Publicerat Januari 12, 201016 yr Jo jag tror du minns rätt, endast 1 handjur och några dräktiga hindar överlevde resan.
Publicerat Januari 12, 201016 yr En framgångsaga på den fronten må ju vara älgstammen på Newfoundland. Där satte man in två kor och två tjurar 1904, och 2004 uppskattades stammen till cirka 120 000 individer. Ingen övrig invandring har skett så vitt man vet.
Publicerat Januari 12, 201016 yr Visst finns det ett antal exempel på hur extremt inavlade populationer lever i högönskelig välmåga. Det finns också exempel på motsatsen. Att en population med en bredare genetisk bas står bättre rustad att möta en föränderlig omvärld skulle jag dock påstå är relativt oomtvistat; att det gått bra hittills behöver självfallet inte betyda att det går bra framöver.
Publicerat Januari 12, 201016 yr Visst finns det ett antal exempel på hur extremt inavlade populationer lever i högönskelig välmåga. Det finns också exempel på motsatsen. Att en population med en bredare genetisk bas står bättre rustad att möta en föränderlig omvärld skulle jag dock påstå är relativt oomtvistat; att det gått bra hittills behöver självfallet inte betyda att det går bra framöver. Så är det alldeles säkert. Men jag funderade på en sak, kan det vara skillnad på hur dom olika arterna genetiskt kan hantera inavelsproblematiken tro ? Jag menar att kan någon eller några arter klara sig bättre trots liten grundstam ?
Publicerat Januari 12, 201016 yr Så är det alldeles säkert.Men jag funderade på en sak, kan det vara skillnad på hur dom olika arterna genetiskt kan hantera inavelsproblematiken tro ? Jag menar att kan någon eller några arter klara sig bättre trots liten grundstam ? Som regel borde inavelsdefekter bli allvarligare ju längre du kommer upp i näringskedjan. Vargen är ju en topp-predator som lever av jakt och måste vara ganska fit för att knacka sig fram i vardagen. Läste nånstans vilka påvisade inavels problem som vargen i Sverige hade men kommer inte riktigt i håg, men har för mig att flera var just extriöra.
Publicerat Januari 12, 201016 yr Läst en del på Svenska Jägareförbundets blogg. Högg en länk till ett blogginlägg som någon forskare på bevarandesidan skrivit..Jag måste vara dum på något sätt för jag får inte ihop detta alls! Ett beslut om vargjakt är fattat. Beslutet består av två delar, dels jakt och dels införsel av nya gener. Forskare som solkart ställer sig på bevarandesidan utan snack kritiserar högljutt beslutet om jakt men nämner inte ens del två av sagda beslut! Fattar det bara inte, om man är professor så borde man fatta att efter A kommer B samt efter siffran 1 kommer 2.. http://biologyandpolitics.blogspot.com/201...nt-av-olof.html Grejen är att om man som forskare ställer sig så påtagligt på bevarandesidan så hoppar man ju i stollefacket oavsett.. Grovt överdrivet så fajtas man med väderkvarnar för tillfället med tanke på rådande politiska klimat samt opinion. Satsar denne Eriksson hårt på regimskifte i nästa val eller vad? En annan grej som jag inte begriper.. I min värld som uppenbarligen är härligt naiv så är det som så att om jag ska färga ett glas med vatten blått så går det åt MER karamellfärg för att uppnå detta om glaset är fullt. Om jag häller ut hälften så blir vattnet fortare blått, jag får mer färg i vattnet per droppe tillförd karamellfärg. Om någon begriper denna obegriplighet så menar jag att en mindre (antalsmässigt) inavlad vargstam fortare når hälsa och goda gener än en större inavlad vargstam då invandrade/inflyttade individer med nya gener sprider sig. Alltså måste jakten trots allt vara positiv BÅDE för vargen som art och för folket som lever med varg i sin närhet. Outdoorsman, Linkis någon annan.. vart tänker jag fel???? Mvh! Alltså, nu har jag läst igenom den här forskarens Blogg och som jag läser det så har han faktiskt rätt i sin kritik av hur AB utmålar att OL använder sin vetenskapliga bakgrund och vetenskapliga fakta för att stödja ett politiskt basserar vargjaktsbeslut. Om nu OL är felciterad av AB vet inte jag, jag vet inte heller varför inte forskaren tar hänsyn till beslutet om inplantering eller varfö han helt struntar i alla människor som lider av vargplågan. Dock kvarstår att han har rätt i sin kritik om man likt honom betraktar ABs artikel genom ett sugrör. Att som vissa här vissa förakt för honom för att han kommer från Lunds Universitet tyder på en viss inskränkthet eftersom Lund är ett av Sveries mest högaktade och respekterade Universitet internationellt. Dessutom ringaktar man även OL eftersom även han har sina rötter därifrån.
Publicerat Januari 12, 201016 yr Författare För min personliga del så hade jag inte en susning om att han kom från Lund.. Men jag kan tänka mej att det ligger till som så att forskeriet inte riktigt fixar då politikerna omsätter deras forskning i praktisk handling. Tricket är att politikerna måste ta hänsyn till subjektiva frågor medan forskarna kan unna sig lyxen att alltid hålla sig till objektiva sanningar. Måhända är det kanske här problemet ligger, vissa forskare ogillar då de anser att konkurrentens fynd får för mycket svängrum i ett faktiskt beslut? Sen kan jag inte komma ifrån känslan av att det är rätt hårt revirpinkeri och äskande av medel även.. Det som är djupt graverande för bloggförfattaren är att han som du säger inte ens nämner del två av beslutet dvs införsel av nya gener. Det är jävligt ruttet tycker jag sen skiter jag i från vilken landsända han kommer Men va fan, vad är det som säger att bloggförfattaren står fri med gloria och allt intakt då han lever och verkar i den miljö som är påtagligt mest anti när det gäller jakten på varg? Iaf kul att du lyfte det första inlägget RW, tack för det!! Mvh!
Publicerat Januari 12, 201016 yr Alltså, nu har jag läst igenom den här forskarens Blogg och som jag läser det så har han faktiskt rätt i sin kritik av hur AB utmålar att OL använder sin vetenskapliga bakgrund och vetenskapliga fakta för att stödja ett politiskt basserar vargjaktsbeslut. Om nu OL är felciterad av AB vet inte jag, jag vet inte heller varför inte forskaren tar hänsyn till beslutet om inplantering eller varfö han helt struntar i alla människor som lider av vargplågan. Dock kvarstår att han har rätt i sin kritik om man likt honom betraktar ABs artikel genom ett sugrör.Att som vissa här vissa förakt för honom för att han kommer från Lunds Universitet tyder på en viss inskränkthet eftersom Lund är ett av Sveries mest högaktade och respekterade Universitet internationellt. Dessutom ringaktar man även OL eftersom även han har sina rötter därifrån. Lund är också en ort som inte har direkt nära till orörd vildmark. De mest respekterade delarna av universitetet är väl så vitt jag förstår inte heller de vetenskapliga utan istället de mer "kvasi vetenskapliga" typ Filosofi och Ekonomi? Däremot brukar de väl (åtminstone förr) ha det bästa spexet. Men det är ju inte heller direkt vetenskapligt... OK nu var jag kanske elak i överkant, men Lund handlar för mig bra mycket mer om filosofi än om vetenskap. Medicin må vara undantaget. Det jag tycker är mest intressant i detta är att OL som tills nyligen bespottades på div forum av de mer extrema vargmotståndarna nu utmålas nästan som en av dessa. Jag har inte kunnskap nog för att bedömma om det behövs 150 eller 350 vargar i vinterstam med si eller så mycket invandring för att även på längre sikt avvärja inavelsproblemet. Men att påstå att OL är "köpt" av särintressen och inte skulle våga gå emot jägare verkar konstigt. Framförallt med tanke på den kritik han tidigare fått av just jägare och lantbruksfolk. MVH // Henrik
Publicerat Januari 12, 201016 yr Hejsan . Skall inte säga att jag vet så mycket om vargforskning även så om jag är gift med en biolog som en gång i tiden var med då rovdjursgruppen startades upp, en förening som senare förstördes dåpersoner utan egentliga biologiska kunskaper tog över. Däremot så kan jag litegrann om den akademiska världen såsom son till akedemiker gift med akademiker & föralldel högskole utbildad själv, detta är en värld av intriger & skvaller . Erik Svenssons blog är typisk akademisk på detta sätt, han har inte bedrivit någon egen forskning på rovdjur men detta hindrar honom inte att sätta sig på höga hästar gentemot de som faktiskt bedriver forskning & då närma sina forsknings objekt såsom Olof Liberg gör. Observeras bör är att han presenterar inte sig som forskare eller vargforskare på bloggen han presenterar inte heller vad han har forskat om . Därmed så är han egentligen ganska ointresant, bara en av alla dessa vänstertyckare som försöker påstår sig vara fristående tänkare. //Lasse D
Publicerat Januari 12, 201016 yr Jag vill med bestämdhet hävda att man bedriver forskning av världsklass i Lund inom ekologi! Trots att jag nu själv varit knuten till "arvsfienden" Uppsala universitet i en eller annan form sedan jag började läsa där 1986 !
Publicerat Januari 12, 201016 yr Hejsan .Skall inte säga att jag vet så mycket om vargforskning även så om jag är gift med en biolog som en gång i tiden var med då rovdjursgruppen startades upp, en förening som senare förstördes dåpersoner utan egentliga biologiska kunskaper tog över. Däremot så kan jag litegrann om den akademiska världen såsom son till akedemiker gift med akademiker & föralldel högskole utbildad själv, detta är en värld av intriger & skvaller . Erik Svenssons blog är typisk akademisk på detta sätt, han har inte bedrivit någon egen forskning på rovdjur men detta hindrar honom inte att sätta sig på höga hästar gentemot de som faktiskt bedriver forskning & då närma sina forsknings objekt såsom Olof Liberg gör. Observeras bör är att han presenterar inte sig som forskare eller vargforskare på bloggen han presenterar inte heller vad han har forskat om . Därmed så är han egentligen ganska ointresant, bara en av alla dessa vänstertyckare som försöker påstår sig vara fristående tänkare. //Lasse D Ps Både Erik Svensson & Olof Liborg har rötter i Lund, Lund har också högre internationellt ansende än Stockholm.
Publicerat Januari 12, 201016 yr För min personliga del så hade jag inte en susning om att han kom från Lund.. Men jag kan tänka mej att det ligger till som så att forskeriet inte riktigt fixar då politikerna omsätter deras forskning i praktisk handling. Tricket är att politikerna måste ta hänsyn till subjektiva frågor medan forskarna kan unna sig lyxen att alltid hålla sig till objektiva sanningar. Måhända är det kanske här problemet ligger, vissa forskare ogillar då de anser att konkurrentens fynd får för mycket svängrum i ett faktiskt beslut? Sen kan jag inte komma ifrån känslan av att det är rätt hårt revirpinkeri och äskande av medel även.. Det som är djupt graverande för bloggförfattaren är att han som du säger inte ens nämner del två av beslutet dvs införsel av nya gener. Det är jävligt ruttet tycker jag sen skiter jag i från vilken landsända han kommer Men va fan, vad är det som säger att bloggförfattaren står fri med gloria och allt intakt då han lever och verkar i den miljö som är påtagligt mest anti när det gäller jakten på varg? Iaf kul att du lyfte det första inlägget RW, tack för det!! Mvh! Kommentaren om landsändan var inte riktad mot dig utom mot vakjägarn... Jo OL disputerade i Lund på en avhandling om tamkatters beteende på Revingehedfältet eller nåt sånt. Att det handlar om revirpinkeri av högsta rang framstår som ganska klart men samtidigt kan jag till viss del hålla med honom att devisen "man biter inte handen som föder en" gäller men den gäller lika mycket åt andra hållet. Att personer knutna till den s k akademiska världen tillhör de mest jaktfientliga grundar sig mycket på att de generellt sätt härstammar från storstadsregionen och de bor själv i storstadsregionen. De har akademiskt utbildade föräldrar och ingen koppling till landsbyggden. De anser sig vanligtvis vara smartare än människor med lägre utbildning och därav överlägsna och med betydelsefulla. Eftersom deras kontakt med djur oftas begränsas till innekatter och sällskapshundar så har de en Disneyfierad syn på djur och grundar sin syn på jakt därefter. Att skjuta ett djur är för många akademiker lika illa som att skjuta en människa och eftersom det nästintill alltid är en person utanför akademikervärlden (som därmed är dum) som är jägare, kan det inte vara rätt enl. dem. Kanske är jag för generaliserande men det är min upplevelse efter att ha gått på LTH samt bor i regionen och träffat många akademiker.
Publicerat Januari 12, 201016 yr Jag vill med bestämdhet hävda att man bedriver forskning av världsklass i Lund inom ekologi! Trots att jag nu själv varit knuten till "arvsfienden" Uppsala universitet i en eller annan form sedan jag började läsa där 1986 ! Riktigt, Lund är nog det universitet som internationellt är mest hyllat . Det är nog mot denna bakgrund man skall se Erik Svenssons utfall gentemot Olof Liberg numera knuten till Stockholm.
Publicerat Januari 12, 201016 yr Lund är också en ort som inte har direkt nära till orörd vildmark. De mest respekterade delarna av universitetet är väl så vitt jag förstår inte heller de vetenskapliga utan istället de mer "kvasi vetenskapliga" typ Filosofi och Ekonomi?Däremot brukar de väl (åtminstone förr) ha det bästa spexet. Men det är ju inte heller direkt vetenskapligt... OK nu var jag kanske elak i överkant, men Lund handlar för mig bra mycket mer om filosofi än om vetenskap. Medicin må vara undantaget. MVH // Henrik Jag antar då att det var just för att alla tusentals forskarna ska kunna njuta av Lundaspexen som ESS ska byggas i Lund.... Ranking enl: Newsweek Top 100 Global Universities - 1 i sverige och 76 i världen. Wuhan Ranking 2007 - 1 i sverige och 59 i världen Times Higher Education - 1 i sverige och 67 i världen
Publicerat Januari 12, 201016 yr Kommentaren om landsändan var inte riktad mot dig utom mot vakjägarn...Jo OL disputerade i Lund på en avhandling om tamkatters beteende på Revingehedfältet eller nåt sånt. Att det handlar om revirpinkeri av högsta rang framstår som ganska klart men samtidigt kan jag till viss del hålla med honom att devisen "man biter inte handen som föder en" gäller men den gäller lika mycket åt andra hållet. Att personer knutna till den s k akademiska världen tillhör de mest jaktfientliga grundar sig mycket på att de generellt sätt härstammar från storstadsregionen och de bor själv i storstadsregionen. De har akademiskt utbildade föräldrar och ingen koppling till landsbyggden. De anser sig vanligtvis vara smartare än människor med lägre utbildning och därav överlägsna och med betydelsefulla. Eftersom deras kontakt med djur oftas begränsas till innekatter och sällskapshundar så har de en Disneyfierad syn på djur och grundar sin syn på jakt därefter. Att skjuta ett djur är för många akademiker lika illa som att skjuta en människa och eftersom det nästintill alltid är en person utanför akademikervärlden (som därmed är dum) kan det inte vara rätt. Kanske är jag för generaliserande men det är min upplevelse efter att ha gått på LTH samt bor i regionen och träffat många akademiker. OT inleds För det där var ju inte ett dugg stereotypiskt o laddat, du borde ju i varje fall känna till det att de flesta akademiker har ridit alternativt haft en relation av sexuell art med en kvinna som ridit, deras erfarenheter av djur sträcker sig således väsentligt längre än vad du förfäktar RW, för tydlighetens skull skall jag ange att det är hästar som avses. För egen del som akademiker och uppfödd med koskit på stövlarna och hästhår på kläderna förstår jag vad du syftar efter även om du enligt mig förfelar målet, något som iofs också saknar betydelse för saken. Jag är i grunden heligt förbannad över att forskare låter sina egna egon, penningdrift och allmänna statustänk vara det som styr hur de relaterat till egen och andras forskning, om så är fallet här saknar jag insikter i, sammantaget har forskarvärlden i Sverige tappat mycket i min uppfattning de senaste åren, fusk, brott och dålig forskning avslöjas på löpande band. Nåja vad vore väl en ordnad värld utan stereotyper och förutfattade meningar, slut på OT. /Christian
Publicerat Januari 12, 201016 yr Hej igen . Angående den akademiska världen & jakt så är inte den direkt jaktfientlig snarare tvärtom. En väldigt stor andel av de biologer som är verksamma lite varstans i den akademiska världen är själv jägare. Det finns faktiskt en jaktlig tradition inom de biologiska instutionerna. Det är väldigt få biologer som har några egentliga illusioner om hur det är att leva med rovdjur. Den absoluta majoriteten av dagens rovdjursforskare är överens om att det inte går att ha några levnads kraftiga rovdjurs stammar utan medverkan av lokalbefolkningen, det är den linjen som bedrivs i Afrika & i världen i övrigt. Den absoluta majoriteten av dagen rovdjursforskare är överens om att varg & björns rädsla för människor är inte genetiskt betingad utan inlärd, med andra ord de är i viss mån oroade för konsekvenserna av rovdjursstammar som inte är utsatta för ett jaktligt tryck. Jag vet inte om vi här har just har ett gräl om detta som vi ser här mellan Erik Svensson & Olof Liberg men skulle inte förvåna mig . //Lasse D.
Publicerat Januari 12, 201016 yr deras erfarenheter av djur sträcker sig således väsentligt längre än vad du förfäktar RW, för tydlighetens skull skall jag ange att det är hästar som avses./Christian Vilken tur att du förklarade det för mig.
Publicerat Januari 12, 201016 yr Vilkentur att du förklarade det för mig. VSB Tack för passningen /Christian
Publicerat Januari 12, 201016 yr Kommentaren om landsändan var inte riktad mot dig utom mot vakjägarn... Det va ett tag sen jag va inne i denna tråd, tycks som mitt inlägg vände hela tråden. RW ta det hela med en nypa salt ! Visst Är Lund ett mkt fint å bra universitet. Mycket bra folk är och har vart där likaså motsattsen. Men du kan väll knappast förneka att väldigt många "miljömuppar" går där och under ett specialarbete kommer på att jägare är mördare osv.. Naturen har sin gång.....osv.. En osmidig kommentar av mig retar skåningen i dig ska tänka mig bättre för nästa gång.
Publicerat Januari 12, 201016 yr Det va ett tag sen jag va inne i denna tråd, tycks som mitt inlägg vände hela tråden.RW ta det hela med en nypa salt ! Visst Är Lund ett mkt fint å bra universitet. Mycket bra folk är och har vart där likaså motsattsen. Men du kan väll knappast förneka att väldigt många "miljömuppar" går där och under ett specialarbete kommer på att jägare är mördare osv.. Naturen har sin gång.....osv.. En osmidig kommentar av mig retar skåningen i dig ska tänka mig bättre för nästa gång. Överallt där det finns för många intellektuella a.k.a akademiker skapas extrema falanger, oftast vänstervridna. Har läst både på SLU Alnarp (Skåne) och på Ultuna (Uppsala) - dom finns överallt. Dock tror jag den univeristetsstad med mest verklighetsfrånvänd filosofi i dagsläget är Umeå, titta bara på numeräret veganer per 1000 invånare. Värst är de som går direkt från gymnasium till 5 års högskola, borde vara karenstid på dessa innan de får sätta sin fot på arbetsmarknaden. Äsch, pjålta inte med skåningarna i allmänhet och RW i synnerhet. Han läste 40 poäng självförtroende första året, men kuggade 14ggr på ödmjukhetstentan Det enda man vet är att han är som en tivolikrokodil, får han han en smäll i ena hålet dyker han snart upp i hålet bredvid, med ännu bredare skånska Men oftast är han rätt klok faktiskt.
Publicerat Januari 12, 201016 yr Överallt där det finns för många intellektuella a.k.a akademiker skapas extrema falanger, oftast vänstervridna. Har läst både på SLU Alnarp (Skåne) och på Ultuna (Uppsala) - dom finns överallt. Dock tror jag den univeristetsstad med mest verklighetsfrånvänd filosofi i dagsläget är Umeå, titta bara på numeräret veganer per 1000 invånare. Värst är de som går direkt från gymnasium till 5 års högskola, borde vara karenstid på dessa innan de får sätta sin fot på arbetsmarknaden. Äsch, pjålta inte med skåningarna i allmänhet och RW i synnerhet. Han läste 40 poäng självförtroende första året, men kuggade 14ggr på ödmjukhetstentan Det enda man vet är att han är som en tivolikrokodil, får han han en smäll i ena hålet dyker han snart upp i hålet bredvid, med ännu bredare skånska Men oftast är han rätt klok faktiskt. ..å jag som tycker att jag ÄR ödmjuk.... tack annars för klokhetsbetyget.
Publicerat Januari 12, 201016 yr Författare Det enda man vet är att han är som en tivolikrokodil, får han han en smäll i ena hålet dyker han snart upp i hålet bredvid, med ännu bredare skånska Men oftast är han rätt klok faktiskt. *ASG*
Publicerat Januari 13, 201016 yr Som regel borde inavelsdefekter bli allvarligare ju längre du kommer upp i näringskedjan. Vargen är ju en topp-predator som lever av jakt och måste vara ganska fit för att knacka sig fram i vardagen. Läste nånstans vilka påvisade inavels problem som vargen i Sverige hade men kommer inte riktigt i håg, men har för mig att flera var just extriöra. MKJ, nu blev jag väldigt nyfiken... vad grundar du detta på? "Survival of the fittest" gäller förstås lika mycket för bytesdjur som för predatorer, och man har påvisat inavelseffekter för praktiskt taget alla taxonomiska grupper bland växter och djur där man tittat. Till och med för vindpollinerade växter, vilket man kanske inte skulle förvänta sig. På ett sätt är jag med dig- det finns färre individer av arter längre upp i näringskedjan. Ungdomarna av idag får lära sig att det heter näringspyramid istället, just av detta skäl. Man kan möjligen tänka sig att man därmed så att säga "startar" i ett sämre läge när det gäller antalet individer om ett visst område som isoleras från resten av utbredningsområdet.
Publicerat Januari 13, 201016 yr MKJ, nu blev jag väldigt nyfiken... vad grundar du detta på? "Survival of the fittest" gäller förstås lika mycket för bytesdjur som för predatorer, och man har påvisat inavelseffekter för praktiskt taget alla taxonomiska grupper bland växter och djur där man tittat. Till och med för vindpollinerade växter, vilket man kanske inte skulle förvänta sig.På ett sätt är jag med dig- det finns färre individer av arter längre upp i näringskedjan. Ungdomarna av idag får lära sig att det heter näringspyramid istället, just av detta skäl. Man kan möjligen tänka sig att man därmed så att säga "startar" i ett sämre läge när det gäller antalet individer om ett visst område som isoleras från resten av utbredningsområdet. Mitt resonomang härörs på lokal population Svedala. För en varg finns inga genvägar, då blir den skjuten då den plockar får i hagen. Ett rådjur kan vara trebent och tandlöst men ändå klara vintern tack vare utfodring i villaträdgårdar etc.
Publicerat Januari 13, 201016 yr Hejsan . Det är faktiskt så att det finns inte någon absolut siffra på när en djur art börjar degenerera pga inavel. Det finns inte heller något samband mellan inavels känslighet & position i näringspyramiden. Vissa arter tål högre inavels grad än andra, tex så är samtliga Geparder i hela världen så nära släkt att det inte går att genetiskt hålla isär dem . Det är så lika att det inte skiljer mer mellan två helt obesläktade djur än mellan två kullsyskon, alla Geparder kunde vara syskon. Skälet till detta tror man är att någon gång för inte altför längesedan så har Geparden nästan varit utdöd. För ett antal år sedan gjorde man genetiska tester på Italienska björnar i Appeninerna detta för att finna de närmast besläktade björnarna i europa för inplantering av nytt blod det visade sig att denna björnstam hade varit isolerad så länge från andra björnar i europa att de hade bildat en egen underart därför blev det inte någon inplantering. Dessa björnar är inte heller degenererade pga inaveln. På rak arm känner jag faktiskt inte till något exempel på det motsatta bland vilda djur. Problemet med inavel bland vilda djur brukar inte vara missbildningar utan minskad fertillitet . Rent logiskt så borde en djurart som befinner sig högre upp i pyramiden tåla högre inavels grad . //Lasse D.