Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Följ vargjakten

Featured Replies

Publicerat
Andra saken är när man ringt/smsat 5-6 kompisar som varit med,flesta sagt det var sista gången dom satt sin fot med gubbar som inte gör annant än sitter på älgpass och nu även ska ta sin revansch :P ..gick ganska stolpe ut kan man säga,ganska pinsamt idag vakna upp som en jägare då bilden att vi ska haft ett vilda västen sitter kvar i allas blickar inte det som verkligen hänt tyvärr pga vi lät kvällspressen osanna rubriker gå en lätt match till möte...

Detta är vad jag fruktade och det gör mig redigt förbannad. Vid en sådan här jakt ska man ha ypperliga rutinerade skyttar som 1) vet att avstå dåliga lägen och 2) är skickliga skyttar då bra läge väl kommer.

Får vi ut massa töntar med gamla älgbössan som ska "hämnas" så blir det givetvis pannkaka av det hela. Sådana "jägare" betackar jag mig för. De saboterar mer för oss andra än vad de begriper.

• Svar 144
  • Visningar 19,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
Jo men så kan du ju ta med i beräkningen att sidan är inte uppdaterad sedan 17:20 igår den 2/1..

Då hoppas jag verkligen att de bommat helt, även om detta givetvis inte ändrar min ståndpunkt att det behövs obligatoriska årliga skjutprov.

Andreas

Publicerat

Angående de ev skadeskjutningarna, som mig veterligen inte ännu är konstaterade som sådana, utan fortfarande under utredning, så föreslår jag att vi lägger ner diskutionen om hur, var, vem och varför de i så fall skedde.

Detta kan vi ta när det är utrett vad som hänt, annars riskerar det stort att bara bli pajkastning och följdaktligen moderering av tråden.

Så förslagsvis, ha lite is i magen i den frågan ett tag.

Janne/ moderator.

Publicerat

verkar som helt del räknas bort och inte varit skadeskjutet,undra om kvälls pressen tänkt skriva det :lol:

Publicerat

Kan inte kännas kul att vara ensam kvar med en bekräftad påskjutning, okänt resultat. I och för sig aldrig kul, har inte hänt mig ännu ta i trä, men ännu värre med denna stora bevakning på jakten. :lol:

Publicerat

Nu är sva's hemsida uppdaterad

Det är bättre än jag befarade från början, men dock 2 "säkrade" skadeskjutningar eller "avräknade som det står

2 fortfarande under utredning hoppas det är solklara missar.

Annars verkar det mesta gått bra, trots hot om polisanmälningar på grund av att man använde motorfordon för att spåra varg redan dagen innan jakten startade, dispensen att spåra varg med motorfordon gällde ju bara under jakten dvs frånochmed 2/1 under resten av året är det ju fortfarande olagligt att spåra vilt med motorfordon, hur detta artar sig vågar jag inte sia om men tur är nog att Sven-Erik Alhem gått i pension.

Andreas

Publicerat
Sven-Erik Alhem gått i pension.

Hurra!

Publicerat

Med tanke på den reaktion som har blivit följden av denna jakt så tror jag att jägarna kommer att få ett "lite tuffare" klimat i framtiden. :ph34r:

Det kommer att bli den klassika diskussionen, landsbygden kontra Storstaden. Jag är inte helt säker på att landsbygden kommer att vinna denna gång, som man gjorde i EMU-valet (tyvärr). ;)

Publicerat
"Tyvärr" är du som vanligt klok MKJ. Givetvis går det inte att på något vägvinnande sätt förklara varför vargar bommas eller skadeskjuts. Men vi har att välja på att ge en kommentar eller att andra får stå oemotsagda. NV lär aldrig kommentera skadeskjutningar eller jaktens tillvägagångssätt. Jag tror också att många på NV helt enkelt har helg, många som ringer har inte nått dem...

Sedan tror jag inte vi ska överskatta kvällspressens skriverier. Vi är mitt i mellandagstorkan, fast kanske den ska kallas något annat. Finns helt enkelt inga andra nyheter och då drar man på vad man har. Det här är ganska snabbt glömt för den stora massan. Jag tror också att många som nu slår på stora trumman och tar i lär få argumenten och påståendena nedstoppade i halsen rätt snart. I det stora hela har det gått bra med tanke på att jägarkåren fått mindre än en månad på sig att förbereda sig. Ingen idag aktiv, skidåkande, jägare har tidigare jagat varg. Då måste det få bli lite "trial and error". Jag är också rätt säker på att ingen varg går med en skottskada till sömns inatt. Däremot finns några som tidigare körts på av såväl bil som tåg...

Jag hoppas att du har rätt men jag är inte lika optimistisk angående detta. Hur blir det nästa år (ifall att det blir jakt igen)? Då lär man ju slå på "stora trumman" igen mot årets jakt.

Publicerat

Visst,

men samtidigt har motståndarna kunnat komma med sina domedagsprofetior fram tills jakten är avslutad, medan vi inte kan slå oss för bröstet baserat på de delar som funkat ännu. Det krävs förstås en hel del smart agerande där, men det ligger i sakens natur att vi legat under hård press under jaktens genomförande. Gissa om motståndarna legat på i alla tänkbara kanaler och kraftsamlat för att få ut sitt budskap. Det är väl inte alltför djärvt att gissa att man gärna hade sett att det faktiskt blivit en fet överskjutning när gårdagens siffror dök upp... och nu får man väl inrikta sig på att kritisera påskjutningarna istället.

Än är vi dock inte hemma!!!

Kan inte låta bli att imponeras av hur Moderaterna/MUF stal hela föreställningen för MP & V i Rapport...

Publicerat

Orjant: Du får stå för din analys och jag tänker inte såga den, du kan ha mer rätt än vi önskar. Men politiken har sin gång och jag törs nog lova att det finns ganska starka krafter som stödjer det jägarna nu gjort, trots allt. Sedan kan vi alltid hävda att det behövs mer träning, utbildning, erfarenhet, det torde vara självklart.

Trots en mycket hög bom- / skadeskjutningsfrekvens så måste jag nog ändå säga att jakten gått förhållandevis bra. Visst är det pinsamt att så många bommar skjutits men som tidigare sagts så är jag rätt säker på att inga skadade vargar går och lider, det kan vi tacka snön för.

Vad jag egentligen vill ha sagt är att detta kan vara ett exempel på den nyordning jag tror att vi måste inordna oss i som vi diskuterade i den lite lätt infekterade tråden tidigare under december månad. Jägarna har inget att dölja men ibland gör sig jakten helt enkelt inte bra i vare sig media eller offentlighet. Folk är inte som de en gång var...

För övrigt behöver jag veta var din stuga bor. Tror jag kan ha två ensamma älgkalvar i din trädgård som min lillaika skällde ikväll...

Publicerat

För att inte säga alltför mycket så tycker jag att jakten gått bra. Det finns ju inte allt för många rutinerade vargjägare i vårt land och att det kanske finns en och annan "het" gubbe i skogarna får vi nog leva med.

Publicerat

Det är helt sant som Linkis skriver, ibland råkar jakt i blåsväder för att det är just jakt, och då finns ingen anledning att försöka tona ner vad det handlar om. Jakt ska vi stå upp för.

Man skall vara noga med att jaga på ett riktigt och respektfullt sätt såväl som att uttrycka sig på ett vettigt och respektfullt sätt kring jakten och vad den handlar om. MEN man ska aldrig vara rädd att stå för att man jagar och att det handlar om att döda. Det är inget man ska skyffla under mattan utan stå för eftersom det är riktigt, nyttigt, främjar hälsa och naturintresse, levererar den bästa och naturligaste maten, och är ett sätt att ta sin plats i naturen istället för att bara betrakta den.

När det handlar om mer infekterade, till synes "onödiga", jakter som den aktuella blir det något svårare eftersom den "andra sidan" inte har förutsättningarna klara för sig. De kommer ofta med argument som att 200 vargar utslaget på Sveriges yta inte är någonting, dvs de har ingen som helst koll på hur vargens utbredning ser ut. På den vägen fortsätter det med liknande argument vilket gör det svårt att resonera med dem.

Ickedestomindre, eller kanske just därför, är det viktigt att just denna jakt bedrivs kompromisslöst ansvarsfullt och skickligt.

Publicerat
Visst,

men samtidigt har motståndarna kunnat komma med sina domedagsprofetior fram tills jakten är avslutad, medan vi inte kan slå oss för bröstet baserat på de delar som funkat ännu. Det krävs förstås en hel del smart agerande där, men det ligger i sakens natur att vi legat under hård press under jaktens genomförande. Gissa om motståndarna legat på i alla tänkbara kanaler och kraftsamlat för att få ut sitt budskap. Det är väl inte alltför djärvt att gissa att man gärna hade sett att det faktiskt blivit en fet överskjutning när gårdagens siffror dök upp... och nu får man väl inrikta sig på att kritisera påskjutningarna istället.

Än är vi dock inte hemma!!!

Kan inte låta bli att imponeras av hur Moderaterna/MUF stal hela föreställningen för MP & V i Rapport...

Orjant: Du får stå för din analys och jag tänker inte såga den, du kan ha mer rätt än vi önskar. Men politiken har sin gång och jag törs nog lova att det finns ganska starka krafter som stödjer det jägarna nu gjort, trots allt. Sedan kan vi alltid hävda att det behövs mer träning, utbildning, erfarenhet, det torde vara självklart.

Trots en mycket hög bom- / skadeskjutningsfrekvens så måste jag nog ändå säga att jakten gått förhållandevis bra. Visst är det pinsamt att så många bommar skjutits men som tidigare sagts så är jag rätt säker på att inga skadade vargar går och lider, det kan vi tacka snön för.

Vad jag egentligen vill ha sagt är att detta kan vara ett exempel på den nyordning jag tror att vi måste inordna oss i som vi diskuterade i den lite lätt infekterade tråden tidigare under december månad. Jägarna har inget att dölja men ibland gör sig jakten helt enkelt inte bra i vare sig media eller offentlighet. Folk är inte som de en gång var...

För övrigt behöver jag veta var din stuga bor. Tror jag kan ha två ensamma älgkalvar i din trädgård som min lillaika skällde ikväll...

Det är märkligt hur tyst det har varit fråbn den röd/gröna sidan angående detta. Man undrar ju om det är "munkavel på tillsvidare" för att se hur "det går".

Jag tycker att Andreas Carlgren sköter detta lysande. Som jägare fick jag ju en hel del sura kommentarer när jag kom till jobbet imorse men jag tog en diskussion som oftast med avslutades med "tänkte inte på det". :D;)

Linkis, kolla PM angående brevlådan. ;)

Publicerat

Jo,

men jag undrar om man inte kommit av sig litet när överskjutningsargumentet först verkade vara säkrat, för att sedan plötsligt nästan försvinna igen... Om vi nu bara slipper fler överskjutningar idag, så faller i princip den kritiken. Och det blir mycket svårare att hålla medias intresse uppe om man nu vill byta häst och diskutera skadeskjutningar/påskjutningarna. Självfallet kommer vi dock att få ta den debatten och göra något åt problemet.

Publicerat

Nu vill makthavarna eller i vart fall deras lakejer ha det till att det är jägarnas fel att det skjutits fullt så fort... Hörde detta på radionyheterna idag. Man blir lite beklämd då ingen tycks vilja ta meningen "för dålig tilldelning" i sin mun, skjuter man fullt på en helg trots sträng kyla och vad jag förstår ibland elaka snöförhållanden så beror det väl knappast på att jägarna bedrivit hetsjakt utan att maktmaskineriet varit för snål med tilldelningen! massmedia på sin sida borde hudflängas ännu en gång för att man blåst upp en storm kring jakten med allt för snabbt dragna slutsatser beträffande bl.a överskjutningen. Jaktorganisationerna borde likt Åke Svanstedt ta sig till med en rejäl mediabojkott!

Publicerat

Det reder upp sig med de påskjutna, nu är det två st avräknade och i landet, många bomskott som har undersökts som sig bör och någon har man kunnat få ett avslut på.

Publicerat

Sånt här ger inte jägarna något bättre rykte om de nu är sant.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6373732.ab

Dock så är ju tidningen som de är om man säger så.. kan ju inte förvänta sig så mycket.

Publicerat

Ursäkta utrycket: men sen när FAN har a-bladet och Sexpressen skrivit något vettigt?? Sedan deras f'''''' uttnyttjande för att sälja lösnummer av tsunamikatastrofen har jag tvärvägrat att köpa ett enda exemplar av de två tidningarna. OT visst, men just när det kommer till de två slaskbladen blir jag uppretad på två röda. Återigen, ledsen för OT, men jag blir så j**** Det jävliga är att min mor och styvfar köper a-bladet, och tror vartenda ord. suck

Publicerat
Sånt här ger inte jägarna något bättre rykte om de nu är sant.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6373732.ab

Dock så är ju tidningen som de är om man säger så.. kan ju inte förvänta sig så mycket.

Saken är polisanmäld och utredningen får visa vem som ligger bakom detta, varför just en jägare? en del gör vad som helst för att synas i pressen :D

Publicerat
Saken är polisanmäld och utredningen får visa vem som ligger bakom detta, varför just en jägare? en del gör vad som helst för att synas i pressen :D

Folk drar ju ofta förhastade slutsatser. Ja menar de förbättrar ju inte arbetet för oss att förvalta och få en förståelse för vargjakten. ajaj de här är lite OT.

Publicerat

Det blir ingen utredning, de där grejera läggs ned i samma veva som anmälan upprättas.

Det är dessutom inget hot.

Däremot är det en highway to headlines..

Mvh!

Publicerat

Vad som faktiskt inte framkommer i artickeln är vad han har ställt till för sin omgivning.

Det är inget direkt försvar men ändå .

//Lasse D

Publicerat
Det reder upp sig med de påskjutna, nu är det två st avräknade och i landet, många bomskott som har undersökts som sig bör och någon har man kunnat få ett avslut på.

Så var det bara en kvar! hoppas det frågeteckent också blir avgjort!

Publicerat

Balansen börjar att inställa sig,

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6377679.ab

Rovdjursexperten sitter o klappar katte och visar sina mjuka sidor samtidigt som han talar om den "nödvändiga" vargjakten,

förvaltningen av stammarna av stora rovdjur är av största vikt.

/Christian