Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

17 HMR

Featured Replies

Publicerat

Nya bössan hämtas efter nyår en Marlin 917 vsf 17 HMR med en RCC DÄMPARE

photo_917VSF.jpg

RCC DÄMPARE

Startbild.jpg

Hänger på mitt Bushnell Elite 3200 5-15x50

31Y2CM5QGAL._SS400_.jpg

Mvh.

• Svar 517
  • Visningar 94,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Klockren Morgon Lufta Bettan en Snabbis        Mvh.

• Christian N
    Christian N

17 HMR är en väldigt särpräglad kaliber,   en våldsam massa energi och en kula, avser enbart 17 grains V-max artade då, FMJ och 20 grainarna bortser jag från, som vid anslag omedelbart fragmenterar

Posted Images

Publicerat

Läckert! Spännande kaliber. Det var ett repotage om 17 HMR i senaste Svensk Jakt. Där fick den mycket beröm som rip-kaliber. Vad ska du ha din till??

Publicerat

Alltid kul att köpa julklapparna själv.. :D

Jag var i Uppsala och kladdade lite på en Marlin 17VS-CF igår, trevlig men njaa, jag vill nog ha en blånerad tror jag.

http://www.marlinfirearms.com/Firearms/17H...um/917VS-CF.asp

Publicerat
  • Författare
Läckert! Spännande kaliber. Det var ett repotage om 17 HMR i senaste Svensk Jakt. Där fick den mycket beröm som rip-kaliber. Vad ska du ha din till??

Snipa skräpfågel :D

Mvh.

Publicerat
  • Författare
Alltid kul att köpa julklapparna själv.. :excl:

Jag var i Uppsala och kladdade lite på en Marlin 17VS-CF igår, trevlig men njaa, jag vill nog ha en blånerad tror jag.

http://www.marlinfirearms.com/Firearms/17H...um/917VS-CF.asp

Då menar du väll 917 VR ?

Hur som så kommer det o bli trevlig skjutning ut till 150m ;)

Mvh.

Publicerat
Då menar du väll 917 VR ?

Hur som så kommer det o bli trevlig skjutning ut till 150m :excl:

Mvh.

Ja, eller en 917V.

Eller varför inte en 917VT, med tumhålslaminatkolv, gillar looken på den, men den väger ju lite mer iofs, och det var ju inte tanken att ha nån klump att släpa på i detta fallet.

Publicerat
  • Författare
Ja, eller en 917V.

Eller varför inte en 917VT, med tumhålslaminatkolv, gillar looken på den, men den väger ju lite mer iofs, och det var ju inte tanken att ha nån klump att släpa på i detta fallet.

Ja en 917VT, med tumhålslaminatkolv blir nog lite väl klumpig nä man ska smygjaga kråkfågel :D

Mvh.

Publicerat
Ja en 917VT, med tumhålslaminatkolv blir nog lite väl klumpig nä man ska smygjaga kråkfågel ;)

Mvh.

Precis, jag tycker ju att den CZ 452 Varmint jag har nu är i tyngsta laget för smygjakten, och den väger ju ungefär som en VT.

Man kanske ska slå till på en 917 ändå, den har ju öppna riktmedel också, jag är ju så sjuk att jag gillar sånt.. ;)

Dags att sätta ut CZ:an på annons kanske.. :D

Publicerat
Dags att sätta ut CZ:an på annons kanske.. :D

pris? ;)

Publicerat
pris? :D

Pjaa...2500 kanske, med fästena fast utan kikare.

Publicerat
  • Författare
Precis, jag tycker ju att den CZ 452 Varmint jag har nu är i tyngsta laget för smygjakten, och den väger ju ungefär som en VT.

Man kanske ska slå till på en 917 ändå, den har ju öppna riktmedel också, jag är ju så sjuk att jag gillar sånt.. :D

Dags att sätta ut CZ:an på annons kanske.. ^_^

Pöjk det tycker jag att du ska göra en 17 HMR är klockren tror jag allt jag läst om den talar för den till den jakten jag ska ha den till spöar 22lr i allt B)

Mvh.

Publicerat
Pöjk det tycker jag att du ska göra en 17 HMR är klockren tror jag allt jag läst om den talar för den till den jakten jag ska ha den till spöar 22lr i allt B)

Mvh.

japp det gör den :D räcker hur gått och väl även till räv. vissa jagar ju i staterna yotes också med den ^_^ myyyycket död i den lilla rackarn

Publicerat
  • Författare
japp det gör den :D räcker hur gått och väl även till räv. vissa jagar ju i staterna yotes också med den ^_^ myyyycket död i den lilla rackarn

Ja allt jag läst om den här kalibern så är det bara gott B)

Mvh.

Publicerat

Även jag är nyfiken på kalibern! KRÄVER rapport om skottljudet när du skjuter dämpat, det är akilleshälen som jag ser det för jag misstänker att det låter lite.

Läste Lindroths artikel om kalibern precis, nyfikenheten avtog inte direkt.. lite misstänksam mot hur en duva skjuten med varmintkula ser ut dock!

Söker efter en pipa till min kvadd i kalibern även om jag är medveten om att jag måste tänka till avseende kikarsiktet då jag har en 22lr pipa med..

Såg igår kväll ett träd fullt av kajor i Norrtälje.. hade varit så smutt att fälla ut benstöden, ta stöd på motorhuven och bara banka på!

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Även jag är nyfiken på kalibern! KRÄVER rapport om skottljudet när du skjuter dämpat, det är akilleshälen som jag ser det för jag misstänker att det låter lite.

Läste Lindroths artikel om kalibern precis, nyfikenheten avtog inte direkt.. lite misstänksam mot hur en duva skjuten med varmintkula ser ut dock!

Söker efter en pipa till min kvadd i kalibern även om jag är medveten om att jag måste tänka till avseende kikarsiktet då jag har en 22lr pipa med..

Såg igår kväll ett träd fullt av kajor i Norrtälje.. hade varit så smutt att fälla ut benstöden, ta stöd på motorhuven och bara banka på!

Mvh!

Jivet så blir det lite bilder o noge ljud klipp men dämparen kommer lite senare har bara penar till bössan än.

Det är min melodi ^_^

Mvh.

Publicerat

Mycket spännande kaliber! Visst var det i nyaste Svensk Jakt det testades om kalibern? 

Mvh Christer

Publicerat

Japp!

Nästan elakt, varit sugen länge men haft andra projekt.. Jävla Lindroth, jaktbudgeten fixar inte detta just nu :D

Mvh!

Publicerat

fan blev riktigt sugen på en quad nu med nämnda kaliber plus 22l och 22 wm

Publicerat

Jag har en 917V (som för övrigt är till salu)

Den har jag använt under skyddsjakt / Jakt.

Under skyddsjaktsförhållande så har jag fått den godkänd för att bruka till klass 3 vilt.

Det har fallit ett antal vilt för den:

Skott som har avlossats mot levande vilt.

Av dessa så ser det ut likt detta:

132 Döda på första skottet.

16 Rävar / Grävlingar som jag suttit avlivningsskott i. Enbart för att jag gör så. De flesta har varit stendöda.

12 Harar och resterande bom.

Jag är jävligt nöjd med bössan.

Men nu skall jag stänga ner företaget, och starta nytt varigenom jag fått licens på dämpare till .22LR, genom detta kommer jag kombinera .22LR och .30-06 för den jakten som skall bedrivas.

Publicerat
fan blev riktigt sugen på en quad nu med nämnda kaliber plus 22l och 22 wm

mm synd att dom ska kosta en förmögenhet

...

Publicerat
mm synd att dom ska kosta en förmögenhet

...

jupp speciellt med minst 2 olika bra kikare och snabbfästen

Publicerat
jupp speciellt med minst 2 olika bra kikare och snabbfästen

fasst det finns ju dendär quad kikarn ;) tror det är burris gör ju en quad kikare som du kan "spara" olika ställningar för olika kalibrarna.

http://www.ahtihuvila.fi/tuotteet/optiikka...-ii-3-9x30-quad

men endå. i slutändan tror jag nog 2 olika gevär är bättre. men vet ej hur det är med er då ni har vapenskåp storleken :/

Publicerat

det bästa är ju ha ett gevär för varje kaliber som du säger men har bara en position kvar i garderoben att fylla å den har jag tänkt att fylla med klass 3 fast finge jag tag i en quad så försvinner ju minstingen å jag kan skaffa en klass 1 till :wub:

vete fan om jag skulle köpa just det siktet till den då den har fått en del negativ kritik när det var nytt var visst lite sisådär med funktionen på det

Publicerat
  • Författare

Nu är det nära väntar på att licensen ska dimpa ner i lådan sen snacka jag med Roger på Rcc (Trevlig prick) allt är klart därifrån oxå :)

Mvh.

Publicerat

Mvh!

Nu vet inte jag exakt hur det gäller med sånna här grejer men är det inte en lite för mycket fart i en sån här kaliber om man skulle missa? Kulan fortsätter ju en bra bit. Jag har ju skjutit mot skator i träd med farsans webley tracker men mer än så vet jag inte om man vill skjuta " i luften".