Publicerat Januari 23, 201016 yr Jag har träffat på två hundar i mitt liv som blev avlivade. Båda hade en blick som var allt annat än trevlig. Jag vet inte om det räcker för att "avgöra" om en hund är normal eller ej - men dessa båda hundar var verkligen skräckinjagande. Det konstiga är att den ena var en golden, för jag har fått för mig att dessa hundar alltid är gosiga och trevliga. Men så är tydligen icke fallet. Golden acceperar mycket och lite till men när det är för mycket hugger den, inga varninger eller dyl. Ligger i topp när det gäller skador på människor.....
Publicerat Januari 23, 201016 yr Skämt åsido, man kommer långt genom att tänka som en hund. Tyvärr så anammar du detta under 95% av din vakna tid
Publicerat Januari 23, 201016 yr Författare Aj faan... Tur att man inte är gift med dig. Skämt åsido, man kommer långt genom att tänka som en hund. Nej då, jag lovar att jag är en drömfru så länge man gör som jag säger. Håller med.
Publicerat Januari 23, 201016 yr Tyvärr så anammar du detta under 95% av din vakna tid Jo jag vet... Det är därför jag kommer bra överens med tiken här hemma
Publicerat Januari 23, 201016 yr Jo jag vet... Det är därför jag kommer bra överens med tiken här hemma Och med mig Vem gillar inte lite dominans och läderkoppel förresten...
Publicerat Januari 23, 201016 yr Och med mig Vem gillar inte lite dominans och läderkoppel förresten... Jag visste det!
Publicerat Januari 24, 201016 yr Det här känns som en debatt som jag inte kan stå utanför Jag gillar CM framförallt det här med energier som han pratar mycket om. Ta bara och titta på klippet! Vad är det han gör? Jo han visar lugn och styrka. I en liknande situation skulle nog 99% av oss vanliga ta till våld. Vad är då våld i hundvärden? Ja för mig så är det att slå hunden för det är något som hunden inte förstår. Det är någon högre upp här i tråden som skriver att han går över gränsen. (jag vet att jag missförstår vad personen menar och det är med flit) Det är just gå över gränsen man måste de få gånger man tar strid med sina hundar. Vad jag menar och anser är att om man ska vara hård mot en hund så gäller det att vinna för vinner man inte så får man en hund som lär sig att vara "hård". Detta är något av det värsta jag vet, folk som går och rycker sin hund i kopplet hundra gånger per kvällspromenad. Då tycker jag faktiskt att det är bättre att ta till en så kallat hård metod och sen resten av livet gå med högt huvud och viftande svans och vara stolt över sin hund.
Publicerat Januari 24, 201016 yr Författare Håller med dig lindberg, sådär tänker jag också. Och för att bryta en svår blockering kan det behövas starka medel, ibland våldsamma metoder. Håller med om att det är både trevligare och skonsammare för alla parter att ta i ordentligt istället för att gå och tjata med koppelryckande på varje promenad, absolut! Det jag vänder mig emot är strypsnaran. Jag kan bara inte låta bli att tycka att det är för grovt. Särskilt när han använder det på t.ex. en hund som är rädd för trappor. Nog finns det roligare metoder för sådana "problem"? Dessa snaror säljs även under hans namn, det är vansinne och jag vill inte tänka på hur många hundar som plågats med dem med okunniga händer i kopplet.
Publicerat Januari 24, 201016 yr Det är inte strypsnaran som är plågsam! Det är okunskapen. Det har jag inte sett hos Cesar och jag har sett ganska många avsnitt.
Publicerat Januari 24, 201016 yr Författare Okunnig kallar jag honom inte. Han har säkert massor av vettiga saker för sig också, har fått hans bok i julklapp och kommer läsa den med nöje, och garanterat plocka massa godbitar ur själva filosofin. Men försvara strypsnaror och liknande, aldrig... det är inget annat än djurplågeri att använda den sådär hårt så hunden håller på att kvävas. Särskilt inte om problembeteendet är av simplare art, t.ex. fobier och rädslor.
Publicerat Januari 24, 201016 yr Detta är något av det värsta jag vet, folk som går och rycker sin hund i kopplet hundra gånger per kvällspromenad. Då tycker jag faktiskt att det är bättre att ta till en så kallat hård metod och sen resten av livet gå med högt huvud och viftande svans och vara stolt över sin hund. Är helt enig med dig! Ser folk där jag bor som sliter och rycker i kopplen varenda dag. Och som säger saker till sin hund som om de verkligen tror att hunden kan förstå svenska
Publicerat Januari 24, 201016 yr Har sett några avsnitt och tycker det han säger och gör verkar logiskt... Är inte hundägare o har aldrig varit det (blir förhoppningsvis när livsituationen är den rätta )... Av min moster som jobbar med mycket hundar fick jag också intrycket av att han gör saker på ett vettigt sätt... I 99,99% av fallen är det ägarnas fel i grunden, och CM gör väl det bästa av situationen... Tror inte det skulle vara ett populärt program han gick från hund till hund och sa "nackskott" eller "inte nackskott"... Nåja, för att citera en kamrat som växt upp med hundar och vars egna hund är suverän... "Det är bättre att han får en omgång av mig än av en lastbil som kommer i 100km/h"... En omgång innebär inte att han slår hunden, utan tar den oftast i nacken och lägger den på rygg, så man vet vem det är som bestämmer.... verkar vettigt tycker jag och min JRT får nog samma uppfostring, när nu det blir
Publicerat Januari 24, 201016 yr jag gillar CM så hata mig då om ni vill. men jag lever inte i en disney värld
Publicerat Januari 24, 201016 yr Är helt enig med dig! Ser folk där jag bor som sliter och rycker i kopplen varenda dag. Och som säger saker till sin hund som om de verkligen tror att hunden kan förstå svenska Ny har jag inte sett alla program men tycker att han har bra tips När det gäller hundar som drar så finns en bra metod . Man viftar med kopplet så att den träffar hunden på ryggen när den drar och är effektiv metod att få hunden gå vid sidan Sen tror jag att hundar förstår mycket mer än vi anar
Publicerat Januari 24, 201016 yr Författare Sen tror jag att hundar förstår mycket mer än vi anar Jag tror precis tvärtom - hundar är simpla varelser som vi ofta förmänskligar alldeles för mycket.
Publicerat Januari 24, 201016 yr Jag tror precis tvärtom - hundar är simpla varelser som vi ofta förmänskligar alldeles för mycket. Jag tycker inte att dem är simpla varelse men det får ju du stå för
Publicerat Januari 24, 201016 yr Jag är inget fan av CM men tycker inte automatiskt att allt han gör och säger är dåligt. Många saker han tar upp är fullständigt korrekt; hundar behöver motion, en sysselsättning samt regler att hålla sig till. Det man bör inse, vilket nog inte alla gör, är att det är TV. Jag tror inte det finns några "quick fixes" när det kommer till att förändra beteenden hos djur. Har en hund en gång haft aggression i sin beteenderepertoar kommer det alltid finnas där, men man kan se till att hunden inte triggas att ta fram det. Om man vill jobba långsiktigt och verkligen få bukt på beteendeproblem tror jag inte att hans vägar är rätt att gå, det ser häftigt ut på TV och fungerar säkert till en viss del. Men jag skulle aldrig lita på en hund som "blivit av" med aggressionsproblem m h a CM metoder. Om jag inte minns fel så är det Bob Bailey som sagt att man först bör behärska djurträning med positiv förstärkning innan man försöker sig på positiva straff i sin träning, tror det ligger mycket i det. Intressant läsning: http://www.sciencedaily.com/releases/2009/...90217141540.htm http://peabody.vanderbilt.edu/x8165.xml http://well.blogs.nytimes.com/2009/11/18/p...u-less-anxious/
Publicerat Januari 24, 201016 yr Jag tror precis tvärtom - hundar är simpla varelser som vi ofta förmänskligar alldeles för mycket. Nja simpla är dom väl inte men visst förmänskligar vi dom alldels för mycket. Det är liksom det som är problemet det går inte att diskutera med en hund då tar dom bara poäng.
Publicerat Januari 24, 201016 yr Nja simpla är dom väl inte men visst förmänskligar vi dom alldels för mycket. Det är liksom det som är problemet det går inte att diskutera med en hund då tar dom bara poäng. +1
Publicerat Januari 24, 201016 yr Författare Nja simpla är dom väl inte men visst förmänskligar vi dom alldels för mycket. Det är liksom det som är problemet det går inte att diskutera med en hund då tar dom bara poäng. Det där är ett svävande ämne, och beror förstås på vilken betydelse ordet har. Själv är jag enig med etologin, och har inte så mycket till övers för flummiga teorier om att hundar har känslor på mänskligt vis. Intelligenta är de, men det styrs av instinkter och sinnen som är delvis mer utvecklade än våra, inte av att de är särskilt tänkande. Svårt att förklara, blir förvirrad själv av att försöka.
Publicerat Januari 25, 201016 yr Jag har aldrig gillat CM.Han kommer inte med något nytt i fråga om hunduppfostran och han använder mindre trevliga metoder såsom el, stackel, kräksnara osv. Det han är bra på är att få hundägare att förstå att hundar behöver gränser och aktivering, men det är också allt han är bra på enligt min åsikt. Hoppade in i denna diskussion nyss och började läsa...intressant. Jag har hört flera säga att han använder el, stackel osv, men har aldrig sett det själv på film? Finns det någon som kan visa på detta? De avsnitt jag har sett med honom när el har varit inblandad är när ägarna har haft elhalsband och CM har bett ägarna att ta av hunden detta för det fanns en annan metod. Jag tycker CM gör vettiga saker (av det jag har sett och läst). Man måste ju komma ihåg att det är extrema situationer han ber lösas. Vi kan inte jämföra våra egna hundar med hundar som den på filmen i början av tråden. Våra hundar är ju inte i närheten av dessa problem.
Publicerat Januari 25, 201016 yr Om jag inte minns fel så har han en egen hemsida och där hittas diverse avsnitt. Är ju ett tag sedan CM-debatterna gick som högst. Som sagt; min åsikt är att han är bra på att få fram till hundägarna att deras hundar behöver regler och aktivering, men i övrigt lämnar en hel del att önska...
Publicerat Januari 25, 201016 yr Jo jag har tittar där, inte på alla avsnitt såklart, de är ju endel, kan ju ha missat just dessa. Tänkte om det var någon som visste mer exakt vart man kunde hitta dessa filmer där han använder sig av stackel och el.
Publicerat Januari 25, 201016 yr Det där är ett svävande ämne, och beror förstås på vilken betydelse ordet har. Själv är jag enig med etologin, och har inte så mycket till övers för flummiga teorier om att hundar har känslor på mänskligt vis. Intelligenta är de, men det styrs av instinkter och sinnen som är delvis mer utvecklade än våra, inte av att de är särskilt tänkande. Svårt att förklara, blir förvirrad själv av att försöka. Håller med! Men att säga att deras luktsinne är delvis mer utvecklat än vårat är väl ett understaitment Visst är det kul att diskutera till att börja med var vi jätte oeniga nu är vi snart så eniga så att diskutionen självdör
Publicerat Januari 25, 201016 yr Jo jag har tittar där, inte på alla avsnitt såklart, de är ju endel, kan ju ha missat just dessa. Tänkte om det var någon som visste mer exakt vart man kunde hitta dessa filmer där han använder sig av stackel och el. Håller med! Så länge det inte finns bevis så har det inte hänt