Hoppa till innehåll

Följ vargjakten


Foffe

Recommended Posts

Oj, det är nog i princip omöjligt att svara på.

Om S skulle få egen majoritet behöver vi nog inte vara så oroliga. Men MP och möjligtvis V (men jag tror inte de prioriterar annat) kommer säkert göra vad de kan för att sätta käppar i jakthjulen. Och om S kan få stöd av MP för den ena eller andra frågan som S prioriterar högre kommer de med all säkerhet att "sälja" ut jakten.

MVH // Henrik

Det är en profilfråga för MP, det finns väldigt få inom S & V som har det motsatta som en profilfråga.

Även så om det faktiskt finns någon enstaka S-märkt politiker som har det.

En regering inkluderande MP kommer att stoppa vargjakten.

I praktiken så har du valet rösta på sittande regering om du vill ha jakt på varg annars inte.

//Lasse D.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 144
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Daniel Ligne

    9

  • Foffe

    8

  • Outdoorsman

    8

  • asm

    6

Vad tror ni som är insatta händer med vargjakten om S/V/MP bildar regering efter höstens val?

Är detta nåt dom kan gå till val på eller kommer dom flesta ha glömt varghysterin om en månad?

Om en månad är fokus i tabloidpressen tillbaka på de 'viktiga & avgörande' händelserna i lågkonjukturens Svedala; vem som ligger med vem i vilken dokusåpa och vilken svenska som skiljt sig från vilken amerikan. För övrigt är det väl endast V som kompromisslöst är emot vargjakten 'Vem kan se vem som skjuter vad och var? Det här har gått helt över styr, precis som vi befarade'

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

'Vem kan se vem som skjuter vad och var? Det här har gått helt över styr, precis som vi befarade'

Förmodar att det är ett citat detta...

Isf så är det rätt läckert, säger en HEL DEL om V:s inställning till jägarna som kollektiv... fy fan :)

Är inte speciellt kunnig i ämnet politik men visst f-n är det någon slags kommunistisk grundtanke med kontroll kontroll kontroll över medborgarnas säganden och göranden.. 300.000 människor omyndigförklarade i ett penndrag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

300.000 människor omyndigförklarade i ett penndrag.

Småpotatis för en riktig kommunist att göra, som Ålyyyyy ju är.. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kalla mej dum men jag fattar inte matten 27 vargar fick vi skjuta dvs 10% av stammen som dom "lärde" säger

men "alla" säger att det är bara är max 220 vargar i sverige :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kalla mej dum men jag fattar inte matten 27 vargar fick vi skjuta dvs 10% av stammen som dom "lärde" säger

men "alla" säger att det är bara är max 220 vargar i sverige :P

220 är resultatet efter förra vinterns inventeringar. Dagens stam borde därför vara 220 plus föryngring (40-100st).

Minus frånfälle.

En annan sak när man beräknar "frånfälle" är att ca 4% av de skjutna vargarna är individer som tidigare funnits med i statistiken som "fulskjutna". Kanske inte har med din fråga att göra men är nog så viktigt att ta med i beräkningen när man i framtiden utvärderar hur stor avskjutningen kan vara. Hoppas att denna information når fram även i media!

MVH // Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

220 är resultatet efter förra vinterns inventeringar. Dagens stam borde därför vara 220 plus föryngring (40-100st).

Minus frånfälle.

En annan sak när man beräknar "frånfälle" är att ca 4% av de skjutna vargarna är individer som tidigare funnits med i statistiken som "fulskjutna". Kanske inte har med din fråga att göra men är nog så viktigt att ta med i beräkningen när man i framtiden utvärderar hur stor avskjutningen kan vara. Hoppas att denna information når fram även i media!

MVH // Henrik

just dit jag ville komma att nämna just 10% av 220 st = 27 st rimmar rätt illa men verkar som att djuraktivisterna

inte tror att vargen ynglar av sej själva

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kalla mej dum men jag fattar inte matten 27 vargar fick vi skjuta dvs 10% av stammen som dom "lärde" säger

men "alla" säger att det är bara är max 220 vargar i sverige :P

Nja det är inte alla som säger det, inte ens Naturvårdsverket .

Det finns ett riksdagsbeslut på 210 vargar, Naturvårdverket konstaterade för förra året att vi nått mellan (187-217)

Man sa då okså att det var 220 konstaterade i inverteringområdena & att det kunde finnas ytterligare par.

Sedan dess så har det då tillkommit ytterligare två föryngringar & det är detta som avskjutningen är baserad på.

Målet är också det att på ett par års sikt skall stammen ner till 210.

Med andra ord i debatten har minst blivit max.

Det är inte heller sagt att det skall fällas 10 % utan att stammen skall balanseras på 210 .

Låt mig citera Naurvårdsverkets hemsida :

Forskarnas bedömning om jakt på varg

Naturvårdsverket har bett forskarna i Skandulv om underlag till beslutet om licensjakt på varg. Svaret har kommit nu. Forskarna bedömer att mellan 22 och 40 vargar bör fällas varje år för att riksdagens mål om maximalt 210 vargar och 20 föryngringar av varg ska hållas. Därtill räknar forskarna med skyddsjakt på 8 vargar.

//Lasse D.

Ps gå in på Naturvårdsverkets hemsida där finns siffrorna

http://www.naturvardsverket.se/sv/Nedre-me...27-vargar-2010/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra talat från någon mer perspektiv.

jag gillar faktiskt hur debatten har svängt..

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu börjar det spåra ur rejält när en del jägare som var med och jagade varg har blivit mordhotade + att dom ska skära upp deras barn läste detta nyss i aftonblaskan :) känns riktigt olustigt vill ja mena B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu börjar det spåra ur rejält när en del jägare som var med och jagade varg har blivit mordhotade + att dom ska skära upp deras barn läste detta nyss i aftonblaskan :) känns riktigt olustigt vill ja mena B)

Hörde om detta på radio att det har kommit in polisanmäan om hot mot jägare. Tycker som att det börjas kännas olustigt. Folk verkar inte kunna behärska sig, det gäller båda sidor. Det är även vansinigt att hota de som är kritiska till vargjakten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det går på sina håll åt rätt håll nu i alla fall. Jag pratade också med de som satt i morgonsoffan imorse och till och med Miljöpartisten erkännde ju faktiskt att de inte var emot jakt... Även om det satt hårt inne. Ser vi till de som verkligen har inflytande i denna fråga så är vi riktigt bra med. Den breda massan på insändarsidor och bloggar är dock fortfarande kritisk, jag har dock en känsla av att kollar man IP-nummer på en del sidor är signaturerna betydligt fler än personerna...

Tror fortfarande lite på en storm i ett vattenglas men visst kan det påverka stödet för jakt en procent eller tre...

Vad gäller mordhot så är det tyvärr vargdag för oss som syns dagligen i jaktfrågor där ute. Jag har själv tvåsiffrigt med ganska allvarliga hot efter tre år i jaktens tjänst. Skulle jag räkna även de hot som polisen bedömmer som oseriösa är vi nog snart på tresiffrigt... Ibland blir man faktiskt rätt trött.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu börjar det spåra ur rejält när en del jägare som var med och jagade varg har blivit mordhotade + att dom ska skära upp deras barn läste detta nyss i aftonblaskan ^_^ känns riktigt olustigt vill ja mena :D

Det är ju inte första gången med dessa hot. Utan att nämna namn så har en person som skjutit en varg enlig §28 och blivit helt frikänd för några år sedan blivit hotad så han måste sluta sitt jobb för att vara hemma med sin familj. Det är efter 2 år som han nu har kunnat återuppta sitt arbete när hotelserna slutat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

220 är resultatet efter förra vinterns inventeringar. Dagens stam borde därför vara 220 plus föryngring (40-100st).

Minus frånfälle.

En annan sak när man beräknar "frånfälle" är att ca 4% av de skjutna vargarna är individer som tidigare funnits med i statistiken som "fulskjutna". Kanske inte har med din fråga att göra men är nog så viktigt att ta med i beräkningen när man i framtiden utvärderar hur stor avskjutningen kan vara. Hoppas att denna information når fram även i media!

MVH // Henrik

Hej

Som jägare bör man nog inte förlita sej på att "nå´n annan" skall fixa att föra fram väsentliga fakta! Det är löjligt enkelt att publicera ett inlägg i de flesta tidningar som finns i detta land, sök på Google och förslagsvis "Lokaltidningar", och du kommer att få en uppsjö med länkar till publikationer i vårt land.

Skriv ett inlägg, var noga med att kolla fakta, (till skillnad från te x MUF-nissen , Rovdjursföreningen, mfl), och tryck iväg till alla som du anser förtjänar det. Skicka gärna till några "fiende"publikationer oxå, tex Aftonbladet, har du tur så är det någon semestervikarie som jobbar....Skriv ALDRIG om några rykten eller vandringssägner som inte kan bevisas. T ex så är "inplanteringskonspirationen" direkt kontraproduktiv i vargfrågan enligt mitt förmenande!

Skriv under med namn, jägarkåren framstår som en grupp med brist på kurage som inte vågar stå för vad vi gör när vi utnyttjar vår lagstadgade jaktRÄTT. Om "Talibanerna" hotar, polisanmäl, starta nätverk och låt det bli allmänt känt hur dom arbetar. Detta kan vända en opinion!

PS. Jag har skrivit ett antal insändare i olika tidningar, alltid med namn, (ovanligt), och bostadsort, (liten), och har än aldrig fått något hot. Jag tror att rädslan är en smula obefogad m a o .

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Som jägare bör man nog inte förlita sej på att "nå´n annan" skall fixa att föra fram väsentliga fakta! Det är löjligt enkelt att publicera ett inlägg i de flesta tidningar som finns i detta land, sök på Google och förslagsvis "Lokaltidningar", och du kommer att få en uppsjö med länkar till publikationer i vårt land.

Skriv ett inlägg, var noga med att kolla fakta, (till skillnad från te x MUF-nissen , Rovdjursföreningen, mfl), och tryck iväg till alla som du anser förtjänar det. Skicka gärna till några "fiende"publikationer oxå, tex Aftonbladet, har du tur så är det någon semestervikarie som jobbar....Skriv ALDRIG om några rykten eller vandringssägner som inte kan bevisas. T ex så är "inplanteringskonspirationen" direkt kontraproduktiv i vargfrågan enligt mitt förmenande!

Skriv under med namn, jägarkåren framstår som en grupp med brist på kurage som inte vågar stå för vad vi gör när vi utnyttjar vår lagstadgade jaktRÄTT. Om "Talibanerna" hotar, polisanmäl, starta nätverk och låt det bli allmänt känt hur dom arbetar. Detta kan vända en opinion!

PS. Jag har skrivit ett antal insändare i olika tidningar, alltid med namn, (ovanligt), och bostadsort, (liten), och har än aldrig fått något hot. Jag tror att rädslan är en smula obefogad m a o .

Håller med! Men där de flesta mordhot och andra hot utförs är genom Internet, då de som hotar en känner sig mer skyddad. Tycker även jag att det har blivit en förvånansvärt snabb och bra bemött av oss jägare. Hoppas vi får mer förtroende och en större acceptans i framtiden.

Mvh 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker nog också att pratet om den stora jakthatet är överdrivet .

Har själv skrivit articklar om jakt & har aldrig utsatts för några, hot har aldrig någon gång dolt att jag jagar.

Kommer jag hem från en jaktdag så lyfter jag bara ut eventuellt fällt jaktbyte på parkeringen medan bilen lastas ur.

Ingen som har passerat förbi & sett döda rådjur eller dovhjortar har någonsin framfört något hot.

De enda frågorna jag någon gång fått är, "Kan man få köpa ?", "Var jagar du", "Kan jag äntligen få mina blommor ifred".

Till saken hör är att jag bor i Sundbyberg, grann kommun till Stockholm & Sveriges tätast befolkade kommun.

Det pratas väldigt mycket om jaktfientliga Stockholmare men dessa är inte Sveriges mest jaktfientliga människor utan det är faktiskt studenter i Umeå .

Umeå är veganfäste inte Stockholm.

Man får faktiskt inte glömma att den jaktvårdskrets som har flest medlemmar är Stockholms innerstad.

Vi vinner inget på gömma oss, genom att gömma oss så späder vi bara på myten om att vi är så små jämfört met tex Naturskyddsföreningen .

//Lasse D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...