Publicerat November 17, 200916 yr Du kanske har skrivit det här, då har jag missat det... så... vad får bössan väga då?
Publicerat November 17, 200916 yr Specen ser ut som följer.. Sako Vixen standard i kal 223 vore perfekt. Vill ha lite mer fart i kulan om det blir styva håll, det är enda fördelen med .243 som annars är för kraftig och överdimensionerad till behovet.Ringde precis på en vanlig vixen på blocket men säljaren hade spekulant på plats när jag fick svar och jag hörde i bakgrunden att spekulanten skulle ha bössan Finns några till men jag har inte ringt på fler.. Mvh! Skall du ha en bössa med 50 cm pipa ungefär så är nog 222 och 223 "samma" kaliber i stort sett, tror inte du kan nyttja den större hylsvolymen riktigt i den korta pipan. Vad säger ni som har LTR i 223? Edit: Fördelen finns ju om man kan skjuta tyngre kulor i 223:an men som rävracer med lätta varmintkulor är det nog inte någon större skillnad. Mer knall att dämpa bara...
Publicerat November 17, 200916 yr Författare Har ingen maxvikt på ekipaget men när dämpare och storzeissen kommer på samt ev benstöd så får det inte väga som ett GRG typ.. Ok ingen nytta av hylsvolymen givet kort pipa alltså.. Blir en .222 alltså, kan ju vara kul, aldrig ägnt någon Mvh!
Publicerat November 18, 200916 yr http://www.blocket.se/stockholm/Jaktvapen_...tm?ca=5&w=3 Här finns en, inte Sveriges billigaste Vixen men en som ser fin ut och finns i ditt närområde.
Publicerat November 18, 200916 yr Författare Den där vixen ser ut som en forester, hade exakt samma bössa fast i .243 för många år sen.. Kan vara något! Mvh!
Publicerat November 18, 200916 yr Lyssna ALLTID på maggropskänslan. Man kan inte köpa en bössa som man får taskiga vibbar av,och hoppas att vibbarna är felaktiga... Det är inte alltid magen talar till en, men när den gör det har den ALLTID rätt. Du vill inte ha den där bössan. Det låter som om du skall ha en .222a eller en .223a? Herr Berg, detta med magkänslan är så oerhört sant. Jag har en Tikka som jag inte har någon känsla för alls. Den är absolut inte dålig, utan lika bra som mina andra bössor, men jag får ingen känsla för den. Alltså lyssnade jag inte på magkänslan när jag köpte den utan trodde i min enfald att jaktvapen bara var ett redskap...
Publicerat November 18, 200916 yr Den där vixen ser ut som en forester, hade exakt samma bössa fast i .243 för många år sen.. Kan vara något!Mvh! Det där ÄR en Vixen, och nej du hade inte en exakt likadan bössa. Vixen har den korta L461-lådan medan Forester har mediumlåda, antingen L579 eller AII. Men dom är väldigt lika utseendemässigt. Köp säger jag!
Publicerat November 19, 200916 yr Författare Fan.. den planerade provskjutningen idag vart inställd efter en snabbtitt i schemat.. Ska visst vara på jobbet under de ljusa timmarna idag Frustrerande att detta ska ta sån tid.. Verkar dock finns rätt ok med bössor out there så det ska nog lösa sig detta. Ang Vixen ovan, är det en kortare låda i en Vixen .222 än i en Forester .243? Skit samma iofs.. men visst funkar den där bössan.. To be continued.. Mvh!
Publicerat November 19, 200916 yr Fan.. den planerade provskjutningen idag vart inställd efter en snabbtitt i schemat.. Ska visst vara på jobbet under de ljusa timmarna idag Frustrerande att detta ska ta sån tid.. Verkar dock finns rätt ok med bössor out there så det ska nog lösa sig detta. Ang Vixen ovan, är det en kortare låda i en Vixen .222 än i en Forester .243? Skit samma iofs.. men visst funkar den där bössan.. To be continued.. Mvh! Ja, L46/L461/AI är nog hälften så stor/tung som en L579/AII. Har bössor med både en AI-låda och en med L579 låda så jag kan fota dom tillsammans om du vill.
Publicerat November 19, 200916 yr Författare Tack! Men det behövs inte, nöjer mej med att konstatera att det är skillnad. Vet inte vad jag skrivit innan men jag kollade igår hur det var med pipan på Remingtonstudsaren som jag har hemma nu.. Tog tvärstopp någon cm in från stockens början, ligger på hårt alltså! Ids inte rodda med det då bössan är på lån. Vill ha samma bössa men i .223 i stället. Format och vikt är rätt men skiter nog i det pga leveranstid. Mvh!
Publicerat November 19, 200916 yr Tog kort på bägge lådorna med mobilen, blev väl sådär men det syns skapligt iaf. Edit: Största skillnaden är mängden material i lådan och i slutstyckena.
Publicerat November 20, 200916 yr Författare http://www.blocket.se/stockholm/Jaktvapen_...m?ca=11&w=3 Den där för 4k.. lackad kolv, med stor säkerhet i rätt gott skick. Pratat med ägaren. Stör mej på det fasta siktet, kommer det att vara ivägen för kikaren? Har för mej att det gick bra med .243:an jag hade.. Tror det är ett helt ok pris.. eller? Mvh!
Publicerat November 20, 200916 yr dom vixen jag har sett brukar ligga i mellan 3,5 till 4,5 tusen så jag anser att det är ett bra pris
Publicerat November 21, 200916 yr Författare Började med 45 grains laddningen, hämtat ett recept från robsoft och backat ett grain där. Vart rejält deprimerad, smetig tändhatt redan på 45 grain.. Överläggning med mej själv, vågar man fortsätta? Slutstycket gick som vanligt så what the f* tänkte jag.. Sköt 45,5 grains laddningen. Såg inte ett skvatt av resultatet men ffa hyggligt smetiga tändhattar och allmänt en JÄVLA smäll när man sköt Ny överläggning.. skit samma, slutstycket gick bra så jag tog 46 grains laddningen med.. Ny riktpunkt så jag skulle se träffarna direkt. Nu gick slutstycket trögt även så jag nöjde mej med två skott där, såg direkt att det spred dessutom. Så nu vart det jävligt jobbigt! 45,5 grain Vv140 krut sköt 3 skott lätt under 15 mm! 45 grain sköt runt 20 mm.. Frågan är hur bra det är att hugga en hyfsat het laddning och bara köra? Har inte ens orkat mäta och böka med friflykt, kan man sänka gastrycket genom att justera där? Utifrån mina behov så är 15.. eller det var nog närmare 10 mm iofs så räcker det gott och väl. Hade varit hyggligt kul att ha en kronograf förövrigt, tror det går fort så in i helvete. Ingen förändring avseende träffläget mellan de tre olika laddningarna så jag tror man är i taket big time vad gäller laddningen, man bygger nog bara ohälsosamt gastryck när man går från 45 till 46. Iaf vad göra? Bössan skjuter bevisligen iaf. Tar jag denna tingest så får jag en ny bössa i komfortabel storlek för 6000 pix med en kulbana som piskar .222. Nackdelen är att jag tvingas söka licens på dämpare klass två samt skicka dämparen för att få en ny som fixar 6 mm även. Verktyg har jag redan.. bök bök bök! Tankar om detta vådliga experiment? Mvh!
Publicerat November 21, 200916 yr runt 15 mm med 45,5gr är ju jäkligt bra iaf i min lilla privata del av verkligheten måste fan börja handladda själv om kan komma ner i såna träffbilder
Publicerat November 21, 200916 yr jag tänker att det var dumt av mig att skicka kulorna till dig, nu kommer du att ha en rävsprängare av ett helt annat slag än det som avses med ordet vanligtvis och min enormt fina och välorkestrerade plan att jag med min 6 mm TCU Sako skulle få bistå dig glatt över den nya 600 Ha med rävjakt som du säkerställt gick helt i stöpet. Som en ren binotis kan man konstatera att jag nog aldrig kommer att lyckas med mina planer att ta över jorden heller. Träffbilderna förefaller ju helt klart visa att pangen med lite mer joxande, om du känner för det kan skjuta supertight och att det nog mest är det sammantagna systemet med vapen, optik och skytt som ställer begränsningar. Hålen i pappret visar att det är bra nog egentligen det som är där redan och det är med en fin rävkula. Min uppfattning av Rem 700:a lådor är att de har ganska frikostiga toleranser och att hattar gärna blir lite smetiga när de skjuts i slika lådor, om du inte har gått över max per laddbok är det mest frågan om kosmetiska när det gäller dem. Jag i varje fall är beredd att buga mig inför den nytillskapade rävracer och dess resultat. Frågan är bara när vi får se första räven på marken? Är du fortfarande ambivalent när det gäller frågan om en 222/223 istället så vill jag bara påpeka att det är stor skillnad på en 87 grains partition från en 6 mm kula och motsvarande 45 grains pil från en 224 kula. So go for it, man lever bara en gång...... /Christian
Publicerat November 21, 200916 yr Jag är skeptisk. En bra grupp på 3 skott och en dålig - bara 0,5gr från varandra... Nope, jag får inga bra vibbar. Hittar jag en bra laddning i vilken som helst av mina bössor skjuter dem bra även +/- 1,0gr i krutmängd. Men visst, jag talar 308, 9,3x62 och 222 - vilket ju är lättladdade patroner. 243 är ju mer lynnig, sägs det. Men jag skulle skippa bössan och välja en som ger ett solitt intryck.
Publicerat November 21, 200916 yr Författare runt 15 mm med 45,5gr är ju jäkligt bra iaf i min lilla privata del av verkligheten Det var nog en överdrift med 15 mm, kan tom ha varit under 10 men skit samma, det duger gott jag tänker att det var dumt av mig att skicka kulorna till dig,nu kommer du att ha en rävsprängare av ett helt annat slag än det som avses med ordet vanligtvis och min enormt fina och välorkestrerade plan att jag med min 6 mm TCU Sako skulle få bistå dig glatt över den nya 600 Ha med rävjakt som du säkerställt gick helt i stöpet. Träffbilderna förefaller ju helt klart visa att pangen med lite mer joxande, om du känner för det kan skjuta supertight och att det nog mest är det sammantagna systemet med vapen, optik och skytt som ställer begränsningar. Hålen i pappret visar att det är bra nog egentligen det som är där redan och det är med en fin rävkula. Min uppfattning av Rem 700:a lådor är att de har ganska frikostiga toleranser och att hattar gärna blir lite smetiga när de skjuts i slika lådor, om du inte har gått över max per laddbok är det mest frågan om kosmetiska när det gäller dem. Jag i varje fall är beredd att buga mig inför den nytillskapade rävracer och dess resultat. Frågan är bara när vi får se första räven på marken? Är du fortfarande ambivalent när det gäller frågan om en 222/223 istället så vill jag bara påpeka att det är stor skillnad på en 87 grains partition från en 6 mm kula och motsvarande 45 grains pil från en 224 kula. /Christian Sugen på att hänga med och glo efter räv?? Trodde inte det fanns idioter i min kaliber, de flesta som man surrar med i ämnet idiotförklarar en på nolltid Helt givet så får du hänga med!!! Och utan dina kulor så hade bössan åkt tillbaka till krämaren på måndag, nu vart det genast mycket jobbigare då det visade sig att den faktiskt skjuter! Idag var förutsättningarna i det närmaste optimala, stabil bänk, stödet stod still och sol och allmänt mysigt. Tanken när jag slog mej ned på vallen var att "fan idag skulle man varit entusiast och haft laddutrustningen med ut, helsmutt där i solen!" Har inte kollat någonstans vad som anges för maxladdning Rätt övertygad om att jag är i gränslandet därvidlag.. Det jag är mest nyfiken på är om man kan sänka gastrycket genom att öka friflykten? Iaf så blir det vapenvård nu, såg att pipan var skitig redan från början och blir det som det känns nu, att jag tar bössan, så blir det dremel i kolven för att frilägga pipan! Mvh!
Publicerat November 21, 200916 yr Tjohoo- jag skall få bli med hippen o gallra räv, det är bara att du hör av dig, angående graden av aktuell galenskap är det med glädje som jag referar till till såväl Micke som Herr Berg, de vet jag jag inte duger till. Ärligt talat är jag innerligt glad att du hittade rätt med pangen för min inställning skiljer sig från Herr Bergs, ja visst är det kul o bra om man har en pang som skjuter allt bra men det är inte en nödvändighet, vissa kulor kommer aldrig att fungera i min Storsako, även om den i övrigt skjuter helt ok. Länger man COL en bit och man fortfarande inte är i eller väldigt nära bommarna så säker man laddningens tryck men även V0, vilket kan medföra förändringar i både träffläge och precision så det är bara att testa på. /Christian
Publicerat November 21, 200916 yr Författare Jag är skeptisk. En bra grupp på 3 skott och en dålig - bara 0,5gr från varandra... Nope, jag får inga bra vibbar. Hittar jag en bra laddning i vilken som helst av mina bössor skjuter dem bra även +/- 1,0gr i krutmängd. Men visst, jag talar 308, 9,3x62 och 222 - vilket ju är lättladdade patroner. 243 är ju mer lynnig, sägs det. Men jag skulle skippa bössan och välja en som ger ett solitt intryck. Konsulten tycks ha ett mål med denna pungspark, vad kan det vara? .222? Haft ett upplyftande samtal med Mr Mauser och slutsatsen är att detta tveklöst är värt att testa. Denna gång kvarvarande 58 grains kulor (nästan alla iaf, måste ju ha några pilar klara in case of... ) på 45,5 för att se om de levererar när man skjuter fler skott än tre.. Sen detta med bra och dåliga grupper, vad är realistiskt att förvänta sig av en budgetmodell från Remington avseende grupper? Kan man anta att redan 20 mm på 45 grain är en helt ok grupp och att 10 mm ca på 45,5 är typ svinbra för att vara skjutet i den här bössan? En parentes kan ju även vara att när jag sköt de två skotten med 46 gr krut så satt jag mer eller mindre omedvetet och förväntade mej exploderad bössa typ vilket med stor sannolikhet påverkat resultatet. Kollade nu, den gruppen om man nu kan kalla det grupp med två skott höll 40 mm. Tror att de suttit bättre om jag varit mindre rädd och mer noga när jag sköt, laddningen var utdömd redan innan jag sköt pga trycktecknen på de tidigare laddningarna. Mvh!
Publicerat November 21, 200916 yr Författare angående graden av aktuell galenskap är det med glädje som jag referar till till såväl Micke som Herr Berg, de vet jag jag inte duger till. Tror nog du kvalar in med råge med tanke på dina övernattningar i skogen osv Har du någon lämplig bössa med bra kikare då? Bra handkikare? Skjuta rävarna är oftast lättast, att spotta dem är det knepiga.. Äsch, det löser sig. Mvh!
Publicerat November 21, 200916 yr Kort listan 6 mm TCU/6-24x56 Ziess Ziess BGA 7*50 båtkikare helt ok jag kan skjuta samma kula som du men för tillfället saknas dämp. /Chris
Publicerat November 21, 200916 yr Författare Funkar!!! Ingen dämpare jag heller på min ännu men jägarn på stället tycker det är skoj när det smäller, han ser med förakt på mej då jag kommer med kvadden fullrisslad för att mula kanin Detta löser sig tveklöst, måste dock invänta snön för att få skjutljus på ena stället samt måne på det andra. Mvh!