Publicerat Januari 2, 201016 yr Tycker det förbannemig är SKANDAL! att det lyckat bli 7 skadeskjutningar av 24 släppta skott.ÅRLIGA KRAV PÅ SKJUTPROV NU! f-n det är så man skämms att vara jägare idag. Andreas Tycker du ska scrolla upp lite och läsa outdoorsman´s inlägg. Eftersök får alltså inte påbörjas förens lst´s besiktningsmän är där, dvs blir det inte knall-o-fall så får man inte gå efter förens lst har kommit. Så det betyder inte att dom är skadeskjutna, dom kan ligga 100m bort...
Publicerat Januari 2, 201016 yr Tycker du ska scrolla upp lite och läsa outdoorsman´s inlägg.Eftersök får alltså inte påbörjas förens lst´s besiktningsmän är där, dvs blir det inte knall-o-fall så får man inte gå efter förens lst har kommit. Så det betyder inte att dom är skadeskjutna, dom kan ligga 100m bort... Men å andra sidan skall man ju inte skjuta ett skott som man inte är 100% säker på heller... Som sagt det lär bli en rejäl utvärdering efter denna första historiska vargjakt under många månader med olika anti-jakt falanger som kommer att göra allt i sin makt för att smutskasta det hela.
Publicerat Januari 2, 201016 yr Tycker det förbannemig är SKANDAL! att det lyckat bli 7 skadeskjutningar av 24 släppta skott.ÅRLIGA KRAV PÅ SKJUTPROV NU! f-n det är så man skämms att vara jägare idag. Andreas Om siffrorna står sig så är det en skandal, men som sagt eftersök sker i samband med LST och därmed ska vi nog inte dra för stora växlar av dessa siffror. //Niclas
Publicerat Januari 2, 201016 yr Tycker det förbannemig är SKANDAL! att det lyckat bli 7 skadeskjutningar av 24 släppta skott.ÅRLIGA KRAV PÅ SKJUTPROV NU! f-n det är så man skämms att vara jägare idag. Andreas Tycker inte man ska dra alltför stora slutsatser innan det är bättre analyserat, 27st vargar ger knappt något statistiskt underlag. Vänta, hoppas och se helt enkelt. Tomas
Publicerat Januari 2, 201016 yr För egen del tycker jag att det känns väldigt tillfredställande att vi fått möjlighet till en reglerad licensjakt och inte minst att denna verkar ha blivit en succé. Vi får avvakta resultatet från lst undersökningar innan det är dags att utvärdera hur jägarna har skött sig, i princip blir jag inte jättealarmerad om 7 av 24 vargar inte har fallit i skottet utan föranlett ett kortare dödsök. Skulle det visa sig vara skadeskjutningar så kommer såklart saken i ett annat läge men för egen del känns det OK att vänta en dag innan jag fäller ett slutligt omdöme om hur jakten har skötts. Däremot känns det kanske lite märkligt att jägarkåren lyckas fälla 10% av den uppskattade vargstammen på några timmar Det får i varje fall mig att fundera över stammens numerär? Henrik
Publicerat Januari 2, 201016 yr 14 påskjutna med en tilldelning 9 i dalarna är dock problematiskt... oavsett om alla följt alla regler till punkt och pricka kommer vi att få en massa skit och därmed jobba hårt för att försvara den här formen av licenstilldelning.
Publicerat Januari 2, 201016 yr För egen del tycker jag att det känns väldigt tillfredställande att vi fått möjlighet till en reglerad licensjakt och inte minst att denna verkar ha blivit en succé. Vi får avvakta resultatet från lst undersökningar innan det är dags att utvärdera hur jägarna har skött sig, i princip blir jag inte jättealarmerad om 7 av 24 vargar inte har fallit i skottet utan föranlett ett kortare dödsök. Skulle det visa sig vara skadeskjutningar så kommer såklart saken i ett annat läge men för egen del känns det OK att vänta en dag innan jag fäller ett slutligt omdöme om hur jakten har skötts.Däremot känns det kanske lite märkligt att jägarkåren lyckas fälla 10% av den uppskattade vargstammen på några timmar Det får i varje fall mig att fundera över stammens numerär? Henrik Tanken slog oxå mig att 10%av den uppskattade stammen skjuts inom loppet av några timmar effektiva jägare,eller kan stammen vara fel uppskattad?
Publicerat Januari 2, 201016 yr Outdoorsman- jag har 11 på SVA:s hemsida var av fem påskjutna, du har nog mer info än vad vi har eller helt enkelt annan info. För egen del och som sagt ovan finner jag det ytterst besynnerligt att en viss jakt skulle vara så effektiv att vi kan finna och skjuta mer än 10 procent av en population på en dag, en kort vinterdag. För framtiden kommer det säkert som du flaggar för att bli en massa begränsningar i jakten igen, det skall säkert utformas som rena moment 22 jakten, men än är vi inte där. /Christian
Publicerat Januari 2, 201016 yr 14 påskjutna med en tilldelning 9 i dalarna är dock problematiskt... oavsett om alla följt alla regler till punkt och pricka kommer vi att få en massa skit och därmed jobba hårt för att försvara den här formen av licenstilldelning. 14? Jag har bara sett att det är 11 som är påskjutna i dalarna, vart finns info om att det är 14?, du kanske har lite bättre insyn i saken iof Sva har ju inte uppdaterat sedan 15.20 och där står det 11. Som du säger, det kommer bli ett herrans liv om det nu är överskjutet, det lär sätta käppar i hjulet för nästa års jakt
Publicerat Januari 2, 201016 yr Jo, det verkar som minst 14 vargar är påskjutna i Dalarna och vi har en ganska hög skadeskjutnings- / bomskottsfrekvens... Media är inte snälla just nu...
Publicerat Januari 2, 201016 yr Jag tolkar antalet påskjutna icke funna vargar som ett uttryck för all den frustration dessa djur skapat
Publicerat Januari 2, 201016 yr Jo, det verkar som minst 14 vargar är påskjutna i Dalarna och vi har en ganska hög skadeskjutnings- / bomskottsfrekvens... Media är inte snälla just nu... Det där var ju allt annat än roliga nyheter. Hur ser eftersöken ut? är det länsstyrelsens egna vargspårare som handspårar djuren eller är det det lokala jaktlaget som får spåra och ha en besiktningsman med sig? Används hundar? Informations-sugen så det hette duga
Publicerat Januari 2, 201016 yr Med tanke på hur snabbt detta har gått så misstänker jag att den här vargjakten är ganska bra planerad bland jägarna i de berörda länen, och att dom har varit ute och spårat ganska så flitigt för att veta var dom håller hus. Det har ju gått väldigt fort tycker jag och sedan stor uppslutning bland antalet jägare som ville medverka i denna historiska jakt. Kan det vara så?
Publicerat Januari 2, 201016 yr Vad jag tycker om media är inte relevant just här och nu, men har förbundet någon kontaktperson, aktiv som just nu idag på en lördag två dagar efter nyår är hel, ren, snygg och mediatränad som tar sig ann detta eller skall det vara Kalle i Svängen som sköt på vargen han såg borta i kröken som skall vara mediabilden för decceniets första vargjakt och svenska jägare? Bomskott är bomskott och skadeskjutna djur är just det, ansvaret för att eftersöken blir bra blir ju delat med anledning av hur Lst har beslutat om skottplatsundersökning och att det då inte längre är jägarmässigt även om det i media inte kan komma att presentera så. /Christian
Publicerat Januari 2, 201016 yr 14 påskjutna med en tilldelning 9 i dalarna är dock problematiskt... oavsett om alla följt alla regler till punkt och pricka kommer vi att få en massa skit och därmed jobba hårt för att försvara den här formen av licenstilldelning. Håller med om Henriks fundering om numerären, vilket också påverkar överskjutningsfrågan. Även om det är inrapportering varje timme är det jäklar inte lätt om det blir en ketchupeffekt, det är få timmar tillgängliga och man kan utan vidare tänka sig att första halvan av dagen går åt till att spåra, ringa, sätta lapptyg osv osv osv. Skottlossningen kommer av förklarliga skäl att koncentreras kring dagens sista timmar och om de flesta vargarna skjuts då blir det ju lätt en överskjutning trots att man följer givna rapporteringsmodeller.
Publicerat Januari 2, 201016 yr Håller med om Henriks fundering om numerären, vilket också påverkar överskjutningsfrågan. Även om det är inrapportering varje timme är det jäklar inte lätt om det blir en ketchupeffekt, det är få timmar tillgängliga och man kan utan vidare tänka sig att första halvan av dagen går åt till att spåra, ringa, sätta lapptyg osv osv osv. Skottlossningen kommer av förklarliga skäl att koncentreras kring dagens sista timmar och om de flesta vargarna skjuts då blir det ju lätt en överskjutning trots att man följer givna rapporteringsmodeller. Visst kan det vara så! Men det är kanske inte rimligt att man tvingas kolla oftare än 1/h, vilket innebär att det kan komma att riktas kritik mot att man tilldelar djur rakt över län på det sätt som nu skett. Överskjutningen, eller den potentiella överskjutningen, är förstås ett problem frikopplat från en eventuell skadeskjutningsprobematik.
Publicerat Januari 2, 201016 yr Visst kan det vara så! Men det är kanske inte rimligt att man tvingas kolla oftare än 1/h, vilket innebär att det kan komma att riktas kritik mot att man tilldelar djur rakt över län på det sätt som nu skett.Överskjutningen, eller den potentiella överskjutningen, är förstås ett problem frikopplat från en eventuell skadeskjutningsprobematik. Japp! Inte går det att kolla oftare än 1/h, det vore löjligt. Men man skall komma ihåg detta - om det är så - i en diskussion om överskjutningen.
Publicerat Januari 2, 201016 yr När läget klarnar en smula är det inte säkert att det är en så stor överskjutning. I vilket fall som helst är det viktigt att påminna om att bättre förhållanden för eftersök och skottplatsundersökningar går inte att få. Eftersökshundar är överflödiga, snöläget är optimalt i hela vargjaktsområdet och redan vet jag av några påskjutningar som är konstaterade bommar. Vad gäller media så vet jag inte om undertecknad med kollegor är att föredra men jag har nog gjort snart 25 intervjuer på 3 timmar. Pratade just med BBC, mycket intressant upplevelse... Nu ringer en journalist från CNN. Detta är tydligen en världsnyhet, Obama kan lugnt ta semester på Hawaii...
Publicerat Januari 2, 201016 yr Japp! Inte går det att kolla oftare än 1/h, det vore löjligt. Men man skall komma ihåg detta - om det är så - i en diskussion om överskjutningen. Självfallet! Just detta har också varit något vi diskuterat med myndigheterna inför jakten. Det fanns och finns alternativa sätt att ge en tilldelning,men de ger inte jägarkåren samma möjlighet att mangrant få jaga varg i varglänen.
Publicerat Januari 2, 201016 yr Tabellen uppdaterades/kontrollerades kl 17:19 den 2 Jan 2010 och innehåller uppgifter om 25 skjutna djur. 5 under utredning nu
Publicerat Januari 2, 201016 yr Författare Enligt Aftonbladet så kommer naturskydsföreningen att anmäla jakten till EU http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6372321.ab
Publicerat Januari 2, 201016 yr Vad gäller media så vet jag inte om undertecknad med kollegor är att föredra men jag har nog gjort snart 25 intervjuer på 3 timmar. Pratade just med BBC, mycket intressant upplevelse... Nu ringer en journalist från CNN. Detta är tydligen en världsnyhet, Obama kan lugnt ta semester på Hawaii... Roligt att jänkarna är intresserade av jakten. Hoppas bara PETA och andra rabiata kärring-organisationer håller sig borta... http://skynews.com.au/eco/article.aspx?id=413201
Publicerat Januari 2, 201016 yr Foffe: Såväl SNF som WWF och Rovdjursföreningen aviserade redan i november att de skulle anmäla till EU så det är inget i dagens jakt som gjort att de tagit det beslutet. Dunderklumpen: PETA och andra lär säkert låta höra av sig på något sätt. När jakt blir så mediahypat som dagens vargjakt dras föreningar som lever på bidrag från förfärad allmänhet som en fluga till en sockerbit...
Publicerat Januari 2, 201016 yr Författare Foffe: Såväl SNF som WWF och Rovdjursföreningen aviserade redan i november att de skulle anmäla till EU så det är inget i dagens jakt som gjort att de tagit det beslutet.Dunderklumpen: PETA och andra lär säkert låta höra av sig på något sätt. När jakt blir så mediahypat som dagens vargjakt dras föreningar som lever på bidrag från förfärad allmänhet som en fluga till en sockerbit... Jo nog kommer dessa föreningar att dra till sig folk. MP o V kommer att spela på detta nu i valet. V och MP är imot Vargjakten så dom kommer att locka till sig en del.
Publicerat Januari 2, 201016 yr Media stormen var väl inte oväntad och kollar man in en hel del kommentarer på aftonbladet och facebook så är väldigt många direkta dödshot mot oss jägare, nu skriker nog väldigt många i skydd av dataskärmen, men jag avundas inte jägareförbundets personal som ändå hamnar i rampljuset en sån här dag, ni gör en bra insats!