Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rävracer..?

Featured Replies

Publicerat
Funderar lite på ett specialbygge Howa 6xc som jag har ett bud på

vad tror ni om det märket samt den kalibern? Hört att 6xc skjuter ganska väl.

Märket Howa har jag ingen koll på alls

Mvh

Både Howa och 6XC verkar vara fina grejer. Robban som var med i söndags sköt en femskottsserie om 8,50 mm på 300 meter med sin 6XC. Iof sig en fullpreppad bänkbössa ;)

6XC verkar vara MYCKET mer balanserad och trevlig än 243 Win.

• Svar 211
  • Visningar 30,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jag har en Vixen 222 med 50 cm pipa och en liten ljuddämpare på. (En SAK-dämpare som jag köpt via Poff-tech) Dämparen väger 200g och är 17 cm lång. Dämpar väl inte som en stor dämpare men bra nog. Den

• ...och svaret på dina funderingar är en 22-250 (1250m/s med 40gr kula).....

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Yepp .243 suger :D

Icke, skitbra kaliber men inte i den här bössan.

Fixat med taxen på grannkanalen, han bäddar den för billig peng! Hyggligt kryddad v-max så ska Rikard och Vixen ha småmysigt ute på en närbelägen golfbana i sommar ;)

Mvh!

Publicerat

Finns ju risk att du inte fixar att stabilisera vissa kulvikter med plastspets som man annars trodde skulle stabiliseras. Robban M hade problem med Blitzking 50-grainare faktiskt (avlånga hål på 100 meter och stor spridning) i sin/frugans Vixen.

Jag får hem min Vixen i dagarna. Kommer testa Blitzkingen även i den, men har Nosler BT 40-grainare som backup.

Publicerat
Rikard och Vixen ha småmysigt ute på en närbelägen golfbana i sommar ;)

Mvh!

hoppas du vet vart det absolut säkraste stället på en golfbana är :D

Publicerat
  • Författare

Något säger mej att du avser upplysa mej.. ;)

De har en utebar på restaurangen, hyfsad koll därifrån faktiskt så benstöden på bardisken känns rätt lockande :D

Mvh!

Publicerat
Något säger mej att du avser upplysa mej.. ;)

De har en utebar på restaurangen, hyfsad koll därifrån faktiskt så benstöden på bardisken känns rätt lockande :D

Mvh!

bara om du vill men annars så är ditt passval är mycket väl valt :D

• 2 weeks later...
Publicerat
nå då måste jag köra den legendariska radium frasen, KÖP en Baikal ij-18/izh-18 ! ;D kommer i alla tänkbara kalibrar och tömmer inte banken med den 200 euro limit som splitter ny :lol: tyckeriallafall om min :P

post-2515-1257374892_thumb.jpg

post-2515-1257375042_thumb.jpg

Hej

Jag har sökt efter info om denna baikal. Vet du någon hemsida där jag kan hitta något vettigt? Såsom inköpsställen, kalibrar, extrapipor?

Torsbo tar in dem för kappa 3000 kr vet jag.

Publicerat
  • Författare

Man blir ju lite fundersam..

Hur fungerar man i skallen egentligen?

Startar tråden och får typ order att införskaffa Sako Vixen, bättre blir det inte med tanke på kravspecen osv.. men icke, Hipshot med pannbenet väljer att skaffa jänkarskrot :) och moddar bössan efter bästa förmåga.

Resultatet vart trevligt men gick inte att skjuta med.

Nu har jag då min vixen hemma. Pipan är 50 cm och med dämpare och Zeiss monterad så är bössan fortfarande rejält smidig!

Så varför lyssnade man inte från början? Vad är det som gör att man tror sig veta bättre än så många erfarna signaturer som alla pekar i samma riktning? Skumt.. Blir man självkritisk per automatik då man dricker rötjut och kollar på Let´s Dance? :D

Äsch..

Bössan är verkligen skitmysig, får jag till en lagom het laddning nu med så lär man vara tämligen nöjd! I den bästa av alla världar så hade det varit kal .223 i påken men skit samma, detta blir bra det med!

Mvh!

Publicerat

såg tidigare i tråden och uppfattade att du håller på med skyddsjakt i tätbebyggt område. har för mig att marlin har en bygelrepeter i caliber 45.(pistolkaliber) kanske skulle vara något? är inte det en klass 2 kaliber?

Publicerat

Se nu till o ge fan i rödtjutet o ge dig ut o skjut lite träffbilder så vi får se vad den/du kan göra.

Lite sugen på att se hur "min" laddning går med B)

/Lasse

Publicerat
  • Författare
såg tidigare i tråden och uppfattade att du håller på med skyddsjakt i tätbebyggt område. har för mig att marlin har en bygelrepeter i caliber 45.(pistolkaliber) kanske skulle vara något? är inte det en klass 2 kaliber?

Går bort, låter som en tung kula.. onödigt mycket våld och bök. Använder 22 Hornet när det behövs i byarna om det är något större vilt.

Se nu till o ge fan i rödtjutet o ge dig ut o skjut lite träffbilder så vi får se vad den/du kan göra.

Lite sugen på att se hur "min" laddning går med ^_^

Ehh är din laddning het? Du är nyfiken på om jag överlever eller? :lol:

Varit i byn hela morgonen med Cyclonen och Kvadden och mulat fågel, så kär igen i min kvadd! Satan va användbara de är dessa 22lr.. Nu ska jag vila lite sen ska Vixen få bekänna färg. Ställt ned trycket.. tror jag något. Osäker här, finns två skruvar, vilken av dem ställer tyngden i trycket? Varit på båda och känner inte att jag får den respons som jag hade hoppats. Ska det tex inte vara som så att om man skruvar för mycket så spänns slutstycket inte längre upp?

Den ena är ren, bara en skruvskåra i den andra sitter med en låsmutter någon som vet vilken man ska ge sig på?

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Den med låsmuttern alltså.

Jaha skjutit in Vixen..

Började bra.. inte.. Hade rejält underslag så jag vred typ 20 klick upp, hamnade nästan rätt, några klick till. Skitbra, mitt i prick. Tänkte mej 4 cm överslag.. tjena! Mitt i var så högt det gick att komma med siktet, fan!

Skit samma, petade i 7 (!!!!) plugg och sköt på skoj för att se hur tätt den kunde skjuta under rådande omständigheter.. Med de rådande avser rätt dålig skjutbänk och en väst som stöd enbart samt.. div olika plugg av okänd härkomst. Sköt väl säg 40 mm, såg inte allt för upplyftande ut. Sköt några svängar till men nej, ville inte dra ihop sig. Värmen började göra sig påmind, sisådär klar bild i siktet..

Nu omgång skott säg att jag nu sköt nummer 20-26.. Nu hände det grejer i tavlan! Första skottet rätt i höjd, lite fel i sida åt vänster.. andra skottet något lägre och något längre till vänster tredje samma visa.. när sista skottet gått så såg det ut som en fluga kutat och skitit snett ned åt vänster från centrum sett!

Förvirrande, ska de inte fixa lite värme???

Började felsöka och fundera, siktet har aldrig knasat sig, Optilockfästena ger intryck av att vara korrekta.. bössan sitter fast i stocken.. what the fuck?!

Surande till, ställde bössan och drog ngr smällar med Horneten och så på Vixen igen.. Nu träffade jag ngr cm lågt men rätt i sida, spred säg 40 mm. Lät bössan svalna rejält och tog tre av Lasses Ballistic Shit.. Sköt de tre och en tog i klisterlappen och de andra två marginellt lägre och säg 20mm från varandra i sida.

Förvirrande och lite lätt frustrerande!

Bössan har en lite lite lång kolv tycker jag och pistolgreppet bråkar med tumfästet något men annars svinmysig att skjuta med! Dämparen fixar lätt .222 så det känns ändå som en blivande rävracer.. men den måste fan gå att få att skjuta bättre!

Måste man tex schimsa fästena för att kunna få till ett litet överslag eller finns det enklare sätt att göra det på?

Plastbädda har jag redan tänkt mej, Taxen på grannkanalen skulle fixa det, men finns anledning att titta på något annat innan dess? Pipan är sisådär friliggande.. Ska iväg och spana efter en skabbis ikväll så nu får det vara men sen finns nog anledning att slipa ur pipkanalen något.. eller ska man skippa det? Plastbäddningen torde lyfta systemet något lite eller?

Bök..

Oavsett så skjuter den idag tillräckligt ok för att mula räv på 150 meter knappt men det känns som att man ska kunna kräva mer av en sån här kaliber eller? Aldrig ägt ngn .222 så jag vet inte vad man kan kräva..

En annan tanke.. kommer ju att ladda 40 grains V-max något hetare än denna laddning. Rimligen så borde man få, med lite tur, ett högre träffläge och då kanske man slipper riva fästet och schimsa för det är jag inget sugen på.. Någon VixenFix expert närvarande?

Mvh!

Publicerat

Tag det lugnt när du skjuter in. Märkligt att kikarsiktet är i ändläget. Det skall knappast kunna hända. Vad är det för kikarsikte du har?

Publicerat
  • Författare

Zeiss Diavari 3-12x56..

Publicerat

Du har väl olika ringar... en low fram och en medium bak, då kan du få slikt bekymmer B)

Publicerat

Ja inte är det laddningen det är fel på i vart fall ;)

Min är känslig på om pipan ligger emot, inget funkar då, nu vet jag inte om du har samma pipa som jag och det spelar nog roll men släpp ner lite sandpapper mellan pipa och framstock och dra ett par ggr.

Vänd bara rätt sida ner :huh:

Jag ska skjuta in min i morgon, eller verifiera träfflägen på olika håll för att vara mer exakt. Ska se vad jag akn prestera i träffbild på 100 m. Gissar på 20mm eller något mindre.

/Lasse

Publicerat
  • Författare

Mm... lurar på om jag ska ösa iväg fler plugg nu eller bädda den direkt..

Mvh!

Publicerat

Jag lyfte ur systemet på min och raspade ur pipkanalen, pipan ligger nu fri med god marginal, typ 3 mm. Jag tror det är ohållbart med mindre friläggning om man vill använda benstöd eller variera stödet på annat sätt.

post-2319-1269767575_thumb.jpg

Har dock knappt skjutit med den sedan friläggningen då bössan för närvarande är sikteslös, ska fixa detta under våren tänker jag.

Publicerat
Mm... lurar på om jag ska ösa iväg fler plugg nu eller bädda den direkt..

Mvh!

Jag kan bekräfta att Lasses Vixen träffar som den ska så är det samma laddning du har fått så bör det vara din bössa ELLER s b k. :huh:

Förövrigt har jag regelbundet träffbilder på ca 15mm/100m med min Sauer. Det får dock inte blåsa för den lille kulf-n är vindkänslig.

Publicerat
Zeiss Diavari 3-12x56..

Du får kanske byta till ett sikte med mer justermån typ jänkesikte (Conquest)... :huh:

Publicerat
En annan tanke.. kommer ju att ladda 40 grains V-max något hetare än denna laddning. Rimligen så borde man få, med lite tur, ett högre träffläge och då kanske man slipper riva fästet och schimsa för det är jag inget sugen på.. Någon VixenFix expert närvarande?

Alltså, för att göra bössan rättvisa så bör du nog bädda den och ffa se till att pipan är tillräckligt friliggande. Jag har själv ingen erfarenhet av en vanlig Vixen (än) men väl av en gammal Vixen Varmint som sköt riktigt bra. Vi får se om Robban hittar in till den här tråden. Han har fått till en del vassa träffbilder med MatchKing 52 och Berger MEF 52:or.

Publicerat

I love the smell of Robbans anger managment in the morning....

Hippen är det en exakt kopia av frugans du skjuter med? För det låter så. <_< Av nån anledning så sparkade Sako alla duktiga och erfarna snubbar när det var dags att bygga denna modellen. In kom istället lastbilschaufförslärlingarna och ställde till med en ganska så vacker bössa trots allt. :rolleyes:

Det låg nånstans mellan 5 och 10 shims nerpetat i träet vilket tyder på för djup inpassning. I pipkanalen så låg pipan an längst fram vilket slipades ur och blev hyffsat. När shimsen rök och systemet testades igen så låg pipskrället dikt an och lite till ånyo. -_-

Ja du ser...

Kollade in Rikards vixen nu sist och den såg mycket bättre ut i stocken dock var underbeslagen nått hemskt dåligt inpassat i djup då den nästan liknar en banan när skruvarna är åtdragna. :rolleyes:

Ge fan i skjutandet innan du knäcker dig, lägg både tid och pengar på en riktig helbäddning och helst tom en pelarbäddning, bössan är värt dom kronorna. När pipan ligger fri som den ska och bössan är bäddad så fint så tar du 20grs Norma 200 och Berger Varmint 52grs, SMK 52 eller Hornady SP 55grs så klara du dig galant. ^_^

Alltså 20grs, no more no less. Jag vet att det ligger som max men dom här bössorna gillar det.

Publicerat
Av nån anledning så sparkade Sako alla duktiga och erfarna snubbar när det var dags att bygga denna modellen. In kom istället lastbilschaufförslärlingarna och ställde till med en ganska så vacker bössa trots allt. :rolleyes:

Var det dom som gjorde 75:an sen? :rolleyes:

Publicerat
Var det dom som gjorde 75:an sen? :rolleyes:

Det var nog de som designade nätskärningspanelerna iaf.