Publicerat Maj 4, 201016 yr Läckert! Såå sugen, förstod att du inte skulle kunna hålla dej Enl Lindroth så var det någon av Federals kulor som gick bäst, han mindes inte vilken. Jag köpte en 20 grains hålspets får se om den skjuter bättre. CCI verkar dock helt ok givet svag vind! Mvh!
Publicerat Maj 4, 201016 yr Jo V-Maxen verkar nog skjuta bra och effekten kommer att få dig att skrika grabbigt
Publicerat Maj 4, 201016 yr Författare He he klart att du inte klara o hålla dig vist är det en trevlig kaliber helt ok på 100m du kan säkert krympa dom lite till med mer förstoring. Jag tycker inte att effekten är så våldsam på lite längre håll med v-maxen på kråka o mås men en kaja eller skata närmare håll då händer det saker Mvh.
Publicerat Maj 4, 201016 yr Jag kan bara hålla med om att 17 HMR på många sätt verkar vara mysig För egen del har jag alltför varma känslor för den lite lynniga 22 Hornet för att lockas in på villospår av herrskapet. Däremot så har era skriverier möjligen flyttat upp en ny 22 Hornet på prioriteringslistan. Vänligen, Henrik
Publicerat Maj 4, 201016 yr Jag kan bara hålla med om att 17 HMR på många sätt verkar vara mysig För egen del har jag alltför varma känslor för den lite lynniga 22 Hornet för att lockas in på villospår av herrskapet. Däremot så har era skriverier möjligen flyttat upp en ny 22 Hornet på prioriteringslistan. Vänligen, Henrik Lynnig? Min 22H är tråkigt bra med Wichesters hålspets.. Insåg precis att jag har en utvecklingsbar vapengarderob.. Luftgevär kal 22, 17 HMR, 22lr, 22Hornet, 222 Rem. De ligger alla rätt lika på något sätt Mvh!
Publicerat Maj 4, 201016 yr Jo Henrik måste nog erkänna att 17HMR nog är den minst nödvändiga kaliber jag äger men är man lika nyfiken som mig måste man prova allt själv Visst kan den fylla en funktion om man ska skjuta på ställen där förlupna kulor är ett problem annars gör nog din älskade 22Hornet allt denna kan och lite till men upplevelsen att skjuta denna slår 22Hornet alla dagar i veckan med liten knall och noll rekyl känns det overkligt att den kan vara så pass potent som den är. Finner jag bara en lämplig patron för ripa kommer pipan att få ett användningsområde där jag inte har något bättre än denna att använda.
Publicerat Maj 5, 201016 yr Govänner, jag kan bara hålla med om att 17 HMR verkar vara en helmysig patron som jag i o f s grna hade sett ett användningsbehov för. För egen del så har jag rätt svårt att motivera en 17 hmr i mitt vapenskåp, hade jag haft en Quad eller motsvarande hade kanske läget varit lite annorlunda. Som det ser ut nu så har jag svårt att se att en 17 HMR skulle kunna ersätta min 22 LR, möjligen skulle man kunna byta ut nuvarande 22LR mot en Quad varmint..hmm... Hur har era 17 HMR funkat på lite längre håll? Vad ser ni som det längsta praktiska håll där ni dels kan träffa med avseende vindavdrift samtidigt som effekten i viltet är tillräcklig? För egen del så lurar jag på att skaffa mig en 22 hornet igen efter drygt tio år utan någon hornet, eftersom vi har väldigt glest med både skogsfågel och ripor här nere på västkusten kommer jag att använda 22 hornet framför allt till räv men också till hare, gås och "skräpfågel". Den här gången blir det inga 45 grains traditionella hornetkulor utan jag siktar på att använda 40 grains BT/Vmax i hastigheter runt 900 m/s vilket torde ge mig ett praktiskt användningsavstånd på ca 200m Vänligen, Henrik
Publicerat Maj 5, 201016 yr Henrik bara för att sätta lite griller i din skalle kan jag berätta att även Brno tydligen ska komma med en pipbytare också Jag ska testa min HMR på längre avstånd någon dag men det går inte att blunda för att vindavdriften gör den handikappad men man kan väl även se det som ett bra träningredskap att träna vindläsning. Ska testa med lerduvor för att se på vilka avstånd man kan träffa dessa det känns som ett lämpligt mål att klara
Publicerat Maj 5, 201016 yr Nu är den hemma Och jag hinner inte provskjuta innan Wilda ska hämtas, sista timmens rännande gör att jag inte har någon lust att provskjuta helt slut. Rätt rejält sjuk fortfarande.. När siktet och dämparen monterats på fullängtspipa så vart pjäsen rätt ok. Upptäckt en del mög innanför linsen på siktet vilket känns obra men förutom det så vart det bra. Hela tingesten väger plötsligt lite vilket jag ser som en stor fördel om det ska finsiktas på långt håll. Rattade in siktet från köksbordet, riktade in bössan via pipan på den lokala knarkarens högra framlykta på bilen. När jag skruvade på siktet så verkade korset hänga med hur smutt som helst! Provskjutning får bli senare ikväll eller i morgon! Mvh!
Publicerat Maj 5, 201016 yr Har nu gjort rent pipan och med risk för att verka lite avvikande i min läggning måste jag ändå medge att jagg och bronsborstarna är gulliga Det verkar som att farten är för låg för att det ska mantla för någon koppar gick det inte att spåra lapparna var svarta och sedan bruna innan det blev rent men inget blått. Sedan måste jag varna för att hantera stången med lätt hand för det behövs inte mycket kraft för att den ska svikta och antingen kröka sig eller skava i patronläget så läggningen att tycka jaggen är gullig har nog sin poäng Lämplig storlek på lapparna var ca: 10x15mm vilket jag fick skära till själv för så smått fanns det inte i mina gömmor Blir intressant och se om precisionen kräver att man rengör eller om det går bra att fuska och bara se till att hålla rosten borta, det skulle göra kalibern bekväm man slipper både ladda och rengöra vilket båda är ganska trist sysselsättning.
Publicerat Maj 5, 201016 yr Lite alvedon och ipren så.. Var ju tvingen att testa! Inte skjutit in utan bara provat för att kolla hur mycket det lät.. aj aj aj.. dämpare till trots så är kalibern rejält stökig att skjuta med ljudmässigt Nu är dämparen avsedd för .224.. ja funkar tom till .243 så det är mycket plats i röret ut men det jag upplevde som värst var ljudet av kulan. Sköt iofs första skottet ned i ett viltvatten omgivet av skog så det var väl i princip lika kass som att skjuta mot en byggnad vilket dessvärre förekommer även det. Ska testa lite till men som det lät nu så blir detta en kort bekantskap. Mysigt att uppleva en antydan till rekyl i kvadden dock! Mvh!
Publicerat Maj 5, 201016 yr halloo har inte läst igenom hela tråden så kanske missat det, men vad tror ni om utbudet för sjutton hmr ammuniton hos den inte allt för stora handlaren? jag vill nämligen ha en quad
Publicerat Maj 5, 201016 yr Det kan nog bara handlaren svara på.. När jag ringde min lokal så visste han inte ens om att kalibern existerade Mvh!
Publicerat Maj 5, 201016 yr En kula som går snabbare än ljudet väsnas alltid en del som en dämpare inte kan förändra, vad gäller ammunition så verkar det dåligt men som alltid är det efterfrågan som styr så blir kalibern mera populär kommer utbudet att öka. Vi kan väl fylla på i tråden vad man hittat för ammo mina är CCI fmj och CCI V-max söker någon sort som lämpar sig för matnyttigt vilt tips är välkommet
Publicerat Maj 9, 201016 yr Författare Var ute nu en sväng på morgonen o skydds jaga med lill bettan det går inte o komma i från att den här bössan är den som producerar ett stort leende varje gång man är ute är så spännande varje gång man gör en annsmygning på en fågel som sitter på en elstolpe.skorsten.tak.mm o man smyger runt väggar o konteinrar o kommer in på 80-100m o tittar fram runt knuten o ser att den sitter kvar o man lägger sig på backen o smyger fram bössan o har ett perfekt stöd med kolven mot backen bettan puffar till o fågeln dimper till backen det räcker med 6st smygningar sen är dagen gjord Mvh.
Publicerat Maj 9, 201016 yr Var ute nu en sväng på morgonen o skydds jaga med lill bettan det går inte o komma i från att den här bössan är den som producerar ett stort leende varje gång man är ute är så spännande varje gång man gör en annsmygning på en fågel som sitter på en elstolpe.skorsten.tak.mm o man smyger runt väggar o konteinrar o kommer in på 80-100m o tittar fram runt knuten o ser att den sitter kvar o man lägger sig på backen o smyger fram bössan o har ett perfekt stöd med kolven mot backen bettan puffar till o fågeln dimper till backen det räcker med 6st smygningar sen är dagen gjord Läckert! Har inte kunnat testa själv här hemma, solo med Wilda varje morgon denna helg och då blir det besvärligt att snipra kajor. Hur har det gott med Roger och dämare för dej Flex? Är rejält fundersam på detta, finns något att vinna på en mer kaliberanpassad dämpare än den jag har nu? Sketjöbbigt.. Men fan va det smäller om dessa pilar! Mvh!
Publicerat Maj 9, 201016 yr Författare Läckert! Har inte kunnat testa själv här hemma, solo med Wilda varje morgon denna helg och då blir det besvärligt att snipra kajor.Hur har det gott med Roger och dämare för dej Flex? Är rejält fundersam på detta, finns något att vinna på en mer kaliberanpassad dämpare än den jag har nu? Sketjöbbigt.. Men fan va det smäller om dessa pilar! Mvh! Det måste provas hippen mycket trevligt skytte Har inte haft råd o köpa dämparen än men det kommer längre fram sen. Jag tycker inte att det smäller mycket högre än 22an tycker du att den smäller så högt? Hur mycket en kaliberanpassad dämpare minskar smällen vet jag inte men en viss smäll blir det ju än då då kulan är så pass snabb har sett några klipp på youtube där dämpare används där hörs det inte så mycket. Mvh.
Publicerat Maj 9, 201016 yr På nätet smäller det inte så mycket, det jag såg så sköt en snubbe i en öppen miljö där ljudet inte har något att studsa emot. Men jämför du med dämpad 22lr och subsonic så låter denna jävla kaliber som 30-06 typ Tror dock att det kanske kan funka, man får välja lägen helt enkelt. Så fort det inte finns någon byggnad som ljudet kan studsa emot så borde det fungera. Ena gården där jag skjuter kajor torde vara klockren, svär ofta över att pepplingarna landar i två olika träd och med 22lr når man inte båda.. Med 17 torde det vara plättlätt Ska skjuta lite senare idag, Walle skulle titta över för att testa lite plugg så då lär vi väl skjuta lite mer Kvadd med.. Mvh!
Publicerat Maj 9, 201016 yr Författare Förstår va du menar med en 22a dämpad hitta ett klipp o det låter ju ingen ting i stort sett Men 17hmr med dämpare låter ju desto mer men dämpar det som i klipet så är det ju helt ok o köra med bland kåkarna Mvh.
Publicerat Maj 9, 201016 yr Hmm det är klipp som detta mfl som får mej att tro att det finns något ytterligare att vinna med hjälp av vettig dämp.. blir ett mail till RCC. Mvh!
Publicerat Maj 9, 201016 yr Författare Hmm det är klipp som detta mfl som får mej att tro att det finns något ytterligare att vinna med hjälp av vettig dämp.. blir ett mail till RCC.Mvh! Slå en signal till han i stället han riktigt trevlig o prata med Mvh.
Publicerat Maj 9, 201016 yr Slå en signal till han i stället han riktigt trevlig o prata med Ganska ofrånkomligt, karln hade ingen mail.. Mvh!
Publicerat Maj 12, 201016 yr Idag har jag testat på 100-200-300 och kalibern presterade ungefär vad jag trodde. Har ett Z-Aim stöd på quaden det fungerar mycket bra till jakt med finnen då det är väldigt flexibelt men inte lika stadigt som Harris på banan. Nu är denna kaliber barnsligt lätt skjuten då rekyl saknas så det gick riktigt fint att skjuta med ett sidovingligt stöd, på 100 höll jag runt 30mm. 200 runt 80mm och på 300 runt 250mm. men där var det mest sidospridning av vinden. Att det är vindavdriften som handikappar kalibern är helt uppenbart redan på 200 är det väldigt ovala träffbilder och på 300 var det 250mm breda och 80-90mm på höjden. Sköt med CCI 17gr. V-max och inskjuten på 100 krävdes det på 200: 5,5MOA och 300: 14,75MOA Vindkänsligheten gör att avstånd över 200 blir väldigt svåra men en ripa på 150meter är nog ett realistiskt mål att klara och jag avslutade dagen på banan med att skjuta fem lerduvor på 200 med fem skott
Publicerat Maj 12, 201016 yr Nä, nu får ni sluta skriva om .17hmr!!! Fattar ni inte att det väcker en massa "habegär" hos oss andra... har ni inget medlidande med oss som nu ser ut som värsta horespundarna i jakten på "my precious"?