Publicerat Januari 23, 201016 yr Jag anser mig inte direkt vara någon känslig typ när det handlar om hunddressyr. Har själv en rätt envis och stundvis svårjobbad hårdning till vorsteh som kräver en fast hand här i världen, och är inte den sorten som förfasas över ett koppelryck eller liknande åthutning om situationen kräver det. Denne man är så omtalad att jag så smått har börjat se programmen, mest av nyfikenhet eftersom det verkat vara väldigt ojämna debatter kring karln. IRL är folk lyriska och på hundforumen är han hatad, i princip. Nu när jag hunnit skumma igenom ett par avsnitt är jag så himla upprörd att jag hoppas någon av hundstackarna som utsätts för CM ska ha förstånd att bita honom så hårt att han blir hundrädd på livstid! ( <--- finns det förresten ingen argare smiley att tillgå än den här?) Den som försvarar t.ex. den här scenen får vara beredd på en hård debatt med mig. http://www.youtube.com/watch?v=2eSERTmOrpk...feature=related
Publicerat Januari 23, 201016 yr CM har många tvivelaktiga metoder och vissa är ju bättre men jag skulle aldrig låta honom röra en av mina hundar hur jävlig hunden än är jag sågade honom som total fjolla när han skulle lära en "vattenhund" att hoppa i en pool stryphalsband och kort koppel sen hoppar fanskapet rakt ut å så hunden rycks med ut i vattnet
Publicerat Januari 23, 201016 yr Skulle vilja veta hur ni skulle avvärjt att jycken försöker hugga Cesar? Sen är jag rätt trött på hans program, är typ samma stuk hela tiden. Hussar mattar som inte fattar hur en hund fungerar och att de behöver en ledare osv.
Publicerat Januari 23, 201016 yr Hur skulle du försöka återanpassa en föraraggressiv hund som någon totalt värdelös hundmänniska förstört? På tid / proffessionellt? Det ideala vore förstås att alla tog hand om sina hundar ordentligt och betedde sig vettigt... och att många lät bli att skaffa hund. Yeah right.. Men jag menar om alternativet för hunden är avlivning? Hur gör man det på ett effektivt sätt utan att använda våld?
Publicerat Januari 23, 201016 yr Jag har aldrig gillat CM. Han kommer inte med något nytt i fråga om hunduppfostran och han använder mindre trevliga metoder såsom el, stackel, kräksnara osv. Det han är bra på är att få hundägare att förstå att hundar behöver gränser och aktivering, men det är också allt han är bra på enligt min åsikt.
Publicerat Januari 23, 201016 yr Jag har aldrig gillat CM.Han kommer inte med något nytt i fråga om hunduppfostran och han använder mindre trevliga metoder såsom el, stackel, kräksnara osv. Det han är bra på är att få hundägare att förstå att hundar behöver gränser och aktivering, men det är också allt han är bra på enligt min åsikt. Instämmer, det jag gillar med hans program är "energi" babblet, typ att det är viktigt vad man tänker/känner och vilket kroppsspråk man har. Sen är det ju inte speciellt spännande precis som NS sa att se fler än 2-3 avsnitt då de är mer eller mindre exakta kloner och jag mest blir frustrerad på de korkade ägarna som inte har några gränser alls. Många har inte ens speciellt "dominanta" hundar utan bara helt vanliga vovvar som inte har fått några lektioner i att leva i en helt främmande situation... Sedan tycker jag att det inte alls är solklart att klicker och godis eller vanliga mysiga korrigeringar fungerar på en hund som är fuckad. Den outsinliga strömmen av korkskallar där borta skaffar sig kamphundar, eller rottweilers/malamutes/arbets-schäfer och så vidare som de sedan ska ha som sällskapsdjur. Och ta på promenad 1-2 ggr i veckan, och inte visa något ledarskap överhuvudtaget. Hur ska man rehabilitera en sådan hund lite smidigt på några veckor till minimal kostnad? (Dvs så pass effektivt att bottenskrapet inte väljer att avliva hunden direkt och hämta en ny "gullig" Pitbull med bitmärken ifrån the "Humane" society)
Publicerat Januari 23, 201016 yr Jag gillar nog CM, tjafsigt program för feta o lata amerikaner men han har hjärta och vilja. Då jag aldrig ensam har ansvarat för fostrandet av en hund men alltid haft hund kan jag säga att jag alltid har närmat mig hundar på deras sätt, är en hund aggresiv och dominant mot mig så har jag dominerat och passiviserat den. Det skall inte vara något snack om vem det är som bestämmer i flocken. Jag har en känsla av att man/samhället Disneyfierar även detta med att hålla hund. Kommer att följa denna tråd med intresse. /Christian
Publicerat Januari 23, 201016 yr Kan nog säga att jag varit fan så mkt tuffare på den hunden Vicks än CM var. Den hade fått en kula. Den var (är) alltför aggressiv för att få leva. I övrigt anser jag att CM gör en massa hundar en stor tjänst genom att lära dess ägare vad en hund är o hur dom fungerar som art.
Publicerat Januari 23, 201016 yr Jag har haft hand om och jagat in flera hundar dock aldrig min egen, så jag vet inte om jag har rätt att uttrycka mig. Men det han har rätt i är att visa vem som är högst i rang. om man alltid står på knä och pratar i fasset, ja då har hunden vunnit.
Publicerat Januari 23, 201016 yr Jag anser mig inte direkt vara någon känslig typ när det handlar om hunddressyr. Har själv en rätt envis och stundvis svårjobbad hårdning till vorsteh som kräver en fast hand här i världen, och är inte den sorten som förfasas över ett koppelryck eller liknande åthutning om situationen kräver det. Denne man är så omtalad att jag så smått har börjat se programmen, mest av nyfikenhet eftersom det verkat vara väldigt ojämna debatter kring karln. IRL är folk lyriska och på hundforumen är han hatad, i princip. Nu när jag hunnit skumma igenom ett par avsnitt är jag så himla upprörd att jag hoppas någon av hundstackarna som utsätts för CM ska ha förstånd att bita honom så hårt att han blir hundrädd på livstid! ( <--- finns det förresten ingen argare smiley att tillgå än den här?) Den som försvarar t.ex. den här scenen får vara beredd på en hård debatt med mig. http://www.youtube.com/watch?v=2eSERTmOrpk...feature=related Har sett några program kanske 5-10 st för det flesta är likadana fast med olika hundar.... Tycker att det mesta han gör är riktigt sen får man tycka som man vill om serien som sådan. Klippet som vi ser är med en hund som garanterat "äter" upp den som är i närheten. En hund som som dom flesta ägare har sinnesnärvaro nog att avliva redan när beteendet börjar visa sig. I det i minne så använder han väldigt lite våld för att freda sig och får hunden att "ge sig". Jag skulle nog säga att vilken annan som helst som är i hans situation skulle bruka mer och större våld mot hunden för att inte själv bli söndertrasad. Vissa säger att han inte tillför något nytt, men jag anser att han kan hundar och kan ta sig an problem som ägarna ofta har skapat. Och hundar psyke har inte ändrats så väldigt mycket, så att nya grepp och taktiker är nödvändiga. Han har en enkel och minsta möjliga våld filosofi för att dressera hundar. Sen skulle programmen vara helt utan värde om det inte var hundar med verkligt stora problem som skall rättas till.( ofta ägarskapade ) Själv önskar jag att man hade samma tid och tålamod att lägga på hundars problem och olater. Ska man komma med kritik så är det mot hans "snälla" och tidskrävande metoder... Hur många hundägare har den tiden att lägga på sin/sina hundar?? Han arbetar med hundar typ 12-14 timmar/dygn medans hundägarna i vårt land skall vara glada om dom kan hitta 1tim/dygn i snitt att lägga på sin hund. Klocka och för faktisk statestik på den tid ni ägnar åt er hund(dressyr, träning, och vård) under en månad så blir ni förvånade på vad lite tid ni lägger på eran hund....!( Lägger man mycket tid och arbete på sin hund under första 1½året så behövs iofs oftast mindre jobb och tid sedan. Men vem har möjlighet att vara borta från sitt jobb så länge?) Jag är för hans utan våld metoder.... Men skulle önska att dom gav resultat snabbare. Har man 1,2, kanske 3 hundar + att man arbetar och vill ägna en del tid till jakt, så vill det till att man är ungkarl för att kunna lägga tillräckligt med tid på sin/sina hundar.... Har du andra intressen, eller familj så har du för lite tid till din hund!!!
Publicerat Januari 23, 201016 yr Har aldrig sett mannen förut och kan därför inte (be?)döma honom efter bara den snutten. Dock har jag mycket svårt med en hund som försöker bita någon och har en bestämd uppfattning vad som är lösningen på ett sådant problem. Min åsikt är att med mycket kärlek och fasta rutiner så får man den hund man förtjänar. Kan man inte lyssna på sin hund så kan det gå snett... Tror det är sällan en hund blir så här utan en husse/matte som har gjort fatalt fel. När jag skaffade Ellen i våras så anmälde jag oss direkt till hundskola. Och det var inte hon som var eleven, det var jag! Jag anser mig vara amatör i ämnet men på något vis har jag fått en hund som älskar mig och lyder mig mer eller mindre totalt
Publicerat Januari 23, 201016 yr Författare Hur skulle du försöka återanpassa en föraraggressiv hund som någon totalt värdelös hundmänniska förstört? På tid / proffessionellt?Det ideala vore förstås att alla tog hand om sina hundar ordentligt och betedde sig vettigt... och att många lät bli att skaffa hund. Yeah right.. Men jag menar om alternativet för hunden är avlivning? Hur gör man det på ett effektivt sätt utan att använda våld? Jag är ingen proffessionell hunddressör, så någon direkt lösning vore bara löjlig att föreslå. Och jag inser att det finns hopplösa fall där hunden inte släpper blockeringen utan att man tar i med hårdhandskarna. Är hunden så illa däran, framförallt om det finns skaderisker för omgivningen (människor el hundar) så tycker jag att det är okej att försöka med grova medel. Men - strypsnara bakom öronen och liknande plågsamma metoder - det är att gå för långt! Finns ett klipp där CM bogserar en ung S:t Bernard uppför en trappa med "kräksnara". En riktigt tragisk syn. Jag lovar att jag hade kunnat få hunden att gå uppför trappor, det hade tagit mig en hel dag - kanske flera - men jag garanterar att sådant går att lösa med mildare metoder. Det är sällan man kan motivera våld som enda utvägen.
Publicerat Januari 23, 201016 yr Skadan är liksom redan skedd. Klantägarna har haft sitt lilla roliga och förstört hunden. Nackskott, hård (effektiv?) rehab eller mjukare rehab är väl alternativen? Eller omplacering, men det finns knappast ett outsinligt förråd av folk som har kunnande eller vilja att ta hand om misskötta aggressiva hundar. Så för och nackdelar med mjuk / hård rehab och dess effektivitet vore kul att veta mer om. Edit: Vad är en kräksnara?
Publicerat Januari 23, 201016 yr jag har väl tittat i åratal nu på dom programmen. mycket går igen men jag tycker han är duktig. de här diskussionerna får mig att tänka på de gånger då jag och mor min gjort motsvarande med häst då denne (har hänt flera gånger) verkligen satsat på att sparka ihjäl mig. vad fan ska man göra, man måste ju bryta beteendet och återta kommandot. ja denne hunden bits men han har hanterat värre och han såg betydligt värre ut efteråt med. Min åsikt är dock att han nog inte tar i mer än det som behövs. ni som stör er på det, vad hade ni gjort om ni skulle ta hand om tex en vaktbolagshund som bara flyger på enträget? kalle
Publicerat Januari 23, 201016 yr Jag tycker att CM är helt ok, efter dom program jag sett. Nu har jag inte sett hela avsnittet om just den här händelsen, men av det lilla som är med i klippet kan man ju alltid gissa att alternativen utan rehab hade varit ett fortsatt olyckligt liv för hunden eller avlivning!
Publicerat Januari 23, 201016 yr Författare Kan nog säga att jag varit fan så mkt tuffare på den hunden Vicks än CM var. Den hade fått en kula. Den var (är) alltför aggressiv för att få leva. I övrigt anser jag att CM gör en massa hundar en stor tjänst genom att lära dess ägare vad en hund är o hur dom fungerar som art. Är det tufft att avliva den? Inte i mina ögon. Världen vimlar av hundar som ingen vill ha, hellre lägga energi på en sund individ istället. Så jag ser "en kula" som den lindriga lösningen många gånger...
Publicerat Januari 23, 201016 yr Är det tufft att avliva den? Inte i mina ögon. Världen vimlar av hundar som ingen vill ha, hellre lägga energi på en sund individ istället. Så jag ser "en kula" som den lindriga lösningen många gånger... Väljer du att tolka mina ord som att JAG skulle vara tuff för den sakens skull så får det stå för dig. Jag behöver inte avliva en hund för att JAG ska framstå som tuff. Tycker du är lite mer än lovligt naiv där. Dessutom har jag träffat hundar som aldrig skulle gett upp och då finns det bara ett alternativ , för även OM jag skulle lyckats få ner den så skulle jag aldrig våga lita på en sådan hund. Då har den det bättre i en annan värld.
Publicerat Januari 23, 201016 yr Författare Skadan är liksom redan skedd. Klantägarna har haft sitt lilla roliga och förstört hunden.Nackskott, hård (effektiv?) rehab eller mjukare rehab är väl alternativen? Eller omplacering, men det finns knappast ett outsinligt förråd av folk som har kunnande eller vilja att ta hand om misskötta aggressiva hundar. Så för och nackdelar med mjuk / hård rehab och dess effektivitet vore kul att veta mer om. Edit: Vad är en kräksnara? Men allvarligt talat. Ägarna har låtit problemet gå såpass långt redan, tror ni verkligen att CM löser problemet åt dem och sedan lever de lyckliga i alla sina dagar tillsammans? Nej, förmodligen kommer de misslyckas med underhållsträningen och vara tillbaka på ruta 1 igen. Kräksnara = Snara som placeras bakom hundens öron, och trycker på kräkreflexen. Ett effektivt sätt att få en hund att tuppa av då den får syrebrist efter en stund.
Publicerat Januari 23, 201016 yr Författare Väljer du att tolka mina ord som att JAG skulle vara tuff för den sakens skull så får det stå för dig. Jag behöver inte avliva en hund för att JAG ska framstå som tuff. Tycker du är lite mer än lovligt naiv där. Dessutom har jag träffat hundar som aldrig skulle gett upp och då finns det bara ett alternativ , för även OM jag skulle lyckats få ner den så skulle jag aldrig våga lita på en sådan hund. Då har den det bättre i en annan värld. Hur är det med läsförståelsen ikväll? Jag menar ju precis det du skriver, det är DU som missuppfattar.
Publicerat Januari 23, 201016 yr Ta ett par djupa andetag nu alla, tror inte Vicks alls sa att det skulle vara tufft att ta bort ett djur. Iofs är det tufft, i betydelsen svårt att fatta ett sådant beslut men som en person som blivit biten, oprovocerat två gånger av en drever så ser jag behovet/funktionen i att fatta det svåra beslutet att ta bort hund som är illa störd och förbi räddning. /Christian
Publicerat Januari 23, 201016 yr Är det tufft att avliva den? Inte i mina ögon. Världen vimlar av hundar som ingen vill ha, hellre lägga energi på en sund individ istället. Så jag ser "en kula" som den lindriga lösningen många gånger... En hund kan ha andra kvaliteer också så det kan vara värt att lägga kraft på ett felaktikt beteende hos hunden.... Men i stort har du rätt! Är hunden till problem och fara för andra så ta bort den om du inte orkar korrigera felet.
Publicerat Januari 23, 201016 yr Ser inget fel i det han gör han fick ju kontroll på situationen o jobbet gjort sen om det är hårt eller lätt sätt o göra det på spelar ingen större roll bara det blir gjort. Själv så har jag ett mycket enkelt sätt o fostra mina hundar på gör du inte som jag seger blir det tråkigt som f..n lyder du så blir det roligt o belöning det är bara o välja. Mvh.
Publicerat Januari 23, 201016 yr Författare Ta ett par djupa andetag nu alla,tror inte Vicks alls sa att det skulle vara tufft att ta bort ett djur. Iofs är det tufft, i betydelsen svårt att fatta ett sådant beslut men som en person som blivit biten, oprovocerat två gånger av en drever så ser jag behovet/funktionen i att fatta det svåra beslutet att ta bort hund som är illa störd och förbi räddning. /Christian Word!
Publicerat Januari 23, 201016 yr Författare Ser inget fel i det han gör han fick ju kontroll på situationen o jobbet gjort sen om det är hårt eller lätt sätt o göra det på spelar ingen större roll bara det blir gjort.Själv så har jag ett mycket enkelt sätt o fostra mina hundar på gör du inte som jag seger blir det tråkigt som f..n lyder du så blir det roligt o belöning det är bara o välja. Mvh. Ge några konkreta exempel på vad du gör när hunden inte lyder och det blir "tråkigt"? - Använder du stackel? - Strömmar du hunden med elhalsband? - Stryper du den med snara bakom öronen så den svimmar?
Publicerat Januari 23, 201016 yr Hade den "hundjäveln" försökt hoppa på mig på det sättet så hade jag nog reagerat betydligt mer våldsamt än så. Jag tycker det ser ut som han reder ut situationen tämligen optimalt faktiskt.