Publicerat Januari 2, 201016 yr Media stormen var väl inte oväntad och kollar man in en hel del kommentarer på aftonbladet och facebook så är väldigt många direkta dödshot mot oss jägare, nu skriker nog väldigt många i skydd av dataskärmen, men jag avundas inte jägareförbundets personal som ändå hamnar i rampljuset en sån här dag, ni gör en bra insats! Håller med dig Pertan! Har själv inte blivit mordhotad än, men många andra jägare som bloggar får en hel del spya över sig. http://www.facebook.com/group.php?v=wall&a...id=161847759420 har ett eller flera inlägg som är klassade som mordhot enligt mig. Moget?
Publicerat Januari 2, 201016 yr Ska bli kul o se hur många mer som skjutits än stipulerat antal och alla jävla glada amatörer med skadskjutningar. Nån skrev längre upp i tråden om krav på årliga skjutprov, vore ju bra med tanke vilken jakt det är frågan om och vilken jakt det kommer att bli i media.
Publicerat Januari 2, 201016 yr Ska bli kul o se hur många mer som skjutits än stipulerat antaloch alla jävla glada amatörer med skadskjutningar. Nån skrev längre upp i tråden om krav på årliga skjutprov, vore ju bra med tanke vilken jakt det är frågan om och vilken jakt det kommer att bli i media. På vilket sätt kan det vara kul med överskjutningar och skadeskjutningar?
Publicerat Januari 2, 201016 yr Media stormen var väl inte oväntad och kollar man in en hel del kommentarer på aftonbladet och facebook så är väldigt många direkta dödshot mot oss jägare, nu skriker nog väldigt många i skydd av dataskärmen, men jag avundas inte jägareförbundets personal som ändå hamnar i rampljuset en sån här dag, ni gör en bra insats! Visst lär det bli stormigt! Jag hade ett vägpass på dagens Älgjakt varvid en man i 60årsåldern kommer joggandes och stannar framför mig och berättar att jag är en feg jävla mördare sätter en femma på att han strax innan läst en del snaskiga reportage om vargjakten i våra kära dagstidningar
Publicerat Januari 2, 201016 yr vet inte riktigt vad man ska säga men man kan bara hålla med i tidigare inlägg. är de ens möjligt att skjuta 10% av en vargstam på 6 timmar? visst är det väldigt många som varit engagerade i jakten men 10%? jag tycker det är underligt att folk inte förstår att vargstammens storlek är grovt underskattad. vad jag kan minnas så är det väl inte ofta dom givna siffrorna om populationsstorlekar stämmer utan oftast brukar det finnas bra många fler än vad forskare/spårare uppskattar?
Publicerat Januari 2, 201016 yr Visst lär det bli stormigt!Jag hade ett vägpass på dagens Älgjakt varvid en man i 60årsåldern kommer joggandes och stannar framför mig och berättar att jag är en feg jävla mördare sätter en femma på att han strax innan läst en del snaskiga reportage om vargjakten i våra kära dagstidningar Och vad svarade du då ?
Publicerat Januari 2, 201016 yr Pratade med en av de som bommat på en varg idag.. Och det var inte annat än en ren och klar bom. Eftersök på ungefär 5 km i snö med ett par observationer av denna varg efter skottet. Men han får ju stanna tills i morgon för att i morgon träffa NVVs tjänsteman för skottplatsundersökning... Ang att man skjuter 10% av vargarna på så kort tid så får man nog ha i åtanke att man nog har haft ganska bra koll på var vargarna har befunnit sig de senaste veckorna. Ser man till ev överskjutning så är det ju kanske en effekt av en för liten tilldelning i förhållande tyill hur många vargar det finns?
Publicerat Januari 2, 201016 yr Vi skall dock komma ihåga att 80-90% av vargarna finns just där dom 10 procenten är skjutna. Förutsättningarna är optimala, uppslutningen är kollosal. Nog lite naivt att tro att jakten började i morse klockan 09:00 med ett blankt papper också. Dessa flockar har kartlagts sedan beslutet togs, dag för dag via skotrar, bilar och en jäkla massa folk. I 9 fall av 10 visste man direkt vilken såt man skulle ta. Jag tycker således inte det säger ett jota om stammens numerär, varken uppåt eller neråt. Men jag gläds med varje gråben vi skickar till SVA, det har jag aldrig hycklat om. Tråkigt med alla dessa internet hypade grejor och tillika medias pådrag, norrmän, balter, polacker och finnar har jagat varg i många år, efter behov. Inte fan ringer CNN till finland när det jagas där, speciellt när det skjuts 10 tusentals i amerika varje år. Luktar politik, och det luktar jäkligt illa. Som jägarförbundsrepresentant skulle jag obeönhörligen skicka allt sådant till NVV för kommentarer. SJF har ju inget med beslutet om vargjakten att göra, och oavsett hur bra ni formulerar er kommer ni att få massor av skit. Det som ni får stå till svar för är varför era medlemmar inte kan pricka en varg - nivån på dessa diskussioner lär inte bli sky high.
Publicerat Januari 2, 201016 yr "Tyvärr" är du som vanligt klok MKJ. Givetvis går det inte att på något vägvinnande sätt förklara varför vargar bommas eller skadeskjuts. Men vi har att välja på att ge en kommentar eller att andra får stå oemotsagda. NV lär aldrig kommentera skadeskjutningar eller jaktens tillvägagångssätt. Jag tror också att många på NV helt enkelt har helg, många som ringer har inte nått dem... Sedan tror jag inte vi ska överskatta kvällspressens skriverier. Vi är mitt i mellandagstorkan, fast kanske den ska kallas något annat. Finns helt enkelt inga andra nyheter och då drar man på vad man har. Det här är ganska snabbt glömt för den stora massan. Jag tror också att många som nu slår på stora trumman och tar i lär få argumenten och påståendena nedstoppade i halsen rätt snart. I det stora hela har det gått bra med tanke på att jägarkåren fått mindre än en månad på sig att förbereda sig. Ingen idag aktiv, skidåkande, jägare har tidigare jagat varg. Då måste det få bli lite "trial and error". Jag är också rätt säker på att ingen varg går med en skottskada till sömns inatt. Däremot finns några som tidigare körts på av såväl bil som tåg...
Publicerat Januari 2, 201016 yr På vilket sätt kan det vara kul med överskjutningar och skadeskjutningar? Ironi, hört talas om det ordet..?? Hur många tror du inte har drabbatas av vargdfrossa och pangat på det som rör sig? Frågan är ungefär som när älgjakten drar igång och en del bönder skriver "KO" med stora bokstäver på sina kor för att vissa "jägare som är helt hopplösa och i bästa vilda västern stil pepprar att som rör sig.
Publicerat Januari 2, 201016 yr Författare Visst lär det bli stormigt!Jag hade ett vägpass på dagens Älgjakt varvid en man i 60årsåldern kommer joggandes och stannar framför mig och berättar att jag är en feg jävla mördare sätter en femma på att han strax innan läst en del snaskiga reportage om vargjakten i våra kära dagstidningar En sån komentar är ett tecken på att man inte har några argument.
Publicerat Januari 2, 201016 yr Ironi, hört talas om det ordet..??Hur många tror du inte har drabbatas av vargdfrossa och pangat på det som rör sig? Frågan är ungefär som när älgjakten drar igång och en del bönder skriver "KO" med stora bokstäver på sina kor för att vissa "jägare som är helt hopplösa och i bästa vilda västern stil pepprar att som rör sig. Roggie, finns det inga andra trådar att svamla omkring i? Jag startar en separat tråd där alla som har sett kor med ordet "ko" på, skrivet i syfte att förhindra att jägare skjuter kor, kan rapportera detta. Tillbaka till ämnet nu! Här diskuterar vi vargjakten.
Publicerat Januari 2, 201016 yr Det är väl de påskjutna, ännu levande vargarna som lär sig vara litet räddare för människor. Grattis till en god början!
Publicerat Januari 2, 201016 yr Ironi, hört talas om det ordet..??Hur många tror du inte har drabbatas av vargdfrossa och pangat på det som rör sig? Frågan är ungefär som när älgjakten drar igång och en del bönder skriver "KO" med stora bokstäver på sina kor för att vissa "jägare som är helt hopplösa och i bästa vilda västern stil pepprar att som rör sig. Jorå, har koll på ironi Med tanke på allt som skrivs i media just nu om oss "mördare" så bör vi nog vara mer sakliga i vargfrågan för tillfället men förstår vad du skriver.
Publicerat Januari 2, 201016 yr Med facit i handen, hade det inte varit bättre om statsapparaten själva skött denna vargjakt och dragit på sig medias och övrig allmänhets missnöje i stället för att hela jägarkåren som kollektiv får ta smällen?
Publicerat Januari 2, 201016 yr Vi skall dock komma ihåga att 80-90% av vargarna finns just där dom 10 procenten är skjutna. Förutsättningarna är optimala, uppslutningen är kollosal. Nog lite naivt att tro att jakten började i morse klockan 09:00 med ett blankt papper också. Dessa flockar har kartlagts sedan beslutet togs, dag för dag via skotrar, bilar och en jäkla massa folk. I 9 fall av 10 visste man direkt vilken såt man skulle ta.Jag tycker således inte det säger ett jota om stammens numerär, varken uppåt eller neråt. Men jag gläds med varje gråben vi skickar till SVA, det har jag aldrig hycklat om. Tråkigt med alla dessa internet hypade grejor och tillika medias pådrag, norrmän, balter, polacker och finnar har jagat varg i många år, efter behov. Inte fan ringer CNN till finland när det jagas där, speciellt när det skjuts 10 tusentals i amerika varje år. Luktar politik, och det luktar jäkligt illa. Som jägarförbundsrepresentant skulle jag obeönhörligen skicka allt sådant till NVV för kommentarer. SJF har ju inget med beslutet om vargjakten att göra, och oavsett hur bra ni formulerar er kommer ni att få massor av skit. Det som ni får stå till svar för är varför era medlemmar inte kan pricka en varg - nivån på dessa diskussioner lär inte bli sky high. I detta tror jag du har helt rätt MKJ, även om väl jägarkåren i gemen och JRF också kommer att få sig sina slängar av sleven. Jag tycker dock att jag har hyfsat på fötterna när jag säger att SJF om och om igen påtalat hur viktigt det är att vi sköter detta exemplariskt snyggt. Vi har fortfarande alla möjligheter att pricka rätt i alla län utom ett... ALLTSÅ- alla ni som skall ut imorgon: håll i då!!!
Publicerat Januari 2, 201016 yr HEJ! Funderar på om det är någon som vet vart i västra götaland som en varg är skjuten?
Publicerat Januari 2, 201016 yr I detta tror jag du har helt rätt MKJ, även om väl jägarkåren i gemen och JRF också kommer att få sig sina slängar av sleven. Jag tycker dock att jag har hyfsat på fötterna när jag säger att SJF om och om igen påtalat hur viktigt det är att vi sköter detta exemplariskt snyggt. Vi har fortfarande alla möjligheter att pricka rätt i alla län utom ett... ALLTSÅ- alla ni som skall ut imorgon: håll i då!!! Jösses, vi är överens - låt det inte bli för ofta bara Till ert försvar skall också sägas att tiden varit mycket knapp, skjutprov storskaligt kan ingen begära utom möjligen aftonbladet. Men inte heller vargen springer baklänges mig veteligen så visst kan man begära mera i allmänhet, på en jakt som är så pass mediabevakad i synnerhet.
Publicerat Januari 2, 201016 yr Jösses, vi är överens - låt det inte bli för ofta bara ! Så så... jag är nästan alltid enig med dig till 80-90 % av vad du skriver, och den resterande delen känns väl mest uppfriskande (för min del)... Det är nyttigt som tusan att stöta och blöta dessa och andra frågor här!
Publicerat Januari 3, 201016 yr överlag tycker jag om att vi fått chansen jaga varg, tack vare alliansen och hårt arbete av Svjf med fler... Dock lite skrämande i början men fråge tecken börjar rätas ut, men varför envisas jägare med ena stunden säga att vi inte ska tro skvaller pressen,för andra stunden skicka in varje bild man får för mätta kvälls pressen..typ som Svjf Gunnar Glöersen gör med skicka in bilder...helt fel enligt mig hade varit bättre som andra proffsiga situvationer att vänta få överblick och sedan ge EN kommentar om läget... Går även läsa någon sida bak hur man komiskt kan mynta "ropa inte hej innan du är över bäcken"/ASM? Andra saken är när man ringt/smsat 5-6 kompisar som varit med,flesta sagt det var sista gången dom satt sin fot med gubbar som inte gör annant än sitter på älgpass och nu även ska ta sin revansch ..gick ganska stolpe ut kan man säga,ganska pinsamt idag vakna upp som en jägare då bilden att vi ska haft ett vilda västen sitter kvar i allas blickar inte det som verkligen hänt tyvärr pga vi lät kvällspressen osanna rubriker gå en lätt match till möte...
Publicerat Januari 3, 201016 yr enligt SVA är det fortfarande 5 skadeskjutningar, nu har de haft några timmar på sig på att fria eller fälla. Själv håller jag på att skriva en motion till min lokala förbundsavdelning med förslag om att verka för förslag om obligatoriska årliga skjutprov typ det norska. Andreas
Publicerat Januari 3, 201016 yr enligt SVA är det fortfarande 5 skadeskjutningar, nu har de haft några timmar på sig på att fria eller fälla.Själv håller jag på att skriva en motion till min lokala förbundsavdelning med förslag om att verka för förslag om obligatoriska årliga skjutprov typ det norska. Andreas Jag har inte 100% koll på arbetsgången för detta, men enligt vad jag fick veta så räknas det som en skadeskjutning tills NVVs representant har konstaterat bom eller träff, på själva skottplatsen?
Publicerat Januari 3, 201016 yr enligt SVA är det fortfarande 5 skadeskjutningar, nu har de haft några timmar på sig på att fria eller fälla.Själv håller jag på att skriva en motion till min lokala förbundsavdelning med förslag om att verka för förslag om obligatoriska årliga skjutprov typ det norska. Andreas Jo men så kan du ju ta med i beräkningen att sidan är inte uppdaterad sedan 17:20 igår den 2/1..