kulbana. Bössan i sig är i orginalformat otroligt smidig, rejält kort! En vixen måste man tveklöst såga pipan av för att få samma format dvs mer jobb.

En annan vinst med vixen är ett trevligare och plundringsbart magasin, Remingtonstudsaren är rejält bökig att ladda faktiskt och plundra.

Dock, denna bössa har jag hemma och kan behålla hemma om jag väljer att köpa den. Ska jag ha en vixen via blocket eller något så måste jag skrota en hagelbössa, nu kan jag lämna en bössa i inbyte i stället och lösa det på så sätt.

Jag hade helst sett att den här bössan till detta priset hade haft .223 men där var det för lång leveranstid så därför .243 Men fan, jag vet inte.. ska försöka skjuta lite mer med den här laddningen och klocka den.. Mr Berg, du har inga ärenden ut på banan med din kronograf månde? :D

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Just det..II

Detta med gastryck och ökande fart.. det var ngt som Mr Berg faktiskt surrade om för en hel del tid sedan som jag faktiskt snappade :D Givetvis så är det bara ett av fler tecken på högt tryck.

Mvh!

Publicerat
. Mr Berg, du har inga ärenden ut på banan med din kronograf månde? :lol:

Du har inga minnen av hur den såg ute efter att du använde den sist? ^_^:lol::D:D

Publicerat
  • Författare

Ehh har för mej att ngn plastpryl for iväg av flåset från mynningen men jag har för mej att den var hel? Har jag fel? :lol:

Mvh!

Publicerat
Ehh har för mej att ngn plastpryl for iväg av flåset från mynningen men jag har för mej att den var hel? Har jag fel? ^_^

Mvh!

Några av de vita flärparna gick sönder men de håller nästan ihop, så det gör inget :lol:

Publicerat
  • Författare

Aj!

Var och kollade på Virtavuoris data för .243.. Max 43,2 grains.. skulle visst göra 1137 m/s..

Herrejösses, min laddning är nog inte hälsosam :lol:

Blir så jävla less, måste alltså backa rejält och börja böka med friflykt i hopp om att få kulan att skjuta trots sämre fart.. Hade dock varit intressant att veta hur jävla fort det går nu..

http://www.lapua.com/fileadmin/user_upload...3Winchester.jpg

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Några av de vita flärparna gick sönder men de håller nästan ihop, så det gör inget :lol:

Har för mej att det bara var att trycka på flärpen på pinnarna som sticker upp, tyckte det såg lite märkligt ut.. Min första tanke dock när den flög var .. fan! men så såg jag att det bara var att peta dit den igen.

Skit samma, här händer ingenting nu iaf för jag har slut på 140 krut.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Tror det var den annonsen Mr Berg ringde om idag då jag stod med båda nävarna i ett rådjur typ... Ringde, inget svar, ska på´t igen så får vi se..

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Var visst någon vapenhandlare som hade ringt och sagt att han skulle ha den.. Men han tog mitt nummer i alla fall så får vi se. Var visst en spricka i kolven på bössan så fan vet.. Något för Max att åka och titta på, var det inte Växsjö som herrn flyttat till?

Mvh!

Publicerat
Var visst någon vapenhandlare som hade ringt och sagt att han skulle ha den.. Men han tog mitt nummer i alla fall så får vi se. Var visst en spricka i kolven på bössan så fan vet.. Något för Max att åka och titta på, var det inte Växsjö som herrn flyttat till?

Mvh!

Jopp visst var det dé

Spricka i kolven låter inte så roligt.

Jag ska kolla med Pernillas farbror, han har en 222a vet inte mer om den men jag ska höra med han.

/Lasse

Publicerat

Tänkte bara dela med mig om mina erfarenheter om Rem 700 i .222rem.

Jag har en 90-tals 700 ADL i originalskick till toppjakten som jag bytte klackar, ringar och kikare för nåt år sedan. Med diverse forumtrådar om snedborrade lådor och krokiga pipor i tanken begav jag mig till banan inställd på en lååång och mödosam inskjutning :wub:

Efter lite gluttande genom pipan och kikaren på tavlan så tyckte jag att det kanske inte såg så jäkligt ut ändå. Döm om min förvåning när första skottet satt rätt i höjd men dock krävde 4 klick för att hamna rätt i sida. Jag hade bara med mig Normas fågelammo och den spred väl drygt 2 cm på 80m. Den spridningen är iofs helt ok för min del men jag tänkte att den kanske gick att få ännu bättre med en bäddning. Väl hemma igen rev jag isär bössan men ändrade mig och tänkte prova en laddstege innan bäddning för att se vilken skillnad det skulle göra.

Nån vecka senare gjordes ett nytt besök på banan och laddstegen sköts igenom. Den bästa, och sista, 5 skottserien mätte cc 10,5mm. Det var bara att packa ihop och åka hem och bössan är fortfarande obäddad :o

//Kristoffer

Publicerat
En vixen måste man tveklöst såga pipan av för att få samma format dvs mer jobb.

Inte blir det mer jobb med en Vixen... Pipan kortar du ju när du monterar dämparen och dämpare skulle du väl ha på 243:an också om du köper den? Däremot problemet med inbyte kontra sälja/skrota håller jag med till 100%. Skulle nog ha haft en 17 hmr i skåpet nu om jag orkat engagera mig att bli av med min Classicbock som jag inte avfyrat på ett år snart.

Publicerat
  • Författare

Hmm lekt lite mer med Normas ballistikprogram.. konstaterat att .222 inte håller måttet. Snodde den hetaste laddningen jag hittade och petade in parametrarna i programmet och trots en utgångshastighet på väl över 1000 m/s så orkade den inte ut till 250 meter.

Samma grej med .223 gav ett mer intressant resultat men då har jag ingen susning om detta var ytterligare en för het laddning.. :rolleyes:

Funderat fram och åter som en liten idiot, mitt behov av omedelbar behovstillfredställelse :blink: säger att jag ska hugga den bössa jag har hemma och mixtra med laddningarna. Funderat och grubblat på hur det var förr när hade kalibern och listat ut att jag hade höga tryck även då.. med fabriksladdningar och fabriksplugg. Fördelen med handladderiet var att man kunde backa vid trycktecknen.

Iaf dåligt med Vv140 krut nu så vidare tester från vänta.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Visst är det bök!

Marginellt lättare att fixa gäng på befintlig bössa, den har redan rätt piplängd så det är bara att gänga.. Ingen panik dock därvidlag, får jaga räv med hörselskydd isf :rolleyes:

Mvh!

Publicerat

Även jag lekte med Normas Ball program o kom fram till att min 7x64 piskar mycket vad flackskjutning innefattar :blink:

Även .243 :rolleyes:

/Lasse

Publicerat
  • Författare

Knappast en kryddad .243 :rolleyes:

Mvh!